Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-13, 16:36   #1
Emil_Larsson
Registered User
 
Emil_Larssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 2 335
En fråga om fruktos:

Har en fråga som jag kom och tänka på idag då jag köpte 100 % färskpressad juice.

Vanligt socker består väl av fruktos vad jag förstått? samma som finns i frukt?

Betyder det att det enda onyttiga med godis, läsk, dylikt, är att socker är fattigt på vitaminer.
Däremot färskpressad juice innehåller vitaminer, men samma som godis, fruktos?

Eftersom man inte behöver överdriva med vitaminer m.m så kan man i princip variera med godis emellan?
Min mamma är diabetiker och hon får max äta 2-3 frukter om dagen, för äter hon mer så går det över hennes blodsockervärde och det kan bli farligt.

Rätta mig
__________________
Träningsjournalisch
Emil_Larsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-13, 16:57   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Vanligt socker, strösocker, består av sackaros, en disackarid av 50/50 fruktos/glukos. Frukt innehåller olika mängd och fördelning av fruktos, glukos och sackaros beroende på fruktsort och mognad. Det är ingen skillnad på hur kroppen metaboliserar X g sockerart från frukt och X g sockerart från något annat, något raffinerat. Kolhydratinnehåller kan vara detsamma i frukt och godis, men godis och rent socker är näringsmässigt värdelöst och ger inte kostfiber, mineralämnen, vitaminer, antioxidativ verkan eller mättnad.

Man kan inte "variera" frukt med godis och tro att det är lika bra. En måttlig mängd socker är dock inte skadligt; högst 10% av energiintaget bör komma från tillsatt socker förutom det som finns naturligt i vanlig föda.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-13, 17:32   #3
Cerberus
Adam e söt.
 
Cerberuss avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: På en bananbåt utanför Colombias kust
Inlägg: 6 178
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Vanligt socker, strösocker, består av sackaros, en disackarid av 50/50 fruktos/glukos. Frukt innehåller olika mängd och fördelning av fruktos, glukos och sackaros beroende på fruktsort och mognad. Det är ingen skillnad på hur kroppen metaboliserar X g sockerart från frukt och X g sockerart från något annat, något raffinerat. Kolhydratinnehåller kan vara detsamma i frukt och godis, men godis och rent socker är näringsmässigt värdelöst och ger inte kostfiber, mineralämnen, vitaminer, antioxidativ verkan eller mättnad.

Man kan inte "variera" frukt med godis och tro att det är lika bra. En måttlig mängd socker är dock inte skadligt; högst 10% av energiintaget bör komma från tillsatt socker förutom det som finns naturligt i vanlig föda.
vad händer om jag går över denna gräns, dör jag?
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-13, 17:42   #4
Emil_Larsson
Registered User
 
Emil_Larssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 2 335
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Vanligt socker, strösocker, består av sackaros, en disackarid av 50/50 fruktos/glukos. Frukt innehåller olika mängd och fördelning av fruktos, glukos och sackaros beroende på fruktsort och mognad. Det är ingen skillnad på hur kroppen metaboliserar X g sockerart från frukt och X g sockerart från något annat, något raffinerat. Kolhydratinnehåller kan vara detsamma i frukt och godis, men godis och rent socker är näringsmässigt värdelöst och ger inte kostfiber, mineralämnen, vitaminer, antioxidativ verkan eller mättnad.

Man kan inte "variera" frukt med godis och tro att det är lika bra. En måttlig mängd socker är dock inte skadligt; högst 10% av energiintaget bör komma från tillsatt socker förutom det som finns naturligt i vanlig föda.
På vilket sett är socker skadligt förutom hål i tänderna?

Skulle man dag 1 enbart äta (för mycket) frukt, och dag 2 äta (lagom) frukt och grönsaker, plus godis, så borde ju Dag 2 vara bäst väl? förstår ni eller ska jag definera bäst?
__________________
Träningsjournalisch
Emil_Larsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-13, 17:52   #5
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Emil_Larsson Visa inlägg
På vilket sett är socker skadligt förutom hål i tänderna?

