Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2006-05-30, 13:00   #1
aliquis
Banned User
 
aliquiss avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: Örebro
Inlägg: 17 591
Diverse blodprover

För ett tag sedan gjorde jag diverse blodprov, jag har ju inte koll på vad alla värden är men en del saker gör mig fundersam:

(Hittade denna dock http://www.helhetsdoktorn.nu/tipsv12.htm)

P-kreatinin: 96 (60-105)
Där hade jag kunnat förvänta mig att det skulle vara högre pga kreatinmonohydratet men så verkar det ju inte ha blivit?
(Testar visst njurfunktionalitet)

P-ALAT: 0.58 (<1.1)
P-ALP ny: 2.6 (0.6-1.8)
P-ASAT: 1.02 (0.20-0.80)
P-GT: 0.35 (0.15-1.30)
P-LD ny: 3.5 (<4.0)
Som jag förstår det är det där olika värden för att mäta leverns funktion och av dessa är två alltså förhöjda. Någon som är mer insatt i exakt vad de visar? Kan detta bero på kreatinet (Såg nu att det testade njurar så jag antar nej?)? Eller på att jag komplementerar med en del sojaprotein? Jag vaknar ju så sent o hinner inte äta så många ggr som jag hade velat ibland osv så förhållandet te+mackor+sojaprotein samt efterträningssmoothies vs lagad mat med baljväxter är kanske lite snett, kan det vara problem?

S-Testosteron, total: 15 (6.7-31)
S-SHBG: 32.9 (10.4-68)
S-Testos./SHBG-kvot: 46.2 (25.1-118)
Säger mig inte ett skit, men någon kanske tycker att det är intressant.

Det här tycker jag också är lite knep:
P-kolesterol: 3.9 (<5)
P-HDL-kolesterol: 1.1 (0.8-2.1)
P-LDL-kolesterol: 2.9 (<3.0)
Nu sitter jag ju en del och skulle säkert köra mer kondition, men min främsta fettkälla är ju jordnötssmöret, är det det som försämrar värdena? Borde jag skita i det? Borde få tummen ur o bygga tahini istället, då får jag ju iaf i mig mer baljväxter automagiskt utan att anstränga mig. Får blötlägga ett gäng kikärtor idag kanske.

Resten ser väl rätt normalt ut.

fP-Triglycerider: 0.8 (<2)
Kanske komplementerar kolesterolvärdena på något sätt? Någon som vet vad det visar?
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-30, 13:06   #2
aliquis
Banned User
 
aliquiss avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: Örebro
Inlägg: 17 591
Nu kanske ni är fel ställe att fråga på med, men ändå =P

Kom att tänka på att sojaproteinet väl extraheras ut med något, och jag har för mig att jag vid något tillfälle läste om bensin eller hur det var (var kanske vid sojaolja iofs, men proteinet kanske är en restprodukt från den framställningen ändå), kan det vara problemet?

Något annat som kanske påverkar är väl SSRI-tabletterna jag äter.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-30, 13:32   #3
Akilles
Registered User
 
Akilless avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 982
Citat:
S-Testosteron, total: 15 (6.7-31)
S-SHBG: 32.9 (10.4-68)
S-Testos./SHBG-kvot: 46.2 (25.1-118)
Siffrorna inom parentes, är det referensvärden eller?
Akilles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-30, 13:33   #4
aliquis
Banned User
 
aliquiss avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: Örebro
Inlägg: 17 591
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles
Siffrorna inom parentes, är det referensvärden eller?
mm, man skall väl ligga inom de intervallen för att det skall anses vara normalt.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-30, 13:44   #5
Akilles
Registered User
 
