Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-18, 20:51   #1
SNOK
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2
Smile Inflammation bakom knäskålen

Hej

Har precis börjat träna ígen efter 3 månaders uppehåll. Jag slutade träna för att jag fick inflammation i knät. Fick det antagligen av att jag körde lite för intesivt på löparbandet. Har tränat i 2,5 år .Nu har jag börjat styrketräna och springa (20-30min om dagen MAX) och det känns att nått inte e som det ska i knät. Kommer jag någonsin kunna "härda" knät så jag kan springa längre sträckor eller kommer jag bli begränsad? Vad tror ni? Tips o tricks? Vet att jag inte är hos läkarn men nåra tips kanske finns . Tacksam för svar

MVh Mattias

hm undra var den glada gubben i ämnesraden kom ifrån
SNOK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-18, 22:36   #2
Bärs
Registered User
 
Bärss avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 400
Jag tror nog att du kan "härda" ditt knä, men du måste ha tålamod och verkligen börja från noll.

Ett tips kunde vara att hoppa på Szalkais nybörjarprogram för Stockholm marathon som börjar i december. Det börjar från grunden och bygger stegvis upp kroppen så att den tål löpning.

http://www4.marathon.se/traningsprogram/

Använd tiden fram till dess till att vila knät, diagnostisera din skada, stretcha löpmusklerna, stärk löpmusklerna på gym, läs om rätt löpteknik och träna in rätt löpteknik (om du inte har det redan förstås).

Denna bok "Running fast and injury free" av Gordon Pirie är gratis att ladda ner. Den rekommenderas givetvis även för andra intresserade:

http://www.geocities.com/Colosseum/Pressbox/2204/
__________________
Freden beror kort sagt, och har alltid berott på en enda sak: arabledarna måste finna sig i att vi är här. - Golda Meir 1975
Bärs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-19, 09:17   #3
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Om inflammationen är borta så ska de inte vara några problem att kunna springa igen. Se bara till så att du är säker på att det inte var en skada istället för överansträngning som orsakade inflammatioen. Om det var en skada så kommer antagligen inflammationen tillbaka om du inte gör något åt den.

Följ Bärs tips om träningsprogram, du behöver ju inte köra hela programet om du inte har som mål att klara ett marathon, men iden med en långsam stegring är helt rätt.

Boken av Gordin Pirie är lite kontroversiell. Hans ideér är intessanta och vettiga men lite väl radikala. Enligt mig så finns det fler än ett sätt att springa på beroende på hur man är byggd anatomiskt. Det finns en hel del andra teorier om hur man bäst ska springa, gör en sökning på google och ta till dig den du tycker verkar mest vettig.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-21, 20:54   #4
Bärs
Registered User
 
Bärss avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 400
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi
Boken av Gordin Pirie är lite kontroversiell. Hans ideér är intessanta och vettiga men lite väl radikala. Enligt mig så finns det fler än ett sätt att springa på beroende på hur man är byggd anatomiskt.
Vad tycker du att är radikalt i hans löpteknikteori?
__________________
Freden beror kort sagt, och har alltid berott på en enda sak: arabledarna måste finna sig i att vi är här. - Golda Meir 1975
Bärs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-22, 13:36   #5
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Bärs
Vad tycker du att är radikalt i hans löpteknikteori?
Först ska jag bara säga att jag inte har läst igenom hela boken utan bara skummat igenom den för något år sen och även en gång förra veckan då du länkade till den här ovan.

Det som jag tycker är radikalt är att han påstår att ALLA ska springa på samma sätt oavsett förutsättningar och fart. Att påstå att alla ska utföra någonting på samma sätt är fel oavsett vad man pratar om (förutsatt att man inte är styrd av en regelbok).

Hur man landar på foten hänger väldigt mycket på hastigheten. Allt eftersom man ökar hastigheten så förflyttar man också kontaktpunkten från hälen till framfoten. Att i stort sett alla löpare under OS, VM osv landar på framfoten beror antagligen mer på deras hastighet än på att dom skulle ha studerat Gordon Pirie’s idéer.

