Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-02-27, 21:22   #1
Spjutfjuttaren
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 101
Fjuttarens journal

Nu är det alltså ingen återvändo , nu måste jag sköta min träningsbagbok bättre och detta måste vara ett av de bättre sätten. Har tidigare bara skrivit på löspapper och under en väldigt kort period i ett text dokument som ligger någonstans och sammlar damm på datorn.

Tänkte att jag först kunde prata lite om mig själv (och ska försöka hålla mig inom rimliga ramar).
Är 25 år och tränar friidrott/spjutkastning. Dock kör jag ingen teknik träning nu eftersom min tränare håller till i Karlstad och själv bor jag i Uppsala. Började träna detta i början av förra året ute på Bosön (Lidingö,Stockholm.) Självklart har jag tränat innan men då bara vanligt gymmande ala 3 set * 10 reps per övning.
Vet inte vad som kommer hända med kastandet men jag tränar på så hårt jag kan för att kanke under nästa år eller när det passar bra gå över till mer teknikträning.

Har följande relevanta "data"
längd : 186cm
Vikt : 90-91kg
Lår : 62cm
Vader : 42 cm
Bröst : 110cm ( tok avslappnad)
Midja : 85 cm ( ingen vakuum-mage där inte )
Överarmar : 39 cm ( vänster är nog runt 37 orkar inte mäta)

Kör enligt vissa ett ganska konstigt upplägg med styrketräning 3 gånger i veckan och när vädret (minst +14C och torra banor) tillåter sprint intervaller och jämfota hoppande över häckar.

Styrkepassen innehåller träning för ben,rygg eller bröst, mage eller korsrygg. Till detta tillkommer ibland axlar i form av shoulderpress eller stötar. Även roliga vridövningar som "bonde" och "bänkvrid".

Delar upp träningen i 4 veckors intervaller. Det finns 4 typer av veckor : - (lätt), 0 (normal), +(jobbigt), ++(tungt) Har inte riktigt kommit in i vilken cykel min kropp fungerar bäst men kör nu stegvis ökning för att efter den tunga veckan gå ner på en lätt vekca för att ladda batterierna.

Oj, hur kunde jag glömma. Måste ju skriva mina pers och även lägga till lite mål.

Knäböj : 142,5 kg * 2
Frontböj : 120kg ( Tack JJ )
Bänk : 117,5kg
Marklyft : 110kg*5 ( har inte provat att maxa denna övning )
Frivändning : 90kg
Stöt : 70kg*6 ( har inte provat att maxa denna)
Ryck : 60 kg

Kan inte komma på några fler övningar där rekord är relevanta , om man jämför med dessa super viktiga övningar.

Hummm, kan det vara något mer ................. jo såklart !
Lyssnar oftast på musik i min fina CD-spelare när jag tränar (lyckades dock trampa sönder en hörluren under onsdagens träning ). Musiken väljs med omsorg och en träningsskiva är på gång. Arbetet har dock inte gått framåt så mycket den senaste tiden men lite saker är klara och jag kommer att sriva om detta längre fram i tråden. De senaste gångerna har jag lyssnat på Rammstein och då deras Mutter skiva. Finns ett par helt underbara laddar låtar på den.

Ps. lider av dyslexi så mobba mig inte för mycket pga stavningen ds

Senast redigerad av Spjutfjuttaren den 2003-02-27 klockan 22:02.
Spjutfjuttaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-27, 21:28   #2
emmzan
SL-Kirurg
 
emmzans avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 10 830
Denna journal ska bli kul att följa, med tanke på att ditt lösbladssystem verkar vara en liten aning kaotiskt.

Kul blir det också att se hur du ska beskriva alla övningar du kör

Du glömde nämna att du är anorektiker också
__________________
Cardiologer gör det underifrån
emmzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-27, 21:29   #3
JJ
Värmdökungen
 
JJs avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Värmdö
Inlägg: 5 185
Re: Fjuttarens journal

Citat:
[i] Knäböj med stången på framsidan : 120kg ( humm måste finnas ett bättre ord för det där.
[/B]
Frontböj. Kul med ännu en journal med lite annorlunda vinkling.
__________________
"Ta en bild på solnedgången!"
Härifrån? Det är ju motljus?"


