View Full Version : gainer/protein?
Bör jag välja olika beroende på om jag gymmar eller konditionstränar?
Vill bygga upp mig i muskelmassa (dock ej lägga på mig överflödigt fett). Efter gym kör jag gainer, efter konditionsträning kör jag en proteinshake.(känns onyttigt av nån anledning med att köra en gainer efter konditionspass). vad tror ni?
King Grub
08-01-2008, 12:31
Borde väl om något vara tvärtom; konditionsträning förbrukar betydligt mer energi och kolhydrat vid motsvarande intensitet och varaktighet.
jo precis. men konditionsträningen varar under mkt kortare tid + efter gym-vistelsen vill jag ju lägga på mig samt få bra återhämtning. känns inte lika viktigt efter ett konditionspass typ. vill ju försöka att reducera/minska min inlagring av överflödigt fett.
Niklas Sjöö
08-01-2008, 17:49
jo precis. men konditionsträningen varar under mkt kortare tid + efter gym-vistelsen vill jag ju lägga på mig samt få bra återhämtning. känns inte lika viktigt efter ett konditionspass typ. vill ju försöka att reducera/minska min inlagring av överflödigt fett.
Du menar att (t.ex) om du går i 30min i en medel hastighet på 2km/h, förbrukar mer energi i jämförelse med ett intesivt koditionspass på 15min där medelhastighet ligger runt 15km/h? Tiden är i det stora loppen ointressant.
Oavsett vilket så tror jag att ett konditionspass, så länge de inte är en 60m sträcka tvärs över gatan till kiosken, tar mer på krafterna än styrketräning.
Du ska inte stirra dig blind på kosttilskott som om de vore något mirakelmedel, försök rikta in dig på att äta en sund och förnufftig kost efter träningen istället, när du kommit hem. Sen om du inte ökar i vikt eller muskler kan du överväga och ev. addera tillskott utöver dina måltider. Men om du, som det låter, är jätte desperat och verkligen vill dricka en proteindrink efter träning räcker det med vassleprotein och sen laddar du för fullt med kolhydrater och proteiner från vanlig husmanskost när du kommit hem.
Eddie Vedder
08-01-2008, 18:57
Angående konditionen har du bara nämnt att 1) den pågår under kortare tid än styrkan samt att 2) du känner att tillskott är mer befogat som återhämtning efter styrkan.
Du har inte sagt vad för typ av konditionsaktivitet du kör men är det så att du utför en aktivitet som dels är kortare och t.o.m. förbrukar mindre energi än styrketräningen lär duknappast behöva något alls efteråt utöver käk. För då lär det inte vara särskilt intensivt.
Men där kan jag ha missuppfattat.
Alltså. jag vet nog ärligt inte vad jag snackar om egentligen=)
Grejen är, att jag var sjukt pinnsmal förut, har lagt på mig 16 kg muskler/fett på ett år med träning + ätit mkt + kosttillskott. var alldeles nyligen jag insåg att jag även fått lite "fläsk" runt midjan. jag vet att man måste ligga på kaloriplus för att bygga, samt kaloriminus för att tappa vikt. Jag har varit skitdålig på att träna konditionsträning under året. har typ max cyklat på en träningscykel 2-3 ggr (35 min).
Jag vill verkligen fortsätta lägga på mig muskler och bli större (vet att det inte kommer gå lika fort som det gjorde i början) dock mår jag typ dåligt av tanken på att min mage kan bli ännu bulligare=) så jag vettefan hur jag ska göra. =/ första gången nånsin jag bulkat. ska absolut inte deffa, har inte så mkt muskler, och jag vill gå upp i vikt. dock fasar jag över fläsk-mage=/ hur ska jag göra? Detta e alltså anledningen till min gainer/protein fråga.
Eddie Vedder
08-01-2008, 19:14
har typ max cyklat på en träningscykel 2-3 ggr (35 min).
Ja inte lär du behöva en gainer efter det.;) För jag gissar att det inte var stenhårda intervaller.
Ja inte lär du behöva en gainer efter det.;) För jag gissar att det inte var stenhårda intervaller.
haha njae. min puls låg runt 140-150 hela tiden! så d var jobbigt i alla fall=) men alltså, efter ett hårt styrketräningspass kan jag köra med en gainer som jag gör, sedan riktig mat. efter 30-40 minuters snabb cykling kan jag på min höjd köra lite proteinpulver? vill ju inte lägga på mig onödigt mkt fett.
Eddie Vedder
08-01-2008, 19:59
Varför måste du absolut ta pulver efter cyklingen? Ena stunden vill du inte lägga på dig och i andra stunden måste du till varje pris hälla i dig extra kalorier. Det är väl inte fel att göra så men jag kan verkligen inte förstå varför.
Niklas Sjöö
08-01-2008, 20:22
haha njae. min puls låg runt 140-150 hela tiden! så d var jobbigt i alla fall=) men alltså, efter ett hårt styrketräningspass kan jag köra med en gainer som jag gör, sedan riktig mat. efter 30-40 minuters snabb cykling kan jag på min höjd köra lite proteinpulver? vill ju inte lägga på mig onödigt mkt fett.
I vilket syfte tar proteinet efter cykelpasset? Är det i mån om din återhämtning så du inte har spaghettiben dagen efter, eller hoppas du på att den ynka mängen protein räcker för att göra dig till en nydeffad Jay Cutler?
