Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2006-01-23, 12:28   #1
Cykelmannen
Registered User
 
Cykelmannens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 796
Fettfråga

Två mycket korta frågor: Är det bra att äta endast 10-20 g fett om dagen när man definierar? Motivera.

Sedan en sjukt korkad fråga jag vet, men jag är newbie - Lagras fett lättare som fett...än vad kolhydrater och protein gör? Alltså, svaret är kanske givet för alla, men inte för mig ;-P
Cykelmannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-23, 12:31   #2
Micke A
Registered User
 
Micke As avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 191
Nej!
Micke A är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-23, 12:33   #3
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Nej, 10-20g fett är förlite. Om detyendast hade varit livsnödvändliga fettsyror hade det kanse gått men eftersom det är totala mängden fett i kosten du menar (tror jag) så är det för lite.

Fett lagras lättast som kroppsfett i förhållande till de andra energigivande näringämnena, bla av den anledningen att protein, kolhydrat och alkohol måste omvandles till fett först, det kostar energi.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-23, 12:36   #4
Cykelmannen
Registered User
 
Cykelmannens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 796
Så då är det optimala att äta så lite fett som möjligt så länge det är "på rätt sida gränsen". Frågan är då, hur lite fett kan man äta om dagen för att det ska vara optimalt i fettförbrännings-/viktnedgångssyfte?
Cykelmannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-23, 12:36   #5
Micke A
Registered User
 
Micke As avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 191
Min utläggning försvann i den virtuella skräpkorgen - orkar inte skriva om den.
Micke A är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-23, 12:39   #6
Cykelmannen
Registered User
 
Cykelmannens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 796
Heh, leta i cachen :p
Cykelmannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-23, 12:49   #7
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelmannen
Så då är det optimala att äta så lite fett som möjligt så länge det är "på rätt sida gränsen". Frågan är då, hur lite fett kan man äta om dagen för att det ska vara optimalt i fettförbrännings-/viktnedgångssyfte?
Nej, det kan man nog inte säga heller. Det är många faktorer som spelar in och jag tror inte att en ultra fett låg diet är "optimal" under längre perioder. Vad som menas med optimal är ju dessutom beroende på vilka mål du har. Fettintaget påverkar ju också hormonerna, och sdan kan man fråga sig vad du äter i stället för fett.

40g fett/dag är nog det minsta som man kan ligga på en lägre tid i en hyfsat planerad och varierad kost.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-23, 13:00   #8
Cykelmannen
Registered User
 
Cykelmannens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 796
Jag ligger själv på kanske 30-50 g per dag, har egentligen dålig aning men rent uppskattningsvis så. Tanken var att minska på fettintaget men det blir det kanske alltså inte något av då.

Jag äter mycket kvarg (0,2 % fett), grovt bröd, grönsaker, mandlar och katrinplommon :p (de två sistnämnda istället för godis)
Cykelmannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-23, 13:22   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Drar du ner på fettintaget kan du räkna med att din förbränning av fett (jnte nödvändigtvis din energiförbrukning, men valet av substrat) också sjunker, så det är inte mycket vunnet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-23, 13:27   #10
Cykelmannen
Registered User
 
Cykelmannens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 796
Jag förstår. För mig räcker det dock med att det är LITE vunnet eftersom jag inte har något emot en extremt fettfattig kost (så att jag istället kan intaga många kolhydrater och protein vilket behövs till min träning).
Cykelmannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-23, 14:21   #11
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelmannen
Jag förstår. För mig räcker det dock med att det är LITE vunnet eftersom jag inte har något emot en extremt fettfattig kost (så att jag istället kan intaga många kolhydrater och protein vilket behövs till min träning).
Om du är cyklist har du väl inga problem med att göra av med kalorier så varför måste du nästan nolla fettet?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-23, 15:22   #12
Cykelmannen
Registered User
 
Cykelmannens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 796
Mjaa, det viktigaste för mig är inte att gå ner i vikt. Det viktigaste är att minska andelen kroppsfett. Därför var tanken att minimera fettintaget.

För övrigt cyklar jag bara 100-200 km i veckan nu på vintern (i ett tempo som tyvärr inte förbränner så mycket fett men istället höjer konditionen) :p
Cykelmannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-24, 01:08   #13
Greatness
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Drar du ner på fettintaget kan du räkna med att din förbränning av fett (jnte nödvändigtvis din energiförbrukning, men valet av substrat) också sjunker, så det är inte mycket vunnet.
Så vadå, om man inte äter mycket fett men ligger på -kcal så kommer inte fettet att avta utan annat?
Greatness är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-24, 07:14   #14
userfriendly
Registered User
 
userfriendlys avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 4 141
Citat:
Ursprungligen postat av Greatness
Så vadå, om man inte äter mycket fett men ligger på -kcal så kommer inte fettet att avta utan annat?
fettförbränningen dras ju ner men du kommer förlora fett om du ligger på energi - men även muskler o glykogen.. som cyklist hade jag nog höjt proteinet och haft fettet på typ 1g/kg kroppsvikt osen resten kolhydrater då de är rätt viktiga...
frågan om det går att "deffa" oxå när man bara kör cykling
userfriendly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-24, 08:16   #15
Fredrik_S
Registered User
 
Fredrik_Ss avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 6 723
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelmannen
För övrigt cyklar jag bara 100-200 km i veckan nu på vintern (i ett tempo som tyvärr inte förbränner så mycket fett men istället höjer konditionen) :p
Vilken puls eller tempo menar du att du inte bränner så mycket fett men höjer konditionen.
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)