Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2006-03-10, 20:07   #1
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Kortison - bra/dåligt?

Jag har med största sannolikhet (enligt läkare) en inflammation i hamstringsmuskelfästet (smärtan sitter hos mig ungefär vid sittbenen). Har kört en Voltarenkur som förbättrade läget något, när jag slutade med tabletterna i söndags känner jag av skadan något mer igen dock. I måndags träffade jag en naprapat som gav mig lätta styrketräningsövningar som jag kommer behöva köra i minst tre månader för att stärka upp muskeln igen... Han varnade också för lång läktid :P.

Nu har jag funderat och luskat lite; och tydligen så kan man ge kortison för att förkorta läkningen för den här typen av skador. Jag ska försöka få tag på den läkare jag träffade för två veckor sedan och fråga om det skulle kunna vara aktuellt för mig, men tills dess tänkte jag att jag lika gärna kunde höra mig för här.

Finns det någon anledning till att inte ger kortison till en 19-årig tjej? Läkaren nämnde det inte ens som ett alternativ för mig. Jag hade inte blivit "tipsad" om kortison när jag träffade honom och kom mig därför inte för att fråga heller. Någon som har erfarenhet av kortisoninjektioner mot den här typen av skador?

//Kristin
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-10, 21:31   #2
Papi
Registered User
 
Papis avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 970
Ingen erfarenhet av den typen av kortisoninjektioner.
Jag får kortisonkur årligen mot pollenallergi däremot.
Kortison är alltid skadligt för kroppen, därför ger man det helst inte. I en del fall är skadorna dock större om man låter bli (i mitt fall t ex, allergin).
Jag tror att en av de vanligaste bieffekterna är att man binder upp en del vatten i kroppen under kortisonkuren och kan därför se lite plufsig ut.
Det är dock väldigt olika från person till person.
Ledsen att jag inte kan hjälpa mer. Det borde vara ganska lätt att hitta lite mer info om kortison i allmänhet på nätet.
__________________
If, when I say I may fade like a sigh if I stay,
You minimize my movement anyway,
I must persuade you another way
Papi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-10, 23:34   #3
Beast
Registered User
 
Beasts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Sweden
Inlägg: 1 339
Har ingen personlig erfarenhet men väldigt katabolt är det.
__________________
Eat For Performance Not Pleasure
I Swear That I Would Marry This Sport If I Could
Beast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-11, 16:19   #4
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Beast
Har ingen personlig erfarenhet men väldigt katabolt är det.
Nu ägnar jag mig främst åt konditionssporter, så om muskelbyggnaden hämmas är mindre viktigt för mig. Jag vill bara kunna springa igen .

//Kristin
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-11, 17:38   #5
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Om du sköter om rehaben och inte börjar belasta mer än om du skulle ha gjort utan kortison så kan det funka för att snabba på förloppet på sikt. Det man bör veta om är att man försvagar området där man sätter sprutan även om en sprutan tydligen inte gör någon märkbar skillnad på den fronten.

Jag personligen skulle köra rehab utan kortison och se vad som händer, tre månader låter inte allt för lång tid för en skada av den typen att läka ut och antagligen är det andra delar av kroppen som också behöver lite lugnare tempo. En överbelastningsskada brukar inte vara en isolerad händelse utan det är bara den del som gav sig först.

Mängden kortison i en spruta är inte så mycket att det blir enormt katabolt eller att man binder någon som helst vätska.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-11, 17:40   #6
Ryska_raketen
Banned User
 
Ryska_raketens avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: middleROCK
Inlägg: 9 532
Citat:
Ursprungligen postat av Beast
Har ingen personlig erfarenhet men väldigt katabolt är det.

Någon som kan förklara vidare angående det ? Jag funderar på om det kanske är lösningen på mitt armbågsproblem!
Ryska_raketen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 13:19   #7
obesogen
Registered User
 
obesogens avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 114
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift
Jag har med största sannolikhet (enligt läkare) en inflammation i hamstringsmuskelfästet (smärtan sitter hos mig ungefär vid sittbenen). Har kört en Voltarenkur som förbättrade läget något, när jag slutade med tabletterna i söndags känner jag av skadan något mer igen dock. I måndags träffade jag en naprapat som gav mig lätta styrketräningsövningar som jag kommer behöva köra i minst tre månader för att stärka upp muskeln igen... Han varnade också för lång läktid :P.

