Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-11-09, 00:29   #1
Josef
Guest
 
Inlägg: n/a
Post Hårdsatsning (journal)


Inledning:

Jag har tränat sedan skolan började i augusti 2002.
I början så hade jag inte riktigt koll på vad jag gjorde men nu den senaste månaden så har jag börjat intressera mig, ordentligt, inom styrketräning och kost - nu skall det satsas!
Nu har jag tänkt att dela med mig av mina träningsresultat till er för att få konstruktiv kritik så min träning tillslut blir så optimal som möjligt för mig.

Information:

Namn: Josef Ohlsson
Ålder: 17 år
Längd: 172 cm
Vikt: 60 kg
Överarm (normal): 31 cm
(Mer mått snarast)!

Mål:

Som de flesta andra så är ett av mina mål att bygga en snygg kropp. Jag antar att det var därför jag började styrketräna, även att jag inte hållt på särskillt länge, och det är därför jag fortsätter styrketräna (jag tycker givetvis det är roligt också).
När jag är nöjd över den kropp jag har byggt så funderar jag på att sluta "bygga" och endast fortsätta träna (utan att öka) för att hålla kvar den kropp jag byggt fram (för det fungerar väl så? ).

Träningsprogrammet:

Måndag (bröst och rygg): Vanlig bänkpress, lutande bänkpress, chins, marklyft och skivstångsrodd.
Onsdag (biceps och axlar): Rak skivstångscurl, växlande hantelcurl och stående militärpress.
Torsdag (ben och triceps): Knäböj, stela marklyft, liggande tricepspress och smal bänkpress.

Som du ser så är det mest basövningar och det är det som jag ska/vill satsa på nu i början (något år framåt).
Någon helg, "då och då", så har jag tänkt att lägga in något riktigt hårt pass (med 4-6reps) på de muskelgrupper som jag behöver stressa lite mer.
8-12 repitioner kör jag på samtliga övningar utom på vader (när jag lägger in det); då kör jag 6-10 repitioner.

Fakta; vad jag tränar på i de "viktiga" övningarna (9 nov 2002):
Bänkpress: 47,5kg*8 (första settet).
Knäböj: 62,5kg*12 (alla 4 set).
Chins: minVikt*10 (har endast testat 1 set hittils).
Marklyft: 55kg*12 (alla 3 set).
Rak skivstångscurl: 30kg*8 (första settet).


Kost:

Hittils så har jag ätit dåligt men det skall bli ändring på det.
Skall satsa på 6 mål varje dag (även att jag studerar på gymnasiet) för att nå bästa resultat.
Kostschemat kommer uppdateras här, senare.
Jag tar en gainer efter varje träningspass (Twinlabs).

Slutord:

När jag skriver det här så har jag varit sjuk i en vecka så jag kommer antagligen sänka på en del övningar.
  Svara med citat
Gammal 2002-11-09, 02:37   #2
palme
Välhängd medlem
 
palmes avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Uppsala
Inlägg: 5 082
Kanon mannen! Kan du köra bencurls på ditt gym? Tycker du ska lägga in de i ditt ben program isf.

Finns en del andra övningar jag tycker du skulle lägga in oxå. Flyes (både för bröst och axlar) och framåtlutande hantellyft för baksida axlar. Annars ser der bra ut.

Lycka till.
__________________
Timidi mater non flet

Support 81
palme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-11-11, 17:48   #3
Josef
Guest
 
Inlägg: n/a
Thumbs up Måndag 11 nov 02 - bröst och rygg

Började dagen med att äta en rejäl portion gröt tillsammans med 1 deciliter lingon samt 2 stycken grova mackor.
Jag drack 1glas, äcklig, apelsinjuice och kokade två ägg (hårdkokade) och tog med mig dem till skolan (åt visserligen upp ett på vägen).
Väl i skolan så åt jag upp det sista ägget på matematiklektionen (andra lektionen för dagen) och sedan var det dags för lunch.
Äckliga köttbullar med hårda potatis. Jag tog endast potatis (cirka 6 stycken) och 2,5 glas mellanmjölk.
(Aldrig ätit så här mycket under en dag)!

Sedan gick jag och tränade bröst (hade en håltimme) och var riktigt peppad då jag ätit så mycket under dagen (kanske inte mycket i era ögon ).
Hur som helst, här kommer de underbara resultaten.
Traditionell bänkpress: 50kg*9 | 47,5kg*6 | 45kg*7 (+2,5kg + 1rep)!
Lutande bänkpress: 40kg*8*7

Jag hann inte med mer eftersom jag hade filmkunskapslektion men jag sänkte 1dl av Twinlabs gainer direkt efter träning.
Efter filmkunskapslektionen så gick jag och tränade igen (rygg) och även där så gick det bra:
Chins: 10x8x6
Marklyft: 57,5kg*12*12*12 (+2,5kg)!
Skivstångsrodd: 50kg*10*8 | 47,5kg*8 (+5 rep)!