Tung pung ger starka ben...
JJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-27, 22:37   #4
Spjutfjuttaren
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 101
Tackar JJ för hjälpen.
Är den verkligen så annorlunda ?syftar du på att det inte är ren/rå träning ala styrkelyft/bodybuilding
Spjutfjuttaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-27, 23:05   #5
Spjutfjuttaren
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 101
Citat:
Originally posted by emmzan
Denna journal ska bli kul att följa, med tanke på att ditt lösbladssystem verkar vara en liten aning kaotiskt.

Kul blir det också att se hur du ska beskriva alla övningar du kör

Du glömde nämna att du är anorektiker också
Bara en aning kaotiskt ? trodde jag var på gränsen till det möjliga. Ska frågan min PT hur man ska beskriva mina övningar ... och då är "konstigt" inte en bra beskrivning

Hoppsan, hur kunde jag missa det där med anorexian ... får nog äta ett par kolhydrisar till och kickstarta huvudet
Spjutfjuttaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-28, 10:32   #6
Spjutfjuttaren
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 101
Så sitter man här och äter sin havregrynsgröt med russin och försöker ladda inför dagens träning. Men det enda som finnsi skallen är detta

*startar winamp och låten "A Dying Flame" med Embraced* Woho ! nu känns det bätttre *skriker ut det onda*
Spjutfjuttaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-28, 11:17   #7
JJ
Värmdökungen
 
JJs avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Värmdö
Inlägg: 5 185
Citat:
Originally posted by Spjutfjuttaren
Tackar JJ för hjälpen.
Är den verkligen så annorlunda ?syftar du på att det inte är ren/rå träning ala styrkelyft/bodybuilding
Jag vet inte, tror det. Ville bara skriva något käckt så du skulle känna dig välkommen, men hjärnan stod still. Borde kanske nöjt mig med en
__________________
"Ta en bild på solnedgången!"
Härifrån? Det är ju motljus?"


Tung pung ger starka ben...
JJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-28, 13:47   #8
emmzan
SL-Kirurg
 
emmzans avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 10 830
Du kanske ska ladda med lite koffein också
__________________
Cardiologer gör det underifrån
emmzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-28, 14:09   #9
Spjutfjuttaren
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 101
Citat:
Originally posted by JJ


Jag vet inte, tror det. Ville bara skriva något käckt så du skulle känna dig välkommen, men hjärnan stod still. Borde kanske nöjt mig med en
Ja du, så seg som jag var imorse (läs kl11 ) så hade jag nog behövt 4 koppar eller så.

Men nu över till dagens träning.

Uppvärmning : 4-5 minuter löpning (12-15km/h)
Ingen stretchning eftersom min PT hade så bråtom.

-Bänkpress : (1,1,3)*(5,4,2)*(95,100,110,110,115*)

-Marklyft : 4*5*(120,130**,120,100)

Bör väl nämna att dessa vikter inte var planerade. Började med att värma på 70kg , la sedan på 2 15:kg vikter och räknade att den nya vikten blev 80kg. Tänkte inte mer på det eftersom jag inte kört mark på ett minst 6-7 månader. Sedan la jag på 20 kg till för att få 100 kg på stången eftersom det lät som en jämn och fin vikt. Så min skalle trodde jag körde (100,110,100) å¨de 3 första seten.

-Bicepscurl : 3*8*18,5kg

-Hantellyftåtsidan : 3*10*13,5kg

Ett till bra namn på en övning ..... usch att man inte ska komma ihåg vad allt heter.

