Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-10-11, 13:31   #1
ikariotis
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 114
rönten diagnos fattar ingeting

Fick min röntken diagnos idag och det står följande:

Disken L 5 - S1 är degenerativt dehydrerad och har något minskad höjd. Från denna disk utgår en liten flack median protrusion med övervikt åt höger, som gör en antydd inbuktning i durasäcken, men ingen nämnvärd förträninging av denna, ingen nervrotspåverkan, ingen formenförträning. Övriga nivårer utan anmärkning från Th 8 till S4. Sacroiliacalederna är utan anmärkning, normal signal i omgivande benmärg, inga tecken till sacroiliit.

Har ringt läkare som ger telefontid nästa vecka, undrar om någon har erfarenheter eller vet vad det är eller kan berott på och hur jag ska träna framöver?
ikariotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-11, 13:58   #2
Winternal
Registered User
 
Winternals avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 254
Skulle ju vara kul om de översatte till svenska, liksom.. Om du vill ha en grekisk diagnos går du väl till en grekisk läkare, möjligen.
__________________
- One night of fire, one shot at glory...
Winternal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-11, 16:40   #3
Otto GROV
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 160
du har väll fåt tid hoss ortoped att prata med också antar ja,,, Där brukar dom förklara bättre
__________________
Member - Team Leifi

Citat:
Ursprungligen postat av Danny Devito Visa inlägg
Otto GROV på 3:e plats. Alltid solbränd, deffad, välklädd, dyra kläder, ghey, håmå, tar alltid en massa spännbilder, flexar på krogen och såna krej.
Otto GROV är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-11, 17:32   #4
sammy1
LYXFNASK
 
sammy1s avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 279
Citat:
Ursprungligen postat av ikariotis
Fick min röntken diagnos idag och det står följande:

Disken L 5 - S1 är degenerativt dehydrerad och har något minskad höjd. Från denna disk utgår en liten flack median protrusion med övervikt åt höger, som gör en antydd inbuktning i durasäcken, men ingen nämnvärd förträninging av denna, ingen nervrotspåverkan, ingen formenförträning. Övriga nivårer utan anmärkning från Th 8 till S4. Sacroiliacalederna är utan anmärkning, normal signal i omgivande benmärg, inga tecken till sacroiliit.

Har ringt läkare som ger telefontid nästa vecka, undrar om någon har erfarenheter eller vet vad det är eller kan berott på och hur jag ska träna framöver?
hjälper en magister i engelska?

Disken i ryggen som du röntgat är uttorkad och den är lite ihoptryckt, den har en liten utbuktning till höger som trycker in hinnan runt nerven i ryggen, däremot inte såpass så att den påverkar själva nervroten i ryggraden.

DVS inget diskbråck, din rygg är hel! Grattis, mer än vad man kan säga om min
sammy1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-11, 18:44   #5
ikariotis
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 114
ok har fått en telefontid om mer än en vecka - katastrof vad går mina skattepengar, tog 6 veckor att få tid för rönkten, ja ge mig gärna en diagnos på grekiska då förstår jag bättre med tanke på att jag är född där, tack för svar, ryggen är hel säger du men vad är det och är det självläkande?
ikariotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-11, 19:29   #6
Susi
Registered User
 
Susis avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 43
Disken är som Sammy säger ihoptryckt och uttorkad. Med den där utbuktningen tycker jag det låter som diskbråck, men jag är ingen ortoped förstås, bara lungsjuksköterska, och vi fick inte ens höra ordet ortopedi i min utbildning.... På våra röntgensvar på jobbet brukar dom ju komma med något utlåtande t ex "...inger misstanke om metastaser.." eller "infiltrat som kan vara infektiöst betingade" så jag tycker väl att det är lite märkligt att det inte finns nåt som helst utlåtande på ditt röntgensvar. Men det beror ju på vad frågeställningen på remissen var, förstås.

Har du besvär?
När det gäller diskbråck om det nu är det, så är det ju bra att bygga upp muskler runtomkring och det gäller ju ganska många skador, men du ska nog prata med en expert först.
Susi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-11, 19:57   #7
Lizard
Registered User
 
Lizards avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 643
Ditt huvud vinglar omkring på de 24 kotor vi kallar ryggrad. Anledningen till att ryggraden består av lösa bitar i stället för ett fast hårt ben är att ryggraden ska både hänga ihop och ändå vara rörlig.

Genom hela ryggen går kroppens Internet, större delen av den delen av nervystemet vi kallar för det Centrala Nervsystemet (CNS). Knippen av nervtrådar, ungefär som fiberoptik, löper i och runt själva kotorna och tillsammans med ryggmärgsvätskan, som i sin tur är som en serverstation eller switch) signaleras både dina viljestyrda signaler och de du inte har en aning om - som tarmarnas rörelsesignaler t ex.

För att inte benen i kotorna ska gnida och skava på varandra och på alla små sköra nervtrådar ligger det en liten halkig kudde mellan varje kota - en disk. Diskens innehåll är väldigt mjukt och glattigt inuti och lite fastare mot utsidan *varför tänker jag på Nina Lätt när jag skriver det här...?*

När du viker kroppen i någon riktning och inte alla kotorna viker sig likvärdigt, eller när de inte spänns fast riktigt ordentligt av musklerna runt mage och rygg så kan en av kotorna pressa sig mot den andra utan att disken ligger kvar i sitt läge mitt imellan. Den halkiga innervätskan i disken kan då komma att pressas hårt mot den lite fastare kanten på disken varvid den omformas Den trycker då mot ryggmärgskanalen som omger ryggmärgsvätskan (switchen du minns?). Det kan kännas som fasen eller ingenting och det kan läka i ett huj eller så tar det evigheters evighet.

