Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-10-03, 12:02   #1
Tjockisen
Registered User
 
Tjockisens avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 219
Question Vad är ämnesomsättning?

Funderade lite granna och kom på att jag inte är säker på vad det egentligen är.. Är det:
A) Mängden näring som behövs, dvs att om man säger höjd ämnesomsättning så betyder det bara att kroppen behöver mer näring.
eller
B) Menar man med höjd ämnesomsättning att kroppen omsätter näringen bättre, dvs att dess förmåga att uppta näring blir bättre?

HePp!
__________________
Great changes may not happen right away, but with effort even the difficult may become easy.

- Bill Blackman
Tjockisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-10-03, 13:08   #2
Jarod
Kolozzeum Security
 
Jarods avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sverige
Inlägg: 8 292
Ämnesomsättning är den förbränning av energi som håller kroppen igång.

"Ämnesomsättningen är kroppens motor. Det är den energiförbränning som sker i kroppen. Energiförbrukningen för att bara hålla kroppen vid liv, dvs blodcirkulation, andning osv, utgör cirka 70 procent av energiförbrukningen.
Resterande 30 procent går åt för fysisk aktivitet och matsmältning. Förbränningen är hög i musklerna men nästan obefintlig i fettdepåerna. Det är därför muskulösa personer har hög ämnesomsättning. "

Taget från http://www.iform.se/

Mvh
__________________
Citat:
Stop trollin´
Jarod är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-10-06, 17:07   #3
Assazel
Registered User
 
Assazels avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Sydskåne
Inlägg: 1 149
Tala för dig själv.

Jag har fruktansvärd hög ämnesomsättning och har inte en muskel på kroppen. Jag bränner bort mina muskler på en dag, om jag inte äter frekvent.

Nädu jag tror mer på den teorin att de muskulösa personerna har en långsam ämnesomsättning. De bygger muskler och behåller dem. Förutsatt att de motionerar hårt så inte fettet tar överstyr.
__________________
Quote TSullivanM
"Hur kör man hantelpress utan ryggstöd? Svävar man i luften då eller?"
Assazel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-10-13, 12:25   #4
Assazel
Registered User
 
Assazels avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Sydskåne
Inlägg: 1 149
men..

Ni som har benhård koll... vilken teori stämmer? min eller Jarods?
__________________
Quote TSullivanM
"Hur kör man hantelpress utan ryggstöd? Svävar man i luften då eller?"
Assazel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-10-13, 12:49   #5
spinkoo
Guest
 
Inlägg: n/a
Ni ju båda rätt:

"Det är därför muskulösa personer har hög ämnesomsättning."

Muskulösa personer har högre ämnesomsättning i förhållade till sig själva om dem iinte skulle ha muskler. Muskler ökar ämnesomsättningen, dessutom ökar återhämtning träning osv energiförbrukningen så otrloigt mycket att de ofta kan äta massor utan att bli feta.

"jag tror mer på den teorin att de muskulösa personerna har en långsam ämnesomsättning"

Det tror jag med, iallfall är det ju lättare att lägga på sig muskler om man har låg ämnesomsättning så man får lite byggstenar över. Sen tycker jag man kan jämföra muskler och fett, en person blir lätt fet om denne har låg ämnesomäsättning, och muskler är ju också på ett sätt lagrad energi (grovt hugget) så då bränner man ju inte bort sina muskler. Kroppen behåller ju bara fett/muskler om den ges tillfälle till det..

:muscle:
  Svara med citat
Gammal 2002-10-13, 20:43   #6
Jarod
Kolozzeum Security
 
Jarods avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sverige
Inlägg: 8 292
Re: men..

Citat:
Originally posted by Hominus_Nocturna
Ni som har benhård koll... vilken teori stämmer? min eller Jarods?
Det är inte min "teori"...det är FAKTA!!

Sen skrev någon "jag tror mer på den teorin att de muskulösa personerna har en långsam ämnesomsättning" - Kan inte detta bero på att muskulösa personer har bättre koll på vad dom stoppar i sig och att vetskapen av att man behöver ett överskott av kalorier för att bygga muskler helt enkelt innebär att dom äter MER...

Jag menar.... Bara för att en person har stora/mycket muskler - så betyder det ju inte att personen har låg ämnesomsättning.

Mvh
__________________
Citat:
Stop trollin´
Jarod är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)