Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-11, 07:35   #7831
Ristretto
Risotto
 
Ristrettos avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5 687
Citat:
Ursprungligen postat av Bjern Visa inlägg
Bumpar med en undran som kanske är självklar för vissa, rätt suddig för mig dock;

Hur gör ni som fastar x timmar, äter ni en måltid bestående av x gram protein beroende på hur länge fastan kommer vara? Hur viktigt är det att man äter tillräckligt mycket gram protein i sista måltiden innan fastan, för att ha aminosyror i omlopp fram tills man bryter fastan igen?
Jag äter för det mesta 140-200g efter kl. 18:00. Räknar man på ett intag av 140g och en absorption på 6g/h så har jag aminosyror i blodet i 23h efter måltiden. Om detta har något med verkligheten att göra vet jag inte, men jag fastar sällan mer än 20h numera.
__________________
Journal: Scuderia Gluteus
Ristretto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-11, 07:41   #7832
Reaper123
Registered User
 
Reaper123s avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 7 688
Citat:
Ursprungligen postat av Bjern Visa inlägg
Bumpar med en undran som kanske är självklar för vissa, rätt suddig för mig dock;

Hur gör ni som fastar x timmar, äter ni en måltid bestående av x gram protein beroende på hur länge fastan kommer vara? Hur viktigt är det att man äter tillräckligt mycket gram protein i sista måltiden innan fastan, för att ha aminosyror i omlopp fram tills man bryter fastan igen?
Ärligt talat har jag aldrig funderat över detta, trots att jag oftast äter all min mat mellan kl 18-20 varje vardag.

Utan att tänka på det förfaller det nog så att sista målet (om jag äter 2 måltider) oftast innehåller >E% protein än kollisar, men som sagt inget medvetet val och jag nojjar inte över detta!

Var väl inte svaret du hade önskat, men så ser det iaf ut för mig
__________________
Viktutveckling: 090328: >140 | 091201: 127 | 100601: 121 | 100801: 110 | 101229: 105 | 110728: 88 | 110830: 96 | 120102: 93.3 | 120531: 85.8 | 120807 91.1 | 121114: 82.2 | 130313: 88.2 | 130630: 83.7 | 2014-01-26: 88 | 2014-05-09: 80.6
Min mat och träning: No dieting just living - Till death do us part! samt blogg & receptsamling hittar ni här! quattrojimmy @ Instagram. Smaktest av glass hittar ni här!
Reaper123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-11, 07:43   #7833
Bjern
Registered User
 
Bjerns avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 965
Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto Visa inlägg
Jag äter för det mesta 140-200g efter kl. 18:00. Räknar man på ett intag av 140g och en absorption på 6g/h så har jag aminosyror i blodet i 23h efter måltiden. Om detta har något med verkligheten att göra vet jag inte, men jag fastar sällan mer än 20h numera.
Absorption på 6g/h? Det hade jag ingen aning om... Tack för input


Citat:
Ursprungligen postat av Reaper123 Visa inlägg
Ärligt talat har jag aldrig funderat över detta, trots att jag oftast äter all min mat mellan kl 18-20 varje vardag.

Utan att tänka på det förfaller det nog så att sista målet (om jag äter 2 måltider) oftast innehåller >E% protein än kollisar, men som sagt inget medvetet val och jag nojjar inte över detta!

Var väl inte svaret du hade önskat, men så ser det iaf ut för mig
Jodå, ju fler som svarar desto bättre får man en bild av hur det ser ut för merparten
__________________
Atdevonline.com - Skriverier om ny forskning jag tycker är intressant
Bjern är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-11, 07:49   #7834
Ristretto
Risotto
 
Ristrettos avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5 687
Citat:
Ursprungligen postat av Bjern Visa inlägg
Absorption på 6g/h? Det hade jag ingen aning om... Tack för input
Jag hittar dock inte källan, men 4-8g per timme är det jag har i bakhuvudet, vid blandkost.
__________________
Journal: Scuderia Gluteus
Ristretto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-11, 10:22   #7835
Pompere
Registered User
 
Pomperes avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 1 745
30g vassle på tom mage så hade man aminosyror i blodomloppet i 3h, väldigt snabbt upptag alltså.

sedan har man prövat en kaseinshake på 30g och då hade man fortfarande aminosyror i blodet efter 8h, sedan slutade man mäta.

Har läst detta någonstans på leangains.com, kolla runt där lite.

Gjorde matte på detta förut när jag noja över mina 24h fasta. Jag kom fram till att ifall jag håller en blandkost med fibrer och 3g/kv protein så är det ingen nojja alls, du är anabol!
Pompere är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-11, 11:05   #7836
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Protein i en blandad måltid (en blandad kost är ju en annan sak och mer komplicerad att räkna på) tas upp med en hastighet kring 5 g/h (finns lite olika siffror i närheten 3-8 g /h). Självklart spelar målets komposition stor roll; fibrer kommer att sakta ner upptaget t ex.

