Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-12-03, 07:59   #1
Örjan
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2002
Inlägg: 574
Konstigheter kring fettförbränning

Finns vissa saker som jag inte har förstått vad gäller fettförbränning, med mina mycket begränsade kunskaper. Jag tycker inte att det jag läst har gått ihop. Så jag ställer upp lite motsägelser, så får ni peka på bristerna, vad det är jag missat eller missförstått.

Det sägs att morgonpromenader är bra just för att man då inte har något glykogen lagrat, och därför kan kroppen använda fett i högre grad, till energi.
Detta går inte ihop med följande påståenden:
1) Det glykogen man förbrukar idag, har lagrats i kroppen i går och i förrgår. Alltså har man ett lager av kolhydrater i kroppen, även om det är morgon.
2) Fett och kolhydrater förbrukas parallellt, och ”tar kolhydraterna slut, blir även fettförbränningen lidande.” (Citat av Paulún).

Fruktos kan bara lagras i mängder av 50-75 g som glykogen i levern. Äter man mer, så måste det hamna någon annanstans. Fruktos har lätt för att bli fett. Frågan är då varför många gainers och dietpulver innehåller stora mängder fruktos? Om inte en del av fruktosen i gainern blir fett, så borde åtminstone det mesta av all fruktos man äter därefter, fram tills nästa träningspass då man tömmer glykogenlagren igen, lagras i kroppen i form av fett. Dietpulver, som dricks ett par gånger om dagen, med hälften fruktos, borde vara en riktig mardröm för den som längtar efter räfflor och ådror?

Man sägs bränna mer fett under lågintensiv träning. Men hur menar man då? Att en större andel av energin kommer från fett, eller att man bränner fler gram fett än vid högintensiv träning?

Lite off topic, men ändå inte:
Tinner, Åse, och någon mer, har avrått från att köra förbränningsträning direkt efter ett styrkepass. Det sägs vara för att det är nedbrytande för muskulaturen. Då tänker jag genast: glykogenet är borta sedan styrkepasset, och fettet måste arbeta tillsammans med något för att kunna förbrännas, och detta blir då protein (muskler). Om detta stämmer, borde det vara enkelt avhjälp med en sportdryck eller svagt blandad saft. Man sägs också gå miste om den anabola effekten som styrketräningen försatt kroppen i. Kan detta avhjälpas med ett par tunga reps mark eller böj, som avslutar hela passet?
Örjan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-12-03, 10:25   #2
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
1) Morgonpromenader ger såvitt jag vet blanka fan i glykogenet det är de låga insulinnivåerna som gör att man bränner mer fett än senare på dagen när du antagligen fått högre insulin nivåer.

2)Att säga att fett och kolhydrater förbrukas paralellt är en grov förenkling och en sanning med modifikation.
Om du bara äter kolhydrater med lågt GI och har bra kondition så kommer inte kroppen att överreagera med insulin och fettförbränning kan ske, om du däremot äter kolhydrater med högt GI eller har apkass kondis och ett par michelin runt midjan så överreagerar kroppen med insulin och du har väldigt svårt att bränna fett paralellt med kolhydrater.

Efter träning så är insulinet lågt dels pga träning och dels pga att det nog var minst 2 timmar sen senaste kolhydrat åts. Därför kan kroppen bränna fett bra. Tyvärr så är ju kroppen i ett katabolt tillstånd med både på gott och ont. Personligen tror jag att en kort lågintensiv förbränning efter träning är bra, men vissa håller inte med. Många tävlande byggare kör ju cykel i 20 min efter träning tex.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-12-03, 11:06   #3
Peter
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Inlägg: 1 121
Att man bränner mer på morgonen har mest med blodsocker och insulin att göra. Inte så mycket med lagrat muskelglykogen.

Ja fett och kolhydrater förbrukas tillsammans i något som heter citronsyracykeln. Har skrivit inlägg förut om hur det funkar mer i detalj men de verkar borta.

Att fruktos lätt blir fett har jag läst på många ställen men aldrig riktigt fått den metaboliska funktionen. Levern kan lagra en del kolhydrater men den kan också göra om fruktos till glukos som släpps ut i blodet, detta tar dock lite tid och det är därför fruktos har lågt GI. Om någn kan förklara varför fruktos lättare skulle bli fett än glukos eller kan ge någon anvisning var det står bra förklarat skulle jag vara tacksam. OBS det kan säkert stämma utan att jag fattat det.

