Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-04-10, 11:58   #1
mange_
Registered User
 
mange_s avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Inlägg: 565
Post Fotbolls träning

Nån på detta forum som spelat fotboll på hög nivå eller har kunskap om hur man ska träna sig bäst för fotboll?? Om mna ändå tittar på allal fotbolls proffs dom är ju verkligen vältränade. SKulle vara kul att få en insikt i vad dom kör för styrketräning om dom nu kör nån?!
mange_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-10, 12:40   #2
Marcus
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Inte för att jag lirar på någon högre nivå själv när det gäller fotbollen, men eftersom jag är verksam i en elitklubb, känner jag till att man kör under försäsong ganska tung styrketräning, med skivstänger och så. Det är väl lite "inne" just nu att köra styrketräning under försäsongen, även för fotbolsspelare i Sverige. En sån klubb som tex Djurgårn, däremot, kör styrketr under hela säs, alltid dan efter match kör dom två pass, varav ett styrkepass, då kroppen lättast kan ta upp den typen av träning dan efter en tung match.
Å andra sidan finns det lag i allsvenskan, såsom Halmstad under Jonas Therns ledning som enbart satsat på tung intervallträning (löpning alltså) under försäsongen på gruset. Det är lite olika upplägg klubbarna emellan.
  Svara med citat
Gammal 2002-04-11, 08:07   #3
mange_
Registered User
 
mange_s avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Inlägg: 565
Post

ok tack. Det är ungefär som jag har gjort nu då!! byggt upp en bra massa till säsongen. nu blir det lite mindre träning drar ner från 5 dagar till 3 dagar. och mera löpning!!
mange_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-11, 09:23   #4
Marcus
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Beror lite på som sagt, vilket mål man har med träning etc, jag kommer, efter genomförd halvmara i maj, att köra styrka två ggr/vecka och springa 3-4 ggr.
  Svara med citat
Gammal 2002-04-11, 09:31   #5
The Dwag
Guest
 
Inlägg: n/a
Wink

Vad jag har sett av vad fotbollsspelare kallar tung träning vs riktig TUNG träning så skiljer det som mellan Nisse 12år och Kennet 35

Så där nu blev alla som gillar att springa på en gräsplätt fram och tillbaka i 2x45min och jaga ett vit läderboll sura. hoho
  Svara med citat
Gammal 2002-04-11, 09:41   #6
stybb
Registered User
 
stybbs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 509
Talking

Jag har tränat fotboll på normal div5 nivå under något år och innan det pojkfotboll och junior fotboll. Visst blir man otroligt sliten av en fotbolls träning och man kan var död efter en träning. Men du blir aldrig lika mentalt trött och utpumpad som efter ett rejält styrkepass.

Jag står fast vid att ett konditionspass på fotbollen är det värsta jag gjort.. Men ändå gillar jag styrketräningen mer..
__________________
Blesse mon cœur d´une langueur monotone

TIMMY!
stybb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-11, 10:09   #7
Marcus
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Kanske inte sura, men av fotbollsspelarens uttalande att döma, lät det mest som att dom inte hade så mycket att jämföra med, kanske ?
Kanske inte så vettigt att vara för bitig heller, en del mittfältare skäggar (springer) över en mil per match....
  Svara med citat
Gammal 2002-04-11, 11:57   #8
Pumping
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

mmm som sagts innan... tungstyrketräning försesång + "lång" distans löpning sen tung intervallträningn innan säsongen börjar. när jag började köra ben märkte jag faktisk skillnad i min kvickhet... dock är det många som är emot att lägga för mycket krut på snabbhetsträning då dom tycker den är av marginell betydelse (hur mycket snabbare kan man bli på 5meter osv...) fast skadar ju inte att ha lite att trycka med bara man sertill att hålla smidigheten uppe

nått av de värsta jag sett var då vi spelade mot ett Ryskt lag... deras ben va grova som stockar men deras överkroppar va inte alls tränade (juniorer). men dom hadde fortfarandekvar känslan och smidigheten... (fast dom van iof inte...)

trotts allt är ju spelkänsla och teknik viktigast....
  Svara med citat
Gammal 2002-04-11, 19:41   #9
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Post

Marcus: Det är ju faktiskt det enda som intressant med fotboll, att man inte kan göra ett träningsprogram som hela laget följer utan position och spelstil måste ha inverkan på upplägget.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-12, 07:51   #10
Marcus
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

z_bumbi: Ja, helt rätt, träningen är mer individbaserad nu, vilket är helt rätt. Förut körde man ju väldigt generellt, alla gjorde "samma". Kanske funkar i de lägre divisionerna, men ej på elitnivå.
  Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)