Skulle man dag 1 enbart äta (för mycket) frukt, och dag 2 äta (lagom) frukt och grönsaker, plus godis, så borde ju Dag 2 vara bäst väl? förstår ni eller ska jag definera bäst?
Dag 1 skulle ju innebära mer näring å mer mättnad, men sen är ju frågan hur mycke "för mycket" är? Om du snackar frukt i såna mängder att man får i sej typ 500gram fruktos så skulle ju de vara sämre samta att magen knappast skulle må bra av den mängden frukt.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-14, 01:19   #6
CoolHandLuke
Registered User
 
CoolHandLukes avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 450
Den här var ganska intressant i sammanhanget:
http://www.youtube.com/watch?v=ynXGA6fCEgU

Visar delvis att du mår dåligt när du äter dåligt och mår bra när du äter bra. Sen är det ju löjligt svårt att säga permanent skada på kroppen av långvarigt dåligt/näringsfattigt ätande samt fysisk inaktivitet.

Jag anser själv att du har tre nivåer av nyttingheter.
1. Rå, opreparerad mat. Behåller allting.
2. Preparerad mat tappar mycket vitaminer och flavonoider. Men behåller mineraler och spårämnen.
3. Raffinerad mat tappar det mesta av vitaminer, flavonoider, mineraler och spårämnen.

T.ex: 1) rå vindruva. 2) russin. 3) fruktsocker.

Juice kanske kan vara någonstans emellan 1 och 2. Rent färskpressad har den ju bara skillnad i upptagning men ju längre man exponerar juicen ju mer försvinner av flyktiga näringsämnen.
CoolHandLuke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-14, 07:29   #7
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Naturligtvis finns det undantag CoolHandLuke. Vi har ju en hel tråd om GI som slutade i biotillgängligheten av beta-karoten i morötter
På samma sätt ökar tillgängligheten av protein i bönor när de kokas och trypsininhibitorerna kokas sönder. Samma sak med kött. Koka högreven och bindväven mjukas upp så att muskelproteinet blir mer lättåtkomligt. Koka ägget och upptaget av äggviteproteinet ökar 50 %
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-14, 07:39   #8
Max
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 116
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Koka ägget och upptaget av äggviteproteinet ökar 50 %
Det ökar med nära 100% väl? från att tas upp till 50% till att tas upp till 90-95% om jag inte minns fel.
Max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-14, 18:32   #9
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Då säger vi det

Jag är mest glad över att det går att motivera alla till att koka äggen för att slippa matförgiftning med argumentet att proteinupptaget blir bättre
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-14, 21:13   #10
TylerDurden84
Registered User
 
TylerDurden84s avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Sats, Göteborg
Inlägg: 1 078
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Då säger vi det

Jag är mest glad över att det går att motivera alla till att koka äggen för att slippa matförgiftning med argumentet att proteinupptaget blir bättre
Äggtoddy äger ju
__________________
Born in: Gothenburg Birth: 1984
Weight: 75 kg Length: 23 cm (around) Bodyfat:: 7,3 % (January 2009)


<< Certified: Personal Trainer, Nutrition Coach and Gym-Instructor >>
TylerDurden84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-14, 22:02   #11
CoolHandLuke
Registered User
 
CoolHandLukes avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 450
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Naturligtvis finns det undantag CoolHandLuke. Vi har ju en hel tråd om GI som slutade i biotillgängligheten av beta-karoten i morötter
Precis. Undantagen som bekräftar reglerna. 'Mest nyttig' behöver ju inte innebära 'mest fördelaktig'.

En annan sak är ju att det är lättare att få i sig 'mer' om det är preparerat. Man hinner och orkar dricka en hel del frukt i form av juice och på så sätt få i sig ännu mer energi och det blir en automatisk kompensering för näringsförlusten.
CoolHandLuke är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)