View Full Version : bra proteintillskott?
1.Jag är ute efter ett bra proteintillskott som jag kan ta varje dag. Ska ta proteinet i uppbyggnadssyfte, dock vill jag inte att det ska bidra till att jag lägger på mig mer överflödigt fett (gainer tar jag bara träningsdagar). Har ni något tips på proteinpulver man kan ta varje dag (även dagar man ej tränar)för uppbyggnad, som inte bidrar till att man lägger på sig så mycket fett?
2. vad är skillnaden mellan whey 80, samt whey100?
Är 172 lång, 68 kg. vill öka i muskelmassa, men vill ändå försöka att inte lägga på mig för mkt överflödigt "bulk" fett. tack!=)
Vilket proteintillskott du än väljer, så kan du lägga på dig fett från det. Det har inte att göra med kvaliten utan mängden kalorier det innehåller (och där är det lika plats för alla proteintillskott egentligen). Det som avgör är om du får i dig för mycket kalorier och det beror på allt du stoppar in i munnen, inte bara proteintillskott. Därför är ditt bästa val ett proteintillskott som är billigt (t ex 125 kr/kg eller billigare om du hittar, se bara till att proteinhalten är vettigt hög, minst 75g/100g), eftersom det inte är någon större skillnad i "effekt" på olika sådana pulver.
Om du märker att du lägger på dig för mycket fett så skär ner på något, antingen mängden proteinpulver du tar, mängden mat du äter, minimera skräpmat/godis eller uteslut proteindrinkar helt om det skulle behövas.
Niklas Sjöö
08-01-2008, 08:43
För att en viss fettinlagring skall uppstå behöver du överlag hamn på ett kaloriöverskott inom en uppsatt tidsperiod och oavsett om överskottet sker av proteintillskott eller kycklingfilér spelare ingen roll.
Men vill du minska på kalorierna i din proteindrink och lägga mer tygnd på kosten är EsaPro att föredra som är rena aminosyrer och tas direkt innan träning, på fastande mage och för optimal verkan 1h efter avklarat pass.
Vill du reducera eventuella fettinlagringar så mycket som möjligt är en lugnare och mer hanterlig viktökning att föredra, men att inget som uteslus pga proteintillskott.
ok! tack för svaren! men alltså, jag menar. Om jag t ex käkar en risifrittu + två brödskivor(vitt) till mellanmål 2ggr om dagen, eller om jag dricker en proteindrink(typ whey80) + en morot + en falu råg rut, så måste ju det senare alternativet vara bättre + mindre fettinlagring?
för även om jag vill gå upp i vikt så behöver väl inte mellanmålen vara typ "Onyttiga" typ pannkaka med sylt o grädde, risifrutti och vitt bröd osv?? är whey80 + en frukt/grönsak + knäckemacka (falu råg rut) ett bra mellanmål 2 ggr om dagen?
ok! tack för svaren! men alltså, jag menar. Om jag t ex käkar en risifrittu + två brödskivor(vitt) till mellanmål 2ggr om dagen, eller om jag dricker en proteindrink(typ whey80) + en morot + en falu råg rut, så måste ju det senare alternativet vara bättre + mindre fettinlagring?
Är kaloriintaget lika stort så gör det ingen skillnad på fettinlagringen.
för även om jag vill gå upp i vikt så behöver väl inte mellanmålen vara typ "Onyttiga" typ pannkaka med sylt o grädde, risifrutti och vitt bröd osv?? är whey80 + en frukt/grönsak + knäckemacka (falu råg rut) ett bra mellanmål 2 ggr om dagen?
Man kan bli fet på nyttig mat också,
Protein bygger inte muskler - frånvaro av protein ger iof dålig tillväxt men att tro på protein som nån muskelbyggarprodukt är fel imo.
Jag förstår det där med kaloriintag, men det låter lite konstigt också=/ påverkas inte fettinlagringen lite av VAD man äter också? eller är det bara för att fett innehåller mest kcal som man tycker att "fettiga produkter" är onyttiga? jag menar, det känns ju nyttigare och "bättre" att trycka i sig en prottedrink, grönsak + faluråg rut som mellanmål än att trycka ner ett gäng pannkakor eller risi frutti med sylt och grejer.
Ok! men det är väl ändå bra att i uppbyggnadssyfte käka 1-2 proteindrinkar per dag? sen träningsdagar kör jag gainer efter passen.
Jag förstår det där med kaloriintag, men det låter lite konstigt också=/ påverkas inte fettinlagringen lite av VAD man äter också? eller är det bara för att fett innehåller mest kcal som man tycker att "fettiga produkter" är onyttiga? jag menar, det känns ju nyttigare och "bättre" att trycka i sig en prottedrink, grönsak + faluråg rut som mellanmål än att trycka ner ett gäng pannkakor eller risi frutti med sylt och grejer.
Ok! men det är väl ändå bra att i uppbyggnadssyfte käka 1-2 proteindrinkar per dag? sen träningsdagar kör jag gainer efter passen.
så länge man undviker socker så spelar det mindre roll vad man äter ur viktsynpunkt om alla näringsämnen är täckta
ja du får 50-60g protein extra om dagen. men det ger inget extra mot att äta 50-60g protein från mat istället. går du inte upp i vikt så lägger du inte på dig muskler oavsett mängd protein
Eddie Vedder
08-01-2008, 14:14
eller är det bara för att fett innehåller mest kcal som man tycker att "fettiga produkter" är onyttiga?
Oftast är det så ja. Dessutom finns ju den typen av mat som är onyttig på de flesta sätten. Både mycket fett med taskig sammansättning, mycket socker, mycket raffinerade kolhydrater, salt o.s.v.
Där är ju dock inte bara fettet boven utan måltiden är undermåligt sammansatt i sig. Men du blir inte per automatik fet av den maten heller, även om det underlättar att bli fet på.;)
jag menar, det känns ju nyttigare och "bättre" att trycka i sig en prottedrink, grönsak + faluråg rut som mellanmål än att trycka ner ett gäng pannkakor eller risi frutti med sylt och grejer.
Det var knappast några fettrika alternativ du drog till med.:D Inte särskilt onyttiga heller för den delen, funkar ju som mindre mellanmål åtminstone. Pannkakor skulle jag inte kalla dåliga överhuvudtaget, mjölk, ägg och mjöl.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.