Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-23, 21:54   #1
TheGredde
Registered User
 
TheGreddes avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 1 581
En hobbystyrkelyftares bekännelser

Ålder: 23 (född ’84)
Längd 183-184 cm
Vikt: 82 kg morgonvikt

Träningsbakgrund
Spelat en del fotboll i mina dagar för Kallhälls FF, frångick denna träningsform då det blev för mycket träning och matcher, övergick då att enbart träna tennis. Hockey testade jag på en halv säsong som mycket liten, så liten att skridskorna inte passade fötterna därav den korta testperioden.

I gymnasiet började jag styrketräna ett par gånger i veckan, detta gällde under första året i gymnasiet, sedan la jag ner under sommaren och återkom inte förrän i trean då jag fick börja om på småvikter igen. Slutade träna ännu en gång då sommaren kom, gjorde lumpen dock inte på vanligt vis, träning hörde till nått som inte gjordes allt för ofta, däremot mat och dricka fanns det gott om.

Började läsa nationalekonomiprogrammet vid LTU och började träna lite sporadiskt igen på ett liknande vis som jag gjort tidigare, mycket överkropp och kondition, anledningen till att ben nedprioriterats är att jag har problem med knäna på grund av dumdristigheter när man var liten och åkte pulka, sittandes på knäna och hoppandes i ”big jumpen”.

Hösten ’05 kom jag i kontakt med några grannar och tränar numera med dessa tre pass i veckan.

Sommaren ’06 ännu ett misslyckande, jag känner mig som en ”quitter”, tränade två pass på tre månader och tappade 10 kilo från mina 81kg innan jag åkte hem. Från september ’06 fram till mitten av november (om inte minnet sviker) så var viktnedgången åtgärdad och den hålls numera stabil.

Träningsrekord (tagna under samma maxningspass, utan utrustning) 2007-03-09

Knäböj: 135kg

Bänkpress: 102,5kg

Marklyft: 175kg
_________
Frontböj: 1x100kg 2006-12-18


Mål med min träning
Bli starkare och få grövre Vastus lateralis, men i övrigt tränar jag för att det är roligt, långsiktiga mål är att kunna reppa på 150kg i knäböj och åtminstone 200 kg i marklyft, utan bälte. Bänkpressen är svårare så den vill jag nog ha som personbästa på 130 kg. Träningen sker tre gånger i veckan, måndag-onsdag-fredag.

Som ni ser så ligger träningen väldigt mycket mot styrkelyft och det är meningen, blev pålurad detta träningssätt då jag började hösten ’05, sedan dess är det detta som gäller.

Sommarträning
Kommer att köra ett annat schema nu under sommaren då jag inte har samma förutsättningar hemma i Stockholm som i Luleå, varken de närmaste träningspolarna eller tiden. Kommer helt enkelt att försöka hålla två pass i veckan, och be morsan om extra mat så jag inte tappar i vikt i år igen.

Träningen i sig kommer att ligga på en mer underhållsnivå, med tanke på att jag inte har någon passning, mest troligt eftersom att jag inte vet om polaren orkar träna.

Håller just nu på att avsluta träningsupplägget "Norgeprogrammet" utvecklat av Dietmar Wolf, resultatet av träningen publiceras då maxningen är genomförd i slutet av nästa vecka.

//Gredde
__________________
Citat:
"Real price of every thing ... is the toil and trouble of acquiring it" - Adam Smith
www.luleaak.se
Träningsbok
_________________________
TheGredde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-24, 14:54   #2
A.Pahkamaa
Registered User
 
A.Pahkamaas avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 4 927
I år blir det svårare för dig att slarva med sommarträningen iochmed att du börjar föra träningsdagbok här, jag och Börje kommer nog hålla koll på dig

Jag känner på mig att det blir ett par personbästa när norgeprogrammet avslutas, ska bli spännande att se.
A.Pahkamaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-24, 15:12   #3
TheGredde
Registered User
 
TheGreddes avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 1 581
Citat:
Ursprungligen postat av A.Pahkamaa Visa inlägg
I år blir det svårare för dig att slarva med sommarträningen iochmed att du börjar föra träningsdagbok här, jag och Börje kommer nog hålla koll på dig

