Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-08-07, 16:09   #1
thexbishop
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 101
proteinbar

Hejsan. Tänkte kolla med ni som vet. Går i skolan och brukar oftast träna direkt efter så de skulle va perfekt med någon slags bar man kan käka på bussen till gymet för att hålla igång ämnesomsättningen. någon som har någe tips på någon kalorisnål bar med mkt protein? Skriv gärna med vart man kan inhandla dom!
thexbishop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 16:48   #2
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
www.kolozzeum.com

OMG länk till en hemsida som säljer tillskott

Du behöver ingen proteinbar för att "hålla igång ämnesomsättningen". Det är en myt utan grund att man måste äta flera gånger om dagen för att ämnesomsättningen ska hålla sig på tårna. Däremot kan du behöva någonting för att tillföra aminosyror till musklerna inför ett stundande styrkepass.

Om du vill ha det optimala så satsar du förslagsvis på Esa Pro (eller Esapro som vissa stavar det) som är en sammansättning av aminosyror. Det är bra mycket mer optimalt än en protein-bar och vanligt proteinpulver med för den delen.

För vidare info om esapro, sök först, fråga sen. Det är väldigt väldigt omdiskuterat

Senast redigerad av Rahf den 2007-08-07 klockan 16:50.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 16:59   #3
Alfred Nobel
De e stekigt! Stek, stek, stek...
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 179
Jag instämmer med Rahf, Esa Pro is the shit!
Alfred Nobel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 17:26   #4
thexbishop
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
www.kolozzeum.com

OMG länk till en hemsida som säljer tillskott

Du behöver ingen proteinbar för att "hålla igång ämnesomsättningen". Det är en myt utan grund att man måste äta flera gånger om dagen för att ämnesomsättningen ska hålla sig på tårna. Däremot kan du behöva någonting för att tillföra aminosyror till musklerna inför ett stundande styrkepass.

Om du vill ha det optimala så satsar du förslagsvis på Esa Pro (eller Esapro som vissa stavar det) som är en sammansättning av aminosyror. Det är bra mycket mer optimalt än en protein-bar och vanligt proteinpulver med för den delen.

För vidare info om esapro, sök först, fråga sen. Det är väldigt väldigt omdiskuterat

Menade inte att ja va tvungen att äta just proteinbar för att hålla igång ämnesomsättningen, men vore praktiskt och kanske ett bra sätt att få sig lite extra protein än en yogurt eller så som jag ibland brukar köpa.

Ok tack, ska testa det!
thexbishop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 18:18   #5
thexbishop
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 101
Tittade runt lite på gymgrossosten efter nåra barer eftersom jag o nåra polare brukar beställa därifrån. Hittade en som hette Pro Bar, lite fett och kolhydrater, 50% protein, passar mig eftersom jag får i mig min dagliga dos av kolhydrater och fett men har ofta problem med att få i mig tillräckligt myket protein. Va tror ni som kan lite mer, verkar den bra, eller har ni andra förslag?
thexbishop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 18:22   #6
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Jag ser hellre att du får extra kalorier från någon annan källa än just en "bar". Den är i princip en snickers/kex choklad med ett dyrare pris och lite mer protein. Någon väsentlig skillnad är det inte. Är det så lite kolhydrater som du verkar säga att det är så kommer den förmodligen smaka sågspån. Det är trots allt kolhydraterna (glukos- och fruktossirapen) som ger en stor del av smak och konsistens.

Det verkar inte som att du hakade på Esa Pro heller, det är bra mycket bättre att inta runt träning.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 18:42   #7
Alfred Nobel
De e stekigt! Stek, stek, stek...
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 179
Citat:
Ursprungligen postat av thexbishop Visa inlägg
Tittade runt lite på gymgrossosten efter nåra barer eftersom jag o nåra polare brukar beställa därifrån. Hittade en som hette Pro Bar, lite fett och kolhydrater, 50% protein, passar mig eftersom jag får i mig min dagliga dos av kolhydrater och fett men har ofta problem med att få i mig tillräckligt myket protein. Va tror ni som kan lite mer, verkar den bra, eller har ni andra förslag?
Bra i vilket syfte? Du svarar på din egen fråga när du beskriver ditt problem att få i dig rätt mängd protein. Du har inga problem med kolhydrater eller fett och proteinbaren inhåller jusst det du behöver, protein.