Nu har jag funderat och luskat lite; och tydligen så kan man ge kortison för att förkorta läkningen för den här typen av skador. Jag ska försöka få tag på den läkare jag träffade för två veckor sedan och fråga om det skulle kunna vara aktuellt för mig, men tills dess tänkte jag att jag lika gärna kunde höra mig för här.

Finns det någon anledning till att inte ger kortison till en 19-årig tjej? Läkaren nämnde det inte ens som ett alternativ för mig. Jag hade inte blivit "tipsad" om kortison när jag träffade honom och kom mig därför inte för att fråga heller. Någon som har erfarenhet av kortisoninjektioner mot den här typen av skador?

//Kristin
Jag håller med björnen och skulle undervika kortsioninjektion i största möjliga mån. Det kortison gör är att hämma inflammation, minska syntes av arakidonsyra, och också ger en viss perifer smärthämning. Kortisonet medför även att hållfastheten minskas samt att fettvävnads- eller hudatrofi kan förekomma.
Kortisoninjektioner har visats, åtminstone tillfället kunna minska smärtor vid kroniska inflammationer, men det är oklart om läkningsförloppet i senan eller muskelursprunget påskyndas på längre sikt.
__________________
http://traningslara.se/blogg, en blogg om träningslära, prestation och skador
obesogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 15:42   #8
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Citat:
Ursprungligen postat av Ryska_raketen
Någon som kan förklara vidare angående det ? Jag funderar på om det kanske är lösningen på mitt armbågsproblem!
Det katabola är så gott som enbart när du äter det i pillerform som en del här på forumet tvingas göra pågrund av sjukdom. Kortison blir ju hormonet kortisol som bryter ner muskelvävnad för energi. Ökar även fettinlagring, vattensamling, minskar insulinresistens etc. Så det är inte roligt men det är ett kraftfullt läkemedel.

Jag har liten erfarenhet av just sprutor(som då inte får samma biverkningar som jag nämnde) men jag anser att man inte skall vara rädd för medicinen heller. Att pröva utan kortisonspruta först kan vara bra helt klart, men man skall inte gå omkring och ha ont hela tiden. Så farligt är det inte.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 16:53   #9
obesogen
Registered User
 
obesogens avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 114
Citat:
Ursprungligen postat av Ryska_raketen
Någon som kan förklara vidare angående det ? Jag funderar på om det kanske är lösningen på mitt armbågsproblem!
Offtopic; Vad har du för armbågsproblem? du kanske har en tråd att länka till?
__________________
http://traningslara.se/blogg, en blogg om träningslära, prestation och skador
obesogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 17:01   #10
obesogen
Registered User
 
obesogens avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 114
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Det katabola är så gott som enbart när du äter det i pillerform som en del här på forumet tvingas göra pågrund av sjukdom. Kortison blir ju hormonet kortisol som bryter ner muskelvävnad för energi. Ökar även fettinlagring, vattensamling, minskar insulinresistens etc. Så det är inte roligt men det är ett kraftfullt läkemedel.

Jag har liten erfarenhet av just sprutor(som då inte får samma biverkningar som jag nämnde) men jag anser att man inte skall vara rädd för medicinen heller. Att pröva utan kortisonspruta först kan vara bra helt klart, men man skall inte gå omkring och ha ont hela tiden. Så farligt är det inte.
De biverkningar jag nämde var gällande sprutor. Upprepade injektioner kan medföra brosk och bendestruktion. Man bör alltid använda kortisonsprutor med respekt och kortison kan vara negativt för senor. Det finns fall där sena gått av efter spruta, just pga av att kortison är en katabol steroid, och den minskade hållfastheten och försvagningen kvarstår i månader.
Därför brukar man rekommendera max en spruta var tredje månad.
__________________
http://traningslara.se/blogg, en blogg om träningslära, prestation och skador
obesogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-14, 11:53   #11
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift
Jag har med största sannolikhet (enligt läkare) en inflammation i hamstringsmuskelfästet (smärtan sitter hos mig ungefär vid sittbenen). Har kört en Voltarenkur som förbättrade läget något, när jag slutade med tabletterna i söndags känner jag av skadan något mer igen dock. I måndags träffade jag en naprapat som gav mig lätta styrketräningsövningar som jag kommer behöva köra i minst tre månader för att stärka upp muskeln igen... Han varnade också för lång läktid :P.
Nu har jag funderat och luskat lite; och tydligen så kan man ge kortison för att förkorta läkningen för den här typen av skador. Jag ska försöka få tag på den läkare jag träffade för två veckor sedan och fråga om det skulle kunna vara aktuellt för mig, men tills dess tänkte jag att jag lika gärna kunde höra mig för här.
Läkare är ofta alltför insnöade på detta med inflamation. Det är påvisat om och om och om igen att vid långvariga/kroniska senbesvär så finns det inga inflamatoriska komponenter (achillesbesvär, lateral/medial epicondylit, rotatorcuffbesvär mfl). PGE2-nivåerna är ej förhöjda (prostaglandin E2) och inte heller ses någon uppreglering av pro-inflamatoriska cytokiner. Därför är det i de flesta fall helt meningslöst att knapra "hockey-godis" i form av Voltaren och/eller Pronaxen. Den effekt man får är till största delen en smärtlindrande sådan vilket man skulle få med vilken analgetika som helst! Om man sputar Cortison så blandas det nästan alltid ut med lokalbedövande medel och man frågar sig ofta om det inte är just lokalbedövningen som gör att man ibland får bra resultat av en sådanbehandling. Mitt råd är att följa de rehabtips du fått (förhoppningsvis så innehåller de träning med eccentriska inslag) och förbereda dig på att det tar ett gäng månader innan du är 100% frisk.

