Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2002-07-20, 14:51   #1
Pecca
Dryg, fet och hårig
 
Peccas avatar
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: Linköping
Inlägg: 1 697
Någon som vill ha pasta recept???

Japp, har en hel kokbok med pasta recept. Alla kanske inte är så nyttiga men goda är dom iaf. Jag delar gärna med mig av recepten om någon vill ha


Pecca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-07-20, 16:35   #2
-=RebeL=-
......EviL......
 
-=RebeL=-s avatar
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: Luleå
Inlägg: 105
jag ä'r intresserad!!
-=RebeL=- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-07-20, 19:34   #3
Pecca
Dryg, fet och hårig
 
Peccas avatar
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: Linköping
Inlägg: 1 697
Recept 1

Lasagnette med champinjoner och Kyckling.

Förberedelser: 15min
Tillagning: 20 min
portioner: 4

1/2 dl mjölk
1/2 tsk torkad eller 2 tsk färsk dragon
400g lasagnette
25g smör
2 vitlöksklyftor
200g kycklingfiléer, skurna i skivor
100g champinjoner, skurna i tunna skivor
muskot
5dl grädde (det behövs inte så mycket på långa vägar!!!)
några färska kvistar dragon till garnering


1. Häll mjölken i en kastrull, tillsätt dragon och ge det hela ett uppkok. Ta kastrullen från värmen, sila mjölken och ställ den åt sidan.
2. Koka pastan
3. Smält under tiden smöret i en stekpanna och sautera de hela vitlöksklyftorna, de skivade kycklingfiléerna och champinjonerna tills kycklingen är genomstekt och fått fin färg. Kasta vitlöksklyftorna och smaka av med muskot, salt och peppar. Rör om i ca 10sek, rör därefter ned grädden ochj dragonmjölken. Ge det hela ett uppkok, sänk värmen och låt sjuda till såsen börjar tjockna. Fördela såsen över pastan och garnera med färsk dragon.

Näringsvärde/portion: Protein 25g, fett 60g, kolhydrater 75gram, fibrer 5gram, kolesterol 215mg, 4005kJ (955kcal)


Kan säga att det är mycket gott och det är ju fritt att mixtra med innehållet.
Pecca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-07-24, 15:23   #4
Pecca
Dryg, fet och hårig
 
Peccas avatar
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: Linköping
Inlägg: 1 697
Fettucine med Kyckling och champinjoner

Förberedelse: 20 min
Tillagning: 20 min
Portioner: 4

400g Fettuchine
2 stora kycklingfiléer
1 msk olivolja
30g smör
2 skivor bacon, hackade
2 vitlöksklyftor, pressade
250g champinjon, skurna i skivor
1 dl vitt vin
1 3/4 dl grädde
4 salladslökar, hackade
1 msk mjöl
2msk vatten
1 dl(40g) nyriven permesanost, till serveringen


1. Koka pastan "al dente". Låt rinna av och häll till baka den i kastrullen.
2. Putsa kycklingfiléerna fria fårn fett och skär dem i tunna strimlor. Hetta upp olja och smör i en tjockbottnad stekpanna, tillsätt kycklingen och fräs på medelstarkvärme i ca 3 min till köttet är väl brynt. tillsätt vitlök, svamp och bacon och fräs i ca 2 min, rör om då och då.
3. Tillsätt vinet och låt det koka ihop till halv mäng. Tillsätt därefter grädde och salladslök och ge det hela ett upp kok. Rör ut mjöler i vattnet och rör ner blandningen tills såsen kokar och börjar tjockna. Sänk därefter värmen och låt sjuda ytterligare 2 min. smaka av med salt o peppar.
4. Vänd ner såsen i pastan och rör om på svag värme tills allt är väl blandat. Strö över parmesanost och servera genast med en grön sallad och kanske lite örtbröd.

