Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-08-01, 08:49   #1
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Talking MANGS TRAININGCAMP

Jaha. Då var det höst och nya tag. Har tänkt på detta en längre tid nu men idag tar jag tag i saken och startar min nya träningsdagbok. Den gamla träningsdagboken "The Adventures of Mangs" har jag snart haft i ett år vilket gör att det skulle vara kul att skriva en ny. Jag önskar er alla välkomna att läsa och skriva här.

Ni som följt min förra dagbok vet ungefär var jag står. :loveyou:
Jag har tränat i ca 4 år och har skött kosten ordentligt de senaste två åren samtidigt som jag verkligen har gått in för det här med progressiv träning. Detta har resulterat i att jag ökat bra styrkemässigt de senaste två åren. Just nu känner jag mig lite för fet och skall därför gå ner några kilo under hösten samtidigt som jag behåller min styrka så bra det går. Nedan fyller jag i mina mått idag och mina mått från den förra dagboken.


Datum 1/8-2002................(16/10-2002)
Längd: 188...................... (188)
Vikt: 97............................ (90-91)
Bröst: 120....................... (113)
Midja: 91 :mad:.................... (85)
Lår: 68............................ (62,0)
Vad: 39,3........................ (38,0)
Överarm: 42,7................. (40,0)
Underarm: 35,4............... (33,2)


Som ni kan se så har jag ökat alla mina mått. Tyvärr är ju inte allting muskler men eftersom jag blivit starkare så borde ju en del vara muskler.

Mina mål annars är att bli så stark som möjligt och att jag växer är bara "bonus".

Jag återkommer med mina styrkemässiga förändringar inom kort.
Ha det bra

/mangs
__________________
drzwj, uoy ssim I

Senast redigerad av mangs den 2002-08-29 klockan 09:06.
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-08-01, 08:55   #2
Petrus
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: sverige
Inlägg: 1 232
Welcome back mannen...
Självklart kommer jag att fortsätta följa din framsteg även i denna journalen. Det har ju gått bra hittills så det är bara att fortsätta. Lite synd på midjemåttet när alla andra mått har gått på rätt håll, men någonstans måste ju det "överflödiga" lägga sig...
Väntar på det första inlägget, naturligtvis med massor av ökningar och nya krav på dig själv.
Vänligen,,,
Petrus
Petrus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-08-01, 10:18   #3
gasoliner
pölsa å hackorv!
 
gasoliners avatar
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: Karlskoga
Inlägg: 1 207
Japp! Willkommen zubaka Mangze !
lägg upp lite info på var du ligger styrkemässigt så vi intresserade kan följa detta under resans gång?
keep up the pump! //Gassy
gasoliner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-08-01, 11:37   #4
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Thank you guys!
Just nu är jag ännu inte uppe i mina maxvikter då jag har haft semester. Är dock på väg tillbaka i det mesta och kommer nog vara helt tillbaka om en eller två veckor.

Nedan skriver jag ut mina resultat för en månad sedan jämfört med förra hösten.

Övning..........020701.............(011018)
Bröst
Bänkpress.....5*107...........(6*99)
Bänkpress hantel vet ej men jag använder mig nu av 42 kilos (15*37)
Flyes .............15*27............(12*26)

Axlar
Militärpress....8*64...............( 8*57)
Militärpress med Hantlar 8*30.....(9*26,5)
Laterial Raises 12*14...........(10*12)
Framåtlutade Laterial Raises 15*17,25....(10*15)

Triceps
Liggande Tricpespress med EZ: 8*54......(10*50)
Hanteltricepspress bak nacke enarms: 10*14,5...(10*12)
Hanteltricepspress bak nacke tvåarms:Vet ej.......(15*32)

Biceps
Curl m EZ-stång: 9*54.............(9*54)
Hammercurl: .......8*29.............(8*26.5)
Alt Handtelcurl:....9*28.............(7*26.5)
Konc. Curl: ..........8*26,5..........(8*26.5)

Underarmar:
Inv. Curl m. Ez-stång: 12*42.....(12*39)
Underarmscurl: ...........18*52....(15*47)

Rygg:
Marklyft: ......................9*137....(6*117)
Stående rodd: .............9*97......(9*84)
Good Mornings: ...........15*70....(15*57)
Chins: 2*11 med 5 kg extra (samma)
Enarms hantelrodd: .....9*67......(20*37)

Ben:
Marklyft med hantlar:....22*50.....(20*40)
Knäböj: ........................22*132....(25*84)
Utfall: ...........................15*90......(15*59)
Stående vadpress (två ben):45*150 + kroppsvikt
Stående Vadpress (ett ben):20*60 + kroppsvikt
Sittande Vadpress:....... 25*70
Mage:
Crunches med vikt på bröstet: 3*10*64
Sneda Crunches med vikt: 2*10*32
benlyft:2*25



Allt detta är taget ur huvudet så det kan hända att inte allting stämmer helt korrekt. Vissa av övningarna har bytt ut under resans gång men ni får se hur jag ligger till efter de inledande passen och sedan hålla era tummar för att jag kommer att öka något under det närmsta året.
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-08-01, 11:50   #5
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Ser nu att det inte blev så tydligt där uppe.

