Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-07, 08:25   #1
Whey
Registered User
 
Wheys avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 121
Är jag (vi) bortom räddning?

Läste en gammal bok om kost. Där nämndes bland annat att man under Koreakriget undersökt stupade unga amerikanska soldater och jämfört dessa med koreaner. Man hade då funnit att amerikanerna redan vid 20 års ålder hade en utmärkande åderförkalkning medan koreanerna inte hade några spår av det alls. Vid vidare undersökning av ämnet undersöktes fler, och man fann då att även mycket gamla koreaner inte hade ens spår av åderförkalkning. Man undersökte även koreaner som efter kriget haft "amerikansk kosthållning" och fann att dessa började utveckla åderförkalkning.

Jag undrar helt enkelt hur illa det kan vara redan vid 20 års ålder. Nu menar jag inte extremfall, utan säg en medelsvensson som äter normal husmanskost och inte direkt tänker på vad han/hon stoppar i sig. Jag undrar även om och vad man kan göra för att stoppa och kanske till och med motverka/få bort detta så fort som möjligt. Är det ens möjligt att "rensa bort" befintlig åderförkalkning?
Whey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-07, 08:31   #2
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Nej, skumcellerna kommer inte att återgå, och ja, du har troligen redan börjat samla på dig dessa, och de kommer att växa till sig hela livet, men kört är det aldrig. Se till att hålla blodtrycket under kontroll, tänk lite på vad du äter och motionera så hinner du dö av något annat i stället
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-07, 08:45   #3
Whey
Registered User
 
Wheys avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 121
Vad trist. Så det finns absolut INGET man kan göra för att "ta bort" befintlig åderförkalkning?
Whey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-07, 11:17   #4
westerbotten
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 121
Se till att blodtrycket håller sig lågt..

....alltså RIKTIGT lågt. Det finns inget "rätt" blodtryck...ju lägre blodtryck ju mindre problem (tills man börjar svimma alltså).. gärna 110/ 60 eller annat.

Rök inte vad du än gör. Lev på landet och andas inte in en massa taskig stadsluft.

Se till att du har bra kolesterolvärde. ( träna, ät lika mkt grönsaker som koreanerna. Ät mindre mättat fett.)

Ät mer omega 3 fett i förhållande till omega 6

se till att blodtrycket håller sig lågt. ( detta tar inte heller bort plack)
westerbotten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-07, 17:48   #5
CoolHandLuke
Registered User
 
CoolHandLukes avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 450
Det här var intressant. Menar ni att det inte finns några fall där man har kunnat påvisa tillbakabildning av åderförkalkning?

Vad menas med återförkalkning annars? Är det ett tillstånd som endast är ett problem vid en dålig livsföring? Dvs man kan vara gravt åderförkalkad men inte ha någon hälsopåverkan alls men toleransen för dålig livshållning sänks? Eller mår man sämre oavsett hur man lever?
__________________
"The trouble with eating Italian food is that five or six days later you're hungry again." -George Miller
CoolHandLuke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-07, 18:01   #6
westerbotten
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 121
Citat:
Ursprungligen postat av CoolHandLuke Visa inlägg
Det här var intressant. Menar ni att det inte finns några fall där man har kunnat påvisa tillbakabildning av åderförkalkning?

Vad menas med återförkalkning annars? Är det ett tillstånd som endast är ett problem vid en dålig livsföring? Dvs man kan vara gravt åderförkalkad men inte ha någon hälsopåverkan alls men toleransen för dålig livshållning sänks? Eller mår man sämre oavsett hur man lever?
1.Vet ej om man påvisat det
2. Beror väl på vad man menar med dålig livsföring... men nej det är absolut många faktorer som ökar/ minskar risken.omega 6, Infektioner, toxiner, rökning, stress, "dåligt kolesterol" tros öka medan ex. omega 3, grönsaksintag tros minska.
Framförallt är väl genetiska förutsättningar och blodtryck två avgörande faktorer.
westerbotten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-07, 18:10   #7
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av westerbotten Visa inlägg
....alltså RIKTIGT lågt. Det finns inget "rätt" blodtryck...ju lägre blodtryck ju mindre problem (tills man börjar svimma alltså).. gärna 110/ 60 eller annat.
Jag hade 110/70 sist jag kollade och jag kan ibland nästan svimma när jag reser mig för hastigt och då ligger jag ändå i "normalspannet", direkt lägre skulle jag knappast vilja ha. Det är ju inte direkt hälsosamt att ha hypotoni heller, även om hypertoni är förenat med fler riskfaktorer.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-07, 18:13   #8
westerbotten
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 121
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Jag hade 110/70 sist jag kollade och jag kan ibland nästan svimma när jag reser mig för hastigt och då ligger jag ändå i "normalspannet", direkt lägre skulle jag knappast vilja ha. Det är ju inte direkt hälsosamt att ha hypotoni heller, även om hypertoni är förenat med fler riskfaktorer.
Hypotoni ( obs. inte vid ex shock) är inte sammankopplad med någon risk. Det är därför man slutat behandla den med mediciner. Sen kan det ju kanske vara jobbigt. Träning stabiliserar!
westerbotten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-07, 18:42   #9
Cerberus
Adam e söt.
 
Cerberuss avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: På en bananbåt utanför Colombias kust
Inlägg: 6 178
jag tror jag har lågt blodtryck, efter vissa övningar känner jag mig yr. Knäböj, benpress e övningar som ja nästan känner mig svimfärdig efter

är det farligt med lågt blodtryck?
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-07, 18:49   #10
westerbotten
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 121
Citat:
Ursprungligen postat av westerbotten Visa inlägg
Hypotoni ( obs. inte vid ex shock) är inte sammankopplad med någon risk. Det är därför man slutat behandla den med mediciner. Sen kan det ju kanske vara jobbigt. Träning stabiliserar!
citerar blygsamt mig själv
westerbotten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-08, 09:04   #11
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
För lågt blodtryck är inte heller bra. Jag har relativt lågt (blir svimfärdig när jag suttit länge och ska resa mig upp), men min mamma hade extremt lågt. Hon kunde inte röra sig typ för att det var så lågt. Medicinen blev ett glas rött vin om dagen
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-08, 09:10   #12
Cerberus
Adam e söt.
 
Cerberuss avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: På en bananbåt utanför Colombias kust
Inlägg: 6 178
vad gör man åt lågt blodtryck?
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)