Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-05-20, 21:27   #1
Karlstrom
Registered User
 
Karlstroms avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 107
Bra upplägg med de 4 stora ?

Jag tänkte köra basic-träning nu framöver , blir så less när det är massa isolationsövningar som bara tar tid.. Vill att det ska vara snabba och effektiva pass, dvs bara basövningar.
Tänkte köra:
Bänk
Böj
Mark
Militärpress


Nått lämpligt upplägg ? Tränar fotboll tisdag/torsdag-kvällar också.
Karlstrom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 22:05   #2
L-Sami
El grande salami
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 8 600
Pass 1

Bänkpress 6 set 12-15reps
Militärpress 6 set 12-15reps
Knäböj 6 set 12-15reps
Marklyft 6 set 12-15reps

Pass 2

6 set 8-10 reps per övning

Pass 3

6 set 4-6 reps per övning
__________________
Leg. sjukgymnast (OMT/Idrottsmedicin/Msc)

Min träning

Bloggen - 160107
L-Sami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 22:49   #3
major Pectoralis
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 4 792
Citat:
Ursprungligen postat av Karlstrom Visa inlägg
Jag tänkte köra basic-träning nu framöver , blir så less när det är massa isolationsövningar som bara tar tid.. Vill att det ska vara snabba och effektiva pass, dvs bara basövningar.
Tänkte köra:
Bänk
Böj
Mark
Militärpress


Nått lämpligt upplägg ? Tränar fotboll tisdag/torsdag-kvällar också.
Lägg till rodd så blir din lats och bröstrygg också glada. Skulle själv säga att en riktig bent-over-rodd väger klart tyngre än både militär- och bänkpress.
major Pectoralis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 22:53   #4
Zakath
Ich bin Bananatastic!
 
Zakaths avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 8 334
Kan någon förklara vad meningen är med att köra militärpress när man bänkar? De tränar ju i princip samma axelmuskler.

Jag tycker att du ska byta militärpressen mot pullups, stångrodd eller liknande som tar på ryggen och framförallt latsen.
Zakath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 22:58   #5
major Pectoralis
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 4 792
Citat:
Ursprungligen postat av Zakath Visa inlägg
Kan någon förklara vad meningen är med att köra militärpress när man bänkar? De tränar ju i princip samma axelmuskler.

Jag tycker att du ska byta militärpressen mot pullups, stångrodd eller liknande som tar på ryggen och framförallt latsen.
Nja. Militärpress med bredare fattning (armbågar utåt) tar på mellandelen av deltoideus. Bänkpress tar på framsidan. Dessutom kommer ett stabiliseringsmoment för hela kroppen in då man kör militär. Detta gör att belastningen på t.ex. muskelkorsett och torsons stabiliserande djupa muskler blir större. Likaså tar bänk i regel längre ner på bröstet (beroende på hur man sänker stången men att sänka mot halsen tycker vi inte om ) medan militär möjligen tar på övre delarna.
major Pectoralis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 23:45   #6
Zakath
Ich bin Bananatastic!
 
Zakaths avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 8 334
Citat:
Ursprungligen postat av major Pectoralis Visa inlägg
Nja. Militärpress med bredare fattning (armbågar utåt) tar på mellandelen av deltoideus. Bänkpress tar på framsidan. Dessutom kommer ett stabiliseringsmoment för hela kroppen in då man kör militär. Detta gör att belastningen på t.ex. muskelkorsett och torsons stabiliserande djupa muskler blir större. Likaså tar bänk i regel längre ner på bröstet (beroende på hur man sänker stången men att sänka mot halsen tycker vi inte om ) medan militär möjligen tar på övre delarna.
Det är sant, men det känns ändå som att skillnaderna är marginella jämfört med t.ex. knäböj respektive bänkpress. Dessutom tar väl också bänkpress på mellarsta delen av axeln, speciellt med armbågarna utåt? Och stabiliseringsmusklerna lär ju få sitt av båda böj och mark (även om militären ger ytterligare en till vinkel för stabilisation). Jag tror iaf att en generell rygg/latsövning hade gett bra mycket mer än militärpress, men om jag har helt fel så blir jag gärna rättad.
Zakath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 08:46   #7
Mr. Moose
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 332
Pass 1.

Knäböj.

Bänkpress.

Bent over row.

Pass 2.

Marklyft.

Militarypress.

Chins.

Set/reps efter behag, två ggr per vecka. Short and sweet.
Mr. Moose är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 09:12   #8
Cerberus
Adam e söt.
 
