PDA

View Full Version : Whey

Raschmus
04-01-2008, 11:19
Alla ni som använder er av Whey Protein, tar ni 1-3 doseringar dagligen som rekommenderas på paketet, eller tar ni det endast direkt efter träning eller i andra mängder, doseringar etc?

Speak!

ocelot
04-01-2008, 11:22
Jag tar direkt efter träning samt en på morgonen dagen efter träning...

Gris
04-01-2008, 11:37
tar så mycket för att komplettera maten med mitt dagliga intag av protein.

Niklas Sjöö
04-01-2008, 11:38
Jag nöjer mig med en dosering efter träning och oftast då i samband med lite smörgåsar och mjölk.

Raschmus
04-01-2008, 11:39
Glömde av en fråga; Det står på paketet att man den skall drickas direkt när den blandats.. Då kan jag altså inte shakea den med mjölk hemma och dricka den efter jag tränat på gymmet? Och VARFÖR? *screwy* *screwy*

Niklas Sjöö
04-01-2008, 11:45
Glömde av en fråga; Det står på paketet att man den skall drickas direkt när den blandats.. Då kan jag altså inte shakea den med mjölk hemma och dricka den efter jag tränat på gymmet? Och VARFÖR? *screwy* *screwy*

Självklart kan du det. Proteinet i Whey är vanligt mjölkprotein (vassle) och kan stå några timmar i kylen medan du tränar. Köper du en färdigblandad återhämtningsdryck i affären (gainomax t.ex.) så har den förmodligen stått i kylskåpet en hel dag och inte är det något fel på den.

Niklas Sjöö
04-01-2008, 11:48
Och VARFÖR?

För att konsumenten ska ta slut på sitt proteinpulver och handla nytt.

Sverker
04-01-2008, 12:32

Tjaa...en bra motivering heter Bacillus cereus
http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/bacillus-cereus-matforgiftning/

Att färdigblanda drycker håller i rumstemperatur beror på att de är UHT-behandlade ( kokta vid 140 grader C i 8 sekunder;) ).

Ganymedes
04-01-2008, 12:40
Jag dricker 3-4 proteindrinkar om dagen, beroende på hur mycket protein jag tror mig fått från kosten. Blandar dock endast med vatten. Morgon, lunch, middag och precis före läggdags är vad jag kör.

Har köpt en 1 kg påse protein samt en shaker som jag har stående på jobbet. Orka häva upp pulver i shaker och ta med varje jävla dag liksom. :)

Raschmus
04-01-2008, 12:46
För att konsumenten ska ta slut på sitt proteinpulver och handla nytt.

Låter rimligt.
*slap*

Självklart kan du det. Proteinet i Whey är vanligt mjölkprotein (vassle) och kan stå några timmar i kylen medan du tränar. Köper du en färdigblandad återhämtningsdryck i affären (gainomax t.ex.) så har den förmodligen stått i kylskåpet en hel dag och inte är det något fel på den.

Fett. Brukar nämligen göra så, hade ju vart surt om jag hade hällt i mig försämrat tillskott i flera månader. *gah!*

swanstah
04-01-2008, 13:00
Jag tar en proteindrink innan träningen sen en bakad proteinkaka efteråt. ;)

Handcuff
04-01-2008, 17:23
Efter träning tillsammans med kolhydrater. I övrigt så får jag i mig tillräckligt med protein. Utan problem.

Raggis
04-01-2008, 17:34
Före- och efter träning, tillsammans med kolhydrater.

Raschmus
04-01-2008, 17:39
Före- och efter träning, tillsammans med kolhydrater.

2doser eller en halv före och andra halvan efter? *whistle*

Raschmus
04-01-2008, 18:30
Jag tar en proteindrink innan träningen sen en bakad proteinkaka efteråt. ;)

Farsan har blivit riktig huskärring nu och bakat bröd han hittat på "Du är vad du äter" (tv-programmets) hemsida. Han sa han skulle baka ner protein i brödet nästa gång och dessutom göra nytta protein, fika kakor. *screwy* ;)

Recept på din proteinkaka? Smaklig? :D

tp_88
04-01-2008, 19:32
Aldrig i samband med träning. Som mellanmål, eller del av måltid, när jag vill höja proteinhalten i målet.

0-2/dag.

Laijza
04-01-2008, 19:51
0-2 om dagen, beroende på hur mycket protein jag fått i mig i övrigt. Ibland tar jag en innan träning, ibland efter och ibland mitt på dagen som ett mellanmål.

C.E.J.
04-01-2008, 21:01
Alla ni som använder er av Whey Protein, tar ni 1-3 doseringar dagligen som rekommenderas på paketet, eller tar ni det endast direkt efter träning eller i andra mängder, doseringar etc?

Speak!

Men... du kan ju inte dosera efter vad producenten tycker. Proteintillskott är ju nåt man ska ta för att komplettera lågt proteinintag i kosten, vilket f.ö. är väldigt ovanligt. Det är inget prestationshöjande pulver som hjälper dig träna hårdare eller bygger muskler åt dig.

King Grub
04-01-2008, 21:05
Alla vet inte att "whey" är mjölkprotein från vanlig mjölk.

Raschmus
04-01-2008, 21:38
Men... du kan ju inte dosera efter vad producenten tycker. Proteintillskott är ju nåt man ska ta för att komplettera lågt proteinintag i kosten, vilket f.ö. är väldigt ovanligt. Det är inget prestationshöjande pulver som hjälper dig träna hårdare eller bygger muskler åt dig.

Jag vet. Spekulationer, hur andra använde det. Dum fråga kanske. :smash:

Alla vet inte att "whey" är mjölkprotein från vanlig mjölk.

När jag klicka upp [Tillskott] såg jag tillhöger om denna tråden King_Grub som senaste inlägg. YES, tänkte jag. Jag fick mannen, myten, legenden till min tråd. Och vad skriver du? "Alla vet inte att "whey" är mjölkprotein från vanlig mjölk". Besvikelse, :(

tobbo
04-01-2008, 21:50
haha man ser verkligen vilka höga krav alla har fått på stackars Grub.

OnT: 1 innan träning.