Mvh
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-14, 12:11   #12
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Lånar den här tråden lite grann.
Jag har astma och tar astmamedicin morgon och kväll med cortison. Kan det hämma min muskelutveckling eller är det för lite cortison för att man ska kunna märka någon skillnad? Är inte alls oroad på något sätt men lite intresserad ändå.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-14, 14:30   #13
Melker
Registered User
 
Melkers avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 328
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift
Jag har med största sannolikhet (enligt läkare) en inflammation i hamstringsmuskelfästet (smärtan sitter hos mig ungefär vid sittbenen). Har kört en Voltarenkur som förbättrade läget något, när jag slutade med tabletterna i söndags känner jag av skadan något mer igen dock. I måndags träffade jag en naprapat som gav mig lätta styrketräningsövningar som jag kommer behöva köra i minst tre månader för att stärka upp muskeln igen... Han varnade också för lång läktid :P.

Nu har jag funderat och luskat lite; och tydligen så kan man ge kortison för att förkorta läkningen för den här typen av skador. Jag ska försöka få tag på den läkare jag träffade för två veckor sedan och fråga om det skulle kunna vara aktuellt för mig, men tills dess tänkte jag att jag lika gärna kunde höra mig för här.

Finns det någon anledning till att inte ger kortison till en 19-årig tjej? Läkaren nämnde det inte ens som ett alternativ för mig. Jag hade inte blivit "tipsad" om kortison när jag träffade honom och kom mig därför inte för att fråga heller. Någon som har erfarenhet av kortisoninjektioner mot den här typen av skador?

//Kristin

Jag hade problem med inflammation i en axel för några år sedan. Varken vila, behandling med akupunktur eller annan behandling hjälpte. Höll på med det ena och andra i ca 3 mån. Jag hade dragits med inflammationen för länge sa man.
Till sist erbjöd en företagsläkare att ge mig en kortisonspruta vilket jag tog.
Det var det överjävligaste jag någonsin fått. Svimmade nästan av smärtan när han punktade ut kortisonet i leden, trots att jag hade fått bedövning innan.
Jag var illamående i ca 1 v men sedan klingade det av och axeln är hur bra som helst nu.

Jag vill inte lovorda kortisonet men finns det ingen annan utväg så ta det.
Melker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-14, 15:34   #14
Strongman
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 423
har massa konstiga salvor hemma kan inte namnet dock

Men.. voltaren är väl bara smärtbefriande? sitter du och käkar sånna dagligen då? inte särskilt bra
Strongman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-14, 19:22   #15
Ryska_raketen
Banned User
 
Ryska_raketens avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: middleROCK
Inlägg: 9 532
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Det katabola är så gott som enbart när du äter det i pillerform som en del här på forumet tvingas göra pågrund av sjukdom. Kortison blir ju hormonet kortisol som bryter ner muskelvävnad för energi. Ökar även fettinlagring, vattensamling, minskar insulinresistens etc. Så det är inte roligt men det är ett kraftfullt läkemedel.

Jag har liten erfarenhet av just sprutor(som då inte får samma biverkningar som jag nämnde) men jag anser att man inte skall vara rädd för medicinen heller. Att pröva utan kortisonspruta först kan vara bra helt klart, men man skall inte gå omkring och ha ont hela tiden. Så farligt är det inte.


vad skulle då spruta ha för negativt/bieffekt?
Ryska_raketen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)