Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2003-03-27, 15:27   #1
Tomten
Registered User
 
Tomtens avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Z町
Inlägg: 1 983
Cardio efter träningen - Varför?

Varför är det bra att köra Cardio efter träningen? Fördelar, Nackdelar? Hur är det ett bra komplement till styrketräningen? Hur länge borde men köra cardio, duger 15-20 min?
Tomten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-03-27, 15:32   #2
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 4 168
Fördelar: Du har tömt kroppen på mycket kolhydrater under styrkepasset. Du är redan uppvärmd och klar.

Nackdelar: Återhämtningen efter styrketräningspasset kanske blir lite sämre. Träningspassen tar totalt längre tid.
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-03-27, 15:32   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 75 681
Fördelar: du har inte mycket kolhydrater kvar efter styrkepasset=fettförbränning direkt.

Nackdelar: du riskerar muskelnedbrytning samtidigt, svårt att ge max efter ett hårt styrkepass.

Jag kör ofta cardio efter styrka. Märker ingen skillnad på muskelnedbrytning, jämfört med om jag lägger det separat om jag skall vara ärlig.

20 minuter brukar vara lagom för mig, men då är det intervaller med blodsmak.

Hur det är ett bra komplement? Bättre kondition=möjlighet att hålla högre intensitet i gymmet. Bättre insulinkänslighet. Lättare att hålla fläsket borta.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-03-27, 16:09   #4
Tomten
Registered User
 
Tomtens avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Z町
Inlägg: 1 983
Hur ska jag gå tillväga om jag vill köra cardio efter styrkepasset?

Är det att föredra att ha med sig en bannan eller något och ta just före man börjar med cardion? Borde jag ha en pulsklocka (eller vad det nu heter?) Är det bättre och köra intervaller, eller kan man bara hålla ett jämnt högt tempo hela tiden?

Har aldrig kört konditionsträning förut, så jag kan typ ingenting

Senast redigerad av Tomten den 2003-03-27 klockan 16:17.
Tomten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-03-27, 16:15   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 75 681
Banan är för långsamt för att du skall ha någon som helt nytta av den. För att skydda mot muskelnedbrytning skulle ett snabbt vassleprotein kunna vara lämpligt, men som sagt, jag själv tror inte att det behövs. Snabba kolhydrater som t ex druvsocker kan du stoppa i dig mellan passen om du är ute efter att kunna prestera bättre och förbätta konditionen. Men då försvinner en hel del av fettförbränningseffekten i stället. Vill du bränna fett: undvik kolhydraterna mellan. Vill ha ha maximal konditionseffekt: ät druvsocker mellan, så du orkar ge allt.

Du kan säker uppnå bra konditionsökningar med en jämn fart, men intervallträning är bra mycket effektivare och jobbigare. Jag brukar jogga 30 sek, tokrusa 30, jogga 30, osv. Pulsklocka låter överambitiöst att börja med.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-03-27, 16:20   #6
Tomten
Registered User
 
Tomtens avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Z町
Inlägg: 1 983
Heh, börjar nog med att cykla lite lugnare dom första veckorna, sen när jag känner att det börjar gå lite lättare, så lägger jag in intervallträning. Svettas som en gris redan nu, och intervallträning skulle nog vara *lite* mycket just nu
Tomten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-03-27, 16:31   #7
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 4 168
Ett snabbt vassleprotein borde inte göra nån skillnad om man tar det mellan styrka och kondition (förutsatt att man inte väntar 30 minuter eller nåt).
Om man däremot tar det innan styrketräningen borde det finnas tillgängligt för kroppen när cardioträningen drar igång.
Jag dricker alltid en snabb proteindrink innan träning och en efter. Men det gör nog varken från eller till ändå... Lite ska väl kroppen tåla utan ständig tillgång till protein utan att totalt krympa ihop?
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-03-27, 16:53   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 75 681
Lite ska väl kroppen tåla utan ständig tillgång till protein utan att totalt krympa ihop?

Precis min åsikt. Jag tror rädslan för att bli katabol för minsta lilla konditionskrävande ansträngning är överdriven. Människan vore ett väldigt dåligt konstruerat djur om hennes muskler försvann för att hon ansträngde sig.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)