Cerberuss avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: På en bananbåt utanför Colombias kust
Inlägg: 6 178
Citat:
Ursprungligen postat av major Pectoralis Visa inlägg
Nja. Militärpress med bredare fattning (armbågar utåt) tar på mellandelen av deltoideus. Bänkpress tar på framsidan. Dessutom kommer ett stabiliseringsmoment för hela kroppen in då man kör militär. Detta gör att belastningen på t.ex. muskelkorsett och torsons stabiliserande djupa muskler blir större. Likaså tar bänk i regel längre ner på bröstet (beroende på hur man sänker stången men att sänka mot halsen tycker vi inte om ) medan militär möjligen tar på övre delarna.
hmm, kanske borde köra militärpress då..är det utan ryggstöd med fri stång som gäller då?
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 09:14   #9
Konsultfet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: STHLM
Inlägg: 78
Det är aldrig fel att ha med dips, inte massa joxxande med vikter heller. Om du inte är jettestark hest så klart.
Konsultfet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 09:52   #10
Clyde
Registered User
 
Clydes avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av Karlstrom Visa inlägg
Jag tänkte köra basic-träning nu framöver , blir så less när det är massa isolationsövningar som bara tar tid.. Vill att det ska vara snabba och effektiva pass, dvs bara basövningar.
Tänkte köra:
Bänk
Böj
Mark
Militärpress


Nått lämpligt upplägg ? Tränar fotboll tisdag/torsdag-kvällar också.
Program A.

1.Knäböj
2.Stående press
3.Raka marklyft
4.Sittande rodd
5.Dips
6.Hantelcurl

Program B.

1.Plan hantelpress eller bänkpress
2.Marklyft
3.Benpress
4.Chins eller latsdrag
5.Drag till hakan
6.Skivstångscurl

Träning två dagar i veckan.
Clyde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 10:00   #11
Clyde
Registered User
 
Clydes avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av Zakath Visa inlägg
Det är sant, men det känns ändå som att skillnaderna är marginella jämfört med t.ex. knäböj respektive bänkpress. Dessutom tar väl också bänkpress på mellarsta delen av axeln, speciellt med armbågarna utåt? Och stabiliseringsmusklerna lär ju få sitt av båda böj och mark (även om militären ger ytterligare en till vinkel för stabilisation). Jag tror iaf att en generell rygg/latsövning hade gett bra mycket mer än militärpress, men om jag har helt fel så blir jag gärna rättad.
Nej. Stående press bör alltid prioriteras före bänkpressen, dels pga den bygger en mer funktionell press styrka, förebygger axelproblem och kopplar in en större mängd muskulatur. Bänkpressen däremot, är till 50 % en triceps övning, 30%vilja och kanske 20% bröst, dessutom ökänd för att kunna ställa till en del problem med axlarna. Isf är Dips en mycket bättre bröstövning att lägga in för både styrka och volym.
Clyde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 10:29   #12
major Pectoralis
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 4 792
Citat:
Ursprungligen postat av Clyde Visa inlägg
Nej. Stående press bör alltid prioriteras före bänkpressen, dels pga den bygger en mer funktionell press styrka, förebygger axelproblem och kopplar in en större mängd muskulatur. Bänkpressen däremot, är till 50 % en triceps övning, 30%vilja och kanske 20% bröst, dessutom ökänd för att kunna ställa till en del problem med axlarna. Isf är Dips en mycket bättre bröstövning att lägga in för både styrka och volym.
Källa?
För mig är bänkpress en solklar bröstövning. Det vet jag eftersom det är där jag får träningsvärken. Har aldrig kännt av något i mina triceps och då använder jag mig ändå av en "SL-inspirerad" teknik. Säkert kan individuella skillnader på hävstänger, muskelfästen samt teknik göra att övningen tar mera på andra muskelgrupper.
major Pectoralis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 10:30   #13
major Pectoralis
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 4 792
Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus Visa inlägg
hmm, kanske borde köra militärpress då..är det utan ryggstöd med fri stång som gäller då?
Stående utan stöd med fri stång gäller för militärpress - annars är det ingen militärpress...
major Pectoralis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 12:33   #14
Clyde
Registered User
 
Clydes avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av major Pectoralis Visa inlägg
Källa?
För mig är bänkpress en solklar bröstövning. Det vet jag eftersom det är där jag får träningsvärken. Har aldrig kännt av något i mina triceps och då använder jag mig ändå av en "SL-inspirerad" teknik. Säkert kan individuella skillnader på hävstänger, muskelfästen samt teknik göra att övningen tar mera på andra muskelgrupper.
Var lite slarvigt utskrivet men okey då: Bänkpress är en 25%Tricepsövning, 25%axelövning, 25% bröstövning och 25% vilja.

Jag har lyckats bygga upp ett bra bröst utan den, och det är jag inte ensam om.
Clyde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 13:28   #15
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av Clyde Visa inlägg
Var lite slarvigt utskrivet men okey då: Bänkpress är en 25%Tricepsövning, 25%axelövning, 25% bröstövning och 25% vilja.

Jag har lyckats bygga upp ett bra bröst utan den, och det är jag inte ensam om.
Orka blanda ihop att du inte gillar övningen/den inte fungerar bra för dig, med att det finns rationella skäl.

Själv tycker jag man tränar militärpress både för att det är mycket god axelträning och för att det handlar om att lära sig att hantera vikter "högt upp". Man blir stabil i kroppen och lär sig nyttig motorik. Dvs funktionell styrka.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)