Oavsett om du får proteinet av en bar eller ett billigt proteinpulver(det skulle jag rekommendera) så har det ingen som alls betydelse.
  • Förslag nr1: Försök få i dig rätt mängd protein under de basala måltiderna (frukost, lunch, middag)
  • Förslag nr2: Köp den billigaste varianten du finner. (om du inte är kräsen gällande smak, där har jag ingen erfarenhet)
  • Förslag nr3: Tänk över ditt beslut och ta en glimt på Förslag nr1 ytterligare en gång.
Alfred Nobel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 19:01   #8
thexbishop
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Jag ser hellre att du får extra kalorier från någon annan källa än just en "bar". Den är i princip en snickers/kex choklad med ett dyrare pris och lite mer protein. Någon väsentlig skillnad är det inte. Är det så lite kolhydrater som du verkar säga att det är så kommer den förmodligen smaka sågspån. Det är trots allt kolhydraterna (glukos- och fruktossirapen) som ger en stor del av smak och konsistens.

Det verkar inte som att du hakade på Esa Pro heller, det är bra mycket bättre att inta runt träning.

Jodå har läst endel om esa pro nu, verkar ju kanon med lite fett och kolhydrater, rättare sagt inga kolhydrater eller fett, men ja tänkte ju ta det som ett mellanmål, å de e just de att de inte finns någe fett eller kolydrater, funkar de som ett bra mellanmål endå? Jamenar kroppen ska ju känna att den får i sig någe ganska regelbundet för att hålla igång ämnesomsättningen, o de räcker med 6-12 gram protein för kroppen?
thexbishop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 19:09   #9
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av thexbishop Visa inlägg
Jodå har läst endel om esa pro nu, verkar ju kanon med lite fett och kolhydrater, rättare sagt inga kolhydrater eller fett, men ja tänkte ju ta det som ett mellanmål, å de e just de att de inte finns någe fett eller kolydrater, funkar de som ett bra mellanmål endå? Jamenar kroppen ska ju känna att den får i sig någe ganska regelbundet för att hålla igång ämnesomsättningen, o de räcker med 6-12 gram protein för kroppen?
Nej, du har fel.

Kroppen behöver inte få i sig regelbundet om tidsperioden du pratar om är en vaken dag. Du kan äta 2 gånger eller 6 gånger, det spelar ingen roll för din kropp kommer ta upp och behandla näringen på samma sätt ändå.

Att äta fler gånger än 2-3 om dagen medför inga extra fördelar annat än att det kan vara lättare att få i sig mat eller hålla hungern borta.

Esa Pro är fria aminosyror och kommer alltså absorberas mycket snabbare av din kropp. 6-12g Esa Pro är lika effektivt som 100g vassleprotein som i sig är snabbverkande protein.

Att trycka i sig mer än 2g protein om dagen är onödigt eftersom det bara kommer oxidera ändå, alltså att det inte kommer användas för det du tror det används till, alltså kommer inte all protein bygga muskler.

Hänger du med? Det är viktigt att du förstår vad jag försöker förmedla eftersom du verkar ha många av de grundläggande myterna och tankegångarna hos många nybörjare.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 19:18   #10
thexbishop
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Nej, du har fel.

Kroppen behöver inte få i sig regelbundet om tidsperioden du pratar om är en vaken dag. Du kan äta 2 gånger eller 6 gånger, det spelar ingen roll för din kropp kommer ta upp och behandla näringen på samma sätt ändå.