“Generally as speed increases further, initial contact changes from being on the hindfoot to the forefoot”
The biomechanics of running.
Gait Posture. 1998 Jan 1;7(1):77-95. (http://www.elitetrack.com/articles/b...sofrunning.pdf)

Detta är också troligen orsaken till att skotillverkarna inte har satt in någon extra häldämpning i skor som används i sporter där man springer långa sträckor fast gör det i intervaller med snabba ryck så som fotboll, innebandy, basket och lacrosse.

Hela hans resonemang kring att skoindustrin skulle ingå i någon sorts global konspiration är också lite långsökt. Att skoindustrin medvetet skulle sälja produkter som de vet ökar risken för skador och förstör deras kunders löpningsteknik är inte så troligt då de snabbt skulle förlorat alla sina kunder. Skoindustrin anpassar naturligtvis sina skor efter hur folk löper och inte efter hur de borde löpa.

Följande tycker jag också är väldigt dumt skrivigt och när jag läser något sådant i en text så blir jag genast misstänksam och ser aftonbladet rubriker framför mig.
Citat:
”Certainly, when one runs on the beach, one notices that the sand is dug up by the toes. The ball of the foot makes a strong print, while only a soft indentation is made by the heel. Amazingly, despite these straightforward observations, most running shoes are designed with the greatest amount of “protective” material at the heel.”
Orsaken till att det blir ett djupare avtryck från framfoten är helt enkel för att det är där man skjuter ifrån. Det är frånskjutet som skapar det djupare avtrycket och inte landningen. Jag har dessutom i vår diskussion om asfalt innan visat på att man har mer böjning i knäna allt eftersom underlaget blir mjukare. När man böjer mer i knäna så får man en mjukare landning och det bidrar också till att märket efter hälen blir mindre. (se sid 8 i länken ovan)

Han talar hela tiden om att man ska gå tillbaka till sin ”naturliga” löpstil, men samtidigt så skriver han i texten att man ska försöka springa med ett snabbare steg än normalt.

Följande uttryck är enligt mig inget som man ska skriva i en text om man vill bli tagen seriöst. Om man skriver det så måste man i alla fall förklara varför och ge bevis för sina slutsatser vilket inte görs.

Citat:
”1 - Running with correct technique (even in prepared bare feet), on any surface, is injury free.”
Vi måste få ut den här informationen snabbt till alla löptränare i hela världen. Tänk....ALLA skador försvinner.

Citat:
“5 - Walking damages running.”
att ens löpsteg skulle fördärvas av att man tar en promenad låter för mig väldigt löjligt.

Citat:
“6 - The correct running tempo for human beings is between three and five steps per second.”
Beror inte detta på hur snabbt man ska springa, hur långa ben man han, hur bra ens kondition är osv?

Citat:
“11 - Static stretching exercises cause injuries!”
Han ger ingen som helst förklaring till varför i boken utan nöjer sig med att skriva att det leder till skador. Stretching av musklerna är ett måste om man har för korta muskler. Man ska dock inte stretcha dem för långt då det istället ökar skaderisken.

Om du söker på pose method på google så kommer du att hitta en löpteknik som i stort sett är identisk med den Gordon Pirie förespråkar. Här kan du se hur bra den tekniken fungerade på ett gäng triatleter. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...&dopt=Citation

Det finns dock studier som visar på att man får en minskad belastning i knäleden av en löpstil som innebär att man landar med framfoten först (man får istället en ökad belastning på underbenet och dess muskulatur) och det är därför jag skrev att jag tycker hans idéer är intressanta. Men att säga att det är det ända rätta är fel enligt mig och jag tycker att Gordon Pirie’s bok är ren propaganda.

Grunderna för att undvika skador när man löper ligger oftast i att man:
  • inte ska ta för långa steg (långt steg leder till att man har sträckt knä vid
    fotinsättningen och att man således både bromsar upp farten och får en ökad belastning på leder och muskler)
  • inte luta överkroppen framåt när man springer.
  • inte springa för mycket för långt på för kort tid.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-22, 19:26   #6
Bärs
Registered User
 
Bärss avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 400
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi
Det som jag tycker är radikalt är att han påstår att ALLA ska springa på samma sätt oavsett förutsättningar och fart. Att påstå att alla ska utföra någonting på samma sätt är fel oavsett vad man pratar om (förutsatt att man inte är styrd av en regelbok).

