Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-02, 10:11   #1
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Dagens Svd:

"Dietisters råd orsakar fetma" lyder rubriken. Måste säga att rent spontant känns de bara som en besvikelse att en annars bra tidning som Svd sänker sej till kvällspressnivå. Tycker inte den säger nånting egentligen, gammal vanlig antikolhydratpropaganda.

Men de kanske ligger nånting i den?

http://www.svd.se/dynamiskt/brannpun...asp#kommentera
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 11:34   #2
pragmatist
Registered User
 
pragmatists avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 3 024
Det är en insänd debattartikel, d.v.s. inte något som SvD hittat på själv.

Han har också en poäng, om man minns hur snacket gick på 80- och början av 90-talet då det var ett evigt tjat om hur fettsnål mat skulle vara och kvällstidningarna publicerade artiklar där det basunerades ut att man inte blev fet av smågodis (sant!)
pragmatist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 11:45   #3
martin86
Registered User
 
martin86s avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Linköping
Inlägg: 414
Förstår inte varför alla s.k. "experter" ska klanka ner på potatis, bröd och ris. Börjar bli ganska tröttsamt vid det här laget.
martin86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 11:45   #4
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Jag skulle vilja veta hur många (seriösa) dietister som idag rekommenderar att man skall utesluta fett ur kosten eller inte äta "riktig mat" (sedan kan man ha olika åsikt om vad som är riktig mat, men låt oss lämna definitionsfrågan därhän). Jag är också lite tveksam till att jämföra 50-talets situation med dagens utan att titta på någon annan variabel än fettinnehållet i kosten (jag vet inte heller riktigt vad han baserar sitt uttalande på där; om det är någon undersökning eller hans egen åsikt eftersom han var där, då). Lite av en fajt mot väderkvarnar.

Som en (o)intressant detalj kan nämnas att artikelförfattaren haft samma artikel inne i Sundsvalls Tidning.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 12:57   #5
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Gemensamt i alla dessa artiklar, och för alla dom personerna som håller med och hyllar dessa, tycker jag är känslan av att man på nåt sätt drivs mer av ett hat mot Livsmedelsverket å dietister än drivs av en strävan mot bättre hälsa.

Om man läser kommentarerna känns de som om dessa människor har fått moticvation till att gå ner i vikt bara genom att "nu jävlar ska jag visa att dom som gjort mej fet har fel". De är ju aldrig ens eget ansvar att hålla sej i trim utan nåns fel måste de ju vara å va funkar då bättre än att ge sej på vetenskapen "som försöker lura oss" å hitta på konstiga resonemang till varför vi är feta.

Jag är övertygad av att många som gått ner i vikt genom att plocka bort kolhydrater å börjat köra högfettskost lyckas me detta just därför att drivkraften att "visa dom jävlarna" är en så stark motivationsfaktor. Givetvis är alla motivationskällor till en hälsoförbättring av godo men detta vendetta mot dietisters näringsrekommendationer (som dessutom är rent förtal mot dietisterna, då ingen ger den typen av rekommendationer som författaren ifråga nämner) känns så extremt onödigt å larvigt. De skapar nån sorts "vi-mot-dom" känsla.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 17:04   #6
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Jag vet att jag är subjektiv eftersom jag råkar läsa mitt tredje år på dietistprogrammet för tillfället, men jag är så trött på den här hetsjakten på dietister! Har personer som klankar ner på dietister ens träffat någon? Vet de någonting om dietisters arbetssätt?

Enligt Riksmaten (tror jag) så äter svenska folket något mindre fett, men mer kolhydrater nu än förr, av kolhydratintaget står läsk för den största ökningen. Svenska folket konsumerar alltså mindre fett, men mer socker idag än för några decennier sedan. Man kan sedan allmänt konstatera att folk är fetare nu än förr. Vad säger det logiska tänkandet? Att det är sockret eller rågbrödet som är boven till fetmaepidemin?

Att sedan använda sig av 150 år gamla referenser i en artikel sänker ju trovärdigheten en aning..

Han är ju inte lite ute och cyklar när han påstår att folk är feta för att hela befolkningen följer dietisternas råd.. Om alla åt enligt SNR skulle folk inte vara feta. punkt.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 17:12   #7
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Om alla åt enligt SNR skulle folk inte vara feta. punkt.
99% skulle inte ens behöva äta enligt SNR, det räcker om de rör sig enligt SNR.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 17:53   #8
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
99% skulle inte ens behöva äta enligt SNR, det räcker om de rör sig enligt SNR.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 18:02   #9
larre
Registered User
 
larres avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 194
Kul att en läkare intresserar sig i frågan och skriver en artikel. Men varför skulle det vara just dietisternas fel att fetman ökat? Varför är det inte folkets eget fel? Det är dom som ätit för mycket på mc donalds och suttit framför tv´n med stora chipspåsen och inte följt dietisternas råd, mindre fett(inte uteslutande av fett) och mycket mer motion är väl knappast dåliga tips(givetvis beroende på hur kosten ser ut innan).
Det är fel att beskylla dietisterna för att fetman ökat precis som det är fel att skylla fetman på mc donalds, det är faktiskt idiotiskt.