Ett underbart träningspass då jag RIKTIGT märkte skillnad mot de andra dagar då jag inte ätit ordentligt. Känns underbart att öka så här mycket och det ser jag verkligen fram emot nästa gång också - och tills dess så ska jag äta upp mig rejält (EN HEL VECKA)!

palme:> Benspark kommer jag köra som en uppvärmningsövning före mina hårda knäböjspass. Jag gillar inte riktigt bencurl då den heliga guden kommer ikläm !
Flyes tillåter mig inte hantera så hög vikt och jag tycker den mer tar på axlar än bröst - ska jag verkligen köra den?

Bedömning av träningspass: 8/10
  Svara med citat
Gammal 2002-11-12, 13:39   #4
Bamse79
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Ume
Inlägg: 1 361
Re: Måndag 11 nov 02 - bröst och rygg

Tjenare! Verkar som ett bra träningsupplägg! Lägg gärna till mer protein på morgonen, tex: 4:a-5 ägg eller proteindrink(om du har), tror att det gäller för dig att bara äta så mycket som möjligt(6-7 måltider) och sen är det bara att träna på så kommer resultaten av sig självt!

Lycka till

Pumpa på !
__________________
Here we go!
Bamse79 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-11-12, 14:11   #5
AnderssoN
Registered User
 
AnderssoNs avatar
 
Reg.datum: Dec 2001
Inlägg: 1 151
Perfekt att du börjar styrketräna på gym redan nu när du är 17 bast. Önskar att jag gjorde detsamma när jag var lika gammal...

Ge järnet!
AnderssoN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-11-12, 20:27   #6
persson
Erfaren Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Tvååker
Inlägg: 102
Kan inte säga så mycket mer än LYCKA TILL!
persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-11-13, 18:15   #7
Josef
Guest
 
Inlägg: n/a
Onsdag 13 nov 02 - Biceps och axlar

Tack så mycket för de positiva kommentarer jag fått, känns bra.

Dagen började med att jag åt frukost. En portion gröt med äppelsylt och en, liten, macka. Ingen vidare frukost, med andra ord.
Som mellanmål åt jag bara ett ägg (hade två med mig till skolan) och som lunch fem potatis, 2 fiskpinnar, sås, apelsinklyftor, vit macka, det andra ägget och 1,5 glas mjölk.
Inget mellanmål innan träning men efter så åt jag 250g kesella och drack upp en skopa av Twinlabs gainer.
Dagen är inte slut och jag börjar bli hungrig så snart kommer jag äta igen och sedan en gång till innan jag går och lägger mig.
Har inte ätit bra idag så det känns inte toppen, men träningsresultaten steg (trots att jag varit sjuk 2 veckor).

Rak Skivstångscurl: 30kg*12*8 | 27,5kg*8 (+4 rep!)
Växlande hantelcurl: 12kg*6 | 10kg*10
Stående militärpress: 30kg*8 | 27,5*7*6
Stående hantellyft: 6kg*12*12*10

Vet inte riktigt men det känns som det är lite övningar med i bilden (funderar t ex. på att lägga in hammercurl och sittande axelpress (hantlar)). Passet kändes hyffsat bra men det var nog endast för jag ökade i Skivstångscurlen med 4 repitioner, så nästa gång höjer jag.
Axlarna har, sedan jag började träna, varit min svagaste punkt. Jag har svårt att få kontakt och det känns liksom inte rätt när jag tränar. 30kg i stående militärpress är ju inte heller någon gigantisk siffra .

Bedömning av träningspass: 6/10
  Svara med citat
Gammal 2002-11-14, 16:00   #8
Filthy
Registered User
 
Filthys avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Bålsta
Inlägg: 431
Skönnt att se att någon är i min klass här inne

Jag ligger liiite efter dig i varenda övning. Men det ska jag komma ikapp


Lycka till nu och uppdatera den här offta
Filthy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-11-14, 16:23   #9
michael
Custom User Title
 
michaels avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 494
Varför inte sprida ut schemat på 4 dar ? kan bli lite jobbigt i längden att köra tunga basövningar på samma dag och dessutom lägga bröst och rygg på samma dag! Axlar och biceps är inga stora muskelgrupper och du skulle nog ha mer energi på dina pass om du körde rygg&biceps bröst&axlar eller tvärtom(rygg&axlar bröst&biceps)!

my 2 cents, ser ut som ett jävligt bra schema annars, önskar att jag hade't när jag började för 2 år sen
michael är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-11-14, 18:19   #10
Josef
Guest
 
Inlägg: n/a
Filthy: Suveränt ju. Har inte heller träffat på någon som ligger jämt med mig (förutom "ede" som är en kompis) här på forumet.
Vi kan ju peppa varandra och småtävla lite då
Michael: Jag tycker att bröst och rygg på samma dag går bra ihop. Kör jag t ex. chins en dag då jag kört axlar eller biceps (eller ska köra) så kan jag inte hantera lika mycket tyngd.
Visst, det blir ett hårt pass men jag har inte känt att jag lidit av det.

