Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-17, 01:42   #1
SåTunn
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 115
Mat vid hög energiförbrukning?

Jag har en vän som rör sig extremt mycket varje dag. Det är väl bra kan man tycka. Att det hon sedan äter skulle få vilken dietist som helst att gå upp i brygga låter ju ännu bättre! Grönsaker, frukt, fullkorn, kyckling, fisk osv.

Problemet är att hon äter alldeles för nyttigt. Kilokalorierna räcker inte till och hon ligger på ett tydligt underskott. Hon är inte mycket för sötsaker, kakor och sån't.

Vad kan man tillföra till hennes diet för att öka intaget med 500-1000 kcal per dag? Jag har sagt att hon måste äta större portioner men hon äter sig mätt på grönsaker som hon älskar tillsammans med ris/pasta och kyckling. Jag har sagt att hon skall woka grönsakerna men hon föredrar ångkokta.

Alltså, tjejen äter som den extremaste renlevnadsmänniskan men inte för att hon känner att hon måste utan för att det är den dieten hon gillar. Problemet är som sagt att det är svårt att få ihop hennes kaloribehov...

Tips! Vad skall hon göra! Önskar att jag hade samma problem... för jag kan äta hur mycket skräp som helst...
SåTunn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-17, 01:48   #2
regus
Regustered Abuser
 
reguss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 3 350
Vänd upp och ner på flaskan med olivolja över grönsaker
Drick mycket energi
Ät nötter
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Men vad fan, ersätt fet med klen era jävla sopor och berätta för oss alla varför er existens är värd mer än de fetas.
Konventionell styrketräning
regus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-17, 01:54   #3
Englund
Registered User
 
Englunds avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Örebro
Inlägg: 728
Du måste nog försöka få henne att förstå att hon måste äta mer. Inte bara tipsa henne om näringsrika livsmedel.
Englund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-17, 03:14   #4
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
1 påse jordnötter löser hennes problem
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-17, 03:53   #5
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Om hon nu är så extremt hälsomedveten är det ju en fördel om hon exempelvis lär sej om fettets viktiga delar i hälsan. Utan fett tas inte dom fettlösliga vitaminerna upp av kroppen, fettet är bl.a. livsviktigt för att ygga upp cellmembran av fosfolipider, många oljor är mycke bra källor till E-vitamin, olivolja bl.a.

Vad gäller nötter och frön så är det samma sak där vad gäller fettet samt att dom ofta är rika på diverse mineraler (skiljer sej givetvis markant från nöt till nöt och frö till frö).

Att få i sej tillräckliga energimängder är överhuvudtaget en grundsten i en god hälsa, så som sagt är nog det främsta "målet" att få din kompis att fatta att hon gör en hälsovinst på att öka energiintaget. Jag tycker inte det är nån bra idé å försöka tjata i henne massa skitmat, jag tycker inte heller om att äta sånt så jag förstår att hon trivs med sin kosthållning. Dock finns ju alltid risken att när man försöker vara jättenyttig utan att ordentligt tänka efter så blir maten långt ifrån så välsammansatt som man kanske själv tror.


Ortorektiker exempelvis, är ju extremt "hälsosamma" renlevnadsmänniskor men som ofta inte lever så hälsosamt i praktiken som dom själva tror. Man bygger lixom upp en egen bild av vad som är hälsosamt utan att reflektera mer över hur kroppen å psyket mår egentligen.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 02:28   #6
CoolHandLuke
Registered User
 
CoolHandLukes avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 450
Asså. Vad är problemet? Om hon äter som hon vill och gillar det och om hon varken mår dåligt eller har några viktproblem. Saken är den att man kan inte 'rädda' människor. De kan bara rädda sig själva. Hon måste helt enkelt börja må ordentligt dåligt innan hon kanske inser att det är dags att ändra på sig.

Det behöver inte betyda att du ska skita i henne. Men du ska nog skita i vad hon äter. Försök fokusera på de problem DU har med att hon inte äter som du tycker. Dvs att ni inte kan laga mat ihop eller gå ut o ta en pizza ibland eller vad det nu är du skulle vilja göra. Säg det "Det vore roligt att dela en pizza med dig nån gång." utan att komma med några förmaningar som "Men du äter ju inte sånt." Försök att istället beskriva hur roligt och gott det kunde vara. Någon vecka senare så kanske hon kommer till dig och säger, "Ska vi inte gå o dela en pizza?"

Samtidigt kanske du behöver låta henne påverka dig lite också. Kanske sluta med den skräpmat du tycker minst om i alla fall. Vänskap o relationer är alltid lite 'ge' och 'ta'. Vi lär av varandra utan att försöka styra. Det är så vi behåller förståndet.
CoolHandLuke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 16:22   #7
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Citat:
Ursprungligen postat av CoolHandLuke Visa inlägg
Asså. Vad är problemet? Om hon äter som hon vill och gillar det och om hon varken mår dåligt eller har några viktproblem. Saken är den att man kan inte 'rädda' människor. De kan bara rädda sig själva. Hon måste helt enkelt börja må ordentligt dåligt innan hon kanske inser att det är dags att ändra på sig.
Så rätt. Jag blir lite tårögd.

Behövs sådana modererande inlägg för att inte "jagmåstebyggavolym"-hysterin ska ta överhand. Det är ju till och med antytt i flera studier att smalhet och mindre fet mat på lång sikt är mer hälsosamt än alternativet, givet att man klarar hålla sig borta från skadlig självsvält.
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-19, 22:57   #8
SåTunn
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 115
Problemet är att hon tappar vikt.

