View Full Version : Bäst-före på bars? Frysa in bars?
Letade bland älder trådar men hittade bara trådar om pulver.
Har hittat bars till ok pris men dom gick ut i början av december. Frågan lyder då, hur länge efter utgången kan man äta dom och vad får det får effekt på barsen att dom är lite gamla?
Sen en allmän fundering, kan man frysa in bars eller far dom illa av det? Och om det fungerar, håller dom längre då?
/Glen
Helt beroende på VAD kakorna innehåller.
Finns det nötter eller jordnötssmör med så går det inte så bra eftersom fettet härsknar lättare.
Fettet i chokladen på utsidan kommer att packa om sig och bli vitt eller grått. Inte farligt på något sätt men inte så snyggt.
Stärkelsen i kakan kan packa ihop sig och bilda lite resistent stärkelse. Helt plötsligt blir kolhydraterna långsammare i kakan.
Proteinet påverkas inte speciellt mycket. Möjligen kan kakan bli torrare och tråkigare när den tinat.
Jag skulle INTE frysa in kakorna utan fortsätta äta dem så länge de smakar bra.
Helt beroende på VAD kakorna innehåller.
Finns det nötter eller jordnötssmör med så går det inte så bra eftersom fettet härsknar lättare.
Fettet i chokladen på utsidan kommer att packa om sig och bli vitt eller grått. Inte farligt på något sätt men inte så snyggt.
Stärkelsen i kakan kan packa ihop sig och bilda lite resistent stärkelse. Helt plötsligt blir kolhydraterna långsammare i kakan.
Proteinet påverkas inte speciellt mycket. Möjligen kan kakan bli torrare och tråkigare när den tinat.
Jag skulle INTE frysa in kakorna utan fortsätta äta dem så länge de smakar bra.
Ok där ser man. Är en del jordnötter i dom så det blir att tugga i sig dom snarast. Dom smakar fortfarande bra och jag har inte märkt av några sjukdomssymptom :thumbup:
Sjuk blir du inte men smaken kan bli rätt bitter av härskna jordnötter*spy*
Bara jag som läste 'Bäst-före på bärs'? :D
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.