Hur man landar på foten hänger väldigt mycket på hastigheten. Allt eftersom man ökar hastigheten så förflyttar man också kontaktpunkten från hälen till framfoten. Att i stort sett alla löpare under OS, VM osv landar på framfoten beror antagligen mer på deras hastighet än på att dom skulle ha studerat Gordon Pirie’s idéer.

Det finns dock studier som visar på att man får en minskad belastning i knäleden av en löpstil som innebär att man landar med framfoten först (man får istället en ökad belastning på underbenet och dess muskulatur) och det är därför jag skrev att jag tycker hans idéer är intressanta. Men att säga att det är det ända rätta är fel enligt mig och jag tycker att Gordon Pirie’s bok är ren propaganda.

Grunderna för att undvika skador när man löper ligger oftast i att man:
  • inte ska ta för långa steg (långt steg leder till att man har sträckt knä vid
    fotinsättningen och att man således både bromsar upp farten och får en ökad belastning på leder och muskler)
  • inte luta överkroppen framåt när man springer.
  • inte springa för mycket för långt på för kort tid.
I princip säger Pirie samma som du säger i dina punkter. Därtill menar han att man skall landa med framfoten först och använda armarna effektivt. Det låter inte speciellt radikalt tycker jag. Det att alla skall springa på samma sätt är också fullständigt naturligt om man utgår från att det finns en korrekt löpteknik som är den rätta för människan. Frågan är då bara vad som är rätt löpteknik, vilket förstås kan diskuteras. Pirie för fram sin syn på saken, inget annat.

Angående skorna tycker jag inte att han talar om en konspiration. Han besviken på att skotillverkarna tillverkar skor som inte är anpassade till människans naturliga löpstil, dvs. att landa med framfoten först. Menar du att det är korrekt att landa med hälen först?
__________________
Freden beror kort sagt, och har alltid berott på en enda sak: arabledarna måste finna sig i att vi är här. - Golda Meir 1975
Bärs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-23, 08:36   #7
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Bärs
I princip säger Pirie samma som du säger i dina punkter. Därtill menar han att man skall landa med framfoten först och använda armarna effektivt. Det låter inte speciellt radikalt tycker jag. Det att alla skall springa på samma sätt är också fullständigt naturligt om man utgår från att det finns en korrekt löpteknik som är den rätta för människan. Frågan är då bara vad som är rätt löpteknik, vilket förstås kan diskuteras. Pirie för fram sin syn på saken, inget annat.

Angående skorna tycker jag inte att han talar om en konspiration. Han besviken på att skotillverkarna tillverkar skor som inte är anpassade till människans naturliga löpstil, dvs. att landa med framfoten först. Menar du att det är korrekt att landa med hälen först?
Jo, jag vet att han förespråkar dom sakerna som jag tog upp i mina punkter. Men han förespråkar också en hel del annat som jag ställer mig mer tveksam till och samtidigt så öppnar han inte upp några som helst möjligheter för personer att få anpassa löpstilen efter deras förutsättningar.

Det är det, tillsammans med de felaktiga uttalandena som jag tog upp i min förra post (och armrörelsen som jag tar upp längre ner), som gör att jag kallar honom för radikal. Tongången i boken är sådan att man känner att man inte skulle kunna diskutera någonting med honom, utan att han redan har bestämt sig för att han vet vad som är rätt.

Att det bara finns en korrekt löpteknik för alla människor är fel. Man måste anpassa den efter individen. Se bara på Michael Johnsons löpstil, det är inte många som skulle påstå att den är optimal men ändå dominerade han totalt i nästan ett decennium. Alla har olika förutsättningar både muskulärt och anatomiskt och den bästa löpstilen för en person ska tas fram i samspel med den personen och det är inget som någon anna kan skriva ner på papper utan att ha sett personen löpa.

Sen finns det förstås grunder i en bra löpteknik som stämmer på i stort sett alla. Där ingår dem sakerna jag räknade upp i min förra post, samt att man ska vara så avslappnad som möjligt och inte fladdra med armarna i sidled. Dessa tar Pirie upp men samtidigt så förespråkar han att man ska gör starka avbrott i rörelsen av armen och det går emot den information som man får från i stort sett alla andra böcker och tränare om att man ska vara avslappnad i sina rörelser och inte spänna sig. Pirie går emot detta men ger ingen som helst förklaring till varför eller visar på bevis att det är bättre att göra så.

