PDA

View Full Version : Effekten av HMB på prestation och kroppssammansättning.

King Grub
06-01-2008, 10:45
Ny review.

Effects of beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) on exercise performance and body composition across varying levels of age, sex, and training experience: A review. Nutr Metab (Lond). 2008 Jan 3;5(1):1 (http://www.nutritionandmetabolism.com/content/pdf/1743-7075-5-1.pdf)

Eddie Vedder
06-01-2008, 11:01
Ja det verkar ju inte saknas belägg för att det har effekt åtminstone. Inte för att jag är så ambitiös att jag läser studierna som det refereras till men det är åtmistone intressant att det finns så mycket data och att det sträcker sig från AIDS- och cancerpatienter och gamla till elitidrottare inom både konditions- och kraftsport.

Först nu förstod jag dessutom att HMB är en ketosyra, det har jag inte vetat innan.:)

Ondskapelsen
13-01-2008, 01:10
Bumpar tråden lite pga att länken inte funkar. Det var inte alls längesen jag hörde att HMB var ren placebo så man blir lite nyfiken.

KniveN
13-01-2008, 01:22
Länken funkar för mig.

Edit: Kan kanske vara för att jag har klickat på den förut.

Bigglet
13-01-2008, 01:30
Men för oss som inte har så bra engelska, värt att ta HMB?

Granstr0m
13-01-2008, 13:18
Jag och en kompis körde med det ett tag och vi kände ingen effekt alls.

Eddie Vedder
13-01-2008, 13:19
Jag och en kompis körde med det ett tag och vi kände ingen effekt alls.

Hur hade ni förväntat er att det skulle "kännas"?;)

Schroder
13-01-2008, 14:20
kan inte öppna formatet, någon som kan ge en kort förklaring på effekten av HMB forskningen.

Eddie Vedder
13-01-2008, 14:22
kan inte öppna formatet, någon som kan ge en kort förklaring på effekten av HMB forskningen.

Det är en sammanställning av hela vetenskapliga underlaget egentligen. Med andra ord blir det en hel del att berätta om eftersom det gäller flera olika sorters effekter på olika grupper.

Men skall se om jag kan posta abstractet....

skaparn
13-01-2008, 14:26
Då undrar jag varför jag inte finner HMB i shoppen så jag kan ytterligare ta ett steg mot den ultimata optimaliteten.

I'm buying this shit. Lightweight. Let's get it on osv

Eddie Vedder
13-01-2008, 14:30
Men skall se om jag kan posta abstractet....

Abstraktet var inte så mycket att läsa egentligen, mest en redovisning om själva arbetet med den här artikeln som sådant.
Men här är iaf lite av det som nämns i samband med styrketräning:

The efficacy of HMB supplementation for experienced athletes
Several studies have found that HMB supplementation enhances LBM and indices of
performance during resistance training, independent of training experience. Nissen et al. [28]
investigated HMB supplementation on strength and body composition in trained and untrained
males undergoing intense resistance training. Greater decreases in body fat and increases in LBM
were found with HMB supplementation regardless of training status. Further, there was an
overall 55% greater increase in bench press performance. Similarly, Panton et al. [38] examined
the effects of HMB during resistance training in 36 women and 39 men, 20 to 40 years of age,
with varying levels of training experience for 4 weeks. The HMB group decreased body fat to a
greater extent (-1.1% vs. -.5%), and had greater increases in upper body strength (7.5 vs. 5.2 kg),
and LBM (1.4 vs. .9 kg) than the placebo group, independent of training experience. Likewise,
Thomson [39] found an increase in leg extension 1-RM relative to placebo (14.7% vs. 4.8%) after 9 weeks of strength training in 34 resistance trained men, while Neighbors et al. [40]
reported that HMB decreased body fat and increased LBM in experienced football players.
Finally, Nissen and Sharp [41] performed a meta-analysis concerning dietary
supplements postulated to augment lean mass and strength gains during resistance training.
Studies between the years 1967 and 2001 were included, if they met their strict experimental
criteria, including at least 3 weeks of resistance training, 2 or more times per week. Over 250
supplements were analyzed; however, only 6 met their criterion. Results found that only creatine
(18 studies) and HMB (9 studies including both trained and untrained participants) had sufficient
data supporting their ability to enhance LBM and various indexes of performance. They found
that HMB supplementation at 3 grams per day resulted in a net increase of .28% and 1.4% per
week for LBM and strength gains, respectively.

Granstr0m
13-01-2008, 17:56
Hur hade ni förväntat er att det skulle "kännas"?;)

Vet inte, men man måste väl känna nån skillnad lr om man gör nåra extra ökningar annars är de väl inte värt att köpa det? lr :bumbi

King Grub
13-01-2008, 18:01
Det finns nära nog inga tillskott man "känner effekt" av. Man kan inte känna proteinsyntes eller proteinnedbrytning.

