Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-06-09, 17:20   #1
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Noodles lyfter vikter och försöker springa långt

Eftersom min gamla journal hade Stockholm marathon 2006 som huvudmål anser jag den avslutad. Den här journalen ska väl följa min träning i allmänhet och förhoppningsvis bli långlivad.

Min gamla journal:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ad.php?t=56822

Lite basfakta:

Kön: Man (har jag hört)
Ålder 25 (snart tävlande i pensionärsklassen)
Längd: 193 cm
Vikt: För mycket (läs längre ner)

Just nu vet jag inte vad jag ska göra med träningen. Klart är att jag vill fortsätta med allroundträning. Däremot kommer de konkreta målen mest handla om löpningen.

Efter två Stockholm marathon är frågan om jag ska springa ett tredje. Det är inte uppmuntrande att jag missat mitt mål båda åren (samma sak i Göteborgsvarvet). Frågan är om jag är dålig på att sätta upp mål eller dålig på att springa.

Om jag ska springa SM nästa år är frågan om jag ska ha några delmål på vägen dit. Jag vill helst springa något lopp redan i höst men samtidigt är det alltid besvär med resor och anmälningsavgifter. Förra året sprang jag EM-loppet i Göteborg (kvartsmara, augusti) och en idé är att göra en riktigt bra tid där. Å andra sidan vet jag inte om det är värt kostnaden och resan för en så pass kort distans.

Klassikern har alltid funnits i bakhuvudet. Problemet med den är att det krävs planering vad gäller anmälningsavgifter och diverse utrustning. Det blir dessutom rätt många resor. Jag ska göra Klassikern någon gång men frågan är om jag ska börja i år. En variant är i så fall att börja med Lidingöloppet i år.

Nu är jag öppen för förslag och idéer. Vägled mig i min strävan efter träningsmål!

Några konkreta fel kan jag dock hitta i min satsning till GV och SM. Det första är bristen på kontinuitet. Den långa vintern gjorde att min dåliga disciplin gjorde sig påmind eftersom jag avskydde halkan. Ska jag ha ett mål krävs det att jag springer hela vintern. Ett annat misstag efter förra årets mara är att jag kom ifrån de längre distanserna. Den här gången ska jag försöka ha regelbundna långpass och vid ett eventuellt SM 07 ska jag vara uthållig som få.

Ett till problem jag har upptäckt är att jag har blivit en tjockis. Även om formen är ok (alla kläder sitter som vanligt) så har jag blivit märkbart tyngre. Ska jag sikta på några bra löptider tänker jag även tappa några kg. Vägen till det blir i så fall genom mindre godsaker. Jag ska väga mig vid tillfälle och återkomma med exakta siffror.
En eventuell styrkeförlust får jag acceptera eftersom löpningen har blivit lidande av tyngden.

De mål jag har bestämt är:
Reppa utan problem på 100 kg i knäböj
Milen på under 42 minuter
5 km på under 19 minuter

Förslag på fler mål är varmt välkomna!
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-09, 17:41   #2
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Klart du ska köra sm07. Du måste ju under 4 timmar. Är vikten ett så stort problem så är det bara att gå ner. Det är inte svårt, särskilt inte med tanke på hur mycket du rör på dig. Just do it.

Löpningen har jag inte mycket att säga om, eftersom att du förmodligen vet en hel del mer om det än mig. Styrketräningen skull jag nog lägga om lite om jag var du. Bara basövningar och skippa fjanteriet. Om du inte har som mål att få en perfekt symmetri så ser jag ingen anledning till att köra annat än t.ex marklyft (frivändningar), knäböj(frontböj), chins, dips, bänkpress(hantelpress) och militärpress. Men det är vad jag tycker, och det är jag ganska ensam om här

Lycka till hur som helst, vad du nu bestämmer att du ska satsa på.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-09, 17:53   #3
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Klart du ska köra sm07. Du måste ju under 4 timmar. Är vikten ett så stort problem så är det bara att gå ner. Det är inte svårt, särskilt inte med tanke på hur mycket du rör på dig. Just do it.

Löpningen har jag inte mycket att säga om, eftersom att du förmodligen vet en hel del mer om det än mig. Styrketräningen skull jag nog lägga om lite om jag var du. Bara basövningar och skippa fjanteriet. Om du inte har som mål att få en perfekt symmetri så ser jag ingen anledning till att köra annat än t.ex marklyft (frivändningar), knäböj(frontböj), chins, dips, bänkpress(hantelpress) och militärpress. Men det är vad jag tycker, och det är jag ganska ensam om här

Lycka till hur som helst, vad du nu bestämmer att du ska satsa på.
Jag vill verkligen gå under 4 timmar. Det känns bara knäckande att jag inte klarade det den här gången heller.