Man menar framförallt mer fett i %. I gram brukar det vara ganska lika av att gå och springa om man mäter tiden. Finns vissa som jämför distansen men det tycker jag är totalt ointressant hur mycket man förbrukar på en viss distans.

Glykogenet i musklerna är delvis borta efter styrkepasset i alla fall i de muskler du tränat om du kört mycket reps och set. Men för att dra nytta av just det måste du träna förbränning med samma muskler som du styrketränat eftersom muskelglykogenet är lokalt och bara tar slut i de muskler du tränat.
Peter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-12-03, 11:10   #4
Andy
Junior Medlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 24
1) När man talar om låga glykogennivåer så är det väl levern man talar om. Det är bara därifrån det kan ta sig ut i blodet det som är lagrat i musklerna förbränns där och eftersom man inte ätit under natten har leverna pumpat ut en stor del av det glykogen som fanns lagrat.

2) "Fettet brinner i kolhydraternas låga" Vet inte om detta kommer från en uppfattning att man behöver kolhydrater för att träna. När en Marathonlöpare sista milen går på ketoner förbränns mer eller mindre bara fett förmodligen även muskler men glykogenet är slut.

Bränna mer fett vid lågintensiv träning är uttrycket som skapat en myt om att inget fett förbränns vid intensiv träning. Det är större andel fett som förbränns och höjs nivån bränner man mer kolhydrater (Peter förklarade i någon tråd att mängden (alltså INTE ANDEL) fett som förbränns är ganska lika vid promenad och mer högintensiv). Dessutom skaper ju högintensiv träning en efterförbränning som inte ska förringas. Högintensiv träning ger slutligen bättre kondition vilket leder till högre grundförbränning.

Har tidigare försökt lansera denna teori utan att få respons: Ponera att du tränat ett armpass och därmed tömt glykogendepåerna i armar och lever. Om du efter detta ställer dig på trappmaskin, rullband eller elipsmaskin för en stunds lågintensiv träning förbränner du fett och glykogen från benen. Eftersom du har mer eller mindre fulla glykogenreserver i musklerna i benen torde inte skadan bli större än att proteindrinken blir något försenad. Om du tar sportdryck eller saftblandning så höjs ju blodsockret och tar bort effekten av träna på lågt blodsocker. Jag tror alltså att skadan med lågintensiv träning efter styrka är lite överdriven. Jag förväntar mig dock mothugg och är beredd på att bli överbevisad. Som sagt, bara en teori.
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-12-03, 11:40   #5
Muskelsmurfen
Räka
 
Muskelsmurfens avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Kungälv
Inlägg: 538
Bra tråd det här.
Dessa saker hade jag missat:
1. När man pratar om låga glykogen nivåer talar man om leverglykogen.
2. Att man bränner mer på morgonen har med låga insulinnivåer att göra.

Mycket bra...
För att då återgå till ursprungsfrågan.
1. Leverglykogenet är slut=kroppen måste ta sitt bränsle från protein, d.v.s. musklerna. Man minimerar detta genom att äta protein inan promenaden.
2. Det behövs lite kolisar för att sätta igång citronsyracykeln har jag för mig men sedan blir den självförsörjande.

Förbränning efter träning borde fungera bra men man missar det gyllene fönstret direkt efter träningen då man verkligen kan trycka i kroppen näring och formligen tvinga den till ett anabolt tillstånd. Kroppen befinner sig längre i ett katabolt tillstånd. Då det finns dåligt eller inget glykogen att förbruka så måste energin tas någonstans ifrån, detta blir då proteinet som tar smällen=musklerna.

Peter>Att Fruktos lätt blir fett är i förhållande till glukos. Fruktos måste bara gå igenom en kemisk process för att bli fett medans glukos måste gå igenom två. Ia.f. enl. Paulun. Läste detta i någon av böckerna om fettförbränning har jag för mig.
Muskelsmurfen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-12-03, 11:43   #6
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Att man tar protein innan promenaden motsätter jag mig en del. Varför vill du höja insulin nivån och få levern att börja omvandla ditt protein till kolhydrater innan promenaden för?
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-12-03, 11:47   #7
Muskelsmurfen
Räka
 
Muskelsmurfens avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Kungälv
Inlägg: 538
Intaget av protein underlättar förbränningen mer än insulinet försämrar den. Dessutom sparar man musklerna.
Muskelsmurfen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-12-03, 12:02   #8
Andy
Junior Medlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 24
Gillerstedt:
"1. Leverglykogenet är slut=kroppen måste ta sitt bränsle från protein, d.v.s. musklerna. Man minimerar detta genom att äta protein inan promenaden."

