Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-11-08, 18:57   #1
Cartwright
Hoss
 
Cartwrights avatar
 
Reg.datum: Jun 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 320
Cartwrights träningsjournal!

Dags för mig att ta steget fullt ut och börja föra en ordentlig journal över allt jag har för mig på gymmet och utanför.

Om mig

Är 20 år, student och håller till i Linköping för tillfället. Har tränat halvhjärtat av och till i 2-3 år. Sedan i våras har jag dock blivit mer seriös och nu är det dags att ta tag i saker och ting och se till att det händer något! Vikten är för närvarande ca: 75kg fördelat på 179 cm. Har inte tagit några mått än, men det är på G.

Mina mål

Det största hindret för mina framgångar har hittills varit mina problem med att sätta upp entydiga mål. När jag började träna var det mest för att bli av med ett par lager fett, vilket jag också har lyckats med. Dock är jag inte på långa vägar nöjd, och så länge jag inte är det känner jag att jag inte orkar trycka i mig all mat jag behöver för att göra ökningar på gymmet. Just nu känns det som om jag står och stampar. Jag varken ökar eller minskar i vikt. Antagligen behöver jag (eller ni?) övertyga mig om att börja äta så att jag kan öka i vikt nu under vintern, för att sedan deffa ner mig igen till sommaren.

Träningen

Tränar just nu enligt MAX-OT principerna, med fem strykepass/vecka, och kondition mer sporadiskt allt efter vad mitt schema tillåter.

Kosten

Har sett till att lära mig allt jag kommit över om näringslära sedan i våras. Jag räknar inte kalorier stenhårt, men en typisk dag hamnar jag antagligen runt 2500 kcal, eller något lägre. Ett typsikt upplägg ser ut som följer:

Frukost: Havregrynsgröt med minimjölk och sylt. Ett stekt ägg. Kaffe och Oboy.

Mellanmål: Tonfiskmacka med grovt bröd och tomat. Två kokta ägg.

Lunch: En kycklingfilé med linser/bönor och mycket grönsaker.

Middag: En portion av AST:s NyTro-PRO40 med en banan och lite knäckebröd.

Kvällsmål: Ca: 30g protein, just nu Eiselt Protec+

På lördagar brukar jag tillåta mig själv att äta lite mer fritt. Oftast betyder detta ett par hekto godis framåt kvällen, eller ibland rent av en pizza.

Kosttillskott

Är som sagt student, och har därmed en begränsad budget. Försöker dock prioritera så gott det går. Just nu tar jag fiskolja, 5g/dag, jämnt fördelat, samt 400mg E-vitamin. Efter träningen tar jag någon form av gainer. Just nu Twinlabs Super Mass Fuel. I övrigt, som sagt, NyTro-PRO och Protec+

Slutligen...

Ja, detta var väl allt. Jag önskar mycket nöje, och skratta inte för mycket åt mina tveksamma framsteg.
Cartwright är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-11-08, 22:12   #2
Pecca
Dryg, fet och hårig
 
Peccas avatar
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: Linköping
Inlägg: 1 697
Tjenare cartwright!
Trevlig stad du har valt att plugga i .
tränar du ute på campus eller?
tycker du kan slänga i dig lite mer mat. Fram till lunch ser det bra ut men efter det tycker jag att du kan trycka ner lite mer. Äter du något direkt efter träningen eller käkar du först vid middagen (hmmm... vet ju visserligen inte när på dygnet du tränar...).
__________________
STRIPPER CREW 2010!!!
O när jag går förbi står flickorna på rad, dom himmlar o ler, trugar och ber:
-Kom med oss ut ikväll följ med oss i natt...
SNYGGAST PÅ KOLOZZEUM!
"Powered by Optimum Nutrition"
Pecca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-11-09, 12:06   #3
Cartwright
Hoss
 
Cartwrights avatar
 
Reg.datum: Jun 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 320
Tränar på CityGymmet, nära och bra. Efter träningen klämmer jag som sagt en gainer. Sedan är det tvärstopp i minst en timme. Jag undrar varför jag alltid förlorar aptiten av träning? Borde väl vara tvärt om?

Nu ska jag snart ner och köra ett kondispass!
Cartwright är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-11-09, 15:06   #4
Cartwright
Hoss
 
Cartwrights avatar
 
Reg.datum: Jun 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 320
Är tillbaka från mitt kondispass. Körde 20 min på motionscykel, och tog mig enligt cykeln strax över 9 km. Använde halva motståndet på cykeln, och pinnade på i 90 rpm. Hade ganska mycket ork kvar efter passet. Nästa gång tänker jag fixa 10 km. Är detta urkasst?

Jag tog idag 250mg koffein innan passet. Fick ganska bra effekt av detta. Svettades som en gris.
Cartwright är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-11-11, 21:52   #5
Cartwright
Hoss
 
Cartwrights avatar
 
Reg.datum: Jun 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 320
Tränar just nu enligt följande schema:

Måndag: Ben!

