Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-04-29, 12:41   #1
Must
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Stockholm / Sweden
Inlägg: 39
Question Marklyft vid ben eller ryggträning?

Jag har provat att köra marklyft en gång. (Har kört komletterande styrketräning i typ 15 år. Jag vet jag vet, men bättre sent än aldrig! )

Jag tyckte att det tog mer på benen än på ryggen. Det enda jag kunde känna på rytggen var i ryggslutet. Men jag har hört att det skulle ta på hela ryggen också!?

Ska jag implementera marklyft i rygg- eller benpasset?

Tacksam för svar!
/M
__________________
Mvh
/M
Must är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-29, 12:44   #2
Åse Columbus
Registered User
 
Åse Columbuss avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Solna
Inlägg: 2 297
Post

Håller du stången tätt intill låren i lyftet?

Marklyft ÄR en ryggövning.

Åse
__________________
Nice and sexy
And old enough to be proud of it.
Åse Columbus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-29, 13:10   #3
jenan546
klen :(
 
jenan546s avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 92
Post

Citat:
Håller du stången tätt intill låren i lyftet?
Går det att göra marklyft utan att ha stången tätt intill låren? Det kanske är jag som har fel teknik men jag får grymma blåmärken runt knäna när jag gör marklyft, just för att stången "glider" längs med benen i lyftet.

Några tips för att undvika detta förutom att vaddera mina knän?

Mvh
Jens
jenan546 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-29, 13:39   #4
Åse Columbus
Registered User
 
Åse Columbuss avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Solna
Inlägg: 2 297
Post

Jens!

Har sett en del som håller ca 2dm från låren...de gör en konstig svängning...kanske för att gunga upp röreösen..inte vet jag...men de har en tendens att ta sig för ländryggen när de "lyft färdigt"....

förstår inte det

Åse
__________________
Nice and sexy
And old enough to be proud of it.
Åse Columbus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-29, 13:58   #5
stefannn
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Citat:
Ursprungligen skickat av Åse:
<STRONG>Jens!

Har sett en del som håller ca 2dm från låren...de gör en konstig svängning...kanske för att gunga upp röreösen..inte vet jag...men de har en tendens att ta sig för ländryggen när de "lyft färdigt"....

förstår inte det

Åse </STRONG>
kanske beror på att det tar där...
  Svara med citat
Gammal 2002-04-29, 14:02   #6
Åse Columbus
Registered User
 
Åse Columbuss avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Solna
Inlägg: 2 297
Post

Stefann!

Var sarkastisk-suck

.....skadar ländryggen om den utförs fel...stärker den om den utförs rätt...

Åse
__________________
Nice and sexy
And old enough to be proud of it.
Åse Columbus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-29, 14:13   #7
stefannn
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Citat:
Ursprungligen skickat av Åse:
<STRONG>Stefann!

Var sarkastisk-suck

.....skadar ländryggen om den utförs fel...stärker den om den utförs rätt...

Åse </STRONG>
ungefär som med precis alla övningar...
var faktiskt inte meningen att vara sarkastissk, jag ber så hemskt om ursäkt
  Svara med citat
Gammal 2002-04-29, 14:50   #8
TommyBoy
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Som ovan skrivet är marklyft en ryggövning och som med många övningar krävs det träning för att utföra övningen korrekt samt för att känna var den riktigt tar.

Marklyft tar på hela ryggen, från tapetzius till korsryggen. Viktigt är att inte lasta på så mycket vikter förrän man känner att övningen tar korrekt. Själv får jag alltid ordentlig träningsvärk i latsen och trapezius av marklyft, i benen känner jag ingenting.

Lite beroende på din anatomi är det bara att böja dig något längre fram för att slippa skrapmärken på benen, stången ska knappt nudda benen.
  Svara med citat
Gammal 2002-04-29, 16:35   #9
matha181
Guest
 
Inlägg: n/a
Thumbs up

Skrapsår utmed smalbenen hör till när du kör mark... Titta på en styrkelyftares smalben så ska du se (har själv två vita ärr utmed en bit av smalbenen)...

Marklyft är förövrigt en helkroppsövning, skulle jag vilja påstå. Den tar på hela baksidan av kroppen: lår, rumpa, hela ryggen upp till bakhuvudet. Dessutom är den en utmärkt övning för greppstyrkan (för du kör väl inte med dragremmar, gud förbjude...)
  Svara med citat
Gammal 2002-04-29, 21:46   #10
rumppump
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Håller med dig Matthias... det är svårt att låta bli att skrapa benen eller knäna vid mark, speciellt om man har långa ben som jag... Och det är bättre att göra det än att försöka göra lyftet på ett konstlat sätt i min mening...

Och det är ju även självklart att marklyft även tar på benen eftersom man böjer benen och sen rätar ut dom så lyfter ju benen den tyngd man arbetar med!

Ett bra sätt att befria benen lite vid mark kan vara att lyfta stången från ett powerrack nån decimeter högre upp än marken...

Jag har försökt köra mark och benböj på olika dagar men mitt problem är att stjärtmusklerna jobbar på bägge och inte hinner återhämta sig... Kanske gör jag nåt fel?

De flesta jag sett kör dock mark på ryggdagen...
  Svara med citat
Gammal 2002-04-29, 22:51   #11
matha181
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

&gt;Ett bra sätt att befria benen lite vid mark kan vara att lyfta stången från ett powerrack nån decimeter högre upp än marken...

Då blir det ett "rack pull"... Inte ett riktigt marklyft. (Ungefär som strongmankillarnas "kronlyft")
Den första decimetern är den allra tyngsta så du missar mkt i styrketräning på att höja stången.
  Svara med citat
Gammal 2002-04-30, 08:15   #12
TommyBoy
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Naturligtvis är det skillnad på marklyft utförd av en byggare gentemot hur den utförs av en styrkelyftare.

Som byggare är det ganska ointressant hur mycket jag lyfter, utförandet skiljer sig också en del. Jag sätter aldrig ner stången på marken utan vänder strax ovanför. Spänningen i muskeln ska inte släppa, precis som jag inte går till låsta ben i knäböj eller lägger ner hantlarna på marken mellan varje reps i bicepscurl.

Dragremmar är standard, volym på underarmarna får jag genom underarmsträning på armdagen. Underarmarna blir annars lätt övertränade och volymen uteblir samtidigt som skador lätt uppkommer.
  Svara med citat
Gammal 2002-04-30, 08:43   #13
rumppump
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Se där, visste inte att det var så det kallades... Det kan nog stämma det du säger men jag ser det som ett bra komplement som avlastar benen... Är man dessutom lång så har man fortfarande en lång väg att lyfta vikten...
  Svara med citat
Gammal 2002-04-30, 09:53   #14
matha181
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Jo då, det är ett jättebra komplement. Men kör riktiga mark lite då och då så du inte tappar styrkan i bottendraget
  Svara med citat
Gammal 2002-04-30, 12:41   #15
Must
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Stockholm / Sweden
Inlägg: 39
Question

Tack för svaren!!

Jag kan fortfarande inte fatta vad det är som gör att jag tränar trapetsus när jag kör marklyft. Ska man köra shrugs när man är i högsta läget?

Ifall ja, så stämmer inte det med de instruktioner jag läst. Vad är det som aktiverar trapetsus i ett marklyft??

Mvh
/M
__________________
Mvh
/M
Must är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)