Skriver istället här upp mitt max idag samt vad jag har satt som mål fram till nyår. Har 5 månader på mig.

Idag

Marklyft: 9*137
Knäböj: 22*132
Bänkpress: 5*107
Stående rodd: 8*97
Smal Bänk: 10*82
Liggande Tricepspress: 9*54
Curl m stång: 9*54
Militärpress m hantlar: 8*30

Nyår

Marklyft: 8*150
Knäböj: 20*145
Bänkpress: 8*110
Stående rodd: 8*110
Smal Bänk: 8*95
Liggande Tricepspress: 8*60
Curl m stång: 8*60
Militärpress m hantlar: 8*34



Målen kanske är lite för högt satta men jag sätter upp det hela som MÅL och inte KRAV. Når jag mina mål blir jag glad , om inte !

Siktar även på att höja styrkan i övriga övningar men det är de ovan som jag skall fokusera på.
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-08-01, 12:16   #6
Kjellstroem
Old School Kolozzeumare
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Ystad
Inlägg: 448
Citat:
Originally posted by mangs
Målen kanske är lite för högt satta men jag sätter upp det hela som MÅL och inte KRAV.
3kg mer i bänk
6kg mer i tricepspress
6kg mer i curlen
och 6kg mer i militärhantelpressen.

Inte för högt satta enligt mig, hehe. Vafan, det blir grovt räknat ungefär 1kg per månad, vilket bör bli ungefär 0,25kg per pass


Visserligen var de andra målen ganska höga
__________________
http://www.businessandpoker.com - Min blog.
Kjellstroem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-08-01, 12:45   #7
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Ja det beror ju på hur man räknar. Procentuellt av vad man tar idag. Det är ju betydligt lättare att öka 10 kg i Marklyft än i Laterial Raises t ex.
Likaså blir det ju lite jobbigare än att bara öka 3 kg om man samtidigt skall öka med 3 reps (bänkpressen). Vi får se hur det går. Att tänka på är ju då att jag samtidigt skall gå ner lite i fettvikt...

/mangs
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-08-01, 13:05   #8
AnderssoN
Registered User
 
AnderssoNs avatar
 
Reg.datum: Dec 2001
Inlägg: 1 151
Ny journal och allt, hoppas att ökningarna fortsätter i samma fina stil nu!

Och glöm inte maxningen i bänk, 125 kg kommer du fixa lätt innan vintern.
AnderssoN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-08-01, 13:05   #9
Abel
Jarod är KUNGEN!
 
Abels avatar
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: Göteborg
Inlägg: 272
Välkommen tillbaka. Ser att du fått en jävulkst solbränan iallafall. Lycka till med träningen och dina mål. Det klara du snabbare än du tror. Ha d!
__________________
Jarod är min sexslav!
Abel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-08-01, 13:22   #10
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Jodå, jag hoppas på att nå mina mål.
Jag har inte glömt att jag skall klara 125 i bänken, Andersson. Du verkar dock ha nått lite närmare än jag men jag är nöjd bara jag tar 125 innan jul.

Solbrännan är (tyvärr) inte kvar då detta kort är sedan min utlandssemester i april. Nya kort kanske kommer framöver.
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-08-01, 13:32   #11
Pudzianovski
Trankil.
 
Pudzianovskis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 5 680
reppar du 22 på 132 i knäböj är du ju rätt stark i ben!

Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-08-01, 13:40   #12
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
I ärlighetens namn är dessa reps inte så djupa som jag själv önskar. Dessa reps ligger väl i närheten av att låret är parallella med golvet i bottenläget. Jag siktar numera på att förbättra smidigheten och gå djupare än parallellt men då är vikterna lägre.
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-08-05, 09:42   #13
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Har kört några pass sedan senast men tycker inte det är lönt att skriva upp resultaten än eftersom jag inte har kommit tillbaka till 100% än. Ligger fortfarande efter ca 5% i de flesta övningarna jämfört med toppen jag hade någon vecka innan semestern. Körde i Lördags ett benpass som var väldigt annorlunda för mig.
Körde Knäböj + Benspark + Lårcurl och 6 set av varje med kort vila mellan. Jag fick rejäl pump i benen men efter det att den släppt så fick jag inte den värk som jag brukar på kvällen och dagen efter. Värken kom idag istället.