Snabbare protein oxiderar till större del i stora mängder åt gången (tänk vassle) och det gäller om man intar en snabbare proteinkälla för sig. Tillsammans med annan mat saktas allt proteinintag upp och det förlorar sin "snabbhet".

1 g / kg kroppsvikt är med allt att döma tillräckligt för att vara i proteinbalans under dygnet. Har man mer muskler och tränar osv kan man ju safea med 2 g / kg kroppsvikt om muskeluppbyggnad är målet (1,5 g / kg lär räcka gott och väl också). På inget sätt behöver man 3 g / kg kroppsvikt och dygn för att vara anabol. Det är bro-science rakt av och ett fullkomligt meningslöst och förvillande råd.

Man bryter inte ned mängder av muskler bara för att man inte har sjukt mycket aminosyror i blodet under natten, det finns en buffert för det, då tarmarna behåller en del aminosyror just för att kunna låta de sippra ut t ex på natten då ingen föda intas. Vilket i sig är meningslöst på en superhögprotein-kost då det sannolikt kommer att finnas aminosyror i överflöd hela dygnet.

Eftersom fasta i sig är katabolt så bör man äta oftare om man nu vill vara anabol hela tiden. Men måltiden efter fasta (särskilt kombinerat med träning) uppreglerar ju anabolismen kraftigare än annars så hur det slår ut på ett dygn vet ingen.

Senast redigerad av tjing den 2012-09-11 klockan 11:08.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-11, 11:42   #7837
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
En sak till förresten: Sannolikt ökar proteinupptaget med en högproteinkost.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-23, 05:17   #7838
AntonYmous
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 13
Ghrelin -> GH

Att Periodisk Fasta ökar GH (tillväxthormon) är välkänt.
Hungerhormonet Ghrelin är en potent stimulator av GH. Det utsöndras av magsäcken när den är tom.


Om man vänjer sig vid PF som ätmönster eller fyller magen med vatten/kaffe så att hungerkänslor,
Minskar även ghrelinpåslaget!

Ska det ses som delvis negativt?

Motbevis/argumentation för den här hypotesen snälla!


Annars är ju "ju mer hemsk hunger man står ut med ju bättre" sant...


googlade innan jag postade och den här artikeln om PF är läsvärd: http://www.thefatlossninja.com/ghrelin/
Som också argumenterar att ghrelin är viktigt för PF, MEN att man ska dricka kaffe/te för att bli mätt.
AntonYmous är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-23, 12:27   #7839
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Citat:
Ursprungligen postat av AntonYmous Visa inlägg
Att Periodisk Fasta ökar GH (tillväxthormon) är välkänt.
Hungerhormonet Ghrelin är en potent stimulator av GH. Det utsöndras av magsäcken när den är tom.


Om man vänjer sig vid PF som ätmönster eller fyller magen med vatten/kaffe så att hungerkänslor,
Minskar även ghrelinpåslaget!

Ska det ses som delvis negativt?

Motbevis/argumentation för den här hypotesen snälla!


Annars är ju "ju mer hemsk hunger man står ut med ju bättre" sant...


googlade innan jag postade och den här artikeln om PF är läsvärd: http://www.thefatlossninja.com/ghrelin/
Som också argumenterar att ghrelin är viktigt för PF, MEN att man ska dricka kaffe/te för att bli mätt.
En minskad utsöndring av ghrelin vid regelbundna fastetider är ju kroppens underbara sätt att vänja sig vid det mesta efter ett tag. Tillväxthormon är inget att eftersträva i sig då det vid fasta inte direkt är anabolt i hypertrofiskt syfte utan ingår snarare indirekt i den muskelbevarande/fettförbrännande adaption som orkestreras vid glukosrestriktion/fasta.

Ghrelin aktiverar för övrigt även dopaminerga neuroner i delar av belöningscentrum i hjärnan, vilket har intressanta implikationer för kognition, minne, belöning etc. Den här effekten minskar när kroppen vant sig vid att få mat vid bestämda tider (fasta eller inte) och inte behöver jaga till sig den.

Sedan är det ju inte bara ghrelin som spelar roll för utsöndring av GH heller.

Fasta sänker nivåerna av somatomedin C, vilket medför att inhiberingen av feedback-loopen för GH försvinner. Detta kan öka nivåerna av GH.

Andra tänkbara förklaringar är hormonella feedback-effekter på GH av t ex ketonkroppar i blodet etc.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/arti...329619/?page=1

Slutsats: Nej, du behöver sannolikt inte ghrelin för att aktivera GHRH. Den kraftiga ökningen av ghrelin är mer av en tidig adaption till ett nytt ätmönster, då ghrelin även påverkar neuroner (som jag skrev om ovan) i syfte att öka chanserna för att du ska hitta mat. På samma sätt som att folk inte upplever sig så hungriga längre när de fastat på regelbundna tider en vecka.

