Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-07, 22:09   #1
Frogg Ball
Registered User
 
Frogg Balls avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Broddetorp City
Inlägg: 566
900+ till SM 2008

Jaha då var det dax för min träningsblogg.

Anledning: Jag har tävlat i styrkelyft sedan 1994 och det har gått ok fram tills för några år sedan då skadorna inte längre gick att ignorera. Jag tog det lugnt ett tag för att sedan köra på igen och eftersom det var tävlingar på G så var jag tvungen att snabbt komma upp på vikter (trodde jag) detta ledde givetvis till att skadorna blev än värre och samtidigt tappade jag suget mer och mer. För några månader sedan bestämde jag mig för att ta det lungt och få tillbaka suget för lyftningen och lägga upp en långsiktig plan för min lyftning.

För tillfället tränar jag två pass i veckan och skall så göra i ca en månad till då jag kommer att gå upp till tre pass. Anledningen till detta är att jag verkligen vill känna mig sugen att gå ner och träna. Jag kommer stegvis öka vikterna, men detta skall ske långsamt för att kroppen ska få vara hel.

Är förtillfället mycket långt ifrån toppformen, men som sagt det är först om ett år som jag skall vara i bra form så än finns det gått om tid.
Frogg Ball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-07, 22:32   #2
hallerboij
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Växjö
Inlägg: 36
LYcka till .

Lägg gärna upp hur dina 2 pass ser ut? Och du får gärna berätta lite om din gamla tyngdlyfting.
hallerboij är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-07, 23:07   #3
Frogg Ball
Registered User
 
Frogg Balls avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Broddetorp City
Inlägg: 566
Har tävling på lördag och efter det så kommer jag att börja min träningsdagbok. Har faktiskt ingen aning om vad jag ligger på för vikter. Tror att jag väger ca 105. Jag kommer att enbart att köra med bälte på alla tävlingar i år. Det skall faktiskt bli ganska kul att tävla utan utrustning, jag kommer väl dock inte vara så stark, men det har jag å andra sidan aldrig varit utan utrustning.
Frogg Ball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-10, 19:32   #4
Frogg Ball
Registered User
 
Frogg Balls avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Broddetorp City
Inlägg: 566
Då var tävlingen avklarad. Som jag innan berättat är det bara bälte som gäller i år. Invägningen slutade på 103,3 kilo (trodde jag vägde lite mer, men men). Ingångarna sattes till 180 - 130 - 220.

Knäböj: visste inte riktigt var jag står eftersom jag förtillfället tränar ligger på 5*5 - 170 utan bälte. 180 var lätt, sedan gick jag på 210 som kändes ännu lättare. slutvikten för dagen i böj blev 230 som även den gick ganska lätt. tippar att jag vid dagens tävling skulle gjort runt 250 i böjen.

Bänk: 130 gick lätt, 145 fick jag ta i en del och på sista vikten som var 150 var det riktigt tungt. Bänken är jag riktigt under isen på men det har jag ju alltid varit så det är väl inget nytt. Skall däremot bli ändring på det.

Marklyft: 220 var lätt 250 gick också ganska enkelt, men på 270 tog det stopp. Kan helt enkelt inte ta i riktigt när det blir tungt. Testade en ny sko i marklyftet som jag tror på. En i klubben som är skomakare har lagt på en sula på mitten av foten och fram till tån vilket gör att jag får allt tryck ner i hälen och det känns bra inför framtiden.

Kan nu sätta ett mål till nästa tävling som är i maj om jag inte har fel. Jag ska göra 700 totalt. Kan också konstatera att vi har en otroligt stark dam i klubben hon gjorde idag serien 177,5 - 100 - 195 - 472,5 vid en vikt på 67,5 kg.

För tillfället är det ganska roligt med styrkelyft, även fast jag inte är så stark så känns det att jag är lite på G så till hösten kanske det kan bli kval till SM utan utrustning, det skulle kännas bra eftersom jag bara gör en tävling med utrustning innan SM 2008 och då kan det ju vara skönt att slippa kvala eftersom det är tidigast 1/1-2008 som jag får börja köra med utrustning. Imorgon kan det kanske bli lite träning.
Frogg Ball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-10, 20:27   #5
hallerboij
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Växjö
Inlägg: 36
Damen verkar vara väldigt duktig . Men dina vikter var inte heller att klaga på.
hallerboij är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-14, 22:08   #6
Frogg Ball
Registered User
 
Frogg Balls avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Broddetorp City
Inlägg: 566
Så var det dax att lägga ut första träningspasset på bloggen, tråkigt att man skall behöva skämmas bara. Bänken är ju inte min starkaste gren. Tror inte jag varit så här klen sedan jag föddes

Vanlig bänkpress:
2*10 - 20, 10 - 60, 2*5 - 100, 5 - 120, 2*4 - 120 alla set var med fötterna i luften och stopp på bröstet.

