View Full Version : C-vitamintillskott utan sötningsmedel?
Använder brustabletter idag men har bara sett sådana med antingen cyklamat eller sackarin vilket känns lite som pest eller kolera. Någon som vet något märke som producerar C-vitamintillskott utan sötningsmedel?
King Grub
04-11-2007, 18:04
Apoteket.
http://www.apoteket.se/intershoproot/eCS/Store/sv/pictures/130567s.jpg
http://www.apoteket.se/intershoproot/eCS/Store/sv/pictures/087031s.jpg
Apoteket.
Ahh helgat vare apoteket, tack! :thumbup:
machine gun
04-11-2007, 18:36
Varför supplementerar man vitamin C?
Varför supplementerar man vitamin C?
för att man vill ligga på en stort överskott då de i alla fall för mig fungerar som en barriär mot förkylningar.
Finns askorbinsyra på hyllan för bakpulver och kryddor i din butik. Ska användas när du gör egen sylt och saft. Kostar någon tia eller så för 20 gram.
Smakar vidrigt surt och beskt så man förstår varför tillverkarna av C-vitamin bättrar på smaken*whistle*
Handcuff
04-11-2007, 19:45
för att man vill ligga på en stort överskott då de i alla fall för mig fungerar som en barriär mot förkylningar.
Hade vart intressant att veta hur du dragit den slutsatsen :)
King Grub
04-11-2007, 20:27
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17636648&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17636648&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
tack grubben, slapp jag leta
King Grub
04-11-2007, 21:06
Det står i o f s att det inte har någon effekt... ;)
Lillstrumpa
04-11-2007, 21:10
Om han inte anser till tillhöra de där sista som nämndes i texten. :)
Det står i o f s att det inte har någon effekt... ;)
[...] evidence suggests that it could be justified in people exposed to brief periods of severe physical exercise or cold environments.
Innebär inte det i princip svensk vintertid?
Förövrigt tycker jag mig få bättre hy av c-vitamintillskott, säkert placebo men det funkar för mig. *popcorn*
King Grub
04-11-2007, 22:39
"soldiers on sub-arctic exercises"
"soldiers on sub-arctic exercises"
"skiers" fanns ju faktist också som grupp?
Jag anser mig dock tillhöra gruppen "soldiers on sub-arctic exercises" men eftersom det bevisligen ger en del vid kallt väder och hårda strapatser antar jag att de ger även för den almänna massan. Var dock inte i just den där studien jag har fått det ifrån...
überstarken
05-11-2007, 16:40
[...] evidence suggests that it could be justified in people exposed to brief periods of severe physical exercise or cold environments.
Under perioder av omfattande fysisk ansträngning (eller?) ELLER kalla miljöer.
Antingen kan jag inte engelska eller så står det att det kan vara användbart för folk som utför omfattande fysisk ansträngning och/eller i kalla miljöer. Alltså även för oss som tränar på ett gym i rumstemperatur?
Under perioder av omfattande fysisk ansträngning (eller?) ELLER kalla miljöer.
Antingen kan jag inte engelska eller så står det att det kan vara användbart för folk som utför omfattande fysisk ansträngning och/eller i kalla miljöer. Alltså även för oss som tränar på ett gym i rumstemperatur?
"severe physical exercise" - man vet ju inte riktigt vad definitionen är.
King Grub
05-11-2007, 16:45
It was the results of one of these six trials, with schoolchildren in a skiing school, that particularly impressed Pauling. However, great caution should be exercised in generalizing from this finding, which is based mainly on marathon runners.
No benefits have been observed from therapeutic use of doses totalling 10 g that was divided for the first three days of illness. The equivocal findings of the large study, which used 8 g only on the day of onset of respiratory symptoms, are tantalising and deserve further assessment.
PLoS Med. 2005 Jun;2(6):e168; quiz e217.
It is obvious that a single dose of a water-soluble vitamin, regardless of the number of milligrams consumed, will not elevate blood plasma levels enough to produce a preventive or therapeutic effect.
PLoS Med. 2005 September; 2(9): e308.
überstarken
05-11-2007, 16:55
"severe physical exercise" - man vet ju inte riktigt vad definitionen är.
Men frågan är... Vet Grub? :D
King Grub
05-11-2007, 16:59
Marathonlöpning och idrottare på skidläger enligt fullängdsartikeln. Hos andra: "regular supplementation does not lower the probability of getting a cold."
überstarken
05-11-2007, 17:20
Marathonlöpning och idrottare på skidläger enligt fullängdsartikeln. Hos andra: "regular supplementation does not lower the probability of getting a cold."
Och "andra" inkluderar hårt styrketränande individer med säkerhet?
Det finns andra studier som jag tidigare sagt som hävdar att det räcker med att träna på en hög nivå för att vara i behov av mer c-vitamin. Men varför chansa överskott av c-vitamin (på rimliga nivåer överskott) pissas ut och ger i värsta fall blåsor i munnen. Kommer någon med leverskador nu är det inte rimliga mängder längre...
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.