Hon äter fett i den form som finns i fisk, linfrö mm. Hon är absolut inte rädd för fett. Hon trycker gärna i sig en pizza någon eller några gånger i veckan. Hon äter alltid sig mätt. Hon äter 5-6 ggr om dagen. Problemet är att hon äter sig mätt på mat mer för lågt kaloriinnehåll.

Hon vill inte bygga massa! Hon vill bara behålla och gärna lägga på några kilon. Alltså, tjejen är inte muskelbyggare eller tränar. Hon har bara ett mycket aktivt liv som gör att hon förbrukar mycket kalorier.

Ok, tipset är alltså nötter.
SåTunn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-19, 23:01   #9
Nilsjohan
Våga vägra text
 
Nilsjohans avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Sthlm
Inlägg: 606
Jag mins när det var en snubbe på sportspegeln som tränade inför ironman (triathlon) och samtidigt jobbade som cykelbud. Han käkade pasta med russin och en rikligt mängd olivolja.
Nilsjohan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-20, 05:36   #10
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av SåTunn Visa inlägg
Problemet är att hon tappar vikt.

Hon äter fett i den form som finns i fisk, linfrö mm. Hon är absolut inte rädd för fett. Hon trycker gärna i sig en pizza någon eller några gånger i veckan. Hon äter alltid sig mätt. Hon äter 5-6 ggr om dagen. Problemet är att hon äter sig mätt på mat mer för lågt kaloriinnehåll.

Hon vill inte bygga massa! Hon vill bara behålla och gärna lägga på några kilon. Alltså, tjejen är inte muskelbyggare eller tränar. Hon har bara ett mycket aktivt liv som gör att hon förbrukar mycket kalorier.

Ok, tipset är alltså nötter.
När du säger sådär tycker jag det är skillnad jämfört md din första post. Herregud alla vill väl inte bygga massa!? Att ha en lätt kropp är nog något som kan va väldigt fördelaktigt, själv har jag gått ner ordentligt på senare tid precis på samma sätt som din vän.
Ätit mej mätt å mått bra, ingen deff på nåt sätt, däremot lever jag ett aktivt liv å käkar mycke energisnål mat som fyller magsäcken till bredden så inte går jag hungrig.
Att äta "alldeles för nyttigt" tycker jag inte existerar, att däremot ta bort saker ur kosten som man verkligen saknar å som man mår dåligt av att avstå ifrån är den annan sak. Det är att gåp över gränsen, tycker jag, men om man har hittat en hälsosam livsstil som man känner att man trivs å mår bra med finns det ju ingen anledning att tvinga sej att ändra på det.

Men visst, käkar hon på tok för fettsnål mat så är ju det ohäsosamt ur andra synpunkter än rent energimässigt. Tjejer kan dessutom dra fördel av att ha en högre E% fett från maten än killar å killar mer kolhydrater. Det har å göra med killars glykogenförbrukning å tjejers högre fettförbränning.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-21, 10:38   #11
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Se över fettinnehållet i kosten generellt och inte bara i pizzorna som kommer ibland. På beskrivningen av kosten låter det som att hon äter väldigt lite fett totalt.

Sen är det bara att äta mer, om hon nu verkligen vill gå upp några kilon.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-21, 12:24   #12
SåTunn
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 115
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsjohan Visa inlägg
Jag mins när det var en snubbe på sportspegeln som tränade inför ironman (triathlon) och samtidigt jobbade som cykelbud. Han käkade pasta med russin och en rikligt mängd olivolja.
Russin kan kanske vara något! Skall föreslå det!

Hon utesluter inte fett. Visst, hon dränker inte maten med det och äter kanske inte smör på mackorna men det är å andra sidan fel fett. Hon skulle behöva äta mer men det är svårt för henne, liten tjej och högt energiuttag.

Annars kom jag i helgen på en ganska bra variant. Hon gör 2-3 varma mackor och har med sig att äta mellan den vanliga målen. Med ost på borde det kunna ge 5-600 kcal extra i alla fall. Jag tror hon behöver 8-1000 kcal mer per dag egentligen.
SåTunn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-21, 13:11   #13
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av SåTunn Visa inlägg
Hon utesluter inte fett. Visst, hon dränker inte maten med det och äter kanske inte smör på mackorna men det är å andra sidan fel fett.
Smör är inte en dålig fettkälla, smör är en bra fettkälla sålänge man håller intaget inom rimliga mängder, vilket gäller all mat. Man kan inte säga ett "det är fel fett och det är rätt fett" det handlar bara om balansen å proportionerna. Finns en obefogat stor och utbredd "mättat fett-skräck". Smör på mackan vore nog ett rejält bra tips för din väns del skulle jag säga.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-21, 13:21   #14
regus
Regustered Abuser
 
reguss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 3 350
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Smör är inte en dålig fettkälla, smör är en bra fettkälla sålänge man håller intaget inom rimliga mängder, vilket gäller all mat. Man kan inte säga ett "det är fel fett och det är rätt fett" det handlar bara om balansen å proportionerna. Finns en obefogat stor och utbredd "mättat fett-skräck". Smör på mackan vore nog ett rejält bra tips för din väns del skulle jag säga.
Wooooord!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Men vad fan, ersätt fet med klen era jävla sopor och berätta för oss alla varför er existens är värd mer än de fetas.
Konventionell styrketräning
regus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)