Snedbänk:
5 - 60, 3*5 - 100, alla set med stopp på böstet.

smalbänk:
5 - 100, 2*4 - 100. Här märks det hur dåligt tränad jag är för tillfället fjärde repset flyger upp på de två sista seten i smalbänken och på femte repset är jag helt slut kommer lite mer än halvvägs och sedan är det som om jag tappar stången för det finns inget kvar att trycka på med, så stången skulle falla rakt ner i bröstet om jag inte hade pass

Bänken är inte rolig att köra men jag får se det positiva i det hela, tror att det är en omöjlighet att det kommer att gå sämre.
Frogg Ball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-14, 22:32   #7
O.W.
OLW ?
 
O.W.s avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Solna
Inlägg: 5 028
Jag hoppas du håller i och kämpar den långa vägen tillbaka du behöver nog ordentlig grundträning och allmän uppbyggning av hela kroppen så håller sig skadorna förhoppningsvis borta. Gå upp över 110kg också.

Angående bänken så kommer det nog du var ju på rätt bra en tid vill jag minnas. Försök dock köra övningar fokuserade mot tröjbänkar då och då även under detta år när du kör utan utrustning då blir det lättare sen. Det tror jag iaf hade varit bra för mig.

Lycka till!
__________________
Borta
STK
umeapower
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyP;
"Styrkelyft är viktigare än Julen"
O.W. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 18:23   #8
Frogg Ball
Registered User
 
Frogg Balls avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Broddetorp City
Inlägg: 566
Jag har tänkt börja med klossbänkar runt augusti. Innan dess ska jag skaffa mig en bra grundstyrka. Sedan är jag säker på att jag väldigt snabbt skulle komma tillbaka till mina gamla vikter, men jag skulle antagligen lika snabbt få tillbaka mina ryggproblem. Det är alltså därför som jag ska köra utan utrustning hela året.
Frogg Ball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-17, 01:31   #9
Frogg Ball
Registered User
 
Frogg Balls avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Broddetorp City
Inlägg: 566
Första knäböj passet:

Alla böjar är överdrivet djupa ca 5 cm under godkännt
2*10 - 20, 10 - 70, 8 - 110, 5 - 150, 5*5 - 180

Alla set utan bälte. Vikterna känns lätta men jag saknar min vanliga explosivitet i lyften, detta kommer dock att komma när jag kör igång med min signalträning. Det känns bättre och bätte vid varje pass. Stilmässigt känns det helt ok, jag står dock lite samalare utan utrustning än vad jag gjorde när jag senast körde med den. Har inte satt upp något mål med hur tungt jag vill kunna böja i slutet på året men 300 med bara bälte och väga under 110 vore häftigt, så det är det som gäller tillsvidare.

körde lite latsdrag med brett grepp 3*10-89 detta var också väldigt lätt, anledningen till att jag inte körde mer rygg var att jag har fruktansvärd träningsvärk i både bröst och lats sedan bänkpasset i onsdags, skulle kunna säga att det bara var för att få lite genom blödning i latsen som jag körde idag.

Har dessutom bestämt mig för att redan nu börja köra tre pass i veckan, så på måndag blir det ben och rygg. Funderar på om det blir lite boxsquats för det var väldigt länge sedan jag körde det och det skadar ju inte att slipa på utförandet.
Frogg Ball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-21, 21:12   #10
Frogg Ball
Registered User
 
Frogg Balls avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Broddetorp City
Inlägg: 566
Bänkpress andra veckan:

10-20, 10-60, 5-100, 2*5-120, 4-120 missade 5:an. Alla set med fötterna i luften och stopp på bröstet.

Snedbänk 5-60, 3*5-100 alla set med stopp på bröstet

Smalbänk 5-60, 2*5-100, 7-100, alla set med utan brygga.