Funderar också på att sänka antalet repitioner; 4-6 eller 6-10. Skulle det vara bra?
Jag tycker att jag utför övningarna korrekt och är stabil i alla pressövningar (funderar dock på att hålla kvar 8-12 på ben och rygg).
Låter som en bra idé?

Vilodag idag. Ska börja träna måndag, onsdag och fredag (alternativt lördag) eftersom jag snart köper gymprylar till hemmet.
Maxade 60kg i bänkpressen (idag) samt att jag spelade volleyboll i 1,5h innan - kändes bra. Är säker på att jag skulle klarat 62,5 utan problem också.
  Svara med citat
Gammal 2002-11-14, 18:21   #11
AnderssoN
Registered User
 
AnderssoNs avatar
 
Reg.datum: Dec 2001
Inlägg: 1 151
Re: Onsdag 13 nov 02 - Biceps och axlar

Citat:
Originally posted by Josef

Rak Skivstångscurl: 30kg*12*8 | 27,5kg*8 (+4 rep!)
Växlande hantelcurl: 12kg*6 | 10kg*10
Stående militärpress: 30kg*8 | 27,5*7*6
Stående hantellyft: 6kg*12*12*10

Vet inte riktigt men det känns som det är lite övningar med i bilden (funderar t ex. på att lägga in hammercurl och sittande axelpress (hantlar)). Passet kändes hyffsat bra men det var nog endast för jag ökade i Skivstångscurlen med 4 repitioner, så nästa gång höjer jag.
Axlarna har, sedan jag började träna, varit min svagaste punkt. Jag har svårt att få kontakt och det känns liksom inte rätt när jag tränar. 30kg i stående militärpress är ju inte heller någon gigantisk siffra .

Bedömning av träningspass: 6/10 [/B]
För biccarna kan du lägga in någon kabelövning om du vill, de övningarna är underskattade och är faktiskt något som biter bra på musklerna.

För axlarna kan du exempelvis lägga in sidolyft för utsidan och kanske någon övning för baksidan också. Sittande hantelpress är en utmärkt övning, testa den. Glöm inte att gå så djupt du kan.

Även om det är svårt att göra så tycker jag att du ska strunta blankt i antalet kilon du har på skivstången, kör hellre lättare (+ 10 reps) och "hitta" muskeln...

Det där med bedömning av träningspasset är ngt nytt! Ska sno det från dig (hoppas du inte misstycker), men med en 1-5 skala istället.
AnderssoN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-11-14, 18:25   #12
Josef
Guest
 
Inlägg: n/a
AnderssoN: Ska bli. Någon kabelövning för biceps samt axelpress.
Skrev just lite om hur jag tänkte ändra antalet repitioner i ett inlägg ovan det som du skrev nyss (läs gärna och kommentera).

Klart du får sno min idé om bedömning - något som alla borde ha!
  Svara med citat
Gammal 2002-11-14, 18:32   #13
AnderssoN
Registered User
 
AnderssoNs avatar
 
Reg.datum: Dec 2001
Inlägg: 1 151
Jodå, det är väl OK att sänka repsen, det där känner du bäst själv. Så länge det fungerar är det bara köra på tycker jag.
AnderssoN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-11-14, 22:15   #14
michael
Custom User Title
 
michaels avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 494
Citat:
Originally posted by Josef
Michael: Jag tycker att bröst och rygg på samma dag går bra ihop. Kör jag t ex. chins en dag då jag kört axlar eller biceps (eller ska köra) så kan jag inte hantera lika mycket tyngd.
Visst, det blir ett hårt pass men jag har inte känt att jag lidit av det.

Funderar också på att sänka antalet repitioner; 4-6 eller 6-10. Skulle det vara bra?
Jag tycker att jag utför övningarna korrekt och är stabil i alla pressövningar (funderar dock på att hålla kvar 8-12 på ben och rygg).
Låter som en bra idé?
Oki du märker nog själv sen hur det kommer att kännas, efter ett tag när du vuxit mycket och blivit stark kommer du nog känna hur fysiskt tungt bröst&rygg passen kommer att bli och hur trött du är efterdom och sen hur lätta biceps&axlar passen kommer va och hur pigg du är efter dom. Jag väljer att sprida ut ben rygg och bröst på olika dagar, skulle aldrig kunna köra bänk,chins,marklyft knäböj och benpressar på samma pass t.ex , alldeles för tungt!
michael är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-11-14, 22:21   #15
Filthy
Registered User
 
Filthys avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Bålsta
Inlägg: 431
klart vi ska peppa varann

Du har inte lust att skriva ditt Veckoschema i träningssynpunkt? Roligare att gämmföra när man vet när du ska köra vissa muskler..
Filthy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)