Känner mig lite slö och kraftlös så jag får se ifall det blir någon Bröst-triceps pass ikväll. Vill ju komma tillbaka till mina vanliga vikter ASAP. Om jag inte kör detta pass får det bli på med joggingskorna och ut och springa istället.

Har de senaste två veckorna skött mig bra med maten och senaste veckan var exemplarisk. Ligger dock fortfarande kvar på samma vikt som direkt efter semestern. Det kanske blir en lång höst nu när jag skall tappa lite fett.
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-08-07, 08:25   #14
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Igår var det dags för veckasn första styrkepass. Av någon anledning blev det Bröst och Triceps.
Har en någorlunda positiv trend när det gäller dessa muskelgrupperna och jag tror att jag snart är tillbaka där jag var innan semestern. I gårdagens pass hände dock en sak som jag inte riktigt räknat med eller hoppats på. Mina armbågar sa ifrån i den Liggande tricepspressen. Kände mig rejält sliten i armarna på varje reps. Kände även av detta lite grand i min nästa övning: Kickbax men sedan försvann det. Har inte kännt något sedan dess men lite mer uppvärmning på den övningen kanske inte är helt fel. Annars var det + reps eller +vikt på nästan samtliga övningar vilket alltid är positivt. Det är bara tråkigt att man tappar så mycket på enbart ett tvåveckorsuppehåll. Förhoppningsvis ger mig den vilan någonting framöver.

Beställde igår två CoC från Ironman. Hoppas de kommer inom en snar framtid så att man kan träna greppet lite. Siktar på att köra dessa pass två ggr i veckan till att börja med för att sedan öka till tre. Jag köpte trainern och ettan. Vet inte riktigt var jag står när det gäller styrkan i mitt grepp men trainern bör man ju kunna reppa på och ettan blir det nog singlar eller lågrep på. Skall bli spännande att se. Man skulle tydligen smörja in dem innan man började använda dem samt trycka ihop dem ca 100 ggr innan de blir tillförlitliga. Det får bli mitt första pass. :p

Här kommer Bröst Triceps-passet
1. Bänkpress 7+5 * 102 +1 rep
2. Smal Bänk 2*7*87 + 5 kg
3. Lutande bänk 5+4*77 +1 rep
4. Liggande Tricepspress 8+6*54 + 2 kg
5. KickBax 2*12*24 + 2 reps
6. Flyes 2*12*24 +1 rep
7. Enarms hanteltriceps 8+6*14


Smalbänken går fort framåt och jag kommer nog kunna pressa 100 kg här. Fanns ju några som hade en 110 kgs utmaning i denna övningen tidigare. Siktar på att klara detta längre fram.


Idag blir det en löprunda och imorgon skall Ryggen + Biceps få sig en omgång. Det är dags att lägga på mer vikt i Marklyftet nu!
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-08-09, 08:22   #15
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Igår var det egentligen dags att plåga både rygg och Biceps. Det blev inte riktigt så eftersom jag slutade 2 timmar senare än vanligt samt att det var friidrott på TV. Lyckades dock med att pressa in en övning.

Hmmmm, vilken övning tog då Mangs undrar du?
Svaret är MARKLYFT!
Lovade ju mig själv och er andra att jag skulle höja vikten denna vecka så efter några set uppvärmning med stegrande vikter var det dags för mitt första arbetsset. Jag la på 5 kg extra från förra veckan och fokuserade på uppgiften. Efter ca en halv minuts kämpande och stånkade så hade jag lyft 137 kg 10 gånger. Härligt! Jag bibehöll repsantalet från förra veckan men ökade 5 kilo. Redan nu var jag rejält svettig. Efter en stunds vila så körde jag så mitt andra set och till min förvåning klarade jag även här av 10 reps.

Det konstigaste av allt var att jag kände mig frächare efter andra setet än tidigare. Skulle egentligen avsluta här men fick den briljanta idén att höja med ytterligare 5 kilo för att känna på vikten jag tänkt lyfta nästa vecka. Bara några reps sådär så att man kan förbereda sig mentalt.

Nu blev det inte så utan med en jävla intensitet och en vilja av stål lyckades jag med konststycket att göra 10 reps med denna vikten (142 kg). Vilken ökning. Visserligen var väl den sista repetitionen inte 100% strikt men ändå. Det är ingen tvekan om saken att jag kommer att klara mitt mål i marklyft fram till nyår. Skall bara öka 8 kilo till. PoC!


Idag hade jag tänkt plåga övre ryggen, biceps,axlar och underarmar. Blir väl lite blandade övningar. Skall bli spännande att köra Hantelrodden utan att köra marklyft innan. Har känt på de senaste passen att jag blivit begränsad ordentligt i den övningen pga att jag redan varit tött i ryggen och framförallt greppet. Hoppas även att mina grippers kommer snart så att greppet kan tränas upp ordentligt.


Trevlig Helg

/Mangs
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)