För de allrasom flesta går det över av sig själv på mellan tre veckor och tre månader. Klart är att vila är överskattat och den som rör sig moderat mår bättre än den som ojjar sig i sängen. Din röntgen avslöjar att det sannolikt inte är vare sig allvarligt eller kroniskt, men att du får hålla god rygghygien i många år framöver.

Ledsen att jag inte kunde översätta till grekiska.

Lizard
__________________
Facts are meaningless - they can be used to prove anything!
Homer Simpson
Lizard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-12, 05:47   #8
Decamber
Registered User
 
Decambers avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 142
Eloge till Lizard! Det är precis så här ett diskussionsforum ska vara.
__________________
"Be careful about reading health books. You may die of a misprint." - Mark Twain
Decamber är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-12, 09:39   #9
Sunesha
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 497
Citat:
Ursprungligen postat av Lizard
Ditt huvud vinglar omkring på de 24 kotor vi kallar ryggrad. Anledningen till att ryggraden består av lösa bitar i stället för ett fast hårt ben är att ryggraden ska både hänga ihop och ändå vara rörlig.

Genom hela ryggen går kroppens Internet, större delen av den delen av nervystemet vi kallar för det Centrala Nervsystemet (CNS). Knippen av nervtrådar, ungefär som fiberoptik, löper i och runt själva kotorna och tillsammans med ryggmärgsvätskan, som i sin tur är som en serverstation eller switch) signaleras både dina viljestyrda signaler och de du inte har en aning om - som tarmarnas rörelsesignaler t ex.

För att inte benen i kotorna ska gnida och skava på varandra och på alla små sköra nervtrådar ligger det en liten halkig kudde mellan varje kota - en disk. Diskens innehåll är väldigt mjukt och glattigt inuti och lite fastare mot utsidan *varför tänker jag på Nina Lätt när jag skriver det här...?*

När du viker kroppen i någon riktning och inte alla kotorna viker sig likvärdigt, eller när de inte spänns fast riktigt ordentligt av musklerna runt mage och rygg så kan en av kotorna pressa sig mot den andra utan att disken ligger kvar i sitt läge mitt imellan. Den halkiga innervätskan i disken kan då komma att pressas hårt mot den lite fastare kanten på disken varvid den omformas Den trycker då mot ryggmärgskanalen som omger ryggmärgsvätskan (switchen du minns?). Det kan kännas som fasen eller ingenting och det kan läka i ett huj eller så tar det evigheters evighet.

För de allrasom flesta går det över av sig själv på mellan tre veckor och tre månader. Klart är att vila är överskattat och den som rör sig moderat mår bättre än den som ojjar sig i sängen. Din röntgen avslöjar att det sannolikt inte är vare sig allvarligt eller kroniskt, men att du får hålla god rygghygien i många år framöver.

Ledsen att jag inte kunde översätta till grekiska.

Lizard
Grym förklarning, läst om det men denna helhets beskrivning får mig att kunna förstå helheten bättre.

__________________
Outslitlig:
Sunesha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-12, 21:04   #10
ikariotis
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 114
*lägger mig på knä och bugar* tack så mycket
ikariotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-07, 06:22   #11
Lödarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 2
Lyfter en gammal tråd här. Jag har i princip fått samma diagnos "Degeneretiva förändringar i L5-S1 disken med dehydrering och höjdreduktion. Det finns också signalförändringar i benmärgen i ändplattorna i nämnda disk med ödem"

Mest nyfiken på att höra hur det gick för dig? Jag har haft ont i ländryggen i drygt 1 år, värst på morgonen när jag stiger upp ur sängen och böjer mig framåt. Hur blir man av med detta? Övningar?

/Lödarn
Lödarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-07, 09:26   #12
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av Lödarn Visa inlägg
Lyfter en gammal tråd här. Jag har i princip fått samma diagnos "Degeneretiva förändringar i L5-S1 disken med dehydrering och höjdreduktion. Det finns också signalförändringar i benmärgen i ändplattorna i nämnda disk med ödem"

Mest nyfiken på att höra hur det gick för dig? Jag har haft ont i ländryggen i drygt 1 år, värst på morgonen när jag stiger upp ur sängen och böjer mig framåt. Hur blir man av med detta? Övningar?

/Lödarn
Hur gammal är du? Detta är nämligen helt normala provsvar för en 40åring och uppåt men skulle du ha dessa förändringar som 20åring ska du nog diskutera detta tillsammans med en ortoped.

Oavsett så är det coreträning som gäller.
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-07, 10:58   #13
Lödarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 2
Tack för snabbt svar! Jag är 30 år och detta började som ett ryggskott under en tjänsteresa (Körde väldigt mycket bil), men har aldrig blivit bra efter det. Hur ofta tror du man ska köra Core? En gång i veckan, är det för lite?

/Lödarn
Lödarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-07, 11:23   #14
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av Lödarn Visa inlägg
Tack för snabbt svar! Jag är 30 år och detta började som ett ryggskott under en tjänsteresa (Körde väldigt mycket bil), men har aldrig blivit bra efter det. Hur ofta tror du man ska köra Core? En gång i veckan, är det för lite?

/Lödarn
Du bör ta kontakt med en naprapat/sjukgymnast som du kör rehab för detta under en period för att sedan klara dig på egen hand.

Det är svårt att göra rätt från början.
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)