Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-11, 19:06   #1
iingenalls
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 164
Jag gjorde det igen...

Efter en "perfekt" mat och träningsvecka har jag ännu en gång spårat ur såhär på söndagskvällen. Ställde mig på vågen och såg att jag inte gått ner ett gram - snarare gått upp. Min reaktion blev att dra upp till affären och köpa choklad. Jag är ganska less på att det blir så här vecka ut och vecka in.

Skulle ni rekommendera att göra ett veckoschema med mat och motion? Då går det ju att räkna ut hur mycket motion plus mat och sådant man behöver, och så har man ju någonting att följa också.
Min kära mor tycker inte att jag ska göra det så omständigt men allt detta jag kämpat med i månader kommer seriöst att sätta mig i en depression snart.

Hur kan en bra frukost se ut?

Jag är så sjukt frustrerad nu... Var har min karraktär tagit vägen??
iingenalls är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-11, 19:08   #2
ramagoen
Registered User
 
ramagoens avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Fagersta AK !
Inlägg: 2 657
Känner igen mig lite från förra deffen. Åt bra en vecka, grisade ur på helgerna. Det är svårt, jag har lyckats först nu under andra deffen att ge fan i sånt. Ätardagar är okey, men dom ska va planerade. Så är det för mig nu.

edit: vet inte om det hjälpte nåt, men kan ju va så att du äter för lite under veckan och kroppen blir sur på dig. Du fattar ^^
__________________
karfosport!
KSPP
ramagoen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-11, 20:16   #3
CoolHandLuke
Registered User
 
CoolHandLukes avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 450
När inget funkar så kan det hjälpa att ändra 'vad' du äter och 'när' du äter. Energimängd är långtifrån allt.

Varför måste du gå ner i vikt? Mår du fysiskt bra annars?
CoolHandLuke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-11, 20:20   #4
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 067
Om du inte gått ner i vikt borde en vettigare reaktion vara att gå ut och springa, inte att köpa choklad..
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-11, 20:39   #5
LadyInsane
Starkare
 
LadyInsanes avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 933
Citat:
Ursprungligen postat av iingenalls Visa inlägg
Efter en "perfekt" mat och träningsvecka har jag ännu en gång spårat ur såhär på söndagskvällen. Ställde mig på vågen och såg att jag inte gått ner ett gram - snarare gått upp. Min reaktion blev att dra upp till affären och köpa choklad. Jag är ganska less på att det blir så här vecka ut och vecka in.

Skulle ni rekommendera att göra ett veckoschema med mat och motion? Då går det ju att räkna ut hur mycket motion plus mat och sådant man behöver, och så har man ju någonting att följa också.
Min kära mor tycker inte att jag ska göra det så omständigt men allt detta jag kämpat med i månader kommer seriöst att sätta mig i en depression snart.

Hur kan en bra frukost se ut?

Jag är så sjukt frustrerad nu... Var har min karraktär tagit vägen??
Känner själv igen det där. Jag tror helt enkelt att du går ut för hårt och då när du sedan ser att det inte har lönat sig blir du förbannad och tröstäter. Mitt råd är att inte väga dig. Jag gjorde det förrut men om vågen inte var där jag hoppades att den var blev jag mest ledsen och ville trycka i mig glass. Annars kan du väga dig en gång i månaden eller så. Då "måste" du ha gått ned ifall du äter bra. På så vis kan du inte misslyckas.
LadyInsane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-11, 20:43   #6
Jacksatan
Registered User
 
Jacksatans avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Vasastan
Inlägg: 2 292
ni har ingen jävla disciplin. Klart man är hungrig och sugen under en deff, men det handlar om att bita ihop och inte springa o köpa godis som nån förlorare varje gång man känner sig sugen på det. Allt kan inte vara roligt eller mysigt, vill man uppnå resultat får man lida ibland.
__________________
if everything comes your way you´re in the wrong lane
Jacksatan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-11, 20:45   #7
GymTT
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 9 184
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksatan Visa inlägg
ni har ingen jävla disciplin. Klart man är hungrig och sugen under en deff, men det handlar om att bita ihop och inte springa o köpa godis som nån förlorare varje gång man känner sig sugen på det. Allt kan inte vara roligt eller mysigt, vill man uppnå resultat får man lida ibland.
+1 som på alla dina andra inlägg Jack.
GymTT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-11, 20:45   #8
Fartman
Registered User!
 