3 x Knäböj
2 x Benpress

2 x Raka marklyft

3 x Stående vadpress
2 x Sittande vadpress

------------------------------

Tisdag: Bröst och underarmar

3 x Sned bänkpress
3 x Rak bänkpress
1 x Dips

2 x Handledscurl med skivstång
2 x Handledscurl med hantlar

------------------------------

Onsdag: Rygg och traps

2 x Framåtböjd skivstångsrodd
2 x Smala latsdrag
2 x Chins
1 x Kabelrodd

2 x Marklyft
1 x Skivstångsshrugs

---------------------------------

Torsdag: Axlar och triceps

3 x Hantelpress
2 x Militärpress
2 x Hantellyft åt sidan

2 x Liggande tricepspress
2 x Pushdowns
1 x Tricepspress bakom nacken

-----------------------------------

Fredag: Biceps och mage

2 x Rak skivstångscurl
2 x Hammercurl
1 x Curlstångscurl

2 x Benlyft
2 x Kabelcrunches

-----------------------------------

Ska hålla detta i schema i denna och två veckor till.
Cartwright är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-11-11, 21:55   #6
Cartwright
Hoss
 
Cartwrights avatar
 
Reg.datum: Jun 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 320
Tränade alltså ben idag. Har problem med detta eftersom mina ben är mer eller mindre vanskapta med överrörliga leder. Speciellt knäböj är ett problem då mina knän gärna pekar åt fanders så snar jag böjer förbi 50 grader. Jag håller låg vikt tills jag känner att jag blir mer stabil. Nästa benpass tänker jag prova att göra frontsquats istället. Kanske blir det bättre så.
Cartwright är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-11-15, 13:08   #7
michael
Custom User Title
 
michaels avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 494
Tjenare cartwright!
Kul att se en gymbroder här på kolozzeum(tränar också på city LKPG), vad menar du med att dina knän åker åt fanders(utåt?)?
Är du ny för övningen så kör formen på lätta vikter, hade själv tänkt börja med breathingsquats idag! Vi får väl se hur det går
Brukar köra bröst&triceps på onsdagar, ben på fredagar och sen kör jag resterande muskelgrupper på instinkt på lörd/sönd. Men säg till om du vill ta ett rejält benpass med knäböj ngn gång på fredagar! kör hårt !


ps lite mått och vilka vikter du hanterar i div kroppsdelar och övningar vore trevligt! ds

mvh micke
michael är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-11-16, 12:46   #8
Cartwright
Hoss
 
Cartwrights avatar
 
Reg.datum: Jun 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 320
Tjena Micke!

Vad är nu detta med breathing squats som alla pratar om?

Mina problem med squats består i att jag belastar fotsulan ojämt (supination). Har haft mycket problem med jogging av detta och jag tror att det är samma problem här. På måndag ska jag ge mig på frontsquats så får vi se.

Är det bara du och jag på forumet som tränar på CityGymmet? Och jag som trodde att linköping var en storstad!? (nyinflyttad)
Cartwright är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-11-16, 12:57   #9
michael
Custom User Title
 
michaels avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 494
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...=&threadid=127

Man kör i stort sett bara ett set knäböj , man kör med vikten man orkar 10reps med och kör 20reps. Under de 10 första repsen kör man i normal takt, därefter pausar man lite mellan repsen för att ta djupa andetag, men man får inte ställa ifrån sig stången! Det ska tydligen vara en av de mest psykiskt och fysiskt påfrestande övningarna som finns.
michael är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-11-16, 13:06   #10
Cartwright
Hoss
 
Cartwrights avatar
 
Reg.datum: Jun 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 320
Då var det dags att begråta den gångna veckans träningsresultat. Inte för att jag tänkte lata mig bara för att det råkar vara helg. Jag ska nog kunna klämma in en kondispass idag och kanske ett i morgon också. Vila är för nybörjare

Knäböj är en sorglig historia. Innan jag har hittat ett utförande som passar tramsar jag vidare med mina 60 kg, 8-10 reps.

Bänkpress är en till övning där jag har lite strul med tekniken och framför allt intensiteten. Alltid lika festligt när man ligger i andra tankar i bänken och vaknar till liv av att man håller på att kvävas av stången Nåväl, jag tror jag håller på att få rätsida på detta nu. Har kört 60 kg bänk den här veckan 6-7 reps, och detta efter att ha uttröttat mig med snedpressar i smithen.

Ryggträningen har varit rena skämtet. Två veckor i rad har jag haft huvudvärk på ryggdagarna, vilket har resulterat i halvkassa pass

Jag är i alla fall på g med mina chins. Klarar minst 5 st nu i strikt utförande, med en sekunds stretch i bottenläget.

Axelpressar har jag presterat 6 reps av med 21 kilos hantlar. Är dock lite fundersam över utförandet. Jag har gjort denna övning sittande med ryggstöd. Det känns som att jag svankar ofrivilligt när det blir tungt, och att jag fusar genom att pressa snett uppåt-bakåt på något vis. Underligt.

