Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-02-09, 10:56   #1
Nate
Registered User
 
Nates avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: sundsvall
Inlägg: 2 177
fettkvalité vid keto

Hur stor roll spelar fettkvaliten vid keto?

Har fått delade budskap. Vissa säger att det är extra viktigt eftersom sådan stor del av kosten består av fett och att det är jätteviktigt att därför försöka hålla andelen omättade fetter högt. Andra säger att det fettkvaliten inte spelar sån stor roll vid keto som vid vanlig kost.

Hur ska det vara egentligen?

Går det lika bra att trycka i sig en stor bit ost (så länge man tillgodoser kroppen med de essentiella fettsyrorna också) eller är det bara oljor som gället?

Svara mig!
Nate är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-09, 11:14   #2
Diana
Källargymdelägare
 
Dianas avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: I en kebapbageri nära dej
Inlägg: 8 261
vem/vilka ere som påstår att man ska äta mest bra fetter? har bara läst o hört motsatsen,,då av många som fått utmärkta resultat av deffen bla en kille ja känner som e PT säger att man lättare kommer i ketos då,,de har ja läst här på forumet oxå..men ja tycker de låter liite för bra för o va sant..
Diana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-09, 11:22   #3
Nate
Registered User
 
Nates avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: sundsvall
Inlägg: 2 177
Har hört det av folk utanför detta forum som är väldigt kostinsatta osv...

Rent spontant så känns det faktiskt inte så himla dietande att tugga i sig räksallad och ost.

Har du lyckats komma in i ketosis ännu förresten?

Spelar det någon roll om tidpunkten man testar urinen? Som ex då man kollar urinen på vårdcentralen så vill de ju att man ska hålligt sig i minst två timmar eller liknande. Gäller samma sak här?
Nate är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-09, 11:32   #4
Diana
Källargymdelägare
 
Dianas avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: I en kebapbageri nära dej
Inlägg: 8 261
japp ja testade igårkväll efter en rejäl "deffmiddag" me bacon och ägg o stickan visade på den nästan högsta halten! misstänker att de va nåt fel på de andra för såhär plötslit kan de ju inte skifta!? när de gäller fettet så litar ja mest på folk som kört dieten o verkligen gått ner framför såna som e kostinsatta..de e ju lätt för många eftersom de e van att tänka i nyttiga banor,att säga att de e klart att de nyttiga fettet e bäst osv..
ja tror att man får bäst resultat om man testar på dagen när man ätit nåt för då har maten kanske hunnit bilda ketoner..eller nått?
Diana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-09, 11:55   #5
Diana
Källargymdelägare
 
Dianas avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: I en kebapbageri nära dej
Inlägg: 8 261
nu vet ja varför en del envisas me att man ska äta mest nyttig fett,,de e ju bäst hälsomässigt så att säga mindre kolestrol o sånt som äldre medelålder stillasittande ejdietande människor bör undvika för att inte få infarkt o sånt,,men fettbränningen under keto blir ej lidande
Diana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-09, 17:34   #6
Nate
Registered User
 
Nates avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: sundsvall
Inlägg: 2 177
Aha! Då kan jag glatt tugga i mig ost för fulla muggar!

Vem bryr sig om hälsan så länge fettförbränninge fungerar optimalt?
Nate är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-09, 18:37   #7
Diana
Källargymdelägare
 
Dianas avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: I en kebapbageri nära dej
Inlägg: 8 261
hahah kunnde inte sagt de bättre själv
Diana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-09, 19:26   #8
Nate
Registered User
 
Nates avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: sundsvall
Inlägg: 2 177
diana ---> vet du förresten om det spelar någon roll vid vilken tidpunkt man testar med stixsen? Tänkte på det att på vårdcentralen får man ju alltid tillsägelsen att inte pissa på två timmar innan minst. Spelar det roll här också? Tänkte om det var smartast att testa på morgonen då man varit toafri nån timme eller så...

Fan vad man pissar förresten. Allt jag dricker rinner lixom bara igenom. Känns nästan som om det kommer ut mer än vad jag tar in. Glykogenfrådet som släpper antar jag. Mwohahahaha
Nate är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-09, 20:02   #9
Diana
Källargymdelägare
 
Dianas avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: I en kebapbageri nära dej
Inlägg: 8 261
hahade där kommer ja ihåg att man pissade som en galning första dagen bodde ja fan på toa folk måst ha trott ja hade rännskita ellr låt Min ketoexpert till vän påstår att de inte spelar så stor roll när man testar men att på dagen är produktionen av ketoner större än på morronen eftersom man ätit o rör på sej o sånt,,Varför måste man förresten dricka så mkt minskar förbränningen ellr nått om man drickar "som vanlit" dvs när man e törstig,,de e ju bara jobbit o springa på toa hela tin,,ang vårdcentralen o deras toakrav så tror ja att de e för att patienter inte ska komma dit o ska dom behöva vänta på att dom ska bli nödiga,,de skulle ju ta för mkt tid o personal o vi vet ju alla att vården gjort kraftiga nedskärningar
Diana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-10, 06:46   #10
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Ketonerna gör precis som alkohol.

De tar med sig vatten ut genom njurarna dvs du tappar mer vatten med ketonkroppar i blodet.

Någon liter vatten extra per dag är säkert rimligt att dricka.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-10, 10:12   #11
Mr Pink
Mycket Flitig Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Umeå
Inlägg: 275
Hmmm bara en fråga som inte alls hör till träningen, utan mer till lördagskvällarnas aktiviteter
Är det inte hjärnan som styr hur mycket vatten som skall föras tillbaka in i kroppen? Och då när man festar så släpper den ut mellan 0,5-1,5 % mer vätska än normalt. Rätta mig om jag har fel.
Mr Pink är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-10, 10:40   #12
Nate
Registered User
 
Nates avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: sundsvall
Inlägg: 2 177
Citat:
Originally posted by Mr Pink
Hmmm bara en fråga som inte alls hör till träningen, utan mer till lördagskvällarnas aktiviteter
Är det inte hjärnan som styr hur mycket vatten som skall föras tillbaka in i kroppen? Och då när man festar så släpper den ut mellan 0,5-1,5 % mer vätska än normalt. Rätta mig om jag har fel.
minns att vi snackade om det där på biologin för ett tag sedan, alltså om varför man "tappar" en massa vatten då man dricker alkohol. Minns inte exakt vad det berodde på men har för mig att det hade nåt att göra med osmosen mellan cellerna... typ att cellerna fick svårare att ta in vatten och därför kissar man ut en massa... ska kolla in biologiboken...
Nate är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-10, 15:59   #13
Tanman
Registered User
 
Tanmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2002
Ort: Sollentuna
Inlägg: 564
Eftersom meningen är att man ska äta mindre kcal än man gör av med under Ketodeff och man äter bara fett och proteiner så borde inte fettkvalitén spela så stor roll. Man bränner ju ändå allt fett. Att kolestorolhalten blir hög vid intag av mycket mättat fett beror på att testerna är gjorda på feta människor som aldrig motionerar. Motionerar man har man bättre HDL/LDL-kvot och då har det fett man får i sig via kosten mindre (mycket mindre) betydelse.
__________________
Ironman Certified Coach

You can quit if you want and no one will care,
but you will know for the rest of your life.
- John Collins, Founder of Ironman
Tanman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)