Jag känner på mig att det blir ett par personbästa när norgeprogrammet avslutas, ska bli spännande att se.
Ja, det var det som var tanken bakom det hela plus att ni alla ska ha nått att skratta åt, ska även försöka lägga in lite filmer och annat skoj så den här journalen blir lika spännande och filmrik som Börjes

ser sannerligen fram emot maxningen, kommer bli så intressant och se vilka grenar som programmet stämmer på
__________________
Citat:
"Real price of every thing ... is the toil and trouble of acquiring it" - Adam Smith
www.luleaak.se
Träningsbok
_________________________
TheGredde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-25, 18:45   #4
TheGredde
Registered User
 
TheGreddes avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 1 581
Stil, Luleå - 2007-05-25

Norgeprogrammet,

knäböj:
20x8
60x5
72,5x5
77,5x5
85x5
90x4
90x4
95x4
102,5x3
107,5x2

Bänkpress: (smalt grepp)
20x15
52,5x5
62,5x4
62,5x4
70x3
70x3

Raka marklyft:
40x5
50x4
50x4

Militärpress:
20x8
30x5
40x4
50x5

Kommentar:

det här var sista "tyngre" passet innan maxning i norgeprogrammet. träningen gick helt ok, kände av knät lite i böjen, men så brukar det allt som oftast vara, inget som jag ser som ett problem än då jag oftast har lite skumma knän. Försökte även hålla farten uppe i böjen för att våga släppa på lite inför framtiden.
Resten av övningarna kändes mest som underhåll, för tungt var det då inte.
__________________
Citat:
"Real price of every thing ... is the toil and trouble of acquiring it" - Adam Smith
www.luleaak.se
Träningsbok
_________________________
TheGredde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-25, 20:50   #5
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Welcome lyftarbroder!
Klart vi måste hålla koll så att du inte slöar till dig över sommaren. Ang dina styrkemål så lär ju 200 i mark bli lätt som en plätt
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-25, 22:03   #6
TheGredde
Registered User
 
TheGreddes avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 1 581
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Welcome lyftarbroder!
Klart vi måste hålla koll så att du inte slöar till dig över sommaren. Ang dina styrkemål så lär ju 200 i mark bli lätt som en plätt
Tackar för det! precis ni får ge mig en'a riktiga utskällningar om jag missar ett pass, nog för att kanske en framflyttning kan ske, men att missa ett helt pass av ren slöhet ska inte få ske.

tvåhundra är alltid tvåhundra och dessutom utan bälte, men med god bålträning och lite viktvana kommer det säkert inte vara några större problem.
__________________
Citat:
"Real price of every thing ... is the toil and trouble of acquiring it" - Adam Smith
www.luleaak.se
Träningsbok
_________________________
TheGredde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-27, 15:38   #7
TheGredde
Registered User
 
TheGreddes avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 1 581
Stil, Luleå - 2007-05-27

Norgeprogrammet,

knäböj:
20x8
60x5
80x4
87,5x3
87,5x3
95x2

Bänkpress:
20x15
67,5x3
72,5x4
72,5x4
77,5x2


Raka marklyft:
72,5x3
80x3
80x3
85x2

Kommentar:
nu är det slutet på norgeprogrammet och det enda som görs nere i lokalen är att hålla musklerna aktiva. Idag fanns inget under passet att kommentera.
__________________
Citat:
"Real price of every thing ... is the toil and trouble of acquiring it" - Adam Smith
www.luleaak.se
Träningsbok
_________________________
TheGredde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-27, 15:42   #8
viktore
Banned
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: outside HBG
Inlägg: 213
Vad innebär norgeprogrammet? Ser ut o va mycket pyramidträning.
viktore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-27, 19:20   #9
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av viktore Visa inlägg
Vad innebär norgeprogrammet?
Ett schema komponerat av Dietmar Wolf. Finns på norges förbundssida. Bara att fylla i målvikter så finns varenda pass planerat i veckor framöver.