Triceps har jag tränat. Det blev 7 reps i två set av liggande press. Vikten var 25 kg + vad nu en EZ-stång kan väga. Pushdowns låg på 40 kg, 5 reps, slapp form.

Biceps har jag, även om dom inte syns. Jag tuktade dom med bla. 37.5 kg bicepscurl. 6 reps blev det som mest i slapp form.

Annars finns det inte mycket att rapportera, förutom att jag tänker förbättra dessa resultat nästa vecka. Jag känner att jag är påväg uppåt nu!

Nu ska jag till gymmet, hejdå.

PS. Garva inte för mycket åt dessa resultat nu. Alla var vi barn i början...
Cartwright är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-11-18, 21:17   #11
Cartwright
Hoss
 
Cartwrights avatar
 
Reg.datum: Jun 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 320
Så var man hemma efter ännu ett benpass. I helgen gick mitt träningskort ut, och jag passade därför på att prova ett annat gym än det jag brukar träna på. Nackdelen med det här nya stället är att det ligger lite längre bort. För mig som cyklar till gymmet kan det kännas lite drygt, särskilt efter ett benpass.

Jag har ruggiga problem med att få till mina squats ordentligt. Idag körde jag tre set. Först ett set frontsquats med korsat grepp. Det var väl okej med låg vikt, men när det blir tyngre vete 17 om jag kommer att kunna hålla stången rakt. I det andra setet körde jag FS med rak fattning. Väldigt obekvämt för handlederna. I sista setet körde jag helt vanliga squats. Som vanligt böjde jag ryggen för mycket i botten av rörelsen. Om jag lastar på mer vikt med det utförandet kommer jag att få åka rullstol hem från gymmet.

SGRMPF som dom säger i Kalle Anka

Nu vill jag ha lite sympati i mitt lidande, och sen får ni linköpingsbor gärna tala om för mig om jag ska lösa träningskort på City eller Swede Gym!

Adjöken
Cartwright är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-11-18, 21:43   #12
michael
Custom User Title
 
michaels avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 494
Om jag förstått rätt;
Swede = dåligt läge bra utrustning
City = bra läge dålig utrustning(eller sämmre än swede)
men de är väldigt lika, vet inte hur de skiljer sig i pris..

Böjer du fram ryggen för mycket? hur brett står du med benen? vart pekar dina fötter åt? Ju längre du är desto bredare stans ska du ha och desto mer ska tårna peka utåt så att säga. Glöm inte att skjuta bak arslet men det gör du säkert redan
michael är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-11-20, 19:26   #13
michael
Custom User Title
 
michaels avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 494
City ska du lösa på förresten så ska jag lära dig hur man gör riktiga benböj Vi ligger förövrigt rätt lika i de övningar du nämnt.
michael är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-12-03, 20:57   #14
Cartwright
Hoss
 
Cartwrights avatar
 
Reg.datum: Jun 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 320
Dags att pränta ner en rapport!

Tränade axlar och traps idag. Gick igenom hela passet mer eller mindre illamående, eftersom jag knappt han äta något innan. Mycket dumt! Måste skärpa mig på den punkten.

Har precis gått över från Smith till skivstång för mina militärpressar, så jag håller vikten nere tills jag fått in tekniken bättre.

10 - 7 - 6 reps blev det på 37,5 kg.

Jag tror att jag ska lägga mer energi på den här övningen framför hantelpressarna. Känns som att det tar mer i axlarna. Kanske för att greppet är bredare än i hantelpress.

För övrigt blev det ett set hantelpress och två set hantellyft åt sidan. Sist men inte minst även Shrugs. Tog en stång på 45 kg och gjorde 12*3 reps. Lite fjantig vikt kan hända, men jag skyller på att jag var ovan vid högrepsträningen.

Michael: Hur lyckas du med 120 kg shrugs ??? Det är ju brutalt! Har du full rörelselängd? För egen del kan jag lägga på många extra kilon bara genom att offra dom sista centimetrara under örsnibbarna. Det kanske man borde göra...

Nej, nu ska jag och sen diska och sen
Cartwright är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-12-04, 15:55   #15
michael
Custom User Title
 
michaels avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 494
Tjena! körde trapz o axlar idag! jovars full rörelselängd har jag allt, brukar mäta genom att värma upp med 60kg(hur lätt som helst) och då märker jag vart stången hamnar(3-4cm ovanför bäversnoken) sen kör jag dit med 120kg och raka armar, brukar bli lite lägre på de sista repsen i de sista setsen men det får man ta! Shrugs är för övrigt en övning man lätt blir stark i , du kommer upp i 120kg på nolltid! Bra att du valt friskivstång för militärpressen du kommer öka på nolltid nu!


EDIT: det kan hjälpa att träna upp sig stark i marklyftet, då brukar oftast styrkan i shrugsen komma.
michael är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)