EiseltUK
13-01-2008, 18:12
Jag tycker nog allt att jag känner när tRNA jobbar. Pirrar liksom lite. *flex*

LunaSpice
13-01-2008, 20:41
Verkar som att författarna anser att HMB är av stort kliniskt värde att minska muskelatrofi och för att stimulera proteinsyntes vid olika sjukdomstillstånd. Kan tydligen också i vissa fall hjälpa till att sänka LDL-kolesterol och blodtrycket.

"However, more studies are needed to determine the optimal dosage and
frequency of HMB supplementation, and the overall efficacy of HMB supplementation as an ergogenic aid for athletes."

Vi får väl se om denna review sätter igång ytterligare forskning inom med HMB.

Guddi
13-01-2008, 21:46
HMB har uppmärksammats tidigare i andra reviews/litteraturgenomgångar. Effekten på muskelmassan verkar ligga på samma nivå eller lite under den man får av kreatin. Däremot är forskningen på HMB inte i närheten av lika stor som den på kreatin så resultaten är inte lika säkra.

1: J Appl Physiol. 2003 Feb;94(2):651-9. Epub 2002 Oct 25.
Effect of dietary supplements on lean mass and strength gains with resistance
exercise: a meta-analysis.
Nissen SL, Sharp RL.
The purpose of this study was to quantify which dietary supplements augment lean
mass and strength gains during resistance training. Peer-reviewed studies between
the years 1967 and 2001 were included in the analysis if they met a predetermined
set of experimental criteria, among which were at least 3-wk duration and
resistance-training 2 or more times a week. Lean mass and strength were
normalized for meta-analysis by conversion to percent change per week and by
calculating the effect size for each variable. Of the 250 supplements examined,
only 6 had more than 2 studies that met the criteria for inclusion in the
meta-analysis. Creatine and beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) were found to
significantly increase net lean mass gains of 0.36 and 0.28%/wk and strength
gains of 1.09 and 1.40%/wk (P < 0.05), respectively. Chromium,
dehydroepiandrosterone, androstenedione, and protein did not significantly affect
lean gain or strength. In conclusion, two supplements, creatine and HMB, have
data supporting their use to augment lean mass and strength gains with resistance
training.De använda sig av totalt 9st studier på HMB när de kom fram till resultatet ovan.

Fulltexten är gratis och finns på adressen http://jap.physiology.org/cgi/content/full/94/2/651

AmericanDragon
06-11-2008, 09:05
Ursäkta om jag drar upp en gammal tråd, men finns det några nya forskningar kring hmb som är intressanta?

Pepz
06-11-2008, 10:06
Ursäkta om jag drar upp en gammal tråd, men finns det några nya forskningar kring hmb som är intressanta?

det första inlägget i denna tråden är en studie från januari i år. det är i princip purfärskt.

dannegavle
06-11-2008, 10:52
HMB är dyrt. Jag satte mig med miniräknare och jämförde 5 olika produkter från en stor svensk butik. Mellan 11.63 och 19.90 kr/dag om man följer doseringsanvisningarna.

jebu
06-11-2008, 11:28
HMB är dyrt. Jag satte mig med miniräknare och jämförde 5 olika produkter från en stor svensk butik. Mellan 11.63 och 19.90 kr/dag om man följer doseringsanvisningarna.

HMB är inte speciellt dyrt, däremot är "en stor svensk butik" dyra på produkterna. Går lätt att hitta HMB för under 2,50 kr/dag. Sedan finns det en till fin fördel med HMB och det är smaken, skönt att känna att man lever ibland....

AmericanDragon
13-11-2008, 02:14
Är det några problem med att blanda hbm tillsammans med, let's say, EAA?

King Grub
13-11-2008, 05:16
Nej, det skall det inte vara.

Danny Devito
13-11-2008, 08:38
HMB är inte speciellt dyrt, däremot är "en stor svensk butik" dyra på produkterna. Går lätt att hitta HMB för under 2,50 kr/dag. Sedan finns det en till fin fördel med HMB och det är smaken, skönt att känna att man lever ibland....

Mm, precis. Jag köpte en burk HMB för 59 kr på en viss webshop, så inte behöver det kosta skjortan. :)

Är det några problem med att blanda hbm tillsammans med, let's say, EAA?

Det gör jag nuförtiden. Innan och efter passen, i shakern. :cool:

skaparn
13-11-2008, 08:46
Jisses vad man kan mixa nu med forskning i ryggen. HMB + EAA + Malto + Kreatin + Koffein + Taurin + Bockhornsklöver.

Yiihaa!

dannegavle
13-11-2008, 10:06
Jag gjorde som Danny Devito och köpte några burkar HMB FX för 59 kr/st (100 g). Fick hem dom igår och upptäckte att HMB är svårt att lösa i vatten, och dessutom smakar det apa.

På burken står det att man ska blanda HMB med vatten. Frågan är hur upptaget av HMB påverkas av att kapsla in det istället?

Om det inte gör någon större skillnad så skulle HMB i kapslar vara en höjdare. Var kan man köpa tomma kapslar?

Kischen
13-11-2008, 10:25
Jag gjorde som Danny Devito och köpte några burkar HMB FX för 59 kr/st (100 g). Fick hem dom igår och upptäckte att HMB är svårt att lösa i vatten, och dessutom smakar det apa.