* Endast en rep
** Endast 4 rep

Efterträning : Stretchning

Så vad ska man säga om det första passet som läggs in på Kolozzeum ? Nytt pers i marklyft med 4 reps på 130 kg. Helt okej om man tänker på att jag tidigare bara gjort en 5:a på 110kg
Spjutfjuttaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-28, 20:11   #10
emmzan
SL-Kirurg
 
emmzans avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 10 830
Du måste ha en jäkligt jobbig PT som har bråttom så du inte hinner stretcha ordentligt. Få se till att tukta PT:n lite!!
__________________
Cardiologer gör det underifrån
emmzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-03-01, 15:24   #11
Spjutfjuttaren
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 101
Inte nog med det , Pt:n lyckades ju missa vilken vikt jag körde med i marklytet ( eller var det kasnek "missa" ? ). JAg tar med mig nästa gång.


Lördag 1/3

Ingen träning idag och tur är väl det. Har otrolig träningsvärk efter marklyftandet.
Spjutfjuttaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-03-01, 20:23   #12
emmzan
SL-Kirurg
 
emmzans avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 10 830
Ooooooo scary!!!

Bäst du passar dig.. Ryktet säger att din PT planerar att ta med sig dig på Aeroboxpass på måndag 16.30 nämligen..

Och din PT vet nog inte att man inte får sparkas på dom passen..
__________________
Cardiologer gör det underifrån
emmzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-03-01, 22:13   #13
Allan
Går i vanliga skor.....
 
Allans avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: JAKOBSBERG!
Inlägg: 21 341
Jahapp, nu ska vi si här...som komplement till din friidrottsträning kan jag se att det finns ett mönster i det här. Men att du har en PT (om det nu är det han är) som pga tidsbrist skippar rejäl uppvärmning - det är helt j-la otroligt. Se till att ha bättre kommunikation nästa gång (eller lägg ner det passet).
Ge sig på maxvikter (allt är relativt) utan rejäl uppvärmning är bara dumt. Och en övning i sig är inte uppvärmning.
Jag förstår inte heller upplägget med bänkpress och marklyft. Som spjutkastare har du mest utbyte av övningar som implementerar explosivitet - frivändning, knäböj. Och ytterligt sällan maxvikter.
Ett stabilt användande av 6-8 reps under de tunga veckorna, att blanda med lägre belastning och högre intensitet under de lättare veckorna, skulle enligt min erfarenhet ge mer.
Jag skulle också välja hantelpressar istället för bänkpress. Anledningen är att du har en större rörelse i hantelpressen, och som spjutkastare behöver du vara stark i bottenläget. I bänkpress finns den naturliga begränsningen när stången tar i bröstet.
När det gäller armträningen bör du sträva efter en likvärdig styrka mellan biceps och triceps och att döma av dina vikter i bänk är du rejält stark i triceps. Men vikterna i bicepsövningen korresponderar inte. Mer biceps tack. Och se till att stretcha ut frontdelta och hela biceps efteråt.
Kommer att följa den här journalen med spänning...

allan
__________________
Alfahanne supreme

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-03-02, 01:39   #14
JJ
Värmdökungen
 
JJs avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Värmdö
Inlägg: 5 185
__________________
"Ta en bild på solnedgången!"
Härifrån? Det är ju motljus?"


Tung pung ger starka ben...
JJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-03-02, 07:19   #15
emmzan
SL-Kirurg
 
emmzans avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 10 830
Citat:
Originally posted by Allan
Jahapp, nu ska vi si här...som komplement till din friidrottsträning kan jag se att det finns ett mönster i det här. Men att du har en PT (om det nu är det han är) som pga tidsbrist skippar rejäl uppvärmning - det är helt j-la otroligt. Se till att ha bättre kommunikation nästa gång (eller lägg ner det passet).
Ge sig på maxvikter (allt är relativt) utan rejäl uppvärmning är bara dumt. Och en övning i sig är inte uppvärmning.
Känner att jag nog måste ge en liten förklaring här...

Den fantastiskt stressade och dumme PT:n.. det är lilla jag . Internt skämt då jag ofta jobbar då spjutfjuttarn tränar. Vi brukar bara passa ihop våra träningspass då och då.

Den påstådda jäkten vid sista passet innebar för mig gång och löpning på löpband, rotatorcuffuppvärmning och ett set mkt lätta hantelpressar, hantellyft och bicepscurl.. Sen bar det iväg till bänkpressen.
__________________
Cardiologer gör det underifrån
emmzan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)