Men du har ju glykogenet kvar i musklerna. Proteinnedbrytningen börjar inte förrän glykogenet är slut i musklerna också. Enligt artikel hos Paulun http://www.paulun.com.vegasys.net//a...tranande.shtml klarar man ca 100 minuter på 60-70% av Vo2 Max innan muskelnedbrytningen sätter in.
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-12-03, 12:18   #9
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Originally posted by Gillerstedt
Intaget av protein underlättar förbränningen mer än insulinet försämrar den. Dessutom sparar man musklerna.
Det får du gärna stödja med en referens, vore intressant att veta. För isf är det ju bara att pressa protein som en galning och promenera när som helst.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-12-03, 12:22   #10
Peter
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Inlägg: 1 121
Gillerstedt: Möjligt att det där med fruktos stämmer även om jag inte får ihop det riktigt när jag jämför med mina metabolismkompendier. Metabolism är helt enkelt fruktansvärt avancerade saker med en oaändlig mängd pilar och reaktionssteg.

Vad gäller ketoner mm. När det inte finns tillgång på kolhydrater kan inte tillräckligt med fett omsättas i citronsyracykeln vilket ger en ketonkroppsbildning. Och när kolhydraterna är slut börjar kroppen bygga om aminosyror och glycerol till kolhydrater (fettsyror kan tyvärr inte bli kolhydrater) för att kunna bibehålla farten. Det innebär att man bryter ner muskelmassa om man inte har protein tillgängligt. Det är en långsam process som inte räcker till för att skapa nya kolhydrater i den mängd som behövs. Det är det som inträffar när en maratonlöpare eller vasaloppsåkare går in i väggen, kolhydraterna är slut och nybildandet av kolhydrater (glukoneogenesen) är för långsam.
Peter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-12-03, 17:25   #11
Örjan
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2002
Inlägg: 574
Tack för alla svar! De kompletterade varann på ett bra sätt.
Örjan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-12-03, 17:47   #12
spinkoo
Guest
 
Inlägg: n/a
Vilken kick-ass tråd. Måste läsa igen, återkommer med åtminstånde en fråga jag tänkte på?
  Svara med citat
Gammal 2002-12-11, 00:08   #13
EiseltUK
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 701
Det där med fruktos har jag hört flera gånger men aldrig sett någon studie som bekräftar det. Det sägs att överskottet ska omvandlas till fett, men enligt studier som jag sett så har fruktos lättare för att oxideras än glukos, och samtidigt inte höjer upp insulinet nämnvärt (se några refernser som jag skickade in på en tråd om långsamma kolhydrater i gainers tidigare idag). I den studie där man testade vår gainer i 45 dagar så mätte man alla tänkabara blodfettsparameterar samt kroppsfett med två olika metoder. Inget tyder på att c a 60 gram fruktos skulle vara någon nackdel direkt efter träning. Att fruktoses skulle omvandlas till fett kanske beror på hur högt insulinet är?

Mvh
Henrik
EiseltUK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-12-11, 00:51   #14
Örjan
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2002
Inlägg: 574
När vi ändå pratar om fruktos:

Har ätit ett tillskott med hög andel fruktos, och fick ont i magen av detta, särskilt om jag tog rätt mycket. Någon som hört talas om att få ont i magen av fruktos?
Örjan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-12-15, 00:53   #15
EiseltUK
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 701
Citat:
Originally posted by Örjan
När vi ändå pratar om fruktos:

Har ätit ett tillskott med hög andel fruktos, och fick ont i magen av detta, särskilt om jag tog rätt mycket. Någon som hört talas om att få ont i magen av fruktos?
Vi har strax under 30 % i vår Gainer, men jag har inte hört att någon haft problem. Vilken produkt tog du och hur mycket och när? Vi kommer eventuellt att övergå delvis till amylosstärkelse för att få lite bredd på innehållet.

/ Henrik
EiseltUK är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)