Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-05-30, 12:55   #1
Hwoarang
Registered User
 
Hwoarangs avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 55
Kost rookie

Lite frågor om kost från en rätt oinsatt i ämnet.

Linjer jag försöker följa när jag äter nu är protein intag på min vikt *2 om dagen dvs 184g. Sant/bra?

På morgonen och efter träningen kör jag havregryn, protein drinkar och vatten för jag har fått för mig att musklerna får mest näring om man slänger ner "rena" produkter. Alltså kontra söta fettiga men proteinrika varor. Sant/bra?

Jag har ett fysiskt arbete och tränar mycket. Min längd är 190cm och vikt är 92kg där jag känner att jag fastnat i en viktplatå. Därför misstänker jag att mitt kcal intag inte överstiger vad jag behöver för att ligga på + och kunna bygga muskler bättre.
Som det är nu orkar jag inte äta mycket mer "bra" mat för att öka kcal intaget, men om jag skulle slänga i mig tex. Choklad för att lätt ligga på ett överskott av kalorier (om ej choklad förslag på annat). Skulle inte det funka för viktökning och lättare bygga muskler? bra/sant?
Hwoarang är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-30, 13:06   #2
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Hwoarang Visa inlägg
Linjer jag försöker följa när jag äter nu är protein intag på min vikt *2 om dagen dvs 184g. Sant/bra?
Det är en helt okej siffra, finns inga vetenskapliga bevis på att mycket behövs men trivs du med det så kör på det. Vill du äta mindre protein, säg 1.5g/kg kroppsvikt är det definitivt tillräckligt det oxå såvida du är i kaloribalans/överskott totalt sett.

Citat:
Ursprungligen postat av Hwoarang Visa inlägg
På morgonen och efter träningen kör jag havregryn, protein drinkar och vatten för jag har fått för mig att musklerna får mest näring om man slänger ner "rena" produkter. Alltså kontra söta fettiga men proteinrika varor. Sant/bra?
Förstår inte vad du menar med "rena" produkter faktiskt, dock tycker jag du borde äta vanliga proteinprodukter såsom fisk, kyckling, ägg, kött, mejeriprodukter etc. istället för drinkarna. Proteindrink tillsammans med snabba kolhydrater (typ maltodextrin lr dextropur) är bra runt träning för att förbättra förutsättningarna till effektiv muskelåterhämtning. Alla andra tidpunkter på dygnet är dock mat oslagbart vill jag påstå.

Citat:
Ursprungligen postat av Hwoarang Visa inlägg
Jag har ett fysiskt arbete och tränar mycket. Min längd är 190cm och vikt är 92kg där jag känner att jag fastnat i en viktplatå. Därför misstänker jag att mitt kcal intag inte överstiger vad jag behöver för att ligga på + och kunna bygga muskler bättre.
Som det är nu orkar jag inte äta mycket mer "bra" mat för att öka kcal intaget, men om jag skulle slänga i mig tex. Choklad för att lätt ligga på ett överskott av kalorier (om ej choklad förslag på annat). Skulle inte det funka för viktökning och lättare bygga muskler? bra/sant?
Om du fyllt upp ditt näringsbehov med vanlig mat så finns det givetvis plats för att unna sej lite "skit" oxå, inga som helst fel i det. Frågan är ju vilken mängd vi talar om och att lägga till 500 extra kcal om dagen från choklad och glass är ju inte särskilt bra i längden.

Det är inte svårt att öka energiintaget, ät mackor med smör och energirika pålägg, drick standardvarianter av mjölk/fil/yoghurt, drick juice, tillsätt en matsked rapsolja till varje måltid, ha grädde i maten etc.

Finns hur mycket som helst du kan göra, energität mat som du känner inte ger så mycket mättnadskänsla kan du utan problem hitta utan att det behöver vara chips, godis och läsk.

Jag skulle gå en medelväg om jag var du, självklart kan du ta en glass nån gång ibland, en pizza då och då är ingen katastrof, lite godis likaså. Men i första hand bör du täcka ditt kaloribehov så gott du bara kan med vanlig oraffinerad och näringsrik mat.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2007-05-30 klockan 13:08.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-30, 13:23   #3
Hwoarang
Registered User
 
Hwoarangs avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 55
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Det är en helt okej siffra, finns inga vetenskapliga bevis på att mycket behövs men trivs du med det så kör på det. Vill du äta mindre protein, säg 1.5g/kg kroppsvikt är det definitivt tillräckligt det oxå såvida du är i kaloribalans/överskott totalt sett.

Det är sjysta nyheter för det är rätt jobbigt att få i mig så mycket protein som jag gör nu. Behöver inte få så dåligt samvete ifall jag ligger efter nån dagar då.



Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Förstår inte vad du menar med "rena" produkter faktiskt, dock tycker jag du borde äta vanliga proteinprodukter såsom fisk, kyckling, ägg, kött, mejeriprodukter etc. istället för drinkarna. Proteindrink tillsammans med snabba kolhydrater (typ maltodextrin lr dextropur) är bra runt träning för att förbättra förutsättningarna till effektiv muskelåterhämtning. Alla andra tidpunkter på dygnet är dock mat oslagbart vill jag påstå.

Det du nämner där som fisk och kykling är ju rätt fettfrina "rena" produkter som jag uttryckte det? Men det jag har valt som nu havre,(mycket kolhydrater) Whey 80(proteinet) och vatten för låt säga transport. Är det inte bra? Isåfall vad är bättre och varför?



Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Om du fyllt upp ditt näringsbehov med vanlig mat så finns det givetvis plats för att unna sej lite "skit" oxå, inga som helst fel i det. Frågan är ju vilken mängd vi talar om och att lägga till 500 extra kcal om dagen från choklad och glass är ju inte särskilt bra i längden.

Det är inte svårt att öka energiintaget, ät mackor med smör och energirika pålägg, drick standardvarianter av mjölk/fil/yoghurt, drick juice, tillsätt en matsked rapsolja till varje måltid, ha grädde i maten etc.

Finns hur mycket som helst du kan göra, energität mat som du känner inte ger så mycket mättnadskänsla kan du utan problem hitta utan att det behöver vara chips, godis och läsk.

Jag skulle gå en medelväg om jag var du, självklart kan du ta en glass nån gång ibland, en pizza då och då är ingen katastrof, lite godis likaså. Men i första hand bör du täcka ditt kaloribehov så gott du bara kan med vanlig oraffinerad och näringsrik mat.

Kan tänka mig att choklad och glass inte är så bra i det långa loppet med risken för tex diabetes och canser. Men på tal om denna "mat". Om man äter ett Twix choklad står det på förpackningen att man får i sig 209kcal på dess 42,5g. Är den "energin" likvärdig med den energin(kcal) man får i sig från låt säga pasta? Kcal är kcal var den än kommer ifrån väl?
Hwoarang är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-30, 13:37   #4
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Hwoarang Visa inlägg
Det är sjysta nyheter för det är rätt jobbigt att få i mig så mycket protein som jag gör nu. Behöver inte få så dåligt samvete ifall jag ligger efter nån dagar då.
Nej det ska du verkligen inte ha dåligt samvete för, 2g/kg kroppsvikt är overkill redan där och överskott av protein används som energi i vilket fall. Det är alltså inte mer protein=mer muskler som gäller, vilket en del verkar tro.

Citat:
Ursprungligen postat av Hwoarang Visa inlägg
Det du nämner där som fisk och kykling är ju rätt fettfrina "rena" produkter som jag uttryckte det? Men det jag har valt som nu havre,(mycket kolhydrater) Whey 80(proteinet) och vatten för låt säga transport. Är det inte bra? Isåfall vad är bättre och varför?
Havregryn är väldigt bra, vill du variera lite så är ju råris, fullkornspasta, rågflingor, grovt bröd etc. ganska likvärdiga produkter. Skiljer sej givetvis här och där från näringsämne till näringsämne men vill du ha variation finns ju alternativ. Inget krav på fullkornsprodukter heller, äter du mycket mat där en stor del är fullkorn finns risken för ett väldigt högt fiberintag så då kan ju variatione med vit pasta, vitt ris, risgrynsgröt istället för havregrynsgröt m.m. vara lämpligt som variation då och då. Inget är alltså svart eller vitt.

Wheyprotein är engelska för vassleprotein vilket är ett mjölkprotein. Finns alltså i alla mjölkprodukter och är inget magiskt. Jag skulle som sagt nöja mej med att ta det runt träning men att göra det oftare är ju inte fel det heller om du skulle känna för det.
Gainer med vassle och snabba kolhydrater direkt efter passet och sen en redig måltid när du komer hem, bestående av exempelvis kött och potatis, ris och kyckling, havregrynsgröt med keso, ja det finns mycket. Ingen raketvetenskap, bra och tillräcklig mängd mat och ordentlig träning ger resultat om du har tålamod så förvirra inte dej själv i massa onödig detaljonani.

Citat:
Ursprungligen postat av Hwoarang Visa inlägg
Kan tänka mig att choklad och glass inte är så bra i det långa loppet med risken för tex diabetes och canser. Men på tal om denna "mat". Om man äter ett Twix choklad står det på förpackningen att man får i sig 209kcal på dess 42,5g. Är den "energin" likvärdig med den energin(kcal) man får i sig från låt säga pasta? Kcal är kcal var den än kommer ifrån väl?
I stort sett helt fritt från mikronäringsämnen (vitaminer, mineraler och antioxidanter) och fibrer, "tomma kalorier" med andra ord. Socker är sämre än stärkelse och det är inte särskilt hälsosamt men visst, energin ger samma viktuppgång/nedgång vartifrån den än kommer.

