Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-21, 12:27   #1
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
MFK pollensäsongen är på väg! Hur garderar ni er?

När som helst ska det börja. Jag har ruggiga besvär vissa sommrar. Har testat de flesta antihistaminer i tablettform, även tagit sprutor (de hjälpte inte) Är det någon som har några tips om tabletter som funkat bra, eller kanske en kombination? Jag är inte sugen på ännu en sommar med kliande ögon, täppt/rinning näsa och nysattacker. Jag hatar det, all sommarglädje försvinner.
Tips?
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 12:37   #2
Melker
Registered User
 
Melkers avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 328
Citat:
Ursprungligen postat av timoat
När som helst ska det börja. Jag har ruggiga besvär vissa sommrar. Har testat de flesta antihistaminer i tablettform, även tagit sprutor (de hjälpte inte) Är det någon som har några tips om tabletter som funkat bra, eller kanske en kombination? Jag är inte sugen på ännu en sommar med kliande ögon, täppt/rinning näsa och nysattacker. Jag hatar det, all sommarglädje försvinner.
Tips?

Jag ser också fram emot våren/sommaren med skräckblandad glädje.

Vet inte om det räknas som bra tips men ifjol så tog jag en antihistamintablett sent på kvällen så att jag fortfarande hade effekt på morgonen när jag vaknade, + en tablett på morgonen. 2 tabs / dag alltså.(Cetirizin 10mg) Det funkade skapligt.
Jag får även astma när det är som värst och då försöker jag hålla mig inomhus så mycket det går.

Edit: Jag försöker börja käka tabletterna ngn vecka innan det drar igång...
Melker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 12:39   #3
Piranha
Mannen, myten, legenden!
 
Piranhas avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Suffer Island
Inlägg: 15 159
Jag har haft mycket strul med allergier tidigare och har behandlats med all ifrån clarityn till kortison.

Konstigt nog dem sista 3-4 åren har den nästan helt försvunnit.

( antar de var nån pubertsgrej bara )
Piranha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 12:42   #4
Kryss
Fortfarande ofyndig
 
Krysss avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Sollentuna
Inlägg: 504
Blir mest o knapra loratidin, har använt så mycket grejer tidigare som mest tömt ens plånbok...

Körde på kortisonspruta förra sommarn men tror jag fick den aldeles för tidigt, så i juli när det är som värst satte det igång ändå
Kryss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 12:44   #5
Tomten
Registered User
 
Tomtens avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Z町
Inlägg: 1 983
jag skrockar högljutt och går och tuggar på närmaste björk.
Tomten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 12:46   #6
Melker
Registered User
 
Melkers avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 328
Citat:
Ursprungligen postat av Piranha
Jag har haft mycket strul med allergier tidigare och har behandlats med all ifrån clarityn till kortison.

Konstigt nog dem sista 3-4 åren har den nästan helt försvunnit.

( antar de var nån pubertsgrej bara )

Grattis !

Jag utvecklade min skit efter pubisstadiet, dvs efter lumpen.
Och jag fortsätter att utveckla både det ena och det andra.
Pälsdjur, kärnfrukter, nötter.

Så trööööött.

Kul att höra att det även kan gå åt andra hållet.
Melker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 12:46   #7
Papi
Registered User
 
Papis avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 970
Citat:
Ursprungligen postat av timoat
När som helst ska det börja. Jag har ruggiga besvär vissa sommrar. Har testat de flesta antihistaminer i tablettform, även tagit sprutor (de hjälpte inte) Är det någon som har några tips om tabletter som funkat bra, eller kanske en kombination? Jag är inte sugen på ännu en sommar med kliande ögon, täppt/rinning näsa och nysattacker. Jag hatar det, all sommarglädje försvinner.
Tips?
Du måste gå till en allergiläkare och få lite vettig medicin. De receptfria tabletterna på apoteket hjälper bara om du har lindriga besvär.
Jag kör med en slags kortisonspray i näsan, och inhalator med kortison i. Denna typ av kortison går inte in i kroppen på djupet utan verkar på ytan och är därför inte skadlig som vanligt kortison är (spruta el. tabletter).
Utöver detta har jag ögondroppar och två olika tabletter. En upphottad variant av Clarityn och en som fungerar som förstärkare åt kortisonet.
Det kan låta som mycket, men det tar mig knappt en minut om dan att ta detta och det hjälper bra!
Dessa mediciner är förebyggande och fungerar alltså inte så bra om de allergiska symptomen redan brutit ut. Jag har redan börjat ta dem nu och när pollensäsongen drar igång ordentligt så har jag redan ett fullgott skydd.
Gå till en läkare alltså!
__________________
If, when I say I may fade like a sigh if I stay,
You minimize my movement anyway,
I must persuade you another way
Papi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 12:54   #8
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Papi, det låter bra! Är de vansinnigt dyra? Fungerar kortisonet som nån slags "all-antihistamin"? Det finns ju olika verksamma ämnen i de tabletterna man får överdisk. Vad heter dian grejer, så jag har nått att referera till hos doktorn. Jag antar att man måste gå till sin husläkare för att sen få remiss?
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 13:09   #9
Papi
Registered User
 
Papis avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 970
Vilka mediciner du ska ha avgör ju läkaren. Han/hon kanske inte alls tycker du ska ha samma som jag.
Tabletterna heter Aerius och är mycket bra. Det är antihistamin som Clarityn.

Om jag förstod läkaren rätt så fungerar kortisonet som ett skyddande lager på slemhinnorna. Nån annan kanske kan förklara bättre?

Jag betalade drygt 1000 spänn på apoteket senast. Värt varenda öre!

Mina andra mediciner heter:
Nasonex - Nässpray
Opatanol - Ögondroppar
Asmanex - Inhalator
__________________
If, when I say I may fade like a sigh if I stay,
You minimize my movement anyway,
I must persuade you another way
Papi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 13:18   #10
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Tackar för infot! Hmm, clarityn fungerar ju inte mig har jag upplevt, antar att man får göra ett sånt förbannat sticktest?
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 13:21   #11
Papi
Registered User
 
Papis avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 970
Ja, antagligen. De sticker dig med en massa olika ämnen (björk, gräs, hund, katt, häst, mögel, osv).
Det är inte så farligt, kliar lite på armen bara. Man ska sitta en stund och vänta efter sticken och då är det jobbigt att låta bli att klia sig på armen.
__________________
If, when I say I may fade like a sigh if I stay,
You minimize my movement anyway,
I must persuade you another way
Papi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 21:45   #12
Kryss
Fortfarande ofyndig
 
Krysss avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Sollentuna
Inlägg: 504
Har jag inte helt fel finns det kortison-nässpray receptfritt också, men det är allt annat än billigt. Har provat det själv, visst lättade det lite i näsan men det kändes verkligen inte värt det.

Aerius har jag använt mig av också, ingen större skillnad mot loratidin imo, bara att det är receptbelagt då det är ett nytt ämne och inte lika beprövat.
Kryss är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)