Näringsinnehåll/portion: Protein 40g, fett 35g, kolhydrater 75g, fibrer 5g, kolesterol 135mg, 3355kj (800kcal)



Som ni kanske förstår så väljer jag recepten efter vilka som ser godast ut på bilderna, borde kanske kolla efter lite nyttaigare receps också!...





:muscle:
Pecca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-07-25, 00:48   #5
Pudzianovski
Trankil.
 
Pudzianovskis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 5 680
låter ju gott!!

Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-07-25, 21:03   #6
Pecca
Dryg, fet och hårig
 
Peccas avatar
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: Linköping
Inlägg: 1 697
Låter???

Kan säga att dom är goda också. I helgen ska jag nog skriva några fler recept. Jag har ju liksom 300 sidor att välja mellan
Pecca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-07-30, 09:46   #7
Bobbokrull
Registered User
 
Bobbokrulls avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Umeå
Inlägg: 1 841
Efterlyses: Något mer recept (gärna utan vispgrädde )innehållande: kyckling/annat nyttigt kött eller köttfärs...ska träna lite hårdare nu i veckan och har tänkta att ladda med pasta mellan passen nu då "deffen" officelt är lagd åt sidan.

För din lilla bok verkar ju innehålla en hel del gott
Bobbokrull är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-08-05, 13:19   #8
Pecca
Dryg, fet och hårig
 
Peccas avatar
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: Linköping
Inlägg: 1 697
Recept 3. Kyckling Lasagne med Spenat

Förberedelser: 30 min
Tillagning: 1h 10min
Portioner: 8


500g Spenat
2kg kycklingfärs
1 vitlöksklyfta, pressad
3 skivor bacon, hackade
1 burk (450g) krossade tomater
1 1/4dl (120g) tomatpuré
1 1/4dl tomatsås
1 1/4dl hönsbuljong
12 färdiga lasagneplattor, förkokta
2 1/2 dl (120g) riven mellan lagrad ost


OST SÅS
60g smör
1dl (40 g) mjöl
6dl mjölk
2 1/2 dl riven mellanlagradost


1. Sätt ugnen på 180 grader. Skär bort skjälkarna på spenatbladen. Blanchera bladen ca 2 min i kokande vatten. Lyft upp spenaten ur vattnet och spola genast av den under rinnande kallt vatten, låt rinna av.
2. Hetta upp en aning olja i en tjockbottnad stekpanna. Tillsätt kycklingfärs, vitlök och bacon och fräs på med medelstark värme i ca 5 min tills allt är brynt. Rör ner tomater, tomatpuré, sås och buljong och ge det hela ett uppkok. Sänk värmen och låt sjuda delvis under lock i 10min tills såsen kokat ihop ngt. Smaka av med salt och peppar.
3. Gör ostsåsen: Smält smöret i en medelstor kastrull, tillsätt mjölet och rör om i ca1 min på svag värme tills blandningen är lätt brynt och slät. Ta kastrullen från värmen och rör ned mjölken i omgångar. Ställ tillbaka kastrullen på värmen och hetta upp under ständig omrörning på medelstark värme i ca 4min till såsen kokar och börjar tjockna. Ta kastrullen från värmen och rör ned osten.
4. Pensla en djup gratängform (ca 3l) med smält smör eller matolja. Bred ut en fjärdedel av kycklingblandningen i botten. Täck med 4 lasagneplattor. Bred ut en tredjedel av ostsåsen och därefter ytterligare ett lager kycklingblandning. Avsluta med all spenat, ett lager lasagneplattor, ett lager ostsås och resten av kycklingblandningen. Bred ut resten av ostsåsen i ett jämnt lager och strö över den rivna osten. grädda ca 50min tills lasagnen är genomgräddad och har fått en fin färg.

NÄRINGSVÄRDE/PORTION: Protein 50g, fett 45g, kolhydrater 35g, fibrer 5g, kolesterol 230mg, 3145KJ (750kcal)
Pecca är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)