Vikten är jag inte orolig för. Den är definitivt ett problem i löpningen men tänker jag på det så lär jag gå ner. Lyckades jag gå ner 20 kg en gång i tiden är 4-5 (?) kg inget problem.

Jag vill nog fortsätta med helkroppspass eftersom jag gillar en genomkörare av kroppen varje pass. Frågan är hur mycket jag ska fokusera på basövningarna. Jag vill som sagt vara allround och även om det inte är optimalt för löpningen så eftersträvar jag symmetri. Har du några andra synpunkter på de övningar jag kört förr? Jag har försökt hålla mig till ett minimum av övningar. Finns det någon överflödig övning som kan skippas så gör jag det gärna om det hjälper de andra övningarna.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-09, 18:01   #4
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Pass 1
Marklyft
20 kg: 11
40 kg: 6
80 kg: 5,4
Lutande bänk
20 kg: 11
45 kg: 3,3,2
Skivstångscurl
30 kg: 6,5,5
Crunches
15 kg: 16,12,8
Sidolyft hantel
13 kg: 11
16 kg: 6
Hantelpress
28,5 kg: 7
31 kg: 3,3 PB
Hantelrodd
31 kg: 7,6
Sittande axelpress
18,5 kg: 5,4
Enarms tricepsextension med hantel
11 kg: 7,6,5

Sidolyft, hantelrodd, sittande axelpress, enarms tricepsextension med hantel tycker jag att du kan skippa och lägga till chins. Du har inga benövningar heller (om du inte har ett pass 2 någonstans?). Man får ingen benstyrka av löpning, tyvärr

Om jag skulle köra helkropp skulle det vara (det var ungefär så här det såg ut när jag körde helkropp):

Marklyft/Styrkevändningar
Knäböj/frontböj
Bänkpress/hantelpress
Chins
Militärpress.
Stångcurl
Dips

Där har du hela kroppen, förutom vader då heh. Nackdelen är att det är ruskigt tungt att köra sådana pass.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-09, 18:10   #5
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Sidolyft, hantelrodd, sittande axelpress, enarms tricepsextension med hantel tycker jag att du kan skippa och lägga till chins. Du har inga benövningar heller (om du inte har ett pass 2 någonstans?). Man får ingen benstyrka av löpning, tyvärr

Om jag skulle köra helkropp skulle det vara (det var ungefär så här det såg ut när jag körde helkropp):

Marklyft/Styrkevändningar
Knäböj/frontböj
Bänkpress/hantelpress
Chins
Militärpress.
Stångcurl
Dips

Där har du hela kroppen, förutom vader då heh. Nackdelen är att det är ruskigt tungt att köra sådana pass.
Det där passet ser jobbigt ut. Låter intressant.
Jag hade knäböj på pass 2. Problemet var att jag missade det ett par gånger och sedan vågade jag inte köra knäböj pga träningsvärken som påverkar löpningen. Så löjlig är förklaringen. Nu ska jag börja med knäböj igen och leva med träningsvärken i början.

Vad menar du med styrkevändningar? Jag antar att både knäböj och frontböj är lite overkill. Båda tar väl på framsida lår? Jag föredrar i så fall knäböj enbart.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-09, 18:13   #6
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles
Det där passet ser jobbigt ut. Låter intressant.
Jag hade knäböj på pass 2. Problemet var att jag missade det ett par gånger och sedan vågade jag inte köra knäböj pga träningsvärken som påverkar löpningen. Så löjlig är förklaringen. Nu ska jag börja med knäböj igen och leva med träningsvärken i början.

Vad menar du med styrkevändningar? Jag antar att både knäböj och frontböj är lite overkill. Båda tar väl på framsida lår? Jag föredrar i så fall knäböj enbart.
Träningsvärken vänjer man sig vid, jag kör ju ben tre gånger i veckan och har inga problem att springa.

Styrkevändning:



Med / menade jag antingen eller
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-09, 18:17   #7
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Träningsvärken vänjer man sig vid, jag kör ju ben tre gånger i veckan och har inga problem att springa.

Styrkevändning:
Med / menade jag antingen eller
Jag antog nästan att du menade antingen eller.

Styrkevändning verkar ha en enorm skadepotential med min bristande teknik. Vet du vilka muskler som involveras? Det verkar ju vara en kul övning.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-09, 18:21   #8
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles
Styrkevändning verkar ha en enorm skadepotential med min bristande teknik. Vet du vilka muskler som involveras? Det verkar ju vara en kul övning.
http://www.brianmac.demon.co.uk/pclean.htm

Övningen involverar i princip hela kroppen. Det är ju som ett lätt marklyft bara det att du använder överkroppen också.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-09, 18:54   #9
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Klart du ska springa Lidingöloppet! Och det är klart du ska springa SM07, tänk bara på vilken enorm förbättring du gjorde i år mot förra året! Det finns väl ingenting som säger att ytterligare ett års träning skulle försämra resultatet?

Det ska bli kul att följa din träning. Kör hårt!
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 08:07   #10
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
http://www.brianmac.demon.co.uk/pclean.htm

Övningen involverar i princip hela kroppen. Det är ju som ett lätt marklyft bara det att du använder överkroppen också.
Ok. Jag ska tänka på den när jag funderar ihop min nya träning.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-10, 08:11   #11
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
Klart du ska springa Lidingöloppet! Och det är klart du ska springa SM07, tänk bara på vilken enorm förbättring du gjorde i år mot förra året! Det finns väl ingenting som säger att ytterligare ett års träning skulle försämra resultatet?

Det ska bli kul att följa din träning. Kör hårt!
Kul att du är intresserad av journalen.

Jag tror definitivt jag skulle kunna göra en rejäl förbättring i SM07. När jag har återhämtat mig fullt (benen är bra men inte blåsorna) är det inte omöjligt att jag anmäler mig...

Lidingöloppet är väldigt frestande. Det skulle vara kul att springa "de tre stora" (SM, GV, Lidingö) samma år. Min beslutsångest är enorm just nu.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-12, 08:54   #12
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Ojoj. Idag bekräftades mina värsta farhågor. Ett steg upp på vågen visade att jag nu väger 91 kg (!). På något sätt har jag gått upp 6 kg sedan jag började den här journalen. Jag fattar inte riktigt var det har satt sig eftersom inga byxor eller andra kläder sitter konstigt. Däremot bekräftar det min känsla av att jag är tyngre. Jag är nog en av få som gör en marathonsatsning och blir tyngre.

Förhoppningsvis ska tiderna i löpningen bli bättre i takt med att vågen går neråt. Målet är att gå tillbaka till mina vanliga 84-85. Det underlättas definitivt av att mina fötter har återhämtat sig. Imorgon blir första löppasset sedan maran. Jag har börjat skissa lite på ett träningsupplägg som jag postar senare idag eller imorgon.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-12, 10:14   #13
mirrranda
Registered User
 
mirrrandas avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 152
När det gäller lopp så finns ju alltid S:t eriksloppet, en populär halvmara. Det finns ju även en massa millopp i höst.

Våga inte skita i maran nästa år btw, vi stockholm-marathon-löpare är ju speciella! Supermänniskor! Ge inte upp
__________________
Mil och Muskler
mirrranda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-12, 11:41   #14
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av mirrranda
När det gäller lopp så finns ju alltid S:t eriksloppet, en populär halvmara. Det finns ju även en massa millopp i höst.

Våga inte skita i maran nästa år btw, vi stockholm-marathon-löpare är ju speciella! Supermänniskor! Ge inte upp
Hur ska jag våga säga nej till maran när du säger så?

Jag lovar att bestämma mig snart. Ska jag ställa upp vill jag kunna planera tidigt.

Angående S:t erik så är det lockande men frågan är om jag orkar med en resa till Sthlm. Min erfarenhet av maran är att det blir ett helt projekt att springa i städer som ligger en bit bort. Det är inte billigt att löpa när utrustning ska köpas, avgifter betalas och resor fixas.

Förresten tar jag just nu tillbaka allt jag sa om hur varmt det var i Sthlm. Den här värmen är brutal.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-12, 13:49   #15
mirrranda
Registered User
 
mirrrandas avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 152
Hehe bra där vi måste ju hålla ihop! (Andra människor förstår liksom inte )

Ok, jag trodde du bodde i Sthlm. Då kan jag förstå att det blir lite jobbigt. Men har du varit inne på marathon.se och sökt i kalendet-databasen? Där kan man hitta alla möjliga lopp i Sverige!
__________________
Mil och Muskler
mirrranda är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)