PDA

View Full Version : Hur mycket laktos finns det i Kolos proteinpulver?

ManuelIT
09-01-2008, 18:16
Hej.
Har runt 4kg proteinpulver från Kolos webshop liggande. Jag är laktosintolerant men har alltid kunnat äta mindre doser laktos utan problem, men nu har jag märkt av att jag blir dålig i magen efter en proteindrink, så jag misstänker självklart att det beror på laktoset i pulvret.

Funderar på att köpa Lactasin ("laktostabletter") och ta i samband med drinkarna så jag kan bli av med mina 4kg. Men min fråga är, hur mkt laktos innehåller ungefär 100g proteinpulver? Någon som vet?

RanShi
09-01-2008, 18:52
Lactasin är väl ganska dyrt?

Käkar du nåt laktosfritt (brukar innehålla enzymer) tror jag det "balanserar" ut det på nåt sätt. När jag kombinerar laktosfri mjölk med vissa ostar som gör mig konstig i magen blir jag inte konstig alls.

Så prova det.

Eller, blanda pulvret med laktosfri mjölk.

Kanske inte fungerar för dig, men det är väl värt ett försök.

z_bumbi
09-01-2008, 21:16
Kolla på kolhydratsinnehållet, finns det inga tillsatta kolhydrater så är laktos hela kolhydratsdelen

ManuelIT
09-01-2008, 23:32
Lactasin är väl ganska dyrt?

Käkar du nåt laktosfritt (brukar innehålla enzymer) tror jag det "balanserar" ut det på nåt sätt. När jag kombinerar laktosfri mjölk med vissa ostar som gör mig konstig i magen blir jag inte konstig alls.

Så prova det.

Eller, blanda pulvret med laktosfri mjölk.

Kanske inte fungerar för dig, men det är väl värt ett försök.
Jag tar bara en drink, och det är efter träningen, vilket gör det svårt att ha i mjölk.
Ye, Lactasin är dyrt, men jag har möjlighet att få ut det på recept, plus att jag bara tänkte använda det till mitt nuvarande proteinlager, ska byta till whey 100 sedan, som tydligen ska vara helt laktosfritt.

Kolla på kolhydratsinnehållet, finns det inga tillsatta kolhydrater så är laktos hela kolhydratsdelen
Aha, dåså. Tack!