Ett kaloriöverskott på 500kcal där kosten består av potatis, torsk och broccoli ger samma viktuppgång som en kost betående av Twix och coca-cola. Alternativ ett ger betydligt mer näring och mättnad dock.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-30, 14:30   #5
Hwoarang
Registered User
 
Hwoarangs avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 55
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
I stort sett helt fritt från mikronäringsämnen (vitaminer, mineraler och antioxidanter) och fibrer, "tomma kalorier" med andra ord. Socker är sämre än stärkelse och det är inte särskilt hälsosamt men visst, energin ger samma viktuppgång/nedgång vartifrån den än kommer.

Ett kaloriöverskott på 500kcal där kosten består av potatis, torsk och broccoli ger samma viktuppgång som en kost betående av Twix och coca-cola. Alternativ ett ger betydligt mer näring och mättnad dock.
En sista utveckling på detta bara. Det jag sa; för att bygga muskler måste man ligga på ett energiintag som är större än det man förbrukar. Det är sant?

Om man nått en viktplatå och inte går upp i vikt bygger man inte? Sant?

Och måste energiintaget vara jämt fördelat på dagen eller kan man bara på kvällen räkna samman att, jaha nu har jag fått i mig 4000kcal och allt är ready för en viktuppgång?

En fråga jag kom på i hasten här bara, vilket är det kaloririkaste tipset ni har som inte är jättedålig mat i övrigt. Inte bara nån fleromättad olja isåfall får ni säga vad man ska hälla det på. Heller inget sånt hardcore som bara rocky skulle äta.
Hwoarang är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-30, 14:44   #6
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Hwoarang Visa inlägg
En sista utveckling på detta bara. Det jag sa; för att bygga muskler måste man ligga på ett energiintag som är större än det man förbrukar. Det är sant?
Ja det kan man som regel säga. Visst finns undantagsfall som absoluta nybörjare, tonårsgrabbar som växer så det knakar oavsett styrketräning lr ej, genetiska freaks etc. men tillhör man ingen av dessa så krävs ett kaloriöverskott för att kroppen skall prioritera muskelanabolism.

Om man nått en viktplatå och inte går upp i vikt bygger man inte? Sant?[/QUOTE]

Lägger du på dej mer muskler ökar du i vikt så att inte gå upp i vikt är ju en ganska bra indikator på att "bygget står still". Återigen finns ju extremfallen och dom är undantaget som bekräftar men det är inte värt att nämna knappt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hwoarang Visa inlägg
Och måste energiintaget vara jämt fördelat på dagen eller kan man bara på kvällen räkna samman att, jaha nu har jag fått i mig 4000kcal och allt är ready för en viktuppgång?
Du behöver inte fördela det, för välmåendets skull kan det ju vara en fördel med iaf frukost, lunch och middag men är kaloriintaget adekvat ger två stora mål lika bra förutsättningar för muskelbygge som exempelvis 6-7 mål. Du gör som du vill, massa mellanmål hit och dit i tid och otid kan vara opraktiskt och att detta skulle krävas "för att hålla förbränningen igång", "undvika svältläge", "kontinuerligt tillföra kroppen protein" och andra myter som finns angående måltidsfrekvens behöver du inte oroa dej ett dugg för.

Citat:
Ursprungligen postat av Hwoarang Visa inlägg
En fråga jag kom på i hasten här bara, vilket är det kaloririkaste tipset ni har som inte är jättedålig mat i övrigt. Inte bara nån fleromättad olja isåfall får ni säga vad man ska hälla det på. Heller inget sånt hardcore som bara rocky skulle äta.
Oljor med en jättestor andel fleromättat fett skulle jag snarare avråda ifrån, bortsett från linfröolja och fiskolja möjligtvis. Det skall vara en balans i kosten och du bör inte stirra dej blind på det ena lr det andra (exempelvis vara rädd för mättat fett och eftersträva så omättat som möjligt i alla lägen, inte bra alls).
Jag har ju redan nämnt en massa förslag, personligen tycker jag ingenting är så lättätet som mackor och dessa kan ju bli i stort sett hur energirika som helst. Ett lager smör och några tjocka leverpastejskivor, mackor med makrill i tomatsås, ägg och majonnäs, finns många varianter. Ett stort glas röd mjölk till det och du har ett väldigt kaloritätt mellanmål. Testa dej fram som sagt, nötter är oxå praktiskt att bara stoppa i sej lite här och lite där. Gott nöringsrikt och energirikt.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-30, 14:54   #7
Hwoarang
Registered User
 
Hwoarangs avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 55
Tack så jättemycket Eddie Vedder för svaren
Hwoarang är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)