Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-11-11, 13:37   #1
Qwert
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 14
Exclamation Punktförbränning

Tjena gänget!
Jag och min flickvän har haft några intensiva diskutioner om fettförbränning, diet och träning. Hon är övertygad om att man ska stryka alllt fett, att kolhydraterna inte har något med saken att göra och att man kan punktförbränna fett på magen med hjälp av sittups... Finns det någon bra undersökning (spec angående punktförbränning) eller liknande jag kan hänvisa till på nätet, eller i någon gammal B&K??? SNÄLLA
MVH//Lucipha
Qwert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-11-11, 13:41   #2
Qwert
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 14
Hmm Mysko. Heter INTE Qwert, utan Lucipha!!
Qwert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-11-11, 14:18   #3
palme
Välhängd medlem
 
palmes avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Uppsala
Inlägg: 5 082
Punktförbränning är omöjligt.
__________________
Timidi mater non flet

Support 81
palme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-11-11, 14:33   #4
Frazze
Registered User
 
Frazzes avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Sockholm
Inlägg: 1 599
Du kan kolla runt lite på Paulun och visa henne några av artiklarna där.
Frazze är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-11-11, 14:35   #5
Åse Columbus
Registered User
 
Åse Columbuss avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Solna
Inlägg: 2 297
o man måste äta fett för att kroppen ska veta att den kan göra sig av med det som finns...gäller bara att äta sånt som är nyttigt ...

Lär din tjej hur man söker på nätet så får hon nog snart annan uppfattning....

T.o.m aftonbladet har info som borde gå hem hos din tjej....
herregud ..hon har väl inte medeltida begränsningar..(Obildad ....kan inte läsa..)

Åse
__________________
Nice and sexy
And old enough to be proud of it.
Åse Columbus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-11-11, 21:51   #6
Lucipha
Registered User
 
Luciphas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 503
OK gänget, Tack så mycket =)
Ska visa min medeltida flickvän några sidor. Kom gärna med fler tips på sidor och så'nt.

MVH/Lucipha
__________________
Sporadisk träningsdagbok 2002 - 2024

I don’t have to agree with you to like you or respect you – Anthony Bourdain
Lucipha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-11-12, 13:26   #7
Åse Columbus
Registered User
 
Åse Columbuss avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Solna
Inlägg: 2 297
här är en....

http://www.paulun.com.vegasys.net//fr/f_vol_sn5.htm

åse
__________________
Nice and sexy
And old enough to be proud of it.
Åse Columbus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-11-17, 05:04   #8
Örjan
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2002
Inlägg: 574
Att det inte går att punktförbränna har man ju verkligen läst till leda. Det har gått till den grad att det är riktigt irriterande: så fort man ska läsa en artikel om fettförbränning/bantning/konditionsträning/styrketräning, så måste man älta sig igenom det där, och jag undrar varje gång vem i hela fridens namn de skriver för. Vem har egentligen påstått att punktförbränning funkar? Jag har tänkt att det är det nog ingen som påstår, och skribenten skriver så av ren hävd; i en dylik artikel ska dementeringen tas med, utan hänsyn tagen till att alla läsare redan vet detta mycket väl.

Så kommer en sådan här post. Då förstår man. Hela världen kämpar för att övertyga din flickvän (hon måste vara snygg) om att hon har fel. Och du har mage att be om källa!

Förlåt att jag är elak. Kunde inte låta bli. Problemet tycks så enkelt löst för mig. Det handlar ju bara om att snegla lite utanför tv-shops domäner för att få veta.

Vad gäller kolhydrater så tycks det finnas två skolor: den äldre, som din flickvän företräder, och den nyare, som du företräder. Här aktar jag mig dock för att håna. Självklart kommer vi om tio år att skratta åt en del av det vi är säkra på idag. Jag är inte ÖVERTYGAD om att energifördelningen inte är en sådan sak. Under åttiotalet var det tydligen minimering av fett som gällde. Sedan var någon lite klokare och menade att man bör ha något av det goda fettet, eftersom det fyller en del funktioner. Sedan var någon ännu klokare och rekommenderade 20E%, och sedan var någon ÄNNU klokare och rekommenderade 30E%, och Paulún kan inte hejda sig själv i en fråga-svar-situation, och drar till med 30-40E%, klokast av alla. Är man då ytterligare lite smartare om man kör efter 50E%. Eller 80E%? Nej, självklart handlar det om att äta lagom, och jag tycker inte att man verkar ha sagt sista ordet än, beträffande vad lagom är.
Örjan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-11-17, 12:39   #9
Lucipha
Registered User
 
Luciphas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 503
Tack så mycket, gänget Nu har äntligen tv-shop och veckorevyn släppt greppet om henne. Nu är det bara lite jobb kvar med dieten...