Angående din förra fråga så skrev jag svaret i min förra post. Ju snabbare man springer, desto mer landar man på framfoten. Om man dessutom inte tar för långa steg som jag också nämnde så leder det till att man landar på framfoten i lägre hastigheter än annars. Men jag skulle inte påstå att det är korrekt att landa på framfoten alltid. Det beror som sagt på hastigheten. Det är inte naturligt för de flesta att landa på framfoten om dom joggar 1km på 5minuter. Detta är den hastigheten som de flesta motionärer håller sig kring och då är det naturligt att de flesta skomodeller har extra dämpning i hälen då det är där som man får ta den större delen av kraften när man löper i den hastigheten.

Sen finns det gott om skor som är väldigt lite höjda i bakdelen och även skor som är anpassade för personer som landar på mellanfoten eller framfoten. Dessa passar bra för dom personerna som landar på framfoten och är också den typen av skor som elitlöpare använder sig av.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-23, 16:10   #8
Bärs
Registered User
 
Bärss avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 400
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi
Men jag skulle inte påstå att det är korrekt att landa på framfoten alltid. Det beror som sagt på hastigheten. Det är inte naturligt för de flesta att landa på framfoten om dom joggar 1km på 5minuter. Detta är den hastigheten som de flesta motionärer håller sig kring och då är det naturligt att de flesta skomodeller har extra dämpning i hälen då det är där som man får ta den större delen av kraften när man löper i den hastigheten.
Det är detta jag inte förstår (jag återkommer till de andra synpunkterna senare). Om man springer utan skor så långsamt det går, dvs. på stället eller riktigt förbaskat långsamt framåt, kommer man definitivt inte att landa på hälen. Automatiskt landar man på framfoten för att undvika stöten. Frågan är varför man skulle byta löpteknik till att landa på hälen när man springer lite snabbare, för att byta tillbaka till framfotslöpning när man springer riktigt snabbt. Det verkar inte logiskt. Mer logiskt är det att man oavsett tempo springer på framfoten, som Pirie rekommenderar. Det är det Pirie syftar på med naturlig löpning eftersom det är så vi springer utan skor. Dagens skor är ju tyvärr inte utformade för sådan löpning och då börjar folk rulla på foten i stället - med en massa problem som har med pronation etc. som följd. Pronation som begrepp är ju inte relevant om man landar på framfoten.

5min/km är nog snabbare är de flesta motionärer håller under en vanlig runda. Jag tycker det går alldeles utmärkt att landa på framfoten i det tempot.
__________________
Freden beror kort sagt, och har alltid berott på en enda sak: arabledarna måste finna sig i att vi är här. - Golda Meir 1975
Bärs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-24, 11:19   #9
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Bärs
Det är detta jag inte förstår (jag återkommer till de andra synpunkterna senare). Om man springer utan skor så långsamt det går, dvs. på stället eller riktigt förbaskat långsamt framåt, kommer man definitivt inte att landa på hälen. Automatiskt landar man på framfoten för att undvika stöten. Frågan är varför man skulle byta löpteknik till att landa på hälen när man springer lite snabbare, för att byta tillbaka till framfotslöpning när man springer riktigt snabbt. Det verkar inte logiskt. Mer logiskt är det att man oavsett tempo springer på framfoten, som Pirie rekommenderar. Det är det Pirie syftar på med naturlig löpning eftersom det är så vi springer utan skor. Dagens skor är ju tyvärr inte utformade för sådan löpning och då börjar folk rulla på foten i stället - med en massa problem som har med pronation etc. som följd. Pronation som begrepp är ju inte relevant om man landar på framfoten.

5min/km är nog snabbare är de flesta motionärer håller under en vanlig runda. Jag tycker det går alldeles utmärkt att landa på framfoten i det tempot.
Kroppen strävar hela tiden efter att förbruka så lite energi som möjligt. Om du landar på framfoten beror det helt enkelt på att det är det mest effektiva sättet att ta emot stöten och fjädra tillbaka en del av kraften till nästa löpsteg. Går det långsamt så tappar du fjärdring om du sätter i hälen, går det snabbt så tappar du fart när du sätter i hälen framför kroppen, går det i en hastighet där i mellan så rullar man över foten på ett naturligt sätt utan att tappa fjädring eller fart.