Skönt att se att det blir klar förbättring på varje pass. Nästa vecka är sista veckan jag kör detta program så då är målet att klara 3*5-120 i bänken, vilket inte skall vara några problem.
Frogg Ball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-22, 10:43   #11
Pinglan
Bananslukerskan.
 
Pinglans avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Östergötland
Inlägg: 8 547
Hej och välkommen! Trist att höra om dina skador! Jag vet vad det innebär att rehabträna....jag drog på mig 2 diskbråck i ländryggen under Flugeby förra året, dvs för ett år sedan....nu som först börjar jag kunna träna normalt igen (men med lätta vikter naturligtvis) så det tar sin lilla tid....när jag gör SL-comeback (förmodligen RAW i höst och med hela utrsutningsbaletten under-08) så kommer jag att få tampas i samma viktklass som din duktiga damklubbkamrat! Det gäller att ligga i med andra ord

Hoppas det går bra för dig med träningen och att du får bli fri från dina skador! Träna smart!
__________________
Tjockis kan du va själv gubbjävel!!!!
Pinglan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 21:47   #12
Frogg Ball
Registered User
 
Frogg Balls avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Broddetorp City
Inlägg: 566
Marklyft smalt

10-60, 5-100, 5-150, 5-200, 3*5-220 alla set utan bälte. Fick kämpa på sista repset för att få upp det. Om två veckor blir det 3*5-225 vilket antagligen kommer att gå betydligt lättare eftersom jag börjar komma igång mer och mer, känns det som.....

Frontknäböj 5-60, 2*5-100.

Passet som helhet är väl ok skulle dock kört lite lats, men det gick inte eftersom jag kände mig yr i huvudet nästan hela passet. Så det får jag köra lite extra på måndag, då det också blir lätta ben.
Frogg Ball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-26, 23:35   #13
Frogg Ball
Registered User
 
Frogg Balls avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Broddetorp City
Inlägg: 566
Dax för lätta benpasset. Bestämde mig för att det blir lite boxsquats till låda något under paralell, de lätta passen är enbart till för teknik men man får en hel del annat med på köpet också. ska under fyra veckor på måndagarna köra denna övning enda skillnaden från veckan innan kommer vara att jag ökar vikten och säker seten.

10-20, 10-60, 5-100, 2-140, 12*2-150 med 45 sekunders vila mellan seten. Kan säga att man blir ganska skakis i benen de sista seten. Alla set innebär att jag har hyffsad fart ner och bromsar lite innan jag sätter mig helt still på boxen, sedan är det explosion upp som gäller. Känns riktigt roligt att träna igen och det är dessa pass som jag verkligen hatat förut.

Sen blev det lite rygg

Latsdrag fram på bröstet brett grepp 3*8-98 alla set är strikta och jag nuddar bröstet med stången.

Latsdrag bakom nacke med extremt brett grepp 3*8-70 lika som ovan fast jag nuddar nacken och inte bröstet

Sittande rodd ny maskin på gymmet kommer inte ihåg vilken vikt det var jag körde på *

Sist något som fortfarande inte är minsta roligt men som är viktigt om jag skall kunna slå en viss finne här på forumet nästa år... MAGE idag blev sidlyft mot bänk 3*10 på varje sida

På onsdag blir det bänk eller något som kan liknas vid det.....
l
Frogg Ball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-27, 23:12   #14
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
Aha, här var det en journal man missat!

Grymt kul att läsa när dom riktigt starka gubbarna tränar. Hoppas du kommer tillbaka till dina toppvikter!
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-01, 19:51   #15
Frogg Ball
Registered User
 
Frogg Balls avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Broddetorp City
Inlägg: 566
Tack tack men stark har jag aldrig varit, jag har bara tur att jag får det godkännt

Bänk 28/2

Sista veckan med fötterna i luften pass.

bänk med stopp och fötter i luften och utan brygga.
10-20, 10-60, 5-100, 3*5-120,

Smalbänk med fötterna i luften
2*5-100, 8-100

Hela passet kändes seg och jag funderar på om sjukdom är på ingående*, trots detta så ökade jag från förra veckan.
Jag hoppade däremot snedbänken för att inte helt ta slut, jag måste ju ändå gå hem....

I morgon blir det böj och lite rygg.
Frogg Ball är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)