Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-08-10, 19:54   #1
Bjorne
Neurologisk uppkopplad Medlem
 
Bjornes avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: ~Malmö
Inlägg: 3 194
Varför dör man av svält?

Man brukar väl säga att man klarar sig topps två veckor utan mat, så länge man dricker vatten. Men varför dör man efter dessa två veckor, vad är det som är så kritiskt livsnödvändigt som tar slut?
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-10, 19:54   #2
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Energi? Hjärnan och organen måste ha bränsle för att fungera.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-10, 19:56   #3
Destra
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 602
Jag har hört att man klarar sig över en månad.
__________________
Förr var jag självgod, nu är jag perfekt.
Destra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-10, 19:56   #4
Laan
Registered User
 
Laans avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Jönköping
Inlägg: 848
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Energi? Hjärnan och organen måste ha bränsle för att fungera.

det kan de ju ta från fett å protein från kroppen?
Annars borde man ju dö av 2v keto?

men jag vet inte..
Laan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-10, 19:57   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Du klarar dig betydligt längre än två veckor. Riktig svält då kroppen bryter ned organen inträder inte förrän efter 30-50 dagar på ren vattenfasta, om man är någorlunda välnärd innan.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-10, 19:58   #6
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av Laan
det kan de ju ta från fett å protein från kroppen?
Annars borde man ju dö av 2v keto?
Jovisst, jag vet inte egentligen.
Men varför skulle man dö av 2 veckors ketodiet? Kan man inte använda fett och protein som energi? Dessutom sa jag inget om tiden, syftade bara på varför.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-10, 19:58   #7
Bjorne
Neurologisk uppkopplad Medlem
 
Bjornes avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: ~Malmö
Inlägg: 3 194
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Energi? Hjärnan och organen måste ha bränsle för att fungera.
Låt säga Finnpower, han har ju en massor av energi både i form av protein och fett, skulle han klara sig myclet längre, även om nu hans förbränning är högre också, så lär den väl inte vara så farligt högre?
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-10, 20:00   #8
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne
Låt säga Finnpower, han har ju en massor av energi både i form av protein och fett, skulle han klara sig myclet längre, även om nu hans förbränning är högre också, så lär den väl inte vara så farligt högre?
Jo, men nu är det ju du som har sätt upp 2 veckor som gräns. Har för mig vi har haft denna diskutionen förut, och har för mig att sverker tror jag la fram argument för att en vältränad "fit" person skulle klara sig längre än en överviktig.

Edit: kom ihåg fel tydligen.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-10, 20:00   #9
bengdoktor
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: Vasastan
Inlägg: 655
Läste en månad i Illustrerad Vetenskap men hittade inte just den artikeln.
Men jag hittade den här!:

Överlever en tjock person svält bättre än en smal?
Kan en tjock person tära på sitt kroppsfett, om han utsätts för svält, eller klarar en smal person sig längre, eftersom han är van att äta lite?

Den tjocka personen kommer att klara sig bäst. En omfångsrik person har visserligen en högre energiförbrukning än en smal, men det uppvägs mer än väl av den energireserv som fettet utgör. Man kan säga att övervikt är naturens sätt att lagra energi på i tider då det finns tillräckligt med mat, så att man har något att ta av, när fettkällorna sinar. När vi äter, tillför vi energi med kolhydrater, protein och fett. Sedan förbränns maten så att energin frisätts och kan hålla igång kroppens funktioner. Om vi får i oss mer energi än vi förbränner, lagras den överskjutande energin som fett. Fett är speciellt lämpligt härför, eftersom det innehåller cirka dubbelt så mycket energi per viktenhet som kolhydrater och protein. Kolhydrater och protein kan lagras endast i mindre mängd, medan det finns nästan obegränsade möjligheter att lagra fett. För varje kilo fett som lagras på kroppen som valkar, ölmage eller dubbelhaka ökar energireserven med ytterligare 38000 kilojoule. När man utsätts för svält, börjar man inom ett dygn att förbränna fett. Det är här som den tjocka personen visar sin styrka. Med ett dagligt energibehov på 11 500 kJ skulle det för båda ta cirka tre dygn att förbränna ett kilo fett. Är viktskillnaden till exempel 50 kilo klarar den tjocka sig alltså 150 dagar längre än den smala. När allt fett är borta, kommer han att förbränna proteiner och tära på muskelmassan. Då börjar det dock bli kritiskt, och innan han har använt upp muskelmassan kommer han att dö av svält. Då är emellertid den smala personen sedan länge död, och vem vet - uppäten!
bengdoktor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-10, 20:08   #10
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av Destra
Jag har hört att man klarar sig över en månad.
Beror ju på, utan vatten så håller man sig 1-2 veckor, med kan du hålla dig en månad med vatten. Men det där är ju "individuellt", liksom läste idag om en Korean som dog av utmattning från att ha spelat i dataspel i 50 timmar utan mat och sömn...

Sen finns det en vidrig snubbe som påstår sig inte ha käkat nått på flera år... Och det jag såg från TV-inslaget var att man skulle göra tester på honom... Men man hade redan sätt att han fick piss i sin urinblåsa, sen omvandlades det tillbaka, osv...
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-10, 20:09   #11
Bjorne
Neurologisk uppkopplad Medlem
 
Bjornes avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: ~Malmö
Inlägg: 3 194
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Du klarar dig betydligt längre än två veckor. Riktig svält då kroppen bryter ned organen inträder inte förrän efter 30-50 dagar på ren vattenfasta, om man är någorlunda välnärd innan.
Ex Finnpower (Inget illa menat att använda dig som exempel, kunde inte komma på någon annan med mycket massa av båda bara :p), tror du inte han skulle klara sig längre, på dessa ~140kg lär där ju finns en jäkla massor av energi i form av protein och fett, detta bör väl räcka för rätt länge?
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-10, 20:10   #12
Bjorne
Neurologisk uppkopplad Medlem
 
Bjornes avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: ~Malmö
Inlägg: 3 194
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander
Beror ju på, utan vatten så håller man sig 1-2 veckor, med kan du hålla dig en månad. Men det där är ju "individuellt", liksom läste idag om en Korean som dog av utmattning från att ha spelat i dataspel i 50 timmar utan mat och sömn...

Sen finns det en vidrig snubbe som påstår sig inte ha käkat nått på flera år... Och det jag såg från TV-inslaget var att man skulle göra tester på honom... Men man hade redan sätt att han fick piss i sin urinblåsa, sen omvandlades det tillbaka, osv...
Så kallade luftterianer, eller det är felstavat, men något sådant var det.

Är väl en hel del som försökt sig på detta och dött tyvärr.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-10, 20:36   #13
Laan
Registered User
 
Laans avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Jönköping
Inlägg: 848
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Jovisst, jag vet inte egentligen.
Men varför skulle man dö av 2 veckors ketodiet? Kan man inte använda fett och protein som energi? Dessutom sa jag inget om tiden, syftade bara på varför.
det gör man ju inte.. det är därför jag använde det för att fixa till ett litet exempel!

(Nu när tråden är flyttad så ökar mitt antal "ickeallmäntposter" med minst 25%
Laan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-10, 20:38   #14
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av Laan
det gör man ju inte.. det är därför jag använde det för att fixa till ett litet exempel!
Jo, men skillnaden är ju att du under svält har begränsat med energi, det har du inte under keto.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-10, 20:39   #15
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Vill minnas att Paulun skrev att det är proteinbrist som gör att vi kolar, hjärtat stannar av någon anledning (om vi har tillgång till enbart vatten vill säga).

rosto är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)