Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2003-01-12, 13:46   #1
Lellan
Ge mig en igloo
 
Lellans avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Västerås
Inlägg: 5 002
Kostupplägg

Kanske fel att kalla detta deff, snarare vill jag undvika att gå upp i fettvikt - har för tillfället låg ämnesomsätting. Tacksam för kommentarer om vad jag bör tänka på!

Före prommis: 20 g protein, ½-1 koffeintablett.

Frukost efter prommis: 2 dl havregryn, 1 dl minimjölk, 10 g hasselnötter, 10 g sötmandel.

Lunch: 1 burk makrill i tomatsås, 1 dl okokt ris.

Middag: 1 burk tonfisk, ½ dl okokt korngryn.

Träning

Mellanmål: Banan, 20 g protein + ½ msk dextrosol

Kvällsmål: Morot, 100 g innanlår, 2 dl minimjölk

Sista målet: 4 äggvitor

= 1730 kcal (över 1800 går jag upp vilket inte är mitt mål nu, lite svårt är det iofs eftersom ämnesomsättningen "kickar igång" ibland och då kan jag äta massor så vid "kick" så ökar jag engergiintaget) fördelat på 19% fett, 43% kolhydrater, 38% protein.

Detta är endast ett exempel: men försöker äta ett mål fet fisk om dagen (lax, sill eller makrill brukar det bli) eller så tar jag fiskolja (vilket jag även tar om jag inte har mandlar/nötter hemma). Tänkte variera mera och äta avocado och oliver eller nåt ibland.

Brukar bli ett mål tonfisk/kycklingfile/torsk/kalkon el liknande (två om jag inte kompletterar med kött: innanlår, fläskfile, fläskotlett, skinka, hästkött).

Är dålig på att äta grönsaker, därför ersätter jag spannmål med grönsaker (morot, palsternacka, broccoli, brysselkål el likn) på kvällsmålet. Spannmål är kanske fel benämning: blir allt från korngryn, ris, pasta, linser, potatis och så havregrynsgröten förstås (ibland slinker det med ett ägg på frukosten).

1-2 frukter om dagen ungefär, före (äpple, päron, apelsin) och efter (nästan alltid banan, torkad frukt tänkte jag börja med) träning.

Sista målet blir ibland proteindrink, kycklinfilé eller kesella.

Eftersom jag gillar upplägget och mår bra av det så tänkte jag ha kvar det på ätardagen och bara komplettera. Är jag inte sugen på lagad mat blir det yoghurt/gröt och mjölk med frukt och proteinpulver eller nåt sånt, varierat.

Ligger på gränsen till lågt på kolhydrater, men har höjt lite sedan sist - vet inte om jag ska plocka från andelen fett eller protein om jag ska ändra.

Som sagt, tar gärna emot förslag!

Senast redigerad av Lellan den 2003-01-12 klockan 14:01.
Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-01-12, 14:04   #2
stybb
Registered User
 
stybbs avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 509
När jag deffade förra året låg jag 6% under det där i fett och rejält under i kolhydrat.

Mitt tips är att du testar ligger kvar på fettet och drar ner lite på kolhydraterna..alltså ökar proteinet.

Testa dig fram.. detta ser bra ut
__________________
Blesse mon cœur d´une langueur monotone

TIMMY!
stybb är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)