Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2003-02-27, 14:00   #1
Nate
Registered User
 
Nates avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: sundsvall
Inlägg: 2 177
ketoner = farliga??

Jag brukar jobba med en tjej som går sista året läkarlinjen. Jobbade med henne under de två veckorna som jag gick på keto. När hon såg vad jag åt till lunch (räksallad och skinka) frågade hon varför jag som hon alltid uppfattat som hälsomedveten helt plötsligt satt o tryckte i mig sånt???

När jag då förklarade blev hon helt upprörd och tyckte att jag var dum i huvet. Enligt henne var det jättefarligt att gå omkring med ketoner i blodet... hon mumlade något om att man blev sur (alltså inte i humöret, sur som i motsats till basisk ) och en massa annat.

Är det på något sätt farligt att vara i ketosis? Vad har ketonerna för effekt på kroppen?

Någon som är expert på detta område???
Nate är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-27, 14:11   #2
Munter
Butter
 
Munters avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 138
Nämnde du att man laddar upp med kolhydrater en gång eller så per vecka ? Halva min släkt är inom sjukvården och alla har reagerat precis som din vän gjorde tills man säger att man har uppladdningsdagar. Då blir dom lite mindre upprörda i alla fall. Ketoner tyder medicinskt hos vanliga personer på kraftig undernäring...det kan man inte riktigt applicera här, därav reaktionen hos många lärda.
__________________
][\/][uskel ][\/][unter
Commencing operation snake ape - Snake (David Hayter)
Munter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-27, 14:14   #3
Nate
Registered User
 
Nates avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: sundsvall
Inlägg: 2 177
sa att man fick äta kolhydrater en gång i veckan men hon bara skakade på huvet och suckade med "dumma lilla flicka" blicken i ögonen...

Men är ketonerna farliga i sig på något sätt eller är det bara det att man kopplar ihop dom med svält som folk blir upprörda?
Nate är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-27, 14:31   #4
Mr Pink
Mycket Flitig Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Umeå
Inlägg: 275
läkarlinjen..... ja ja vad läser läkarna nu för tiden, inte kan det ha nått med eppelepsi att göra iaf...
Mr Pink är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-27, 14:33   #5
Nate
Registered User
 
Nates avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: sundsvall
Inlägg: 2 177
Nån som kan ge en bra förklaring som man kan komma dragandes med när man utsätts för nästa dumförklaring?
Nate är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-27, 14:36   #6
Mr Pink
Mycket Flitig Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Umeå
Inlägg: 275
Citat:
Originally posted by Nate
Nån som kan ge en bra förklaring som man kan komma dragandes med när man utsätts för nästa dumförklaring?
Tryck upp en dietist bok som handlar om eppelepsimat, och säg så här: "kan dom så kan jag... "
Din polare låter ju som hon jag vart till senaste gången jag var till läkaren..."vad tror du det är själv?" Hur fan kan en läkare kläcka en sån kommentar... man blir ju mörkrädd... man går dit och ska ställa sin egen prognos...
Mr Pink är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-27, 14:40   #7
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 516
En förutsättning för att bilda ketoner är att man har höga halter fettsyror i blodet. Dessa sänker pH på blodet en aning.
Så fort blodsockret sjunker kompenserar kroppen med att frisätta fettsyror till blodet.

Vad din vännina MÖJLIGEN tänker på är det tillstånd en obehandlad diabetiker hamnar i dvs höga halter ketonkroppar, höga halter fettsyror men även högt blodsocker ! vilket leder till vätskeförluster i urinen och förluster av mineralerna natrium, kalium, kalcium.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-27, 14:47   #8
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 516
Citat:
Originally posted by Nate
Nån som kan ge en bra förklaring som man kan komma dragandes med när man utsätts för nästa dumförklaring?
Nää.
Din vännina får lära sig räkna kalorier in och ut. Läkare behandlar övervikt med att reducera kalorierna och har ALDRIG hört talas om ketodieter och den muskelsparande effekten de har.

