Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-03, 17:32   #1
LisaB
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Trollhättan
Inlägg: 153
Kroppen vet vad den vill ha?

Jag tror på det att kroppen själv säger ifrån vad den behöver. Man känner av om det är pasta man är sugen på - ja då vill kroppen ha kolhydrater. fisk - kanske är det fettet man har slarvat lite med. men det är en sak som gör mig fundersam; jag kan få riktigt sug efter gröna ärtor! helt sjukt, men jag tycker det är hur gott som helst, kan nästan äta det som godis
Men vad är det min kropp vill ha då? Någon som har ngn idé?
LisaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 18:18   #2
regus
Regustered Abuser
 
reguss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 3 350
Citat:
Ursprungligen postat av LisaB Visa inlägg
Men vad är det min kropp vill ha då? Någon som har ngn idé?
Din "kropp" vill nog inte ha något speciellt, du vill ha gröna ärtor.

Fö tror jag inte att kroppen blir sugen på det man behöver, utan det man vill ha.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Men vad fan, ersätt fet med klen era jävla sopor och berätta för oss alla varför er existens är värd mer än de fetas.
Konventionell styrketräning
regus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 18:21   #3
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Kroppen kan signalera att den har ett underskott av någonting. Men då ska det vara ett gravt underskott också. Att kroppen behöver ärtor tror jag inte har någonting med brister att göra utan du är helt enkelt sugen på ärtor.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 18:24   #4
Max
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 116
Kolhydrater, vegetabiliskt protein eller växtsteroler kanske.

Dock så tror jag att det är vanligast att känna sug efter makronäringsämnena, dvs sötsug när kolhydrater saknas osv. När jag enbart åt vegetariskt så drömde jag om hamburgare och stekar och första gången jag åt kött blev det tre hamburgare på raken.
Max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 18:34   #5
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Jag har känt mig sugen på snus i snart sex månader, vad är det då jag saknar?

Tror faktiskt inte en sekund på att kroppen kan framkalla ett så precist sug anpassat efter ett behov av varken mikro- eller makronutrienter.
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 18:49   #6
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Kroppen är rätt duktig på att skapa sug på saker som man vill ha, problemet är att man också är rätt duktig att lura den nu med att raffinera matvaror på olika sätt.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 18:50   #7
Zakath
Ich bin Bananatastic!
 
Zakaths avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 8 334
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Jag har känt mig sugen på snus i snart sex månader, vad är det då jag saknar?

Tror faktiskt inte en sekund på att kroppen kan framkalla ett så precist sug anpassat efter ett behov av varken mikro- eller makronutrienter.
Det finns ju faktiskt t.ex. gravida kvinnor som blir sugna på att äta diverse oätliga saker (som vissa lersorter), detta tror man beror på att de behöver vissa mineraler som finns däri. Precis som fjärilar och vissa fåglar som äter speciella lersorter.

Men jag tror inte heller på att man blir specifikt sugen på just t.ex. gröna ärtor, men om man har rätt gener och förutsättningar kan man nog bli sugen på vissa saker när de behövs.
Zakath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 18:53   #8
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Zakath Visa inlägg
Det finns ju faktiskt t.ex. gravida kvinnor som blir sugna på att äta diverse oätliga saker (som vissa lersorter), detta tror man beror på att de behöver vissa mineraler som finns däri. Precis som fjärilar och vissa fåglar som äter speciella lersorter.

Men jag tror inte heller på att man blir specifikt sugen på just t.ex. gröna ärtor, men om man har rätt gener och förutsättningar kan man nog bli sugen på vissa saker när de behövs.
Jag har svårt att tro man kan bli sugen på något man tidigare inte smakat, om man inte ätit lera tidigare då vill säga. Skulle smaken av leran, och dess näringsinnehåll finnas lagrat i vår hjärna efter generationer av lerätande stenåldersmänniskor?
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 18:53   #9
Dnepr
Banned
 
Dneprs avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 829
I dom flesta fallen är det nog bara hjärnan som signalerar. Jag kan ha ätit en väldans massa kolhydrater men ändå vara sötsugen på kvällen. Det finns alltså ingen logik. Men som nån annan sa så vet jag att min kropp eller hjärna signalerar vid ett kraftigt underskott.

Jag blir ofta otroligt sugen på sex - vad är det då jag slarvat med?
Dnepr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 18:56   #10
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Citat:
Ursprungligen postat av Dnepr Visa inlägg
Jag blir ofta otroligt sugen på sex - vad är det då jag slarvat med?
Snus
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 18:57   #11
Dnepr
Banned
 
Dneprs avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 829
Citat:
Ursprungligen postat av Zakath Visa inlägg
Men jag tror inte heller på att man blir specifikt sugen på just t.ex. gröna ärtor, men om man har rätt gener och förutsättningar kan man nog bli sugen på vissa saker när de behövs.
Hon har ju precis sagt att det just är gröna ärtor hon vill ha. Tro fan att man kan bli sugen på speciella saker - jag kan åka långa omvägar bara för att jag t.ex är sugen på thaimat. Inget annat stillar det suget just då. Suget finns där - nu diskuterar vu huruvida det är kroppens signaler eller om man helt enkelt bara vill ha det.
Dnepr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 18:57   #12
Dnepr
Banned
 
Dneprs avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 829
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Snusk

Ja det måste det ju vara - för det är ju det jag längtar efter.
Dnepr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 19:07   #13
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Zakath Visa inlägg
Det finns ju faktiskt t.ex. gravida kvinnor som blir sugna på att äta diverse oätliga saker (som vissa lersorter), detta tror man beror på att de behöver vissa mineraler som finns däri. Precis som fjärilar och vissa fåglar som äter speciella lersorter.
Nja. Jag tror att det du tänker på är pica, vilket oftast beror på järnbrist, ibland på brist på t.ex. zink eller kalk. Pica manifesterar sig dock inte som sug efter mineralrika matvaraor, det är minst lika vanligt att bli sugen på mums-mums, apelsiner eller pickles som att bli sugen på murbruk. Däremot är det oändligt mycket roligare att skrildra gravida kvinnor som knaprar murbrik på film, därav den vitt spridda uppfattningen att alla gravida vill äta sådant som inte går att äta. Sedan finns det en många andra skäl till att gravida drabbas av diverse "sug" som inte har med brister att göra, suget kan t.ex. bero på hormonomställning, långa perioder av illamående etc.

Jag skulle säga att kroppen är bra på att ospecifikt tala om att något fattas den (sug) men att vi är rätt dåliga på att tolka signalerna. T.o.m. så dåliga att vi tolkar brist på sysselsättning, sällskap, ångestreducerare etc. som sug efter mat.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 20:11   #14
CoolHandLuke
Registered User
 
CoolHandLukes avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 450
Jag kan ibland förvirra törst och hunger. Det är ju ett mer omedelbart behov och det finns gott om vätska i frukt och grönsaker som är söta osså äter man något med socker istället.

Annars är det en del sackaros i gröna ärtor. Sockersuget som drar kanske. För övrigt är det löjligt gott att äta färska gröna ärtor dirrekt från landet. Önskar att bönderna kunde ha med lite ärtor i sådden som de gjorde när jag var barn. När man var ute och äventyrade så fanns det alltid ett mellanmål till hands i närmaste åker.
CoolHandLuke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-04, 11:48   #15
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Energi och vätska är kroppen väldigt bra att känna brist på och man får också ett sug efter dessa. Utöver de två finns det inte några övertygnade bevis för att man är sugen på det man har brist på.

Vad innehåller i så fall godis för specifikt näringsämne som gör att man har så stort sug efter det?
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)