Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-02-28, 18:17   #1
pierrean
Registered User
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 24
kan detta stämma??

Jag skrev så här i en anna tråd "Har precis startat min deff idag och ska äta väldigt mycket kyckling tänkte jag.Va på mataffärenb igår och köpte 6 kilo kyckling file.Lägger in 2 kilo i ugnen och när jag lägger maten på vågen väger det endast 1.1 kilo..Haha fattar ingenting.Vet att dom sprutar fileerna med vatten,(står på påsen att det ska vara 20%)men vafan 1 kilo vatten"

Detta svar får jag:
"Spelar ingen roll hur mycket kycklingen väger efter tillagning. Du ska gå efter näringsvärdet som står på påsen, det gäller för fryst tillstånd. Så om det tex står att per 100g så är det 20g protein, då kan du räkna med att din kycklingppåse 1000g fryst vara innehåller sammanlagt 200g om sen ditt kilo frysta kyckling väger 600g när den är tillagad och klar spelar ingen roll, proteinet försvinner inte. Det finns förövrigt mer vätska i kycklingen än de 20% som är insprutat, även om dom inte hade sprutat in någon extra vätska hade kycklingen innehållit endel vatten naturligt"



Fattar ingenting??!!!
Vadå om jag väger den innan jag tinat upp den kommer den väga mer så klart.(vatten). Borde juh vara så att man ska tina den och sen väga den.Sen att den väger mindre efter tillagning kan man tycka e normalt.Men att man ska väga den när den är fryst måste juh vara fel.
Eftersom det står på påsen att det ska vara 18g per 100g, så står det juh också vart man en söker på nätet.Så det måste vara file när den ej är frys eller tillagad som är 18 g per 100g.
pierrean är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 18:35   #2
keffat_liv
Banned
 
keffat_livs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 428
18g/100g är förmodligen för tinad otillagad vara. Men har du 100g tinad kyckling och fryser den så att den sedan väger 120g så är det fortfarande 18 g protein i köttbiten. Tillagar du den och den bara väger 80g efter, så är det fortfarande 18g protein i biten.
keffat_liv är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)