Vad jag minns så var det Henrik som startade med keto-diet här.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-27, 14:47   #9
Mr Pink
Mycket Flitig Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Umeå
Inlägg: 275
Sverker: Du verkar ha bra koll på det här, vilken/vilka mineral är det som är nödvändig eller ska man säga mer nödvändig än andra för att en muskel ska kunna dra ihop sig?
Mr Pink är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-27, 14:48   #10
jenan546
klen :(
 
jenan546s avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 92
Det finns något som heter ketosis och så finns det något som heter ketoacidosis. Det som din kompis menar är livsfarligt är ketoacidosis, något som kan drabba diabetiker. Det som händer är att kroppen inte kan använda ketonerna som bränsle och därför blir det bara fler och fler ketoner och sen dör man

Sök på lyle mcdonald och ketoacidosis, han förklarar det där mer ingående.
jenan546 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-27, 15:02   #11
Nate
Registered User
 
Nates avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: sundsvall
Inlägg: 2 177
Citat:
Originally posted by Mr Pink

Din polare låter ju som hon jag vart till senaste gången jag var till läkaren..."vad tror du det är själv?" Hur fan kan en läkare kläcka en sån kommentar... man blir ju mörkrädd... man går dit och ska ställa sin egen prognos...
Haha! Det råkade inte vara på mariehems vårdcentral du kollade dig? Jag fick nämligen exakt samma reaktion då jag gick dit med en halv demolerad fot innan jul. "Vad tror du själv det kan vara?" Cepekärring! Skulle jag vetat vad det var hade jag väl inte besökt henne heller!!!!!
Nate är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-27, 15:11   #12
Mr Pink
Mycket Flitig Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Umeå
Inlägg: 275
Citat:
Originally posted by Nate


Haha! Det råkade inte vara på mariehems vårdcentral du kollade dig? Jag fick nämligen exakt samma reaktion då jag gick dit med en halv demolerad fot innan jul. "Vad tror du själv det kan vara?" Cepekärring! Skulle jag vetat vad det var hade jag väl inte besökt henne heller!!!!!
Jo, det var nog samma hagga, känns ju helt kasst, och jag som måste dit en gång till innan man får träffa någon som kan nått.
Mr Pink är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-27, 15:21   #13
Nate
Registered User
 
Nates avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: sundsvall
Inlägg: 2 177
Citat:
Originally posted by Mr Pink


Jo, det var nog samma hagga, känns ju helt kasst, och jag som måste dit en gång till innan man får träffa någon som kan nått.
vissa fick en remiss till ortopeden efter tillräckligt med tjat - väntetiden beräknas till 15 månader... tjoho!!
Nate är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-27, 15:22   #14
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 516
Citat:
Originally posted by Mr Pink
Sverker: Du verkar ha bra koll på det här, vilken/vilka mineral är det som är nödvändig eller ska man säga mer nödvändig än andra för att en muskel ska kunna dra ihop sig?

Jag har funderat en del kring det där med keto-dieter och mineraler.
Till att börja med så är elektrolyt-mineralerna helt nödvändig för att överleva alls, dvs natrium, kalium, kalcium och magnesium. Alla fyra är helt nödvändiga för nervsignalerna och muskelsammandragningarna.

En ketodiet ger inte helt optimal tillgång till dessa mineraler.
Vad jag främst tänker på är kalcium som man bör få i sig genom att äta ost. Övriga källor är ju mjölk och grönsaker som ju ger kolhydrat.
Kalium och magnesium har jag inga bra förslag på förutom tillskott. Kött ger bra tillskott här men frukt, grönsaker och havregryn är helt överlägsna källor.
Natrium ( = koksalt ) lär man nästan få överskott av genom ost, skinka, tonfisk mm.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-27, 15:25   #15
Mr Pink
Mycket Flitig Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Umeå
Inlägg: 275
Citat:
Originally posted by Nate


vissa fick en remiss till ortopeden efter tillräckligt med tjat - väntetiden beräknas till 15 månader... tjoho!!
Hehe ja du kan ju knappast fåt det sämre än mig.. jag ska vänta 2 månader på att få träffa Dr Bitch igen. Då ska jag få min remiss och då är det ju fan sommar... lär ju ta typ 5 år innan jag får komma till nus, men jag tror jag ska göra som vanligt dvs använda de kontakter som man har för att slippa köa så jävla länge...
Mr Pink är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)