Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-24, 17:24   #1
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Äta middag sent?

Jag hamnar ofta att äta middag omkring 8-halv 9 tiden. Är detta väldigt dåligt? Tänker på kolhydraterna. Det är inte efter träningen.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 17:26   #2
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 128
Vad händer för magiskt med kolhydrater vid 8-9-snåret? Det är ju trots allt kalorier in kalorier ut som är det viktiga. Och kolhydrater lagras inte heller så lätt som kroppsfett. Ät på!
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 17:27   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Dåligt och dåligt. Du kan räkna med att en större andel av energin kommer att lagras som kroppsfett om du äter en brakmiddag fylld med kolhydrat direkt innan du går och lägger dig, än om du inte hade gjort det. Det är väl det dåliga, plus att frisättningen av tillväxthormon undertrycks vid stort kolhydratintag innan sänggående. Att gå och lägga sig med fulla glykogendepåer och dessutom en mage fylld med kolhydrat är ett av sätten att framtvinga de novo lipogenes. Det innebär inte nödvändigtvis att dygnets fettinlagring/förbränning påverkas.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 17:28   #4
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Finemang! Tack för det!



Edit: Så kommer Grub och förstör allting!
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 17:30   #5
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Bör påpekas att jag inte går och lägger mig före tolv. jag äter också ett litet mål tio-elvatiden. Har det nån inverkan?
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 17:47   #6
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 128
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Edit: Så kommer Grub och förstör allting!

Man ska alltid vänta på Grub. Tydligen så fanns det ju magiska kolhydrater.

__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 17:52   #7
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Det är väl ändå inte fråga om nåt visst klockslag, utan snarare när man äter i förhållande till när man går och lägger sig. Äter man 40 g kolhydrater tre timmar innan man går och lägger sig borde det väl inte vara nåt större problem? Eller har jag massuppfittat?

Behöver jag ta kolhydrater till protten jag tar två-tre timmar senare, eller räcker det med det som jag äter i målet innan?
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 20:30   #8
keffat_liv
Banned
 
keffat_livs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 428
Kan vi få någon rekomendation av nåt slag när sista målet innan läggdags innehållandes 40-50 kolhydrater bör tas om man timmarna efter bara sitter vid datorn?
keffat_liv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 11:48   #9
snickers
Registered User
 
snickerss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Dåligt och dåligt. Du kan räkna med att en större andel av energin kommer att lagras som kroppsfett om du äter en brakmiddag fylld med kolhydrat direkt innan du går och lägger dig, än om du inte hade gjort det. Det är väl det dåliga, plus att frisättningen av tillväxthormon undertrycks vid stort kolhydratintag innan sänggående. Att gå och lägga sig med fulla glykogendepåer och dessutom en mage fylld med kolhydrat är ett av sätten att framtvinga de novo lipogenes. Det innebär inte nödvändigtvis att dygnets fettinlagring/förbränning påverkas.
"de novo lipogenes"???
antar att du med detta inte menar att man ska gå o lägga sig hungrig heller, det käns ju nästan ännu sämre...
snickers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 12:17   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av snickers
"de novo lipogenes"???
Nybildning av fettvävnad från andra substrat än fett.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 16:29   #11
Zerohero
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Kyrkslätt/Finland
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Dåligt och dåligt. Du kan räkna med att en större andel av energin kommer att lagras som kroppsfett om du äter en brakmiddag fylld med kolhydrat direkt innan du går och lägger dig, än om du inte hade gjort det. Det är väl det dåliga, plus att frisättningen av tillväxthormon undertrycks vid stort kolhydratintag innan sänggående. Att gå och lägga sig med fulla glykogendepåer och dessutom en mage fylld med kolhydrat är ett av sätten att framtvinga de novo lipogenes. Det innebär inte nödvändigtvis att dygnets fettinlagring/förbränning påverkas.
Om man tränar på kävllen till typ 20.30 pch tanka gainer och sätter i sig en hel del kolhydrater en timme senare,protein också förstås ). Lägger mig sedan kl 23. är det inte så att efter träningen de första timmarna så kommer inget av kolhydraterna att omvandlas till fett eller ändras det när man går och sova?
Zerohero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-26, 08:42   #12
stocktown
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: stocktown
Inlägg: 230
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Nybildning av fettvävnad från andra substrat än fett.
men hur mkt är då lämpligt att äta innan sänggående!?
__________________
En dag ska jag bli STOR.
King Grub vet för mycket för allmänhetens bästa.
stocktown är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-26, 08:48   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Jag har inga exakta gram- eller minutsvar. Du får dra egna slutsatser och väga nackdelar mot fördelar. Jag tror inte man behöver gå från brakmiddag till att nolla intaget heller. Minskar fettförbränningen vid ett tillfälle, ökar den vid ett annat. Och tvärtom.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-26, 18:44   #14
Akilles
Registered User
 
Akilless avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 982
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
frisättningen av tillväxthormon undertrycks vid stort kolhydratintag innan sänggående.
Har du lust att förklara varför man bör försöka stimulera GH-utsöndring (gissning: fettförbränning)? Har GH samma funtioner/egenskaper under ett träningspass som under natten?
Akilles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-26, 19:38   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Även om GH-effekten på människa är lite oklar ökar det mängden RNA i muskel, den kvantitativa proteinsyntesen per RNA-enhet, och påverkar upptag och transport av aminosyror i muskelcellen. GH verkar också interagera indirekt med IGF-1 och skulle kunna därigenom kunna facilitera muskeltillväxt. Där återstår också mycket att upptäcka, då det är stora svårigheter att lokalisera tillväxthormonreceptorer i muskelvävnad och klarlägga direkta samband. Därför går det inte att säga med säkerhet vilken, om någon, direkt effekt GH har på tillväxt av skelettmuskulatur.

Att det har en fettförbrännande effekt är klarlagd. Normalt sett stiger GH-nivåerna på natten, men undertrycker man den frisättningen genom t ex i det här fallet sent kolhydratintag, undertrycker man också den lipolys den kommande dagen (Eur J Clin Invest. 1999 Dec;29(12):1045-52. Suppression of the nocturnal rise in growth hormone reduces subsequent lipolysis in subcutaneous adipose tissue).
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)