Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-06-08, 09:09   #1
BTC
Registered User
 
BTCs avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 102
Red face Alkohol: 1 cl per h som levern förbränner.

En tumregel är att levern förbränner ca 1 cl ren sprit per timme. Innebär det att om man som jag då t ex drack ca 1 liter vin (13 %-ig) igår att jag ca 13 h (0,13*100) efter sista glaset som intagits kan träna igen utan att levern är upptagen med att förbränna alkohol eftersom alkoholen ska vara förbrännd? Eller är det så att det finns något annat kvar som gör att man inte ska träna?

Mvh
BTC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-08, 09:15   #2
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Hur mycket alkohol levern kan förbruka per timme varierar md kroppsmängden, ungefär 7g alkohol/10 kg kroppsvikt i timmen. Alltså förbrukar leven ca.70g i timmen för en person på 70kg.

Alkoholen börjar förbrännas i samma veva som du börjar dricka i stort sett (givetvis skall den nå ut i kroppen o.s.v. först) och väntar inte tills du tagit sista klunken för att "sätta igång" förbränningen av alkohol.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-08, 09:20   #3
BTC
Registered User
 
BTCs avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 102
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Hur mycket alkohol levern kan förbruka per timme varierar md kroppsmängden, ungefär 7g alkohol/10 kg kroppsvikt i timmen. Alltså förbrukar leven ca.70g i timmen för en person på 70kg.

Alkoholen börjar förbrännas i samma veva som du börjar dricka i stort sett (givetvis skall den nå ut i kroppen o.s.v. först) och väntar inte tills du tagit sista klunken för att "sätta igång" förbränningen av alkohol.
Nej, att jag räknade från sista glaset var bara för att förenkla beräkningarna i stället för att behöva räkna exponetiellt, hursom är det alltså så att om alkoholen är "färdigbrännd" så är det bara att träna på?

Mvh
BTC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-08, 09:27   #4
Musselbank
mussla på burk
 
Musselbanks avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 870
Jag anar att man inte är riktigt redo efter 13 timmar :-/ Man har väl oftast vätskebrist också, det kan nog också påverka i vilken form man är för att träna. Men jag vet inte...
Musselbank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-09, 10:45   #5
Toel
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 228
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Hur mycket alkohol levern kan förbruka per timme varierar md kroppsmängden, ungefär 7g alkohol/10 kg kroppsvikt i timmen. Alltså förbrukar leven ca.70g i timmen för en person på 70kg.

Alkoholen börjar förbrännas i samma veva som du börjar dricka i stort sett (givetvis skall den nå ut i kroppen o.s.v. först) och väntar inte tills du tagit sista klunken för att "sätta igång" förbränningen av alkohol.
Nej?

En person som väger 80kg skulle alltså förbränna ~56g alkohol/timmen?

Det betyder att denna person förbränner ~16cl vodka i timmen?

"Levern förbränner fett med en standardhastighet: på en timme förbränner den ett gram ren alkohol per tio kilo kroppsvikt. Levern hos en person som väger 70 kilo förbränner alltså cirka 7 gram alkohol per timme." http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=1962

Toel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)