Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-19, 22:01   #1
Saharamo
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 18
Sänka förhöjda levervärden

Är det någon som vet något bra tips/huskur för att sänka lätt förhöjda levervärden? Var ngt med ALA värdet?
Har haft det i ett par år, men läkaren kan inte göra så mycket åt det, än iaf. Dom väntar väl tills den dagen det ev blir så pass dåligt så man sätter in mediciner/opererar eller nåt.
Detta behöver ju absolut inte alls ske då det inte har blivit värre, men jag ville iaf fråga om det är ngn som har tips? Finns ju en del man själv kan göra utan läkarhjälp också. Mariatistel och maskros vet jag är bra för levern men mer tips mottages varmt

Tacksam för svar
/Sara
Saharamo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 06:18   #2
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Ifall jag hade förhöjda levervärden skulle inte jag trycka i mig ännu mer ämnen som ställer krav på levern för att utsöndras



Ta kontakt med din läkare och red ut problemet där.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 07:18   #3
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Ifall jag hade förhöjda levervärden skulle inte jag trycka i mig ännu mer ämnen som ställer krav på levern för att utsöndras

Ta kontakt med din läkare och red ut problemet där.
+1. +123456789, närmare bestämt.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 08:44   #4
Saharamo
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 18
Men jag har pratat med honom, och han sa ingenting. Förutom att det kan vara vettigt att avstå från alkohol såklart.
Vad annars är det att tänka på då i matväg och liknande?Han har inte telefontid förrens i mitten på Juli så...
Saharamo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 08:46   #5
Handcuff
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 3 547
Ring till en annan mottagning? Ställ krav!
Handcuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 08:56   #6
Saharamo
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 18
Men han sa ju att det inte var ngt speciellt att oroa sig över. Det var LÄTT förhöjda värden som jag haft några år, utan att dom har ökat under denna tid heller. Ska träffa honom om tre månader, men inte för att prata levervärden, utan gå igenom lite andra prover som jag ska ta framöver.
Nu undrade jag om det finns ngt JAG själv kan göra under tiden.
Saharamo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 09:15   #7
Handcuff
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 3 547
Citat:
Ursprungligen postat av Saharamo Visa inlägg
Men jag har pratat med honom, och han sa ingenting. Förutom att det kan vara vettigt att avstå från alkohol såklart.
Vad annars är det att tänka på då i matväg och liknande?Han har inte telefontid förrens i mitten på Juli så...
Så sa din läkare...varför skulle någon här veta bättre
Handcuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 09:48   #8
Saharamo
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 18
Ja eftersom att läkare inte direkt är så jätteinne på detta med kost (iaf inte de jag har stött på), så tänkte jag höra om det är ngn här (som är väldigt insatt i den biten), ellerr om ngn annan har haft liknande erfarenheter, hade ngt tips. Är det ngt konstig med det eller?

F.ö varken dricker jag eller röker jag.
Saharamo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 12:46   #9
Apos78
Tar mig fram...
 
Apos78s avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Östkust
Inlägg: 2 366
Läkaren är däremot "jätteinne" på det där med levern och dess funktion och vet med all säkerhet bättre vad som bör undvikas än de allra flesta här.
__________________
"People say that if you play Microsoft CD's backwards,
you hear satanic things,
but that's nothing, because if you play them forwards,
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 13:47   #10
Saharamo
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 18
Citat:
Ursprungligen postat av Apos78 Visa inlägg
Läkaren är däremot "jätteinne" på det där med levern och dess funktion och vet med all säkerhet bättre vad som bör undvikas än de allra flesta här.
Inte nödvändigtvis bättre, OM det var så att ngn annan hade en liknande erfarenhet vill säga, eller hur?
Kvarstår ändå att jag inte ska träffa denne förrens om 3 månader iaf, och eftersom det rör sig om bara ngt förhöjda värden så kanske det finns saker att tänka på i vardagliga livet som kan göra situationen bättre.
Saharamo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 06:50   #11
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Förhöjda levervärden är vad jag vet inget man påverkar genom kosten; möjliga orsaker kan t.ex. vara att man dricker mycket alkohol, äter mediciner (Roaccutan är en känd bov, men även t.ex. vanliga receptfria värktabletter), inflammationer i levern etc. Det bästa man kan göra kostmässigt är nog att äta bra mat i lagom proportioner (för att ge kroppen det den behöver i största allmänhet och optimera förutsättningarna för den att reparera sig själv) och undvika att stoppa i sig just mediciner, naturmedel etc. i några större mängder.

De värden som är förhöjda är, om jag inte minns helt fel, t.ex. koncentrationerna av olika leverenzymer, och då funktionen hos dessa enzymer är "avgiftning" (utsöndring av icke vattenlösliga ämnen som kroppen inte vill behålla) kan det vara en god sak att minimera mängen saker att avgifta sig från.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 08:51   #12
Saharamo
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 18
Tack för ett utförligt svar Tolkia!
Hmm..innebär det att man inte kan stoppa i sig kosttillskott då också? För med mina allergier så är det nästintill omöjligt att få i sig 100% av alla näringsämnen annars
Saharamo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 09:59   #13
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Nu blev det annat ljud. Allergier skriver du, som påverkar så att du inte skulle få alla näringsämnen.
Vad är du allergisk emot ? Detta ska det helt klart gå att reda ut.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 10:06   #14
Cerberus
Adam e söt.
 
Cerberuss avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: På en bananbåt utanför Colombias kust
Inlägg: 6 178
vad tror du själv orsakat levervärdena?
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 10:10   #15
Saharamo
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 18
Sverker: Jag är ett typiskt allergibarn kan man kanske säga, vet inte om det kan ha ngt med att jag inte blev ammad som liten..
Iaf, jag tål varken mjölk(protein), spannmål(protein) eller soja.

Och på senaste tiden så har jag knappt kunnat få i mig animaliskt protein heller, jag förstår inte.. Blir alldeles mörk runt ögonen, och känner mig mer allergisk helt enkelt. Har tagit upp detta med läkare, men dom gör inget eller säger inget ändå. Kanske hänger ihop med levern, att det blir lite för mkt bara helt enkelt?
Alltså har det varit svårt för mig sista halvåret att få i mig tillräckliga mängder aminosyror, vitaminer och mineraler. Äter fet fisk flera ggr i veckan iaf, men annars är det väldigt tunt på den fronten tyvärr.
Saharamo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)