Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-05-19, 23:43   #1
jonte85
Registered User
 
jonte85s avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 174
Mitt kostupplägg

Ja blir inte klok på min deff, förra året brydde jag mig inte så speciellt mycket om vad jag åt men lyckades ändå med en bättre form då än nu, är självklart mycket större och starkare nu med musklerna trädde fram betydligt mer då än nu.
Deffat lite mer än en månad och gått ner runt 700 gram, och är väldigt besviken på mig själv att jag inte lyckats bättre. Så här kan en dag se ut för mig generellt sätt:

På morgonen: En kopp kaffe plus en skopa whey 80.
Morgonpromenad 1 timma (Ibland intervall pass i 20 min) (4-5 gånger i veckan).
Runt 15-20 minuter efter morgonpasset så äter jag en frukost som oftast består av stekta ägg, ibland fil med fullkornsflingo, 1-2 grovbröd med smör och skinka på, ibland även lite juice, samt 1 kapsel omega-3.
Ca 2-3 timmar efter frukosten brukar jag käka lite olika, oftast proteinrik samt kolhydratrik mat.. Kött, pasta, potatis, bön/linssoppor och keso till det, en omega-3 kapsel samt vatten/mjölk.. Ifall det blir en mindre proteinrik mat just då brukar jag käka en whey-100 också, 20 minuter efter maten äter jag 2 kre-alkanyl kapslar inför styrketräningen. 1 timma efter maten brukar jag styrketräna, olika muskelgrupper varje dag (Styrketräning 4-5 gånger i veckan) efter styrkepasset tar jag en skopa gainer blandat med vatten och sveper i mig. Runt 45-60 minuter efter passet försöker jag hitta en protein/kohydrat rik mat, allt ifrån kyckling till bön/linssoppor etc.. Runt 2-3 timmar efter det brukar jag äta lite olika, ibland en fil tallrik med fullkornsflingor(Havre fras, all bran etc.., samt 1-2 mackor med smör och skinka på, samt vatten eller juice till det... runt 2-4 timmar efter det så brukar jag käka mörkt bröd med skinka och smör på samt en skopa milk-90 kasein drink med vatten. Sen läggdags..

Ungefär så brukar en dag för mig se ut generellt sätt.. Vad tycker ni jag ska ändra på för att lyckas gå ned samt få en schysst form till sommaren?
Känns konstigt att nu när jag väl försöker med en bra form så lyckas jag ej, medans förra året när jag inte alls var lika brydd lyckades jag.. Ligger ju antagligen på kcal överskott men vad tycker ni ja ska dra ner på? Kritisera gärna och kom med tips och råd!
tacksam för svar!
jonte85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-19, 23:50   #2
jonte85
Registered User
 
jonte85s avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 174
Observera att jag endast kör med fullkornspasta, fullkornsbröd, fullkornsris etc...
jonte85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 00:01   #3
Raggis
Jag har fel. :(
 
Raggiss avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 2 995
Räkna ut ditt basala energibehov, och utgå ifrån det. Ladda ner excelmallen, mkt användbart. Väg maten om du nu orkar, annars är det ganska svårt, om du inte har ett mkt bra ögonmått.
Raggis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 01:17   #4
nutz
Banned User
 
nutzs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 1 092
Det hänger på storlekarna av portionerna.

Jag hade dragit ner på allt bröd runt de mindre måltiderna.
nutz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 06:41   #5
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
jag skulle skippat proteinet innan morgonpromenaden.
mycket bättre att ta det direkt efter
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 09:19   #6
BTC
Registered User
 
BTCs avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 102
Som tidigare nämnt är det ingen som vet storleken på dina portioner men rent spontant känns det nästan mer som en bulk-kost än en kost för deffande. Känns dessutom som om du äter för mycket kaloritäta livsmedel. Mer potatis, mindre proteindrinkar som ersätts med riktig proteinrik mat. Mindre pasta, ris bort med brödet fram med havregrynsgröten. Mycket mer grönsaker, osv.

Mvh
BTC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 11:09   #7
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Om du pallar med havregrynsgröt/råa havregryn så är det en riktigt bra start på dagen och man står sig länge. Byt ut din mjölk mot antingen ett fettsnålare alternativ eller mot vatten. Att du äter täta måltider är bra för det håller hungern stången så gott det går, kom ihåg att ha klara skiljelinjer på mellanmål och måltider så att du inte vräker i dig konstant över hela dagen. Skär ner på brödet, det slinker ner lätt utan att mätta alltför mycket.

Jag vill se mera frukt och grönsaker och kanske lite mindre tillskott, före och efter träning räcker gott om du sköter din kost i övrigt. Kom ihåg att frukt & grönt är väldigt energifattiga men fortfarande någorlunda mättande, använd det till din fördel.

Det kommer nog gå bra det där när du väl har fått struktur på det. Man lär sig av sina misstag!
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 15:39   #8
jonte85
Registered User
 
jonte85s avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 174
Har lagt om mitt kostschema lite nu, mer frukt och grönsaker samt så äter jag lite mindre. Får se om en månad om detta gav något resultat. tack för alla svar iallafall!
jonte85 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)