MVH Lucipha
__________________
Sporadisk träningsdagbok 2002 - 2024

I don’t have to agree with you to like you or respect you – Anthony Bourdain
Lucipha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-12-05, 20:49   #10
PDS
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2002
Inlägg: 217
lite å bita i till din tjej:

50% av en eskimås kost består av fett!!
ändå är dom inte feta! (fetare än andra) hur kan det vara så!?
PDS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-12-05, 21:32   #11
Filthy
Registered User
 
Filthys avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Bålsta
Inlägg: 431
Bildar inte Eskimåer rätt mycket underhudsfett?
Så borde det vara eftersom det är rätt många generationer som överlevt i den där otroliga kylan utan elektronisk värme å allt..

Fast jag vet inte igentligen.. Går bara på spekulationer...
Filthy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-12-06, 10:12   #12
Honn
Registered User
 
Honns avatar
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Umeå och Fitness 24 Seven
Inlägg: 3 138
Lättaste sättet att övertyga någon om att punktförbränning inte funkar är att fråga: Har du sett någon med magrutor och gäddhäng?
Honn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-12-06, 15:57   #13
Lucipha
Registered User
 
Luciphas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 503
Citat:
Originally posted by Honn
Lättaste sättet att övertyga någon om att punktförbränning inte funkar är att fråga: Har du sett någon med magrutor och gäddhäng?
LOL@gäddhäng
__________________
Sporadisk träningsdagbok 2002 - 2024

I don’t have to agree with you to like you or respect you – Anthony Bourdain
Lucipha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-12-10, 23:37   #14
EiseltUK
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 701
Re: Punktförbränning

Citat:
Originally posted by Qwert
Tjena gänget!
Jag och min flickvän har haft några intensiva diskutioner om fettförbränning, diet och träning. Hon är övertygad om att man ska stryka alllt fett, att kolhydraterna inte har något med saken att göra och att man kan punktförbränna fett på magen med hjälp av sittups... Finns det någon bra undersökning (spec angående punktförbränning) eller liknande jag kan hänvisa till på nätet, eller i någon gammal B&K??? SNÄLLA
MVH//Lucipha
Man kan bränna fett ovasett vad man äter så länge man bara äter färre kalorier än man förbrukar. Att dra bort fettet är det gamla sättet och jag vet att t ex Gunilla söderberg och Johan Oldenmark dietar på det sättet, och det tycks ju funka. Nackdelenn är att kolhydraterna ökar upp insulinet vilket gör att kroppen inte kan bränna fett. De enda gångerna man bränner fett under en kolhydratdiet är när man lyckas träna så länge att blodsockret sjunkit under normalnivån (då ökar glukagonet för att frigöra nytt bränsle) eller när man missar en måltid och under natten. En kolhydratdiet förutsätter nästan att man kör förbränningsträning, vilket du i egentligen inte behöver när du drar ned på kolhydrater, p g a att insulinet då nästan ständigt är lågt.

Personligen skulle jag rekommendera att man äter mer nyttigt fett och mindre kolhydrater. Mindre kolhydrater gör att kroppen är i ett fettförbrännande tillstånd och fettet dels för att få tillräckligt med energi och dels för att kroppen ska "lära" sig att använda fett som energi (vilket den i o f gör ändå genom att man drar ned på kolhydrater). En annan viktig detalj är att öka upp proteinintaget för att inte förlora muskelmassa, samt för att hålla förbrännningen igång. En riktlinje är: lite mindre kolhydrater än protein och ungefär hälften av den mängd kolhydrater man äter i form av fett från fisk, olivolja, rapsolja, linfröolja och/eller omega-3-tillskott.

Om hon tror att det går att punktförbränna fett så kan hon ju roa sig med att göra några 1000 sit-ups per dag. När hon har tröttnat kan du skicka henne till Kirurgcentrum i julklapp.

Mvh
Henrik
EiseltUK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-12-10, 23:53   #15
Lucipha
Registered User
 
Luciphas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 503
Tack Henrik.
Ett mycket välformulerat inlägg

MVH Lucipha

PS Ert kreatin (explode) rockar hårdare än hårt
__________________
Sporadisk träningsdagbok 2002 - 2024

I don’t have to agree with you to like you or respect you – Anthony Bourdain
Lucipha är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)