Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-03-15, 19:55   #1
Diana
Källargymdelägare
 
Dianas avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: I en kebapbageri nära dej
Inlägg: 8 261
vitamin/järnbrist?

okej hittade inget passande forum för den här frågan ,,men va ede för vitamin man har brist på om man fått lite tunnare hår?eller kan de va järnbrist..?
Diana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-03-15, 20:45   #2
Greenman
Erfaren Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 167
Det är osannolikt att håravfallet beror på näringsbrist, led du av så kraftig närningsbrist att håret inte växer så är du med största sannolikhet redan mycket sjuk av undernäring.

Det mest sannolika är att att håravfallet beror på hormoner, t.ex förhöjda värden av testosterone och dht, alternativt hos kvinnor, försänkta värden av östrogen, t.ex efter en graviditet.

En annan känd anledning till hårlossning, är stress, vilket kan få hårsäckarna att sluta nyproducera hår.
Greenman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-03-16, 03:29   #3
Diana
Källargymdelägare
 
Dianas avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: I en kebapbageri nära dej
Inlägg: 8 261
tack för svaret!
e ju inte undernärd,gravid eller särskillt stressad så då måste de va hormoner då..?nån aning om va de beror på och hur man botar de?
Diana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-03-16, 08:08   #4
Greenman
Erfaren Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 167
Du borde uppsöka en läkare så du får det hela ordentligt utrett, vore ju tråkigt om du blev skallig
Greenman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-03-16, 12:04   #5
Diana
Källargymdelägare
 
Dianas avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: I en kebapbageri nära dej
Inlägg: 8 261
haha nä skallig vill man ju inte bli tror att de oxå kan ha o göra me att ja gått ner mkt på sistone,läste lite articklar o skit o de stod att de kunnde ha koppling till viktminskning,skumt bara att mina naglar inte pverkas de e ju stenhårda forfarand. De e inte så att ja har stora hårtussar i borsten eller kala fläckar i huvvet ellr nåt,minns bara att mitt hår va tjockare för flera månader sen, typ innan ja började deffa.Men du har rättr,på månda blire gå till läkarn.
Diana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-03-18, 09:47   #6
Giza
Standard Medlem
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Göteborg
Inlägg: 48
Brist på B2 kan ge håravfall enligt en kokbok i min bokhylla. Det står så här:

"B2 -riboflavin:
deltar i förbränningen av kolhydrater. Brist på vitaminet ger munsprickor, håravfall, ögoninflammationer och att man blir besvärad av ljus.
Förekommer särskilt rikligt i mesost, mjölk och näringsjäst. Men även gröna växter, ärter, bönor, fullkorn, vetegroddar och kli ger riboflavin."

Även Pantotensyra kan påverka hårkvaliteten.

"Pantotensyra (tillhör B-vitaminerna):
är viktig för nerverna, magsäcken, tarmen, huden och håret. Vitaminet är känsligt för salicylsyra och vissa antibiotika.
Förekommer rikligt i näringsjäst, råris, vetegroddar, örter, sojabönor samt i mindre mängd i fullkornsprodukter och gröna vegetabilier."

Jag antar att man inte måste ha alla symptomen för att ha brist på något vitamin... men jag är ingen expert. Du kan ju testa att käka lite B-vitamintillskott medans du väntar på en läkartid. Man behöver inte heller vara rädd att "överdosera" B-vitamin eftersom det är en vattenlöslig vitamin så överskottet följer med urinen.

Bara ett litet förslag från min sida...
Giza...
Giza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-03-18, 10:13   #7
Pauline
Guest
 
Inlägg: n/a
jag hade gissat på för lite bra fett i kosten och b-vitaminer...
  Svara med citat
Gammal 2003-03-18, 12:54   #8
Bubba
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 82
Hade ungefär samma sak förra året. Hårlossning, problem med ögat, tror jag att jag hade munsprickor oxå. Så då måste jag haft brist på B2. Bra att man får veta det nu.
Bubba är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-03-18, 15:49   #9
Diana
Källargymdelägare
 
Dianas avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: I en kebapbageri nära dej
Inlägg: 8 261
de e klart som fan att de måste va b-vitamion brist! när ja gick på ketodeff så käkaman ju inget av mesost,mjölk ellr nått,,o när ja tänker efter så käkar ja inte mkt sånt nu heller,, får väl blisånadär vitaminertabletter då tack så mktför infon!
Diana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-04, 20:31   #10
mephisto81
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 1
På den här sidan kan man beställa b-vitamin på spray flaska en spray flaska har mycket högre upptag än en tablett. Det sägs om man sprutar under tungan så är det 98% upptag. Plus att det är mycket snabbare upptagningsförmåga.
http://se.alivemax.com/cproducts
mephisto81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-04, 20:33   #11
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Diana Visa inlägg
de e klart som fan att de måste va b-vitamion brist! när ja gick på ketodeff så käkaman ju inget av mesost,mjölk ellr nått,,o när ja tänker efter så käkar ja inte mkt sånt nu heller,, får väl blisånadär vitaminertabletter då tack så mktför infon!
Ägg, ost, kött?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-04, 20:54   #12
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Citat:
Ursprungligen postat av mephisto81 Visa inlägg
På den här sidan kan man beställa b-vitamin på spray flaska en spray flaska har mycket högre upptag än en tablett. Det sägs om man sprutar under tungan så är det 98% upptag. Plus att det är mycket snabbare upptagningsförmåga.
http://se.alivemax.com/cproducts


Varför ska upptaget vara snabbt
Varför ska vi tvivla på att upptaget i tarmarna fungerar

Tarmarna är gjorda för att absorbera vitaminer.
Finns inget undergörande med B-vitaminer.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-05, 09:09   #13
brutal
Registered User
 
brutals avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 40
Det går B12-brist i min släkt, och jag har haft själv. Jag blev dock "botad" för att de märkte det tidigt.

Enligt läkaren så kan B12-brist orsaka viss hårförlust, eller snarare det att hårsäckarna nlir väldigt klena och släpper håret väldigt lätt när man borstar håret eller liknande.

Jag tycker du ska gå och ta lite blodprov för att se om de kan hitta något.
Jag gick nämligen från relativt tunnt hårt till vad som idag är ett ganska tjockt hår.
brutal är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)