Akilless avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 982
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
mm, man skall väl ligga inom de intervallen för att det skall anses vara normalt.
Märkligt. Jag fick höra att det inte fanns något referensintervall för S-Testos./SHBG-kvoten, utan att den bara skulle ligga över 0,47 för at anses normal. Jag skulle ju kunna ha missförstått det och att 0,47 bara var den nedre gränsen, men den nedre gränsen var ju enligt din mätning 25,1. Finns det någon medicinskt kunnig på brädan som vill förklara vad jag eventuellt har missuppfattat?
Akilles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-30, 13:52   #6
aliquis
Banned User
 
aliquiss avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: Örebro
Inlägg: 17 591
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles
Märkligt. Jag fick höra att det inte fanns något referensintervall för S-Testos./SHBG-kvoten, utan att den bara skulle ligga över 0,47 för at anses normal. Jag skulle ju kunna ha missförstått det och att 0,47 bara var den nedre gränsen, men den nedre gränsen var ju enligt din mätning 25,1. Finns det någon medicinskt kunnig på brädan som vill förklara vad jag eventuellt har missuppfattat?
Kanske enligt 15/32.9? Men då hamnar jag ju under?
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-30, 14:09   #7
sgtbarnes
Registered User
 
sgtbarness avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 749
ASAT och ALAT är leverenzymer. P står för plasma - dvs du mäter koncentrationen av enzymerna i plasma. En aning förhöjda levervärden är nog ingen fara men de kan kanske bero på medicinerna du tar.

men jag antar att du har pratat med en läkare i samband med att du fick provsvaren????
sgtbarnes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-30, 14:15   #8
sgtbarnes
Registered User
 
sgtbarness avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 749
slå upp din medicin i FASS och läs där. www.fass.se

står det nåt om lever etc.. så kan din asat/alat stegring kanske förklaras av medicinerna.
sgtbarnes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-30, 14:20   #9
aliquis
Banned User
 
aliquiss avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: Örebro
Inlägg: 17 591
Citat:
Ursprungligen postat av sgtbarnes
ASAT och ALAT är leverenzymer. P står för plasma - dvs du mäter koncentrationen av enzymerna i plasma. En aning förhöjda levervärden är nog ingen fara men de kan kanske bero på medicinerna du tar.

men jag antar att du har pratat med en läkare i samband med att du fick provsvaren????
Nej, jag missade tiden så de damp ner i brevlådan ;/

"innehåller 5 mg, 10 mg, 15 mg eller 20 mg av den aktiva substansen escitalopram som oxalat salt."

"Tala om för din läkare om du har andra sjukdomar. Detta gäller speciellt om du:
- har en leversjukdom eller diabetes (det kan finnas anledning att anpassa dosen av mediciner för dessa sjukdomar eller dosen av Cipralex). "

"Ett antal andra biverkningar kan uppträda med mediciner som verkar på samma sätt som Cipralex:

Kraftig allergisk reaktion (anafylaktiskt reaktion)

Yrsel i stående p g a lågt blodtryck

Minskad natriumnivå i blodet (symtomen är sjukdomskänsla och olustkänsla med muskelsvaghet eller förvirring)

Dimsyn

Kräkningar

Muntorrhet, vilket ökar risken för karies (noggrann munhygien är då extra viktig)

Onormala leverfunktionsvärden (förhöjda värden av leverenzymer i blodet)

Smärta i muskler eller leder

Hög feber, upphetsning, förvirring, skakningar och plötsliga muskelsammandragningar kan vara tecken på ett sällsynt tillstånd som kallas serotonergt syndrom

Kramper, darrningar, rörelsestörningar (ofrivilliga rörelser av musklerna)

Hallucinationer, mani, förvirring, starka orostillstånd, ångest, overklighetskänsla, panikattacker, nervositet

Svårighet att kasta vatten

Flöde av bröstmjölk hos kvinnor som inte ammar

Utslag, ökad tendens att få blåmärken, klåda, angioödem (svullnad av ansikte, läppar, tunga och/eller svalg, ibland med andnöd eller sväljsvårigheter) "

Men det där visste jag redan, men kan jag utgå ifrån att de är de tabletterna och inte orenheter i proteinet eller kreatinet då?
Sedan undrar jag ändå varför kolestereolvärdet var så dåligt, även om det fortfarande är normalt.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-30, 14:28   #10
Akilles
Registered User
 
Akilless avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 982
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Kanske enligt 15/32.9? Men då hamnar jag ju under?
Jag tror knappast att labbet har vänt på siffrorna, det vore väl osannolikt? Och 32,9/15=2,193333333. Om referensvärdet är 25,1-118 så hamnar du ju under även om de räknar "rätt". Så antingen har du och jag ingen aning om hu rman räknar ut en kvot, eller så är referensvärdena uppåt väggarna. Jag gissar på det förstnämnda.