Vid de låga hastigheterna som du beskriver så är dessutom det naturliga att gå och inte att jogga.
Citat:
”It seems likely that the decision as to whether to run or walk depends upon the level of damping. In a similar fashion, Alexander (1992) suggested that the decision to walk or run is a question of minimizing energy expenditure. These two views are not in opposition – the findings of this study point out the extra energy involved in achieving the required level of damping at low running speeds.”
Leg stiffness and damping factors as a function of running speed
Sports Engineering. Vol. 5, no. 3, pp. 129-139. 2002

De som rullar på foten (häl i först) när de springer med skor rullar även när de springer/joggar barfota.
från artikeln ovan
En artikel till som påvisar samma sak:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...&dopt=Citation

De skillnader man har märkt vid undersökningar är att man har en mer plantarflekterad fot för att minska på kraften som drabbar hälen och på så sätt få en mer effektiv fjädring och samtidigt minska på kraften som tas upp av benen (energieffektivitet). Samma fenomen ser man vid löpning på asfalt, som vi diskutterade tidigare, där man inte flekterar knät lika mycket som på mjukt underlag för att spara på energi.

Min åsikt är att den mest naturliga löpstilen för människan är den löpstil som tar honom/henne så långt som möjligt på så lite energi som möjligt. Det om något stämmer med evolutionen.

Att spara på energi är enligt mig inget som man behöver bry sig om längre, utan det som alla (förutom dom som tävlar i distanslöpning) bör koncentrera sig på är att få ut så många hälsobefrämjande effekter som möjligt av löpningen utan att bli skadad.

Att alltid springa på framfoten är säkert ett sätt för en del personer att uppnå det målet (och kanske energisnålhet med). För andra så leder det direkt till att de får problem med mellanfoten, kanske på grund av att de inte är anpassade anatomiskt för det eller möjligen för att de helt enkelt inte är vana vid den nya tekniken.

Jag vet inte vilken löpstil som är bäst då det finns väldigt få studier på effekterna av en övergång till en löpstil där man landar på framfoten, men det jag tror är att det varierar från person till person. Det finns personer som skadar sig direkt när de börjar springa längre sträckor och de kan säkert gynnas av att byta löpteknik, medan det finns dem som springer hur mycket som helst på hälarna och aldrig råkar ut för skador.

Det Pirie gör i sin bok, och som är orsaken till vår diskussion, är att han dogmatiserar istället för att diskutera. Jag håller med om mycket men tycker inte att hans bok är bra för en person som inte kan något om löpning att läsa. Detta för att man lätt uppfattar det som att Pirie har lösningen på allt och att alla andra inte har någon som helst grund till det dem säger. Sen finns där ju som jag visat tidigare i tråden en hel del påståenden som går att ifrågasätta.

Gällande skor så kan jag säga att jag också anser att man inte ska ha för tjocka sulor och framför allt inte skor som har en häl som skiljer sig för mycket i höjd från framdelen. Inte för att det gör så att folk löper ”fel”, utan för att jag tror att de ökar skaderisken då man tappar mycket av proprioceptionen i fotsulan samtidigt som man får en ökad hävarm kring fotleden som ökar risken för stukningar. Hög häl kan också påverka fjädereffekten i hälsenan även om den effekten nog är liten när det bara skiljer någon cm.

Visst påverkar skor det sättet man löper på. På olika sätt beroende på hur dem är utformade, men jag skulle för den sakens skull inte vilja påstå att det alltid är fel. Vissa är inte födda med den perfekta fysiken för löpning och då får man korrigera för de felen genom yttre påverkan. Problemet idag är att folk köper skor mer efter hur der ser ut och hur mycket de kostar istället för hur det passar just dem.

Nike har en serie av joggingskor som heter free, dem tror jag är väldigt bra för löpning och visar också på att skoindustrin anpassar sina skor efter senaste vetenskapen. De riktigt höga hälarna på löparskor försvann efter vad jag hört (jag är inte så gammal själv så jag minns men jag har läst det på flertalet ställen) redan i slutet av 80, början av 90-talet när man märkte att de inte var något bra (notera att Pirie’s bok är 10år gammal och Pirie själv dog 1991 så ”faktan” är äldre än så).

Nike free

__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)