"På 1950- och 60-talet skar man aldrig bort fett på skinkan och drack alltid fet mjölk och det fanns knappast några feta människor alls. Och förr visste alla att ville man ha grisarna feta skulle man ge dem potatis och spannmål, det vill säga kolhydrater i riklig mängd."
Varför skulle det vara just denna förändring som har gjort svenskarna fetare? Det finns väldigt många olika saker som kan spela in, tex livstil, andra livsmedel, mer snabbmat/annan matkultur eller fråga farfar hur många mc donk/sibylla fanns det på 50/60 talet? Hur stressiga liv hade man då jämför med nu osv. Att dra den parell som författaren gjort är bara dåligt.

Varför skulle det vara kolhydratens fel? Läst lite för mycket GI böcker\gammal forskning och missat senaste rönen om gi?

Det är inte dietisternas fel, det är ingen annans fel än personen som lider av fetman, den personen har inte skött sin kost eller motionerat för lite, krångligare än så är det inte. Sluta skyll på det ena eller det andra för att det finns fetma.

Jag kan dock förstå läkarens frustration som driver honom att skriva den här artikeln, han får säkert ta hand om personer dagligen som fått tips/råd från dietister som inte stämmer och har säkert retat upp sig på det ganska längre.
larre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 19:27   #10
Cerberus
Adam e söt.
 
Cerberuss avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: På en bananbåt utanför Colombias kust
Inlägg: 6 178
herregud så korkad artikel! Bekräftar ju bara hur dåligt utbildade läkare är inom nutrition(vilket är ironiskt då maten påverkar vår hälsa väldigt mycket).

Det är upp till folket själv att gå ner i vikt, inte nån dietist. Vill nån inte gå ner i vikt så hittar man nåt o skylla på åtminstone.

Att om man befinner sig på negativ energibalans så kan man ju i princip äta vad som helst, få av tidnings-skribenter verkar fatta det!
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 21:08   #11
Englund
Registered User
 
Englunds avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Örebro
Inlägg: 728
Tänk om media skulle upplysa befolkningen om nutrition och grundläggande fysiologi. Det skulle troligtvis vara mycket mer hälsosamt för den svenska befolkningen på lång sikt. Folk skulle väga mindre sett över en längre tid på så vis tror jag. Istället för att komma med mirakelmetoder så som "ät-lite-frukt-och-grönsaker(max 800 kcal/dag)-metoden". Detta är ju givetvis effektivare på kort sikt men knappast på lång sikt då dessa metoder inte ger några som helst kunskaper om näringslära etc.

Kvällsblaskorna borde som sagt inrikta sig mer på att lära ut fakta så att läsarna får reda på varför man går ner i vikt och varför det är si och så. Inte; "gör på detta vis så går du ner i vikt"!
Englund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 21:28   #12
Fartman
Registered User!
 
Fartmans avatar
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: Boden/Umeå
Inlägg: 4 932
Ett klart fall av "det var bättre förr".
__________________
"Hellre en dålig bastu som används ofta och gärna än en perfekt bastu som sällan eller aldrig har några gäster" - Per Granlund, Svenska Bastuakademin.
Fartman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 23:15   #13
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av larre Visa inlägg
Jag kan dock förstå läkarens frustration som driver honom att skriva den här artikeln, han får säkert ta hand om personer dagligen som fått tips/råd från dietister som inte stämmer och har säkert retat upp sig på det ganska längre.
En sak som jag skulle vilja veta är hur ofta artikelförfattaren faktiskt träffar dessa personer - som patienter alltså, och inte bara som stoppklossar på bussen att irritera sig på. Bakom "läkare" kan ju dölja sig allt från urolog över rättsmedicinare till forskande epidemiolog. Ingetdera nödvändigtvis med nobelprisvärdiga kunskaper i näringslära.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 23:45   #14
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av larre Visa inlägg
Jag kan dock förstå läkarens frustration som driver honom att skriva den här artikeln, han får säkert ta hand om personer dagligen som fått tips/råd från dietister som inte stämmer och har säkert retat upp sig på det ganska längre.
Jag tror knappast att han träffat en massa patienter som fått felaktiga råd av dietister. Till att börja med så krävs det vanligtvis remiss från en läkare för att få komma till en dietist. Och de råd dietister kommer med gällande viktminskning syftar till att minska personens energiintag och om personen i fråga skulle följa detta skulle han/hon gå ner i vikt. Om viktnedgång uteblir har personen troligtvis inte följt råden.

Att gå därifrån till att säga att dietister rekommenderar sina patienter att sluta äta fett och istället äta socker är ju ett ganska långt steg.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-03, 08:52   #15
isoz
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 19
Tycker på nästan synd om Dietiserna.... trots att det är dom som är utbildade i hur vi skall äta så dyker dom i stortsett aldrig upp när det pratas mat och viktminskning i media, (däremot så verkar det finnas en uppsjö av "kostexperter") kanske är deras råd för välkända och tråkiga för att passa i ett modernt media samhälle....=(
isoz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)