Förbundets hemsida:
http://www.styrkeloft.no/

Ex på avancerat upplägg (med knälindor och styrkelyftsutrustning):
http://www.styrkeloft.no/treningspro...IDEREKOMNE.XLS
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-27, 19:44   #10
GymTT
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 9 184
kriga på, bra bänk.
GymTT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-27, 19:51   #11
Håkan91
Registered User
 
Håkan91s avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Kristianstad
Inlägg: 169
Fortsätt kämpa, lycka till
__________________
Min Journal

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=126065
Håkan91 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-28, 10:18   #12
TheGredde
Registered User
 
TheGreddes avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 1 581
Citat:
Ursprungligen postat av viktore Visa inlägg
Vad innebär norgeprogrammet? Ser ut o va mycket pyramidträning.
Precis som Brörje sa så är det ett program gjort av Dietmar Wolf, och om ni inte kollat upp det så sträcker sig programmet under 12 veckor inklusive "tävlingsdag".
__________________
Citat:
"Real price of every thing ... is the toil and trouble of acquiring it" - Adam Smith
www.luleaak.se
Träningsbok
_________________________
TheGredde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-28, 10:21   #13
TheGredde
Registered User
 
TheGreddes avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 1 581
Citat:
Ursprungligen postat av GymTT Visa inlägg
kriga på, bra bänk.
Citat:
Ursprungligen postat av Håkan91 Visa inlägg
Fortsätt kämpa, lycka till
Tackar för det! jag kommer kämpa på som aldrig förr för att inte tappa så mycket under sommarens jobbaktiviteter.
__________________
Citat:
"Real price of every thing ... is the toil and trouble of acquiring it" - Adam Smith
www.luleaak.se
Träningsbok
_________________________
TheGredde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-28, 17:40   #14
TheGredde
Registered User
 
TheGreddes avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 1 581
Stil, Luleå - 2007-05-28

Norgeprogrammet,

Knäböj:
20x12
50x8
75x3
80x2
80x2

Bänkpress:
20x15
62,5x4
67,5x2
67,5x2
72,5x2


Marklyft:
62,5x4
72,5x2
72,5x2
80x2

Kommentar:
Idag var ännu en lätt dag. kändes mycket bättre än igår, var riktigt laddad och känner att det mycket troligt kommer gå bra på torsdag, i alla fall vad gäller träningen, presentationen och opponering av uppsats jobbar jag på så ofta som motivationen finns. Nu blir det ett par dagars vila med mycket butterkaksätande och långa nätter för att få ihop den stundande presentationen...

over and out!
__________________
Citat:
"Real price of every thing ... is the toil and trouble of acquiring it" - Adam Smith
www.luleaak.se
Träningsbok
_________________________
TheGredde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-31, 19:17   #15
TheGredde
Registered User
 
TheGreddes avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 1 581
Stil, Luleå - 2007-05-31

MAXNING Norgeprogrammet,

Knäböj:
20x8
60x5
80x3
105x3
125x1
140 PB
150 PB
155 BOM

Bänkpress:
20x15
60x5
82,5x3
95x1
105x1 PB
110x1 PB
115 BOM

Marklyft:
60x8
100x3
130x3
160x1
180x1 PB
185 BOM
185 BOM

Kommentar:
Knäböjen varjag mycket nöjd med och det var totalt sett en ökning med 20 kilo från innan programmet, men bara en ökning med 15kg när personbästa under programmets gång. Bommade på 155 kg, kanske inte helt oväntat då 150 kg var lite halvseg i ett mellanläge påvägen upp. Målet i knäböj lyckades.

Bänken är jag nöjd med, trots att inte målet uppfyldes. utförandet på 110 kg var helt ok, enligt mig och kändes inte omöjligt och därför lades det upp 115 kg på stången där bomade jag ut mig, anledning till detta kan vara att jag följde med stången ner med blicken, väldigt dumt men jag var väl antagligen faschinerad av vikten

Marken persade jag med 5 kilo, utförandet var inte snyggt, tappade överdelen med ryggen (det enda som jag såg som var mindre bra) sen tyckte "skräcken" att jag fäste blicken lite förl lågt, men fick iaf upp 180 kg. nästa lyft höjde jag till 185 och då rörde sig inte vikten i princip och jag fick nå fnatt i huvudet och började dra i vikten med hjälp av armarna
målet i marken var 190 kilo, men insatsen är nog helt ok då jag persade rätt mycket i knäböjen.

Det var sista "träningen" inför sommaren på Stil och till hösten ser jag fram emot nya lokaler och förhoppningsvis fina styrkelyftstänger, lyftarflak och färre maskiner och inte allt för höga träningskortpriser

Trevlig träningssommar på er allesammans!
__________________
Citat:
"Real price of every thing ... is the toil and trouble of acquiring it" - Adam Smith
www.luleaak.se
Träningsbok
_________________________
TheGredde är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)