Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-04-18, 20:13   #1
emmzan
SL-Kirurg
 
emmzans avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 10 830
Question Axelträning

Hejhå!
Läget är som så att jag kör biceps/triceps/axlar ett pass, vilar 1-3 dagar och kör sen bröst/rygg.

Brukar köra lite olika övningar men ofta chins med smalt grepp och dips på bic/tric/axeldagen. Detta aktiverar ju bröst och rygg också har jag kommit på (smarta emmzan).

Men axlarna belastas ju rätt mycket båda "armdagarna" och därför undrar jag om det finns bra övningar som jag kan köra för axlarna för att de ska få rätt träning, utan att jag sliter onödigt mycket på dem.

Nu kör jag axelpress, lateral rises och omvänd pecdec för axlarna.

Nå, fram med förslag!
/emmzan
__________________
Cardiologer gör det underifrån
emmzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-18, 20:28   #2
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Talking

Prova att starta axelträningen med att supersetta press bakom och framför nacken utan ryggstöd i en lätt smithmaskin. Kör 4-5 X 8 per övning. Vila 1-2 minuter (2 min mellan de sista superseten).
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-19, 16:01   #3
emmzan
SL-Kirurg
 
emmzans avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 10 830
Post

Okej, ska knuffa mig fram till smithen nästa pass..

Några tips om fler övningar jag ska göra?

/emma
__________________
Cardiologer gör det underifrån
emmzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-19, 21:47   #4
rumppump
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

jag skulle testa att ta bort några övningar ett tag och fokusera på axelpressen...utan smith.... men det är bara jag och jag kör för att växa...
  Svara med citat
Gammal 2002-04-19, 22:57   #5
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Exclamation

Anledningen till att jag rekommenderar smithen framför fri stång är av säkerhets- och skadeaspekter. Jag skall ta ett autentiskt exempel: Min ytterst gode vän Ronny Runesson (bl. a -80 kg SM-vinnare -97) körde en gång press bakom nacken på 110 kg när en yngling kom framifrån och av en olyckshändelse råkade stöta till ena änden på stången när den var nere i bottenläget. Hela stången började rotera bakåt och ett krasande ljud uppstod i hans axel. Det blev en längre tids vila. Det kunde ha blivit betydligt värre. Därav bl.a min rekommendation att i detta fall använda Smithmaskinen.
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-20, 12:13   #6
Muskelsmurfen
Räka
 
Muskelsmurfens avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Kungälv
Inlägg: 538
Post

Tycker att det verkar ganska bra.
Kollade lite på din dagbok och det verkar som du Kör ganska många övningar samma dag.

Det jag såg vid snabbtitten så bör inte Bröst/ryggdagen ge några problem. Om du kör Bänkpress/Hantelpress kan du tänka på att ha fötterna i golvet, då aktiverar du den främre delen av axlarna mindre.

Axelpress bra allroundövning som ger den yttre delen en omgång.
Har inte hundra koll på alla termer men lateral raises borde ta på utsidan den med om jag gissar rätt angående övning.
Omvänd Pec Dec har jag aldrig provat (det finna andra varianter) Men den verkar sund för baksidan axlar.
Då du kör Bic/Tric/Axlar så kan det vara värt en tankeställare att lägga in en övning för framsidan. Jag såg att du kört lyft framåt med hantel tidigare, denna tar ju på framsidan.

Jag tycker det ser bra ut, kör så det ryker.
Muskelsmurfen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)