Hade ghrelin behövts för GH och vi inte hade blivit hungriga när vi fastade, har vi rimligtvis tappat muskler

Senast redigerad av tjing den 2012-09-23 klockan 12:28.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-23, 13:08   #7840
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Jag vet inte vad det är för skit ni läser på Dan Go's hemsida, men ghrelin styrs av måltidsmönster, förväntan och kalorier. Inte kaffe och vatten.*

* ...förutsatt att du inte kan lura dig själv, men då är vi inne på överkurs.
__________________
www.leangains.com
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-24, 09:59   #7841
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Jag lägger ibland mitt ätfönster på 8 timmar, ibland lägger jag allt på 2 timmar. Lite beroende på hunger, tid och liknande.

Så hur viktigt är det med ett fast upplägg av fastan? Jag varierar min fasta konstant, ibland 24h fasta, ibland 16h osvosv. Spelar det nån större roll?

Ätfönstret överstiger aldrig 8h dock
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-24, 10:13   #7842
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Citat:
Ursprungligen postat av Fuark Visa inlägg
Jag lägger ibland mitt ätfönster på 8 timmar, ibland lägger jag allt på 2 timmar. Lite beroende på hunger, tid och liknande.

Så hur viktigt är det med ett fast upplägg av fastan? Jag varierar min fasta konstant, ibland 24h fasta, ibland 16h osvosv. Spelar det nån större roll?

Ätfönstret överstiger aldrig 8h dock
Inte så viktigt att det är lönt att oja sig över det, så länge träningen och kosten fungerar bra. Problemet med längre fasta är att prestationen i gymmet tenderar att försämras. Prova dig fram.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-24, 10:19   #7843
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Inte så viktigt att det är lönt att oja sig över det, så länge träningen och kosten fungerar bra. Problemet med längre fasta är att prestationen i gymmet tenderar att försämras. Prova dig fram.
Har prövat mig fram, det fungerar klockrent för mig och om d inte spelar så stor roll så fortsätter jag

Kosten och träningen är under kontroll

ett av de bästa passen jag utfört gjorde jag efter en lång fasta (bröt fastan efter träningen)
nåt jag märkt av är att under/efter träningen tappar jag hungern nästan helt och kan lätt fortsätta ett par timmar till.

Senast redigerad av Fuark den 2012-09-24 klockan 10:21.
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-25, 17:04   #7844
Februari
Registered User
 
Februaris avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Kristianstad --> Halmstad
Inlägg: 891
Ursäkta att jag kommer och ställer dumma frågor! Jag har letat och läst lite men vore tacksam om någon ville hjälpa mig.
-Den måltid man äter innan träning (20-25% av dagens kcal va?) hur bör den se ut? Det jag tänker på är fördelningen mellan protein, kolhydrater och fett.
-Om man bulkar, kan man då äta samma mängd kalorier både på tränings- och vilodagar?
-Hur viktigt är det att äta mer fett på vilodagar och mer kolhydrater på träningsdagar? Vad gör det för skillnad om man äter ungefär samma många oavsett?
__________________
Marklyft: 85 kg
Knäböj: 80 kg
Bänkpress: 40 kg
Kroppsvikt 50.1 kg med 5 veckor kvar av bulken sen får vi se.
Journalen
Februari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-25, 17:26   #7845
Jeml
Registered User
 
Jemls avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 16 423
Citat:
Ursprungligen postat av Februari Visa inlägg
Ursäkta att jag kommer och ställer dumma frågor! Jag har letat och läst lite men vore tacksam om någon ville hjälpa mig.
-Den måltid man äter innan träning (20-25% av dagens kcal va?) hur bör den se ut? Det jag tänker på är fördelningen mellan protein, kolhydrater och fett.
-Om man bulkar, kan man då äta samma mängd kalorier både på tränings- och vilodagar?
-Hur viktigt är det att äta mer fett på vilodagar och mer kolhydrater på träningsdagar? Vad gör det för skillnad om man äter ungefär samma många oavsett?
Det du talar om är leangains, inte samma sak som periodisk fasta.

Den första frågan är jag inte 100 på, om man deffar vill man oftast ha så mkt carbs efter träning som möjligt.

Det kan man, men det är inte LG style. Då äter man mer på träningsdagarna än på vilodagarna. Anledningen till att man inte vill ha överskott på vilodagar eller åtminstone mindre är för att minska fettinlagringen.

Anledningen till att man vill hålla fettet lågt på träningsdagar (när man äter på överskott) är för att minimera fettinlagringen då fett lagras in som fett enklare en kolhydrater/protein.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Hoppas någon LCHF'are fick hjärtattack.
5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)