View Full Version : Lite frågor angående Gainer Pro
AdamNittio
10-01-2008, 19:38
Tjenare alla där ute.
Första gången jag skriver här.
Har nyligen börjat tränat, då beställde jag och en kompis Gainer Pro från *************.
Fast vi har lite delade tankar och åsikter angående det.
Jag blanadar mitt med vatten och han kör med mjölk.
Jag undrar vilket som är bäst? För/Nackdelar med dem båda?
Sen jag dricker min direkt efter vi tränat, och han far hem och väntar ett tag sedan blandar sin med mjölk och dricker, där är min andra fråga!
Ska man vänta ca 30 minuter efter träning eller dricka så fort som möjligt?
Tack på förhand! *cupid*
EiseltUK
10-01-2008, 19:44
Med mjölk är troligen bättre när du tar drinken efter träning. Detta eftersom kasein stimulerar proteinsyntesen lika bra som vassle efter träning. En kombination av vassle och kasein är möjligen att föredra.
Direkt efter eller 30 minuter efter spelar ingen större roll.
AdamNittio
10-01-2008, 19:48
Har fått höra att man inte ska ta mjölk.
Han sa att om man tar mjölk så kommer enzymerna i mjölken att behöva brytas ned, detta gör kroppen först och tar ganska lång tid för enzymerna i mjölken är svåra att bryta ner, när detta är gjort kommer kroppen att börja bygga upp musklerna, då kan du ha förlorat lite av dina muskler (för att vara petig). Därför skulle man använda vatten tyckte han, då inte kroppen behöver bryta ner eller rensa något av det.
EiseltUK
10-01-2008, 19:52
Han sa att om man tar mjölk så kommer enzymerna i mjölken att behöva brytas ned, detta gör kroppen först och tar ganska lång tid för enzymerna i mjölken är svåra att bryta ner, när detta är gjort kommer kroppen att börja bygga upp musklerna, då kan du ha förlorat lite av dina muskler (för att vara petig). Därför skulle man använda vatten tyckte han, då inte kroppen behöver bryta ner eller rensa något av det.
Man hör mycket men lite stämmer. ;)
Enzymer i mjölk.... det tror jag inte finns eftersom man pastöriserar mjölken. Däremot ska enzymer i magen bryta ned proteinet och mjölkprotein bryts ned långsammare än vassle. Forskning visar, trots detta, att proteinsyntesen stimuleras lika bra av vassle och kasein (mjölkprotein).
Niklas Sjöö
10-01-2008, 20:43
Din polare gör rätt som dricker mjölk, det är bara så mycket godare och jag tar mig gärna hem och dricker den gemensamt med en måltid istället för med vatten direkt efter passet :thumbup:
King Grub
10-01-2008, 20:43
Gammalt nys som har visats vara felaktigt för en del år sedan.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.