Fartmans avatar
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: Boden/Umeå
Inlägg: 4 932
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksatan Visa inlägg
ni har ingen jävla disciplin. Klart man är hungrig och sugen under en deff, men det handlar om att bita ihop och inte springa o köpa godis som nån förlorare varje gång man känner sig sugen på det. Allt kan inte vara roligt eller mysigt, vill man uppnå resultat får man lida ibland.
Väl talat. Det är tyvärr såhär den bistra sanningen ser ut.
__________________
"Hellre en dålig bastu som används ofta och gärna än en perfekt bastu som sällan eller aldrig har några gäster" - Per Granlund, Svenska Bastuakademin.
Fartman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-11, 20:58   #9
Turrican
Banned User
 
Turricans avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 78
Om du springer och köper choklad varje söndag efter vägning så är det väl inte så konstigt att du misslyckas hela tiden.

En vecka är en alldeles för kort period, sätt ett mål på viss nedgång under en månad istället.

Och snälla, väg dig varje morgon istället, så att du inte får en chock på söndagen. Gör du rätt så går du ner, det kan inte misslyckas.
Turrican är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-11, 21:42   #10
CoolHandLuke
Registered User
 
CoolHandLukes avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 450
Hmm.. 'disciplin'. Får mig att tänka på 'illusionen om den fria viljan'.
CoolHandLuke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-12, 09:24   #11
Sir Anselm
Registered User
 
Sir Anselms avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Norrköping
Inlägg: 429
Utan att veta hur/vad du tränar, så måste jag bara säga att det är synd att så många fokuserar på att gå ner i vikt, som att vikten är det enda som är viktigt... Är inte en stark och frisk kropp det man borde fokusera på? Tycker att man, om man är normalt byggd, snarare ska satsa på att ligga kvar på samma vikt, men byta ut en del av fettet mot muskler....
__________________
Le blogg
Sir Anselm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-12, 09:35   #12
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Anselm Visa inlägg
Utan att veta hur/vad du tränar, så måste jag bara säga att det är synd att så många fokuserar på att gå ner i vikt, som att vikten är det enda som är viktigt... Är inte en stark och frisk kropp det man borde fokusera på? Tycker att man, om man är normalt byggd, snarare ska satsa på att ligga kvar på samma vikt, men byta ut en del av fettet mot muskler....
Jag tycker du har helt rätt i sättet du tänker, man måste kunna se sej själv i spegeln å känna sej nöjd nån gång utan att känna att man måste bulka på sej muskler lr deffa bort fett.

Frågan är bara hur man skall kunna bli av me fettet utan att banta. Att byta fett mot muskler som du säger går ju lixom inte å jag tycker inte de måste va ett mål i alla lägen.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-12, 11:13   #13
LadyInsane
Starkare
 
LadyInsanes avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 933
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksatan Visa inlägg
ni har ingen jävla disciplin. Klart man är hungrig och sugen under en deff, men det handlar om att bita ihop och inte springa o köpa godis som nån förlorare varje gång man känner sig sugen på det. Allt kan inte vara roligt eller mysigt, vill man uppnå resultat får man lida ibland.
Det må vara den bistra sanningen. Dock bad han om tips och inte att bli nedtryckt som någon "förlorare".
LadyInsane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-12, 11:23   #14
Sir Anselm
Registered User
 
Sir Anselms avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Norrköping
Inlägg: 429
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jag tycker du har helt rätt i sättet du tänker, man måste kunna se sej själv i spegeln å känna sej nöjd nån gång utan att känna att man måste bulka på sej muskler lr deffa bort fett.

Frågan är bara hur man skall kunna bli av me fettet utan att banta. Att byta fett mot muskler som du säger går ju lixom inte å jag tycker inte de måste va ett mål i alla lägen.
Ha ha, nej det går ju inte att byta rakt av, helt rätt... Men om man ser det i ett längre perspektiv så kan man ju jobba mot att en större andel av sin vikt ska komma från muskler, inte fett. Min högst personliga åsikt är dessutom att det är snyggt med lite muskler på tjejer, men tjejer måste ju akta sig, för går de till gymmet och lyfter skrot så kan de ju helt plöstligt se ut som värsta muskelberget!!!


Till trådskaparen: Det jag vill komma till är att du inte ska bli slav under vågen, se på din kropp, känn efter I din kropp. Hitta en balans i livet där du kan äta normal föda, man behöver faktiskt inte leva på ris och tonfisk, och träna så mycket som du vill/kan/orkar. Förvänta dig inte att rasa i vikt, men förvänta dig att må bra och att du kommer få en fin, och framförallt frisk kropp... Ge det tid!

Oj, det här är nog det längsta inlägget jag skrivit...
__________________
Le blogg
Sir Anselm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-12, 11:25   #15
Sir Anselm
Registered User
 
Sir Anselms avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Norrköping
Inlägg: 429
Citat:
Ursprungligen postat av LadyInsane Visa inlägg
Det må vara den bistra sanningen. Dock bad han om tips och inte att bli nedtryckt som någon "förlorare".
Han? är det en kille? Jag läste bara våg och choklad och tog för givet att det var en tjej....
__________________
Le blogg
Sir Anselm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)