Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-11, 18:55   #1
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Uppsvälld mage under längre tid

Hej.
Jag har haft en uppsvälld mage under längre tid, snart en vecka. Det gör ont, och är i det närmaste magknip. Så fort jag äter sväller magen upp till bristningsgränsen, och jag har flera gånger trott att magen skulle explodera, eller möjligen att huden skulle spricka.
Först hade jag diarré (i tisdags) för att sedan bli både uppsvälld mage, magknip och diarré (fast det börjar bli mer normal avföring nu).

Vad kan det vara för fel? Jag har inte ätit något annorlunda, eller tränat annorlunda än vad jag brukar. Jag har funderat på magsår/magkatarr, men hur får jag reda på vad det är? Det känns lite onödigt att gå till en doktor som troligen inte kommer kunna säga vad det är på direkten ändå.
Jag har fått Loperamid av min styvmor mot diarrén, men nu har jag blivit förstoppad istället, känns det som.

Vad tror ni att det är, och hur ska det åtgärdas?

Mathias
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-11, 18:57   #2
GymTT
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 9 184
Känner faktiskt igen mig jsut nu! dock är jag sjuk.

Får du ned föda som vanligt?
GymTT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-11, 19:00   #3
ramagoen
Registered User
 
ramagoens avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Fagersta AK !
Inlägg: 2 657
Pallra dig iväg te doktorn, lika bra.
__________________
karfosport!
KSPP
ramagoen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-11, 19:07   #4
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
GymTT: Att äta är inte så stort problem, igår var det dock jobbigt att äta då jag var illamående, men jag väntade en halvtimma och då gick det bra. Problemet är ju bara att svullnaden håller i sig i många timmar; jag åt vid 20.00 igår kväll och svullnaden hade inte lagt sig nämnvärt när jag åt frukost imorse vid 11.


ramagoen: Jag klarar inte av sjukhus, och nu när vi har sportlov kan man inte gå till skolsyster heller. Men det är klart, blir det inte bättre blir det väl doktorn som får bli besökt.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-11, 19:09   #5
Pretender
Registered User
 
Pretenders avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Inlägg: 1 034
Rent spontant skulle jag säga att det inte låter som magsår, men ring sjukvårdsupplysningen i din kommun och beskriv dina problem så får du en bättre bedömning.

/P
Pretender är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-11, 19:30   #6
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Pretender Visa inlägg
Rent spontant skulle jag säga att det inte låter som magsår, men ring sjukvårdsupplysningen i din kommun och beskriv dina problem så får du en bättre bedömning.

/P
Jupp. Måndag morgon is da shit, alla ringer då. Men ja, vi får hoppas på det bästa. Men rent spontant, vad ska man äta under knepiga magförhållanden? Fil? Yoghurt? Jag tror inte att jag nånsin haft magproblem i den här skalan, så jag vet inte.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-11, 19:35   #7
CoolHandLuke
Registered User
 
CoolHandLukes avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 450
Hur tungt tränar du? Kör du med bälte? Tänker på någon form av bråck kanske.
CoolHandLuke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-11, 19:38   #8
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av CoolHandLuke Visa inlägg
Hur tungt tränar du? Kör du med bälte? Tänker på någon form av bråck kanske.
Markar på 130-140, jag böjer högreps på 60-80 kg (har varit uppe och nafsat på 120-130), men det är inget sånt, tror jag.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-12, 12:59   #9
lectris
Registered User
 
lectriss avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 2 495
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Hej.
Jag har haft en uppsvälld mage under längre tid, snart en vecka. Det gör ont, och är i det närmaste magknip. Så fort jag äter sväller magen upp till bristningsgränsen, och jag har flera gånger trott att magen skulle explodera, eller möjligen att huden skulle spricka.
Först hade jag diarré (i tisdags) för att sedan bli både uppsvälld mage, magknip och diarré (fast det börjar bli mer normal avföring nu).

Vad kan det vara för fel? Jag har inte ätit något annorlunda, eller tränat annorlunda än vad jag brukar. Jag har funderat på magsår/magkatarr, men hur får jag reda på vad det är? Det känns lite onödigt att gå till en doktor som troligen inte kommer kunna säga vad det är på direkten ändå.
Jag har fått Loperamid av min styvmor mot diarrén, men nu har jag blivit förstoppad istället, känns det som.

Vad tror ni att det är, och hur ska det åtgärdas?

Mathias

utvecklat laktosintolerans kanske? Symptomen för laktosintoleranta är just de symptom du beskriver:

"Brist på eller otillräcklig mängd av enzymet laktas orsakar besvär. I stället för att tas upp i tunntarmen bryts mjölksockret ner i tjocktarmen av bakterier och orsakar jäsning, gaser och diarré. Allmän olust, uppblåsthet, trängningar och knipsmärtor är de huvudsakliga symtomen. "

jag är själv känslig mot laktos, och lider av samma saker om jag får i mig för mycket mjälkprodukter.
lectris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-13, 15:34   #10
beffen
Registered User
 
beffens avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 197
Jag hade exakt samma problem. Men det börjar bli bättre nu. Morsan ringde sjukvårdsupplysningen och dom tipsade mig att käka Apelsin och Kiwi, samt fil.
Vet inte om det var det som fick min mage att ordna upp sig. Men värt att testa!
beffen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-13, 15:45   #11
Anova
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Höga kusten
Inlägg: 59
Magkatarr har väl inte riktigt dessa symptom?
Jag tror som lectris att det kan vara laktosintollerans.. (jag är själv det också)

Detta testar du lättast genom ett blodprov på vårdcentralen.
Anova är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-13, 17:35   #12
eandersson
Registered User
 
eanderssons avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 386
Citat:
Ursprungligen postat av beffen Visa inlägg
Jag hade exakt samma problem. Men det börjar bli bättre nu. Morsan ringde sjukvårdsupplysningen och dom tipsade mig att käka Apelsin och Kiwi, samt fil.
Vet inte om det var det som fick min mage att ordna upp sig. Men värt att testa!
Ja fil är bra grejer, och kanske lite glass.
eandersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-13, 17:51   #13
FreCKo
Registered User
 
FreCKos avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 844
Citat:
Ursprungligen postat av Anova Visa inlägg
Magkatarr har väl inte riktigt dessa symptom?
Jag tror som lectris att det kan vara laktosintollerans.. (jag är själv det också)

Detta testar du lättast genom ett blodprov på vårdcentralen.
Magkatarr brukar mer vara ont i magen och illamående, speciellt när man stressar. Så var det för mig iaf...
__________________
The Superjams är bandet
FreCKo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)