Först och främst så är kroppen i störst behov av kolhydrater efter ett konditions baserad träningspass. Därför säger jag som Eddie att de 35 min förmodligen inte är något att ora dig för. In i omklädningsrummet, ta en dusch, kamma dig och traska hem till pastan i skafferiet :thubmup:
Varför måste du absolut ta pulver efter cyklingen? Ena stunden vill du inte lägga på dig och i andra stunden måste du till varje pris hälla i dig extra kalorier. Det är väl inte fel att göra så men jag kan verkligen inte förstå varför.
jag vill ju lägga på mig "massa". dock vill jag inte att det resulterar i mer överflödigt fett. så jag tänkte att om jag inte tar något protein alls efter cykling, så kanske jag börjar gå ner i vikt istället för upp i vikt (om jag satsar på att köra konditionsträning typ 40 minuter 2 ggr i veckan). grejen är att jag vill fortsätta bygga, dock vill jag inte lägga på mig mer överflödigt fett. men som jag förstått det så är det svårt. hur som helst, jag vill upp i vikt (muskelmassa), dock inte ner i vikt (vilket kanske skulle ske ifall jag kör mer konditionsträning än jag gjort innan + inte äter protein
I vilket syfte tar proteinet efter cykelpasset? Är det i mån om din återhämtning så du inte har spaghettiben dagen efter, eller hoppas du på att den ynka mängen protein räcker för att göra dig till en nydeffad Jay Cutler?
Först och främst så är kroppen i störst behov av kolhydrater efter ett konditions baserad träningspass. Därför säger jag som Eddie att de 35 min förmodligen inte är något att ora dig för. In i omklädningsrummet, ta en dusch, kamma dig och traska hem till pastan i skafferiet :thubmup:
Exakt så! Jag tror det gör mig till en nydeffad Jay Cutler! :smash:
jag vill få bra återhämtning, utan att lägga på mig för mkt fett med bulkande och gainer (iallafall dom dagar jag inte tränar styrka på gym)
Niklas Sjöö
08-01-2008, 20:25
jag vill ju lägga på mig "massa". dock vill jag inte att det resulterar i mer överflödigt fett. så jag tänkte att om jag inte tar något protein alls efter cykling, så kanske jag börjar gå ner i vikt istället för upp i vikt (om jag satsar på att köra konditionsträning typ 40 minuter 2 ggr i veckan). grejen är att jag vill fortsätta bygga, dock vill jag inte lägga på mig mer överflödigt fett. men som jag förstått det så är det svårt. hur som helst, jag vill upp i vikt (muskelmassa), dock inte ner i vikt (vilket kanske skulle ske ifall jag kör mer konditionsträning än jag gjort innan + inte äter protein
Nu har du återupprepat samma sak flera gånger om och fortfarande inte förstått att vi inte kan hjälpa din kropp att prioritera muskeltillväxt och utesluta fettinlagring.
Och självfallet så går du inte ner i vikt om du skiter i en proteindryck efter cykelpasset, så länge din sammanlagda kcalmängd kompenserar upp ditt dagligabehov är biffad fixad. Ta då istället 1 slev extra makaroner och ytterligare en kycklingflé så slipper du oroa dig över drycken.
Eddie Vedder
08-01-2008, 20:26
Du kommer inte förtvina av att skippa proteinet direkt efter cyklingen, ät lite extra när du kommer hem bara.
Proteinpulver i en diet som innebär 300kcal överskott innebär med största sannolikhet ingen som helst märkbar skillnad i fettökning jämfört med en isokalorisk (d.v.s. lika energirik) kost där du istället käkar en extra korvmacka.
Vet inte vad du har för tro på proteinpulver och gainer men du verkar tillskriva det rejält överdrivna egenskaper.
tack för svaren! avslutar den här tråden nu:)
Eddie Vedder
08-01-2008, 20:29
Och vad har du kommit fram till? Alltså hur har du bestämt dig för att lägga upp det?
Niklas Sjöö
08-01-2008, 20:31
Exakt så! Jag tror det gör mig till en nydeffad Jay Cutler! :smash:
jag vill få bra återhämtning, utan att lägga på mig för mkt fett med bulkande och gainer (iallafall dom dagar jag inte tränar styrka på gym)
Hur ska vi kunna avgöra om en återhämtningsdryck lagras som fett eller inte? Rikta in dig på 2g/kg-kroppsvikt protein varje dag, om du nu är så orolig att du inte får i dig tillräckligt och basera sen resisterande energi på kolhydrater och fett. Sen sliter du sönder musklerna varje gång du tränar, ordentligt, tills du verkligen inte orkar mer och känner dig färdig. Då bör du växa!
alltså, jag vet inte riktigt=/ allt har funkat bra hittills som det har gjort. har lagt på mig 16 kilo sen jag började träna för ett år sen. enda grejen var att jag tänkte att "Nu jävlar ska jag försöka bli av med min lite halv-fläskiga mage samtidigt som jag fortfarande bygger stora enorma muskler!!!*flex* då tänkte jag att proteinpulver kanske var lite smartare än gainer, efter konditionspass dårå, eftersom jag tänkte att så mkt kolhydrater som finns i gainer kanske bara behövs när man vill återhämta maxmimalt? som efter ett hårt gympass. (jag satsar ju hårdade på bygga-biten än konditionsbiten. men sorry för mina halvknepiga formuleringar och dåliga idéer:)
Men ni kan jättegärna få hjälpa mig med en fråga om ni vill!
Jag vill ju alltså fortsätta bygga, dock ej lägga på mig mer överflödigt fett. hittills har jag käkat så sjukt mkt mat varje dag i ett år (vilket förmodligen har varit onödigt mkt eftersom att jag lagt på mig lite fett). kanske inte går att komma undan iofs eller? Hur många kcal bör mitt dagliga intag ligga på om jag vill gå upp i kvalitativ massa?(dvs ett visst kcal+ varje dag eller? Är 172 lång. 68 kg. Har aldrig "räknat" kalorier och sånt förut. Men jag antar att det bara är att läsa på förpackingarna på det man käkar och sedan plussa ihop allting?
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.