På burken står det att man ska blanda HMB med vatten. Frågan är hur upptaget av HMB påverkas av att kapsla in det istället?

Om det inte gör någon större skillnad så skulle HMB i kapslar vara en höjdare. Var kan man köpa tomma kapslar?

Ska du sitta och pilla in det i kapslar för hand? Ta pulvret i munnen, häll på vatten och svälj.

Bomba med toapapper :naughty:

WHITEFOLKS
13-11-2008, 11:42
hmb löser sig rätt bra med vatten, det verkar bara inte göra det först. väntar man bara och rör så säger det bara vips så är det utblandat.

dannegavle
13-11-2008, 13:20
hmb löser sig rätt bra med vatten, det verkar bara inte göra det först. väntar man bara och rör så säger det bara vips så är det utblandat.

Ok, får prova det. Har du nåt tips på hur man döljer smaken av apa?

Danny Devito
13-11-2008, 13:22
Ok, får prova det. Har du nåt tips på hur man döljer smaken av apa?

Man håller för näsan och låtsas att man häller i sig en stor stark. :D

KniveN
13-11-2008, 14:47

Du kan köpa kapslar och "kapslare" på samma ställe som du köpte HMB ;)

dannegavle
13-11-2008, 15:01
Du kan köpa kapslar och "kapslare" på samma ställe som du köpte HMB ;)

Ah, där ser man.

Den där kapsel-maskinen, är den värd priset?

Ekonom
13-11-2008, 17:39
Den klassiska rekommendationen för hmb har ju varit 3g /dag, jämt utspritt över dagen.

Kan det tänkas att den rekommendationen är inaktuell och att man snarare borde, som med eaa, ta allt före passet?

Någon som har sett något om det?

På 90-talet när jag använde hmb senast fanns det två varianter som såldes - en där tillverkarna påpekad att innehållet var skyddat med ett visst patent och samt något kinesiskt ful-hmb.

Den patenterade varienten tycktes faktiskt ge viss "effekt" medan ful-hmb't tycktes vara verkningslöst.

Jag blir lite sugen på att köra 5-6 g/dag under 2 månader och se om det händer ngt med forskningsindikationerna i ryggen.. :) eller om det var bättre förr

KniveN
14-11-2008, 01:37
Ah, där ser man.

Den där kapsel-maskinen, är den värd priset?

Har tyvärr inte testat just den där. Men den jag har funkar bra.

Troll
14-11-2008, 15:22
Tänkte också på det Ekonom var inne på, att ta varje dag.
Räcker det inte på träningsdagar?

HDS
18-11-2008, 14:05
HMB bildas av aminosyran leucin om jag förstått det rätt, och L-leucin finns i EsaPro exempelvis.

Finns det någon positiv effekt med att ta HMB tillsammans med EAA innan ett träningspass?

Ola Wallengren
18-11-2008, 16:07
HMB bildas av aminosyran leucin om jag förstått det rätt, och L-leucin finns i EsaPro exempelvis.

Finns det någon positiv effekt med att ta HMB tillsammans med EAA innan ett träningspass?

HMB verkar fungera delvis genom att det miskar proteinnedbrytningen och på den punkten så har EAA inte riktigt samma effekt. Därför kan man tänka sig att det kan fungera bra ihop.

Whistler
18-11-2008, 16:11

Bara en liten del av L-leucinet blir till HMB, ca 5% om jag minns rätt.
4g HMB är således rätt mycket jämfört med det som fås av 10g EsaPro.

Kvicket
04-12-2008, 09:54
Guddi

Den studien är ju ganska orelevant, iaf för oss här som redan tränar.. 7 av de 9 studierna är sammankopplade med patentet eller licensen för hmb. Men framför allt är nästan alla (alla?) gjorda på individer som inte har tränat styrketräning inom en viss period innan.
De flesta är också gjorda på väldigt få försökspersoner.

Kvicket
04-12-2008, 10:16
Kollade igenom den andra reviewartikeln...
Verkar väl genomförd men jag hävdar fortfarande att det är svårt att säga att hmb fungerar bra på tränade individer, vissa studier visar det och andra inte.
Vad säger Grub o kompani?

phel
06-01-2009, 19:12
Den klassiska rekommendationen för hmb har ju varit 3g /dag, jämt utspritt över dagen.

Kan det tänkas att den rekommendationen är inaktuell och att man snarare borde, som med eaa, ta allt före passet?

Någon som har sett något om det?[/I]

Bumpar lite. Någon som kan motivera att man ska ta det även dagar man inte tränar?

Cerberus
06-01-2009, 23:22
helt omöjligt att få i sig genom pulver iaf, smakar bokstavligen som gift, toxic waste.

aldrig smakat något så fruktansvärt någonsin innan.

dannegavle
07-01-2009, 07:37
Själv har jag i en liten skvätt (halv mun, max) med vatten i ett glas och slänger sen i pulvret. Efter några minuter har det löst upp sig i vattnet och då kan man svepa. Jag ser dock alltid till att ha något som smakar mycket att skölja ner med.