Att äta fler gånger än 2-3 om dagen medför inga extra fördelar annat än att det kan vara lättare att få i sig mat eller hålla hungern borta.
.

Okkk,, nu är du faktiskt ute och cyklar lite, kroppen behöver få i sig mat regelbundet. Den behandlar absolut inte den energin den får i sig på samma sätt, fattar inte hur du äns kan säga så. Om du äter regelbunded så vet kroppen(den ställer in sig) att den får mat ca 3 timmar senare, och då gör den också sig av med den energin eftersom den vet att de kmr mer energi om 3 timmar. Däremot om kroppen inte vet när den ska få mat kmr den också hålla igen på den energin den får i sig när den väl kmr eftersom kroppen inte vet när de kmr mat härnäst.
thexbishop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 19:23   #11
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av thexbishop Visa inlägg
Okkk,, nu är du faktiskt ute och cyklar lite, kroppen behöver få i sig mat regelbundet. Den behandlar absolut inte den energin den får i sig på samma sätt, fattar inte hur du äns kan säga så. Om du äter regelbunded så vet kroppen(den ställer in sig) att den får mat ca 3 timmar senare, och då gör den också sig av med den energin eftersom den vet att de kmr mer energi om 3 timmar. Däremot om kroppen inte vet när den ska få mat kmr den också hålla igen på den energin den får i sig när den väl kmr eftersom kroppen inte vet när de kmr mat härnäst.
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...esoms%E4ttning

Jag tror att jag har klivit av cykeln, kastat sand på isen samt att vattnet har blivit väldigt grunt helt plötsligt.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 19:39   #12
Handcuff
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 3 547
Citat:
Ursprungligen postat av thexbishop Visa inlägg
Okkk,, nu är du faktiskt ute och cyklar lite, kroppen behöver få i sig mat regelbundet. Den behandlar absolut inte den energin den får i sig på samma sätt, fattar inte hur du äns kan säga så. Om du äter regelbunded så vet kroppen(den ställer in sig) att den får mat ca 3 timmar senare, och då gör den också sig av med den energin eftersom den vet att de kmr mer energi om 3 timmar. Däremot om kroppen inte vet när den ska få mat kmr den också hålla igen på den energin den får i sig när den väl kmr eftersom kroppen inte vet när de kmr mat härnäst.
Handcuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 19:41   #13
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av thexbishop Visa inlägg
Okkk,, nu är du faktiskt ute och cyklar lite, kroppen behöver få i sig mat regelbundet. Den behandlar absolut inte den energin den får i sig på samma sätt, fattar inte hur du äns kan säga så. Om du äter regelbunded så vet kroppen(den ställer in sig) att den får mat ca 3 timmar senare, och då gör den också sig av med den energin eftersom den vet att de kmr mer energi om 3 timmar. Däremot om kroppen inte vet när den ska få mat kmr den också hålla igen på den energin den får i sig när den väl kmr eftersom kroppen inte vet när de kmr mat härnäst.
Du har rejält fel här thexbishop, omfattningen av kostens TEF är alltid i förhållande till energiintaget, likaså insulinutsöndringen, och en frisk individ har inga som helst problem att klara sig t.ex. sex timmar utan mat om man ätit tillräckligt mycket vid en viss tidpunkt. En frukost på 800kcal är exakt samma sak som en frukost på 600 kcal och ett mellanmål på 200 kcal 3 timmar senare.

Att kroppen skulle hålla tillbaka på all energi under en så jättekort period som 6-7 timmar är ju löjligt.

Diabetiker måste hålla en sådan måltidsfrekvens för att fungera, för en frisk individ spelar det som sagt ingen fysiologisk roll. Bara det man trivs med bäst själv.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 20:10   #14
Rave
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg

Att trycka i sig mer än 2g protein om dagen är onödigt eftersom det bara kommer oxidera ändå
Du menade 2g / kg va?
Rave är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 20:13   #15
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Rave Visa inlägg
Du menade 2g / kg va?
Ja.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)