Citat:
S-Testosteron, total: 15 (6.7-31)
S-SHBG: 32.9 (10.4-68)
S-Testos./SHBG-kvot: 46.2 (25.1-118)
Referenskvoten är ju 25,1-118, dvs mycket, mycket högre än vad du skulle ha enligt dina och mina uträkningar. Låt oss försöka ta fram den högsta möjliga kvoten genom att dividera det högsta möjliga S-Testosteron (31) med det lägsta möjliga S-SHBG (10,4). 31/10,4=2,980769231. Hur kan man överhuvudtaget få fram ett så högt värde som toppvärdet i referensintervallet, som är 118? Jag måste göra något fundamentalt fel.
Akilles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-30, 14:41   #11
sgtbarnes
Registered User
 
sgtbarness avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 749
Ja du kan nog utgå från att proteinerna inte har med saken att göra.

du har inte dåligt kolesterolvärde. Det är inom referensvärdena samt att du har låg halt HDL-kolesterol som är det "farliga" kolesterolet
sgtbarnes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-30, 14:58   #12
aliquis
Banned User
 
aliquiss avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: Örebro
Inlägg: 17 591
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles
Jag tror knappast att labbet har vänt på siffrorna, det vore väl osannolikt? Och 32,9/15=2,193333333.
Nej men du sade ju S-testobla/shgblaha kvoten och om man bara dividerar dem rätt upp och ner så blir det ju så. Kanske är två olika sätt att se på det, eller så gör man inte så, vad vet jag. Nej, jag tror ju knappast deras något är fel.[QUOTE=Akilles]Om referensvärdet är 25,1-118 så hamnar du ju under även om de räknar "rätt". Så antingen har du och jag ingen aning om hu rman räknar ut en kvot, eller så är referensvärdena uppåt väggarna. Jag gissar på det förstnämnda. Jag med, men en "kvot" är ju delat. Kan hända att enheterna var helt olika för värdena dock, jag skrev ju aldrig ut dem.
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles
Referenskvoten är ju 25,1-118, dvs mycket, mycket högre än vad du skulle ha enligt dina och mina uträkningar.
Jag försöker inte räkna ut dem, jag försökte bara komma på vad ditt värde kunde komma från.
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles
Låt oss försöka ta fram den högsta möjliga kvoten genom att dividera det högsta möjliga S-Testosteron (31) med det lägsta möjliga S-SHBG (10,4). 31/10,4=2,980769231. Hur kan man överhuvudtaget få fram ett så högt värde som toppvärdet i referensintervallet, som är 118? Jag måste göra något fundamentalt fel.
Enheter var nanomol/Liter i båda fallen. (Jäklar var koncentrerat, eller inte...) (nmol/L står det iaf.)
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-30, 14:58   #13
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 006
Jag hade också lite höga levervärden, men enligt läkaren är det fullt normalt när man har mycket muskelmassa.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-30, 15:00   #14
aliquis
Banned User
 
aliquiss avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: Örebro
Inlägg: 17 591
Citat:
Ursprungligen postat av sgtbarnes
Ja du kan nog utgå från att proteinerna inte har med saken att göra.

du har inte dåligt kolesterolvärde. Det är inom referensvärdena samt att du har låg halt HDL-kolesterol som är det "farliga" kolesterolet
"Ofta hör man talas om "det onda" LDL-, och "det goda" HDL-kolesterolet."
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-30, 15:06   #15
sgtbarnes
Registered User
 
sgtbarness avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 749
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
"Ofta hör man talas om "det onda" LDL-, och "det goda" HDL-kolesterolet."
ja du